Callisto Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Är det någon som vet ifall Jorma själv tillverkar kablarna, eller köper han in "färdig kabel" och lägger dit sin egen strumpa och kontakter. Finns det någon som har värdena på kapacitans och induktans per meter på hans kabelsortiment. Det borde väl inte vara några hemliga uppgifter. Tack på förhand Callisto Quote
eliot Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Jag citerar vad Jorma skrivit i ett annat inlägg: Då måste jag berätta lite om hur man kan bli bemött som kabeltillverkare. Min Holländska/Belgiska distributör, Nico Fox - Fox Audio - som också har ett antal högt ansedda märken på sin distributörslista träffade jag för första gången på Frankfurtmässan i maj förra året. Han har också Verity, Joseph Audio, Mårten Design, Jeff Rowland mfl. märken i sin portfölj. Vi var ute på middag och det första han frågar mig är: "Every bloody farmer twists his own cables from Belden wire nowadays. They are only Terminators and will never be internationally known. Are you one of them???" Jag tål en hel del, men detta var nästan för mycket så jag berättade för honom om hur jag hade tagit fran min ledare och det blev flera timmars diskussion om detta. Sedan hörde jag inte av honom förrän i september då han ringde mig och undrade om jag hade en uppsättning av mina No.1 att låna ut. Han skulle mellanlanda på Landvetter på väg till Norge och jag mötte honom på Landvetter med en omgång kablar som han skulle testa. Detta besvarar en del av frågan Mvh, Eliot Quote
Callisto Posted December 6, 2004 Author Posted December 6, 2004 Tack eliot för svaret. Tyvärr besvarar det inte frågan. Frågan var ifall han köper in "färdigt" kabelmaterial. I det svaret du ger får man "en vink" om att han tillverkar materialet själv, isåfall, var tillverkas materialet. Supra vet jag tillverkar sina egna kablar från scratch. Det jag undrar är hur man kan utveckla en kabel om man redan köper in "färdigt kabelmaterial". Quote
Engelholm Audio Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Man kan ju ex be det tillverkande företaget att tillverka kablar på egna beställningar, med egna specifikationer. Ungefär så som många högtalarkonstruktörer gör - få sitter nämligen hemma och bygger sina egna högtalarelementen! Däremot tror jag inte att några elektriska egenskapet är publicerade i form av kapacitans, induktans och resistans. Quote
Callisto Posted December 6, 2004 Author Posted December 6, 2004 Så du menar att man kan beställa kabel som har t.ex 66 pF/m och 0.35 uH/m och med 99.999999% OFC. Vilken kabeltillverkare erbjuder en sådan service. Jämförelse med högtalarkonstruktion är inte vidare relevant eftersom en högtalarens prestanda beror på helt andra och fler parametrar (t.ex lådans konstruktion, val av material, delningsfiltrets uppbyggnad och komponentval etc.) När det gäller kablar så är det ledarna som är den stora parametern, förutsatt att man har en bra skärm mot yttre påverkan. Quote
eliot Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Supra vet jag tillverkar sina egna kablar från scratch. Var har de sina gruvor - Smältungnar måste de i varjefall ha annars skulle de inte kunna göra kabelmaterialet Quote
Callisto Posted December 6, 2004 Author Posted December 6, 2004 Det var ett seriöst inlägg eliot. Mycket givande. Quote
eliot Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Om Du skall vara seriös så får Du förklara vad Du menar med "från scratch" Quote
Engelholm Audio Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Så du menar att man kan beställa kabel som har t.ex 66 pF/m och 0.35 uH/m och med 99.999999% OFC. Vilken kabeltillverkare erbjuder en sådan service. Självklart! Ta med dig en stor påse med pengar och en seriöst formulerad beställning skall du se att du blir vänligt bemött av företag som tillverkar ledare/kablar. Jämförelse med högtalarkonstruktion är inte vidare relevant eftersom en högtalarens prestanda beror på helt andra och fler parametrar (t.ex lådans konstruktion, val av material, delningsfiltrets uppbyggnad och komponentval etc.) När det gäller kablar så är det ledarna som är den stora parametern, förutsatt att man har en bra skärm mot yttre påverkan. Min jämförelse med högtalarelement vs högtalare är hur bra som helst. Du kanske bara inte förstår den? Paralleller är till för att öka förståelsen, men om mottagaren nagelfar och detaljstuderar så finnas man som ofta ett antal olikheter. I många fall finns det rätt OK standardkomponenter ute, Vifa P13, Scan Speak 9700 och på kabelfronten finns andra standardkomponenter tillgänliga avsedda för att göra ett gott alternativ till den som inte har ekonomisk möjlighet att beställa efter egna specar. Lite billigare blir det om man hittar en standardkomponent man sen kan låta modifieras lite för att erhålla önskade värden. Vad är det som är konstigt? Quote
Callisto Posted December 6, 2004 Author Posted December 6, 2004 Supra tog jag som ett exempel eftersom om jag har förstått det rätt så tillverkar de ledarna själva samt det övriga till kablarna. Jag har svårt att förstå hur man kan säga att man utvecklar en kabel om man köper in färdiga ledare. Då är det precis som nasaren sa "Every bloody farmer twists his own cables from Belden wire nowadays". Svarar man nej så medför det att man tillverkar ledarna själv. Quote
eliot Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Supra köper koppartråden från en "copper factory". De skriver bl.a. på sin webbsida The tests even revealed conductors that had been reverse-spooled by the copper wire maker! De beställer säkert ren koppartråd med en viss specifikation (geometri, renhetsgrad, förtenning etc). Sedan skall koppartråden isoleras och plus och minusledare skall på något vis hamna i samma "hölje". Kopparn som sådan är bara resistiv men isolering fungerar som kapacitans, tvinning av plus och minusledarna ger spole osv. - mycket grovt beskrivet! - Det är mycket man kan göra fel innan produkten är färdig ...så enligt Din vokabulär är säkert Jormas kabel minst lika mycket tillverkad från scratch Quote
marbrink Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Nog bäst Jorma svarar på det här själv... Quote
Callisto Posted December 6, 2004 Author Posted December 6, 2004 Snarare så att de inte är gjorda från scratch . De köper alltså från externt företag. Ok, tack för infon. Quote
eliot Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Jag vet ej hur Jorma gör sina kablar och eftersom han finns på detta forum så tycker jag att han själv skall få svara på det Quote
marbrink Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Callisto: Ledaren är av egen design och beställd av en specialkabeltillverkare. Quote
marbrink Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Resten får han svara på själv... Bäst så, så vi slipper spekulationer och felaktiga uppgifter. Quote
Callisto Posted December 6, 2004 Author Posted December 6, 2004 Tack Marbrink för ditt svar. Det var trevligt att höra. Är det verkligen så att uppgifterna om kapacitans och induktans hos kablarna är inofficiella. Skulle mycket gärna vilja ha reda på värdena. Quote
Guest Jorma Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Hejsan! Jag har inte hunnit ut på Euphonia förrän nu och ser att det varit en tråd igång om mina kablar. Om vi ska gå till grunden med frågan "från skratch". Tillverkar Volvo allt till sina bilar själva? Nej, dom beställer från underleverantörer med egna specifikationer och egen kvalitetskontroll. Jag har specat en ledare vad det gäller materialkvalitet och uppbyggnad och beställt denna från en liten specialkabeltillverkare. Dom tillverkar allt inom kabel och ledare som inte finns ute på marknaden och där finns heller inte den typ av ledare som jag använder att sätta samman kablarna med. I grunden är det en 1 mm2 ledare som sätts ihop till högtalar och signalkablar. Det är inte samma sak med nätkablarna, dom låter jag tillverka helt klara med tanke på elsäkerheten. Dom termineras av en person som är elektriker och extraknäcker med detta. Man kan betrakta honom också som en yttre leverantör, då han inte är anställd av mig. Vad det gäller var en kabeltillverkare kommer in i kedjan, så inte tror jag att så värst många kabeltillverkare har från början en gruva, sedan ett smältverk och därefter ett valsverk där kopparn dras till tråd. Att sedan fortsätta med poleringsmaskiner till tråden innan den slutligen tvinnas och beläggs med Teflon är det heller inte många kabeltillverkare som klarar. Med den uppbyggnad av tråden som jag har var det inte många som klarade av och det var till slut endast 2 i hela europa som kunde uppfylla mina kvalitetskrav. Kopparkvalitet uppges ibland av vissa audiokabeltillverkare att ligga på 99,9999999% renhet. Det är en så osäker siffra att jag nöjer mig med 99,9999%. När jag specade denna renhet på koppartråd med 0,1 mm diameter (0,00785 mm2) så kom svaret att då måste det köpas in 100 kg av denna koppar och jag måste betala för den. 100 kg räcker till 10 000 meter 1mm2 ledare. Minsta kvantitet jag sedan kunde beställa var 200 meter, men ställkostnaderna för maskinerna var så höga att det var mer ekonomiskt att beställa 1000 meter vid första beställningen. Priset vid 200 meter var 300% högre/meter. Över 1000 meter sjunker kostnaden/meter inte lika snabbt. Vid 3000 meter som jag lade en beställning på senast i augusti var det 15% lägre pris än vid 1000 meter. Dom lagrar det som är kvar av dom 100 kilona tills den är slut och sedan är det till ta hem 100 kg igen. Om jag skulle skaffat maskinerna och personal som kunde köra dom åt mig så hade det krävts betydligt större mängder än vad jag gör av med. Då hade kablarna verkligen blivit dyra om jag skulle ta hem den utgiften. Det hade varit lika idiotiskt som att köpa en långtradare för att köra ut den våldsamt stora produktionen som jag har Jag beställde alltså till en början hem 1000 meter 1mm2ledare i januari förra året och fick hem den i början på maj. Mårten Design var med och delade på detta och jag handtvinnade ledarna till kablar och lade på skärm och strumpa för hand. Jag kunde från början valt att låta specialkabeltillverkaren fläta ledaren, men det hade inneburit att jag skulle fått ta hem 3 typer. Enkel, dubbel och trippel och det tillät inte ekonomin då, men jag har vid den sensate beställningen tagit hem dessa 3 typer då tvinnandet och flätandet tog styggt på händerna och ekonomin tillät detta. Jag arbetar fortfarande heltid som anställd och det handlade också om att hinna med. Nästa steg blir förmodligen att låta dom lägga på skärmen, men det handlar då om ännu fler typer som ska lagerhållas, men det måste nog bli så om jag ska hinna med. Att starta tillverkning med anställda och allt vad det innebär med hyra av lokaler ligger kanske någonstans i framtiden. Jag orkar inte tänka så långt ännu. Vad det gäller mätvärden, så är resistansen enkel att räkna ut. Signalkablarna har kopparledare med arean 1 mm2. Hötalarkablarna har totalarean 2, 3 eller 5 mm2 per pol. Vad det gäller induktans och kapacitans har jag mätningar någonstans och dom värdena ligger på en nivå som kan anses tillräckligt bra för att inte påverka återgivningen. (Jag säger som Rolls Royse förr sa om sina motorer, det är tillräckligt med kraft när någon frågade om antalet hästkrafter. Om jag tex vill ha lägre kapacitansvärden på signalkablarna så är det bara att låta bli att lägga på en skärm. Men det blir en sämre kabel då, så då behåller vi dom sämre kapacitansvärdena. Man beställer inte en ledare med det eller det värdet vad det gäller kapacitans eller induktans. Dom värdena blir ett resultat av hur jag använder ledaren. Callisto, om du funderar på att köpa en kabel, så stirra dig inte blind på mätningar om dom ligger på en tillräckligt låg nivå. Lyssna och döm efter det, som mina kunder gör. Det går inte att sälja kablar med mätsiffror. Det enda som har dugit hitills till mina kunder och distributörer är ett öppet köp och lyssning. Jag håller på med en sådan affär med distributören Extreme Audio från Turkiet just nu. Jag har också en hel del beställningar som ska hunnas med innan jag åker till USA för CES i början på januari. Och min första beställning från Korea som måste iväg om några dagar. Så därför har jag tyvärr inte tid att fortsätta med skriftväxling här, så vänta er inget mer från mig i det här ämnet på ett tag. Quote
eliot Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Mycket bra och uttömmande svar som inte lämnar något övrigt att önska Du har en förmåga att hitta bra distributörer - eller skall jag säga: de har en förmåga att hitta Dig Extreme Audio är inte fy skam Mvh, Eliot Quote
Guest Jorma Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Jag har ett litet tillägg till ovanstående inlägg. Det är ledarens uppbyggnad tilsammans med hur den sätts ihop till en kabel som bestämmer hur resultatet blir. Ledaren är alltså en mångkardelig ledare, men den har också en kärna av mycket tunna teflontrådar som trådarna är lindade runt i spiralform. Ingen tråd tillåts korsa en anna och det hela bildar ett rör med en väggtjocklek på 0,1 mm. eliot, Extreme Audio,s importchef träffade jag på Frankfurtmässan första gången i maj förra året och har haft en del kontakt med henne. Det var bortkastad tid så här långt och det har jag hört från andra också, Mårten Design och Vitus bla. Hon nar fått sparken och den nya importchefen som också är en kvinna har jag fått ett mycket bättre bemötande ifrån. Jag ska träffa dom på CES. Att exportera till Turkiet medför en del krångligheter med bla. tullformaliteter. Extreme Audio krävde bla att jag skulle A.TR.certifiera mig och det är snart klart med den biten. Det handlar om Turkiets frihandelsavtal med EU och det innebär att jag måste skaffa fram rätt dokument och en tullstämpel som jag själv ska stämpla handlingarna med för att det inte skall bli en hög tull på det som sänds dit. Sedan blir det stickprovskontroller att det som finns i paketen är det som jag har intygat att det är, med risk för höga böter om det inte stämmer. Quote
sampix Posted December 6, 2004 Posted December 6, 2004 Extreme Audio är inte fy skam Jösses vilka vackra demo-rum Quote
Callisto Posted December 7, 2004 Author Posted December 7, 2004 Ett stort tack Jorma för ditt uttömmande svar. Vilka ÅF finns det i Östergötland som har ditt sortiment för provlyssning. En annan fråga. Går det att köpa din strömkabel (JPC) på lösmeter. Skulle isåfall vara intresserad av att köpa runt 10m. mvh Callisto Quote
Guest Jorma Posted December 7, 2004 Posted December 7, 2004 Ett stort tack Jorma för ditt uttömmande svar. Vilka ÅF finns det i Östergötland som har ditt sortiment för provlyssning. En annan fråga. Går det att köpa din strömkabel (JPC) på lösmeter. Skulle isåfall vara intresserad av att köpa runt 10m. mvh Callisto Jag har ingen återförsäljare i Östergötland, men vi kanske kan ta det per PM. Jag Pm,ar mitt telefonnummer till dig så kan du höra av dig. Quote
Recommended Posts