Jump to content

CD eller dator?


IHS

Recommended Posts

Ni som har rippat er cd-samling. Vilka erfarenheter har ni? Har ni ställt samlingen i källaren och alltid lyssnar via dator/NAS/dac numera? Köper ni hellre musikfiler på nätet än fysiska cd-skivor? Sen läser man om kraschade hårddiskar. Har ni råkat ut för det?

Eller är det kanske enklast att lyssna via Spotify och USB-dac? På Spotify finns ju nästan alla slags musik idag.

Några frågor från en lite "teknikosäker" oldtimer som ännu icke har tagit steget att digitalisera :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det snabba, enkla svaret är:

1. Se till att alltid ha en komplett, fullvärdig backup av din data om du väljer att spela upp din musik ifrån hårddisk (dator eller dedikerad mediaserver).

2. Att köpa musik för nedladdning snarare än fysiska CD-skivor känns idag som en självklarhet - så långt det är möjligt.

3. Välj WiMP framför Spotify för maximal ljudkvalitet (i lossless-format, motsvarande CD-kvalitet).

/ Marcus

Ni som har rippat er cd-samling. Vilka erfarenheter har ni? Har ni ställt samlingen i källaren och alltid lyssnar via dator/NAS/dac numera? Köper ni hellre musikfiler på nätet än fysiska cd-skivor? Sen läser man om kraschade hårddiskar. Har ni råkat ut för det?

Eller är det kanske enklast att lyssna via Spotify och USB-dac? På Spotify finns ju nästan alla slags musik idag.

Några frågor från en lite "teknikosäker" oldtimer som ännu icke har tagit steget att digitalisera :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Lyssnar 95% på Wimp i CD-kvalitet!

Bra utbud. Lyssnar mycket på samtida nyutgiven jazz!

Kostnad 200kr/månad. Rekommenderas!

Slipper massa pryttlar och besvär, endast dator/dac/förstärkare/högtalare.

Kör fast lina till datorn, som jag inbillar mig är något stabilare och bättre än trådlöst.

Link to comment
Share on other sites

Jag köper CD-skivor som jag rippar av den enkla anledningen att det är betydligt billigare (på Amazon.com kostar de mellan 80-100:- inkl frakt). En annan anledning är att jag har kvar originalen. Jag köper också allt fler högupplösta filer, i huvudsak klassisk musik i 24/96 där jag bränner en DVD-kopia.

Musik som spelades in på "LP-tiden" föredrar jag på just vinyl

Jag har vare sig Wimp eller Spotify. Att läsa musiktidningar och köpa album är en del av sporten IMO. Jag har mer musik än vad jag hinner spela igenom resten av min levnad. Radions P2 används också flitigt där man får både kunskap och inspiration till musikinköp.

Link to comment
Share on other sites

Rippade min CD samling för något år sedan o sålde cd spelaren en tid senare, köper fortfarande cd skivor då utbudet av nedladdad musik på typ hd tracks etc är begränsat, dessa cd skivor rippas och parkeras i garderoben... Har även spotify som används flitigt av övriga familjen..samt för att hitta ny musik, jag tycker att det är en alldeles lysande produkt!.

Fördelen med fysiska produkter som cd o vinyl är ju " äganderätten" dom går att spela i hur många system som helst och utan reklam emmellan:-)

Köper även en del musik på itunes, ofta köper jag samma platta på hd tracks när den väl släpps där, en liten tveksamhet med itunes är ju fortfarande vem som äger rätten till det du köpt, kan du ge bort eller ärva en skiva inköpt på itunes, något att tänka på... Har för mig att Bruce Willis kör ett case mot apple i denna frågan....

//Nik

Link to comment
Share on other sites

Ni som har rippat er cd-samling. Vilka erfarenheter har ni? Har ni ställt samlingen i källaren och alltid lyssnar via dator/NAS/dac numera? Köper ni hellre musikfiler på nätet än fysiska cd-skivor? Sen läser man om kraschade hårddiskar. Har ni råkat ut för det?

Eller är det kanske enklast att lyssna via Spotify och USB-dac? På Spotify finns ju nästan alla slags musik idag.

Några frågor från en lite "teknikosäker" oldtimer som ännu icke har tagit steget att digitalisera :unsure:

Jag lyssnar bara via dator numera. I princip alla CD jag äger ligger på vinden och jag har inte ägt någon CD-spelare på fem år tror jag.

Jag köpte ett Lynx Two ljudkort (balanserat professionellt kort för studiobruk) och det piskade alla mina digitalkällor så hårt att jag bara lade ner allt vad dacar och cd-spelare heter.

Det är bara en dator med systemet på en SSD-disk, lynxkortet och nätverksanslutning. Helt tyst. Musiken finns på en server i ett annat rum och på det har jag full backup, dels på en extra hårddisk här hemma som inte är inkopplad och dels hos en kompis så vi har backup på varandras samlingar. Jag har varit med om hårddiskkrasch en gång men det fanns backup även då.

Jag lyssnar väldigt sällan på spotify, tycker inte om gränssnittet. Men där kan man ju få många tips.

Köper oftast musik på fil, på eclassical eller HD tapetransfer.

Men nu är det nära att koppla in vinylen igen, det är en helt annan sak med stora svarta skivor än små blanka. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla goda råd :) Vad behöver jag för att "sätta igång"? Jag har ingen PC så det måste väl först införskaffas för att kunna rippa överhuvudtaget. Räcker det med en PC för några tusen?

En backupserver av något slag. Vad rekomenderar ni där?

Dacar finns det ju i olika prisklasser. Finns det några bra till måttliga priser?

Link to comment
Share on other sites

Vi pratar väldigt lite datorkraft...

Jag skulle rekomendera en beg mac mini, itunes är inbyggt och remote är gratis. Dessutom är den knäpptyst.

Dacar finns ju i tusental.. Men en beg bladelius alt hegel håller hög kvalitet till rimliga priser... Men det kommer nya hela tiden.

Nasar finns ju i samtliga prisklasser, en time capsule är smidig och jobbar integrerat med annan utrustning från apple.

//Nik

Link to comment
Share on other sites

Kör också i stort sett bara rippade filer idag....kombinerat med Spotify som nyttjas mycket av familjen och som bakgrund och musikletarmedia. De rippade skivorna står i förrådet....har allt på dubbla diskuppsättningar och som sista backup finns ju skivorna i förrådet....

Upplever att några viktiga faktorer för lyckad uppspelning via dator (oavsett pc eller mac) är att få ned systemtjänsterna, justera inställningar och se till att ha korrekta drivrutiner....plug'n'play funkar oftast, men vill man få ut mer än standard få rman jobba....men det har alltid gett mig god utdelning....

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Jag spelar mina CD skivor en gång, när de rippas. Sedan hamnar de i hyllan och luftas ngn enstaka gång via ngn äldre, enkel CD spelare. Alla mina CD lagras på en NAS (Enkel QNAP) i okomprimerat AIFF format med komplett metadata (alltså omslag, artist och låt-info)

Jag har köpt några få högupplösta filer, men har slutat. De låter generellt inte bättre än en välinspelad CD i min utrustning och jag får ingenting för en väldig masssa pengar.

En kopia på en fil är för mig inte värt mer än några kronor, det finns dessutom ingen reell kostnad bakom. Inget konvolut att bläddra bland och ingen mera info än på sin höjd en omslagsbild.

Däremot har jag en prenumeration på Society Of Sound (Bowers & Wilkins) där man erhåller minst två dussin högupplösta album per år för en ringa kostnad. Tycker musikkvaliteten på det kontemporära materialet är högst skiftande, men det klassiska håller god standard.

Uppspelning av filerna sker hos mig via Sonos Connect eller via UPnP till en Pioneer N-50. Båda dessa kräver een DAC för att konkurrera med en god CD spelare.

Vill jag lyssna till musik spelar jag oftast en vinylskiva dock...

Vh Micke

Link to comment
Share on other sites

Har rippet hele min CD samling (ca 3.000 albums) over på en harddisk. Køber fortsat CD skiver, men de spinder typisk kun en enkelt gang hos mig og det er ved ripningen. Downloader også en del fra fx HDtracks.com. Det er yderst sjældent min CD-afspiller er i brug. På en måde lidt trist, men jeg lytter til mere og lytter til mere varieret musik efter jeg har lagt musikken over på harddiske, da jeg via min ipad har adgang til hele "jukeboksen"

Ripper med XLD og ripper til AIFF og afspiller med Amarra.

Anlægget er Devialet 250 + Mac Mini + WD My Book Duo (2x4TB) + weiss Int202 Interface mellem Mac Mini og Devialet 250

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla goda råd :) Vad behöver jag för att "sätta igång"? Jag har ingen PC så det måste väl först införskaffas för att kunna rippa överhuvudtaget. Räcker det med en PC för några tusen?

En backupserver av något slag. Vad rekomenderar ni där?

Dacar finns det ju i olika prisklasser. Finns det några bra till måttliga priser?

PC eller Mac spelar inte så stor roll. Mac anses väl allmänt som mer välbyggda än pc men också dyrare. Det kan vara bättre med laptops istället för stationära i synnerhet på pc-sidan speciellt om man köper lite billigare eftersom det ibland kan vara bekymmer med läckström mellan jord och chassi.

Själv använder jag stationär pc men har köpt en I USB från Ifi audio för att få ren ström till dagen. Väljer du laptop får du köpa en usb-disk alt. NAS. Själv har jag en intern stor disk eftersom jag har plats i datorn.

Backup löser man kanske enklast med en extra usb-disk som endast är kopplad till datorn när du tar backupen. Om man vill satsa lite på datorn kan en ssd-disk vara en god idé.

DAC kan du köpa från en musicstreamer från mellan 1-2000 upp till en stackad 4 enheter dcs för ett antal hundratusen.

Även de allra billigaste låter väldigt bra för priset om man ger ett par tusen om man jämför med ljudkortet i datorn. Uppåt I prisklasserna är det som vanligt, det blir oftast bättre med det dyrare men skillnaden minskar med antal kronor.

Själv har jag en dac från AMR (DP-777) med inbyggt rörförsteg som jag tycker låter kanon men kostar en del så det är kanske inte ett förstaköpsval.

Richard

Link to comment
Share on other sites

PC eller Mac spelar inte så stor roll. Mac anses väl allmänt som mer välbyggda än pc men också dyrare.

Är man helt ovan och utan relativt initierad kunskap om Windows så kan PC bli en hämsko. En Mac är mer äkta plug&play, betydligt mer användarvänligt för den som är utan vana. Det kan t o m vara värt priset. En Mac-lösning kostar mellan 3-5,000 mer än en PC-lösning om man utgår ifrån en laptop kring 5,000.

Ljudmässigt är det lika bra.

Link to comment
Share on other sites

Är man helt ovan och utan relativt initierad kunskap om Windows så kan PC bli en hämsko. En Mac är mer äkta plug&play, betydligt mer användarvänligt för den som är utan vana. Det kan t o m vara värt priset. En Mac-lösning kostar mellan 3-5,000 mer än en PC-lösning om man utgår ifrån en laptop kring 5,000.

Ljudmässigt är det lika bra.

Precis vad jag funderar på. Har tittat lite på IFI Audios produkter. En i-dac t ex och min i-pad. Musiken från Wimp. Något att börja med.

Link to comment
Share on other sites

Precis vad jag funderar på. Har tittat lite på IFI Audios produkter. En i-dac t ex och min i-pad. Musiken från Wimp. Något att börja med.

I dac från Ifi audio är säkert utmärkt. Fått bra kritik. Däremot vet jag inte om det funkar så bra med Ipad. Den har inte usb ut. Möjligt att det går att köpa till nån adapterhistoria men det känns inte optimalt. Försök satsa på en vanlig dator, Mac eller pc, vilken du kopplar dacen till. Sedan fungerar Ipaden utmärkt att styra datorn över ett trådlöst nät.

Richard

Link to comment
Share on other sites

De nya pandorna kanske har usb förresten och jag ser på en snabb googling att det om inte annat finns adaptrar men eftersom paddan ändå måste vara fysiskt ansluten till dacen och dacen till resten av anläggningen vidhåller jag att en dator är ett bättre alternativ. .. :)

Link to comment
Share on other sites

Findes mange andre muligheder som er midt imellem tablet og PC/Mac. Prøv at kigge på den nye Olive one. Ikke helt overbevist mht interface men den er low cost og klarer 32 bit 384 Khz (ikke via wifi).

Se selv: http://www.myoliveone.com/

Har haft den et godt stykke tid nu og bortset fra interfacet på selve enheden så fungerer den rigtigt godt..

PS: Beklager - kan ikke skrive på Svensk, men håber det går an..

Edited by aarsoe
Link to comment
Share on other sites

I dac från Ifi audio är säkert utmärkt. Fått bra kritik. Däremot vet jag inte om det funkar så bra med Ipad. Den har inte usb ut. Möjligt att det går att köpa till nån adapterhistoria men det känns inte optimalt. Försök satsa på en vanlig dator, Mac eller pc, vilken du kopplar dacen till. Sedan fungerar Ipaden utmärkt att styra datorn över ett trådlöst nät.

Richard

Jodå, det låter faktiskt riktigt trevligt. Jag har t.ex. anslutit min DAC direkt från iPad Air via Camera Connection Kit och M2Tech HiFace2 och vidare med en RCA kabel överförandes digital SPDIF. Jag har dock inte gjort några seriösa lyssningar men vid en flyktig lyssning lät det övertygande, men det blir givetvis yxigt med sladd över halva rummet..

Vh Micke

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det låter faktiskt riktigt trevligt. Jag har t.ex. anslutit min DAC direkt från iPad Air via Camera Connection Kit och M2Tech HiFace2 och vidare med en RCA kabel överförandes digital SPDIF. Jag har dock inte gjort några seriösa lyssningar men vid en flyktig lyssning lät det övertygande, men det blir givetvis yxigt med sladd över halva rummet..

Vh Micke

Har inte iPaden Bluetooth? Eller är Apple fortfarande yxigt negativ till sådana moderniteter... ;)

En bra modern DAC har givetvis en bra inbyggd BT-mottagare så att man slipper kabeltrasslet...

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Har inte iPaden Bluetooth? Eller är Apple fortfarande yxigt negativ till sådana moderniteter... ;)

En bra modern DAC har givetvis en bra inbyggd BT-mottagare så att man slipper kabeltrasslet...

/ptr

Njae, det finns ju, men det kommer med nackdelar.

Apple stödjer inte AptX. Jag har hittills aldrig stött på en "serös" DAC med bluetooth utöver Chords QBD76 (eller vad den heter) och framför allt ratar jag allt vad trådlös överföring heter tills jag blir påvisad att det faktiskt kan låta lika bra som "hardwired".

Jösses plundin, du svär ju nästan i kyrkan här, Bluetooth överföring innefattar ju både omvandling och någon form av komprimering! ;)

Om man vill använda sin iGrunka som källa ser jag ingen som helst anledning att titta bortom en AirportExpress kopplad till en DAC. Komprimeringen som sker är för mig knappt hörbar och det fungerar väldigt väl ur ett funktionellt perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Jösses plundin, du svär ju nästan i kyrkan här, Bluetooth överföring innefattar ju både omvandling och någon form av komprimering! ;)

Men visst, den som inte vågar svära i kyrkan kommer ju aldrig att ha nått kul!

OBS! Skamligt reklaminslag! Den som inte klarar av sådant kan ju genast hoppa till nästa inlägg! :blush

..Jag har testat med ett märke (YBA) som finns i butiken där jag jobbar emellanåt och det låter förbluffande bra via BT! Någon Brittisk hifblaska (tror jag, Stefan kan berätta vilken) testade den integrerade stärkaren Genesis IA3 och blaskan hade mätt på Bluetoothkanalen och tycket att den mätte väldigt konstigt, dom frågade YBA's namne och konstruktör Yves-Bernard André (Professor i Elektronik), "Va ere för fel på den? Den mäster ju upp åt väggarna", konstruktören frågar då blaskans ansvarige; "Har ni lyssnat på den?", och svaret blev honom inte sent; Javisst, den låter fantastiskt!...

Vad vill jag då ha sagt med detta?

Enkelt, rätt implementerat så kan de flesta överförings gränssnitt låta bra eller rent av sublimt, det är ofta det faktum att man låter sig oroas av småsaker som gör att det låter skunk!

Livet är för kort fört att man skall låta trivialiteterna ta över och styra en musik konsumtion...

ps; Det finns säkert fler märken än YBA som klurat ut hur man överför BT på ett övertygande musikaliskt sätt, men det får nån annan berätta om! ;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...