Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fint sprudel!

Måste påpeka att huvudsyftet med Wing är att diffusera och tidsförskjuta reflexer.

Möjligheten att skapa absorption/helmholz bakom Wing är en trevlig bieffekt. Ville påpeka det eftersom det inte verkar klarlagt när man läser inläggen i länken.

Det enda argument jag kan komma på där det inte är positivt att diffusera och tidsförskjuta reflexer från rumsytor är att man snor yta för absorption. Dvs för de som föredrar att bara lyssna på direktljud.

Vill också slå ett slag för Wing95, som inte är så effektiv som standardversionerna, men som bygger lika lite som AD40, dvs 95mm.

Jag har en mix av GH, AD40, Wing95, HH och dacron och tycker det sammantaget ger en behagligare efterklang.

Ev ska jag justera lite på sidoväggarna, för det kan vara att calm har en poäng med noggrannheten av att diffusera förstareflexen i nivå med diskanten.

Posted (edited)

Jag har nu 4 st s-vingar i acryl, de som var placerade i Magico/Devialet-rummet på mässan. Tre är placerade bakom mig och en i ett fönster för höger första-reflex. Mitt problem med bakväggen kan betraktas som åtgärdat!

Små pengar för stora framgångar är behagliga genvägar! :)

Tack till Plind också som bidrog till att jag blev medveten om effekten. Du kommer ihåg att jag var märkvärdigt störd av tystnaden bakom mig hos dig. Jag tom vände mig om flera gånger med konfunderade ögonbryn!

Edited by sprudel
Posted
Tror nog att du snart är "bevingad" du oxå :app:

Musiken flyger onekligen olika beroende på antalet wingar...

0ca17409.jpg

Här låter det ovanligt bra kan jag berätta. Nu var det ett tag sedan jag besökte detta rum men väckarklockan

är ställd så jag får väl se om ägaren har tid och lust att bjuda in mig vad det lider.

Eller är det bäst att låta bli kanske ?

... det kan bli dyrt att skaffa egna "flaxverktyg" menar jag :Thinking:

Kul att läsa om dina wing-äventyr Sprudel. Ska försöka ta mig i kragen, vad det lider, och skaffa ett par, fem, tio st... jag med :icon_smile_cool:

Posted

Tackar p-pan. :)

Du kan ju göra som jag, börja med att låna av kamrater och testa. Skall ett vardagsrum förbli vardagsrum så innebär det begränsningar ljudmässigt.

Min ide' att vända setupen till längsled har inte fått acceptans, och jag är nog böjd att hålla med ur estetisk och trivselfaktor.

Då fick det bli att attackera bakväggen istället. (Himla tur jag fick till två g i just det ordet) :)

Posted

Den bakre vägen är inget man skojar om Shame%20On%20You.gif

Den har räddat mig många gånger då jag fått hem nya hifi-prylar, för att inte tala om alla vinylskivor som jag av någon anledning alltid

bär in den vägen och snabbt som tusan sorterar in i raden av redan befintliga ;)

Att vardagsrum ska vara just ett vardagsrum har jag inga problem med, det egna lyssningsrummet är bara lite för litet för tillfället.

Har du inga möjligheter att utöka ditt boende med ett eget lyssningsrum ?

Det har ju blivit enklare med bygglov nu för tiden så ett tillbyggt rum på 25 kvm skulle ju kanske passa dig som hand i handske :mm:

Kostnaden är väl knappast större än ett par snygga högtalare med "hyffsade" kablar :icon_smile_cool:

Posted
Den bakre vägen är inget man skojar om Shame%20On%20You.gif

Den har räddat mig många gånger då jag fått hem nya hifi-prylar, för att inte tala om alla vinylskivor som jag av någon anledning alltid

bär in den vägen och snabbt som tusan sorterar in i raden av redan befintliga ;)

Att vardagsrum ska vara just ett vardagsrum har jag inga problem med, det egna lyssningsrummet är bara lite för litet för tillfället.

Har du inga möjligheter att utöka ditt boende med ett eget lyssningsrum ?

Det har ju blivit enklare med bygglov nu för tiden så ett tillbyggt rum på 25 kvm skulle ju kanske passa dig som hand i handske :mm:

Kostnaden är väl knappast större än ett par snygga högtalare med "hyffsade" kablar :icon_smile_cool:

Det där är en intressant fråga som jag funderat på och kommit fram till att jag vill nog inte ha ett dedikerat lyssningsrum.

Vårt vardagsrum är fantastiskt med utsikt över hela skärgården, hamnen i Göteborg, och det är där jag vill vara. Vi ser även på film/ TV där och min ljudanläggning kombinerar film/stereo-lyssning.

Jag har definitivt möjligheten att göra om ett gästrum i undervåningen om +20 kvm till lyssningsrum, men det får bli kärestans sy-och pysselrum. Hon skulle kunna byta till gästrum 2 (det blir så när barnen flyttar ut så det är inte så märkvärdigt som det låter), men det får förbli gästrum/ kontor.

Att det sedan är en utmaning i sig att optimera de akustiska förutsättningarna i ett vardagsrum är nöjsamt. :)

Posted
Det där är en intressant fråga som jag funderat på och kommit fram till att jag vill nog inte ha ett dedikerat lyssningsrum.

Att det sedan är en utmaning i sig att optimera de akustiska förutsättningarna i ett vardagsrum är nöjsamt. :)

Har full förståelse för att du gärna håller de ljudliga upplevelserna avgränsade till vardagsrummet. Du kanske, som jag, har upplevt att ett avgränsat

rum för musikalisk avnjutning kan bli lite av en osocial "bunker" ?

Lite instängd har jag nog känt mig då övriga familjemedlemmar pysslat med annat, tv-tittande eller spel, då jag själv samtidigt sitter på

musikkammaren och helt egoistiskt lyssnar efter små utklingningar eller försöker avgöra basens eventuella rondör eller fasthet :unsure:

Att utmana sina egna inredningstekniska talanger då det gäller effektiva akustikprodukter som samtidigt har hög "sambo/hustrufaktor"

är ju en hel genre i sig... men den som antar utmaningen brukar ju trots allt kunna komma en bra bit på vägen.

Samrådsmöten är att rekommendera ;)

Hoppas du kommer i mål med både akustik, musikåtergivning och övriga familjen s.a.s ... :)

Posted

Precis P-pan, du lyfter en av baksidorna med en "mancave".

Hade en dylik existerat hos mig kanske jag missat Elvis Costello hos Skavlan, och den upplevelsen vill jag inte vara utan.

Ett ödmjukt geni, i gott sällskap! :)

Posted

Inte en chans. Hur ska man kunna samråda om diffusorer och helmholtz?

Man har ju bara hackor på hand.

Trial and error gäller för min del.

Posted

Trevligt att läsa om detta sprudel. När man har fattat vad vingarna gör blir det vanebildande. Jag trodde jag skulle flytta fram dem bara vid finlyssning, men det går inte att lyssna utan dem längre. De är en viktig del i den komplicerade kedjan som leder till väljud.

Det är lätt att tycka om den effekt vingarna ger. Man skall komma ihåg att vingarna inte bara diffuserar utan har en absorberande förmåga i sig själv också. Hos s-vingen i acryl är absorbtionen vid 250-16000Hz.

Posted

Tack Apex. :)

Jo, det vill ju mycket till för att gå tillbaka till en sämre lyssningssituation när man väl hört en bättre, som du erfarit så väl.

Posted (edited)
Har full förståelse för att du gärna håller de ljudliga upplevelserna avgränsade till vardagsrummet. Du kanske, som jag, har upplevt att ett avgränsat

rum för musikalisk avnjutning kan bli lite av en osocial "bunker" ?

Lite instängd har jag nog känt mig då övriga familjemedlemmar pysslat med annat, tv-tittande eller spel, då jag själv samtidigt sitter på

musikkammaren och helt egoistiskt lyssnar efter små utklingningar eller försöker avgöra basens eventuella rondör eller fasthet :unsure:

Att utmana sina egna inredningstekniska talanger då det gäller effektiva akustikprodukter som samtidigt har hög "sambo/hustrufaktor"

är ju en hel genre i sig... men den som antar utmaningen brukar ju trots allt kunna komma en bra bit på vägen.

Hoppas du kommer i mål med både akustik, musikåtergivning och övriga familjen s.a.s ... :)

För mig är projektet film,tv och musik i ett vardagsrum. Tillsammans har vi bestämt att en av gestaltningsprinciperna är att lyfta fram vinylskivan. Vi lever i en lägenhet med öppen planlösning. Det är ju inte så att jag kan bestämma över vårt vardagsrum. Samråd är ju det enda möjliga. Vardagsrummet har varit i en ständig förändring. Så här såg det ut för ett tag sedan.

http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html

Idag håller jag på att installera wingar. Så ovanför TV:n så kommer det nu att vara s-wingar i papp. De kläs in i linnéväv. Hustruns skivspelare (Empire 598) står idag bredvid modellbåten.

Detaljer som inte syns i länken är att jag kan sitta bakom soffan i en mycket bra lyssningsposition. Där finns min dator m m.

När vi flyttade till lägenhet så gjorde vi en funktionsplan över lägenheten. Så hos oss sitter vi inte vanligtvis och dricker kaffe i soffan när vi har gäster eller barnen på besök.

Däremot så kan anläggningen och vinylen bli en del av festen. Exempelvis när jag fyllde 60 år så hade vi ryskt tema. Självklart mat, dryck, tilltugg men också musik. I Stringhyllan kan 16 Lp visas. Då enbart ryska skivor. Samt andra dekorationer såsom en rysk banderoll med något om fred som lånades in. Om jag haft en separat grotta skulle sådant inte kunna göras. Så nu försöker vi integrera anläggningen i det sociala livet då och då. Så på nyår brukar vi ha en musikquiz.

Sedan kan det aldrig gå att nå så långt i återgivningen som om man bygger helt dedikerade rum där man kan göra lite hur som helst. Det går inte heller att ta hem grabbarna och sitta lite avsides. Så baksidor finns det självklart också.

Edited by Kronkan
Posted
För mig är projektet film,tv och musik i ett vardagsrum. Tillsammans har vi bestämt att en av gestaltningsprinciperna är att lyfta fram vinylskivan. Vi lever i en lägenhet med öppen planlösning. Det är ju inte så att jag kan bestämma över vårt vardagsrum. Samråd är ju det enda möjliga. Vardagsrummet har varit i en ständig förändring. Så här såg det ut för ett tag sedan.

http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html

Idag håller jag på att installera wingar. Så ovanför TV:n så kommer det nu att vara s-wingar i papp. De kläs in i linnéväv. Hustruns skivspelare (Empire 598) står idag bredvid modellbåten.

Detaljer som inte syns i länken är att jag kan sitta bakom soffan i en mycket bra lyssningsposition. Där finns min dator m m.

När vi flyttade till lägenhet så gjorde vi en funktionsplan över lägenheten. Så hos oss sitter vi inte vanligtvis och dricker kaffe i soffan när vi har gäster eller barnen på besök.

Däremot så kan anläggningen och vinylen bli en del av festen. Exempelvis när jag fyllde 60 år så hade vi ryskt tema. Självklart mat, dryck, tilltugg men också musik. I Stringhyllan kan 16 Lp visas. Då enbart ryska skivor. Samt andra dekorationer såsom en rysk banderoll med något om fred som lånades in. Om jag haft en separat grotta skulle sådant inte kunna göras. Så nu försöker vi integrera anläggningen i det sociala livet då och då. Så på nyår brukar vi ha en musikquiz.

Sedan kan det aldrig gå att nå så långt i återgivningen som om man bygger helt dedikerade rum där man kan göra lite hur som helst. Det går inte heller att ta hem grabbarna och sitta lite avsides. Så baksidor finns det självklart också.

Trevligt rum och fin integration får man säga!

Jag tror de flesta här på forumet brottas med samma problematik att integrera vardagsrum och lyssningsrum. Om man inte har plats för ett dedikerat lyssningsrum. Jag har turen att ha en sambo som är ganska tolerant, men nu är det slut med nya prylar om inte något åker ut samtidigt.

Praktiska lådor för LP. Var har du hittat dem? Granit?

Mvh Calm

Posted (edited)
Jag har turen att ha en sambo som är ganska tolerant.

Samma här. Det som hjälpt till i sammanhanget också är att vi inte tittar på TV i någon större utsträckning. Den har fått en undanskymd plats i huset för de få gånger den är igång. Vi är tidnings- och bokläsare vilket fungerar utmärkt med musik.

Edited by Bebop
Posted (edited)
Trevligt rum och fin integration får man säga!

Jag tror de flesta här på forumet brottas med samma problematik att integrera vardagsrum och lyssningsrum. Om man inte har plats för ett dedikerat lyssningsrum. Jag har turen att ha en sambo som är ganska tolerant, men nu är det slut med nya prylar om inte något åker ut samtidigt.

Praktiska lådor för LP. Var har du hittat dem? Granit?

Mvh Calm

Tack Calm!

Skivbackarna är, precis som du tror, från Granit. De har (hade?) också en skiva med hjul som var hyggligt billiga. Stadgar dock dem baktill med en tillsågad skiva av spånskiva. IKEA hade för några år sedan en enkel svart back lämplig för skivförvaring. Men den försvann ganska fort från deras sortiment.

De backar jag har fungerar utmärkt om man stadgar den baktill. På golvet har vi 14 backar alla på hjul. 6 st hänger på väggarna på olika ställen. De backar som är upphängda på väggen och de som är direkt under dessa är belysta. Ingår i vår belysning som alltid lyser på kvällarna. Några skivor finns i bokhyllan också. Men det är ett opraktiskt sätt att förvara skivor på, enligt eget tycke. Svårt att hitta just den skiva man söker.

Edited by Kronkan
Posted

Om man nu får göra en liten avstickare från ämnet akustik så kan jag tipsa om den HÄR lösningen för skivförvaring.

Inget dåligt lyssningsrum eller prylar i övrigt heller... :mm:

Scrolla ner ungefär halvvägs så kommer det lite bilder... riktigt snygg gjort får jag lov att säga.

Posted (edited)
Om man nu får göra en liten avstickare från ämnet akustik så kan jag tipsa om den HÄR lösningen för skivförvaring.

Inget dåligt lyssningsrum eller prylar i övrigt heller... :mm:

Scrolla ner ungefär halvvägs så kommer det lite bilder... riktigt snygg gjort får jag lov att säga.

Ett par Avantgarde drivna av en Ear-förstärkning i ett rum med lite wingar ä min absoluta referens. En lyssning som flyttade min föreställning vad som går att åstadkomma.

Edited by Kronkan
Posted (edited)
Kronkan och jag experimenterar lite med Svanås wing-koncept i en tråd på Faktiskt.

Nu vet jag att vissa här läser på båda forumen, men inte alla så jag delar med mig av tråden här också. Kommentera gärna här då jag tror att erfarenheten av Svanå är större på Euphonia än Faktiskt.

http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=58942

det är inte bara på faktiskt som man pratar om Magic Matts wingar även på andra forum är det ett ämne för diskussion. I Italien finns det vingar se länk

http://www.whatsbestforum.com/showthread.p...Effective/page4

hälsar tommy som just skaffat två vingar till i plexiglas

jag har även två flower wings i valnöt på ingång

Edited by Hans-Tommy
  • 5 weeks later...
Posted

Vart köper man dessa akrylvingar och vad kostar dessa??

/CMB

Jag har nu 4 st s-vingar i acryl, de som var placerade i Magico/Devialet-rummet på mässan. Tre är placerade bakom mig och en i ett fönster för höger första-reflex. Mitt problem med bakväggen kan betraktas som åtgärdat!

Små pengar för stora framgångar är behagliga genvägar! :)

Tack till Plind också som bidrog till att jag blev medveten om effekten. Du kommer ihåg att jag var märkvärdigt störd av tystnaden bakom mig hos dig. Jag tom vände mig om flera gånger med konfunderade ögonbryn!

Posted
Vart köper man dessa akrylvingar och vad kostar dessa??

/CMB

Hemsidan har du här www.diffusor.com

Kontakta Matts O med ett mail finns under kontakter.

Calm