Jump to content

Recommended Posts

Posted

Läste en artikel i N.Y. Times att CD-mediet har fått något av en revival - i alla fall i Japan.

CD på frammarsch

Sett ur ett globalt perspektiv står den digitala musikmarknaden för ca 40 % av omsättningen. Så död är knappast den silvriga skivan.

Ni som var på mässan, hur var det där? Var det jämt fördelat mellan dator, vinyl och cd i demorummen?

Jag skulle själv gärna växla över vid tillfälle, men kraven är A) att det ska låta bättre än via CD. Samt B) att jag ska kunna hitta mina favoriter som digitala filer - gärna högupplösta. Det gör jag inte idag.

Posted
Läste en artikel i N.Y. Times att CD-mediet har fått något av en revival - i alla fall i Japan.

Intressant.

Jag förde inte statistik men känslan ändå är att både rippad musik och vinyl ökar bland entusiasterna. För allmänkonsumtion av musik så är det väl streaming som ökar mest.

För egen del jämnställer jag CD och rippad musik. Det är samma sak om vi håller oss till 16/44.1 som jag ser det. Jag tycker CD-avspelning och rippad musik låter lika över min Aesthetix Romulus SE. Jag har inte ägnat så väldigt mycket tid att jämföra. Anledningen till det är att om det är någon skillnad så är den så liten att den är svår att detektera. På något sätt känns det mer seriöst att spela en CD, men det har inte så mycket med ljud att göra IMO.

Vad laptop/mac erbjuder är att köra högre format, vilket är intressant. Jag har laddat ner en del DSD och 24/96. Åsikterna är delade om det är bättre eller inte, men för min del är det inte tu tal om att det låter bättre. Framför allt när vi håller oss till symfonisk musik. Av det jag kunnat jämföra så får jag en helt annan ambiens och rymd med en 24/96 än med 16/44.1 på symfonisk musik. Jag har framför allt laddat ner inspelningar från slutet av 50-talet till början av 60-talet där man gjort högupplösta filer direkt från originalbanden. Jag tycker det låter makalöst bra.

DSD har jag inte kunnat utvärdera ännu eftersom jag behöver uppdatera Windows med en mjukvara så att jag kan dra fördel av DSD (idag konverteras de filerna ner till 24/96).

En svaghet med digitala avspelning är komplexiteten att hantera mediet. Det är lite enklare med Mac som är mer användarvänligt. Med Windows måste man vare lite mer initierad för att hantera uppdateringar och liknande,hantera tags, omslag, kataloger med mera. Enkelheten med CD och vinyl har ännu inte överträffats. "Alla" kan koppla in en skivspelare och/eller en CD-spelare och "alla" vet hur den fungerar eftersom det är en och samma standard. Det plus det stora utbud som trots allt finns både nytt och begagnat gör att både CD och vinyl kommer att leva länge ännu.

En bra CD-spelare och en bra DAC är fortfarande en vital del i en bra musikanläggning som jag ser det. Om man sedan kör via luckan eller PC/Mac kan kvitta.

Posted
Jag skulle själv gärna växla över vid tillfälle, men kraven är A) att det ska låta bättre än via CD. Samt B) att jag ska kunna hitta mina favoriter som digitala filer - gärna högupplösta. Det gör jag inte idag.

Det bästa är väl att fortsätta köpa skivor på fysiskt media och rippa själv, oavsett om det är cd, sacd eller högupplöst :unsure:

Dels får man konvolut och backup, dels undviker man skivslitage.

Med ett bra gränssnitt för spelaren, så är det ju faktiskt smidigare att spela filer.

Posted
Det bästa är väl att fortsätta köpa skivor på fysiskt media och rippa själv, oavsett om det är cd, sacd eller högupplöst :unsure:

Dels får man konvolut och backup, dels undviker man skivslitage.

Med ett bra gränssnitt för spelaren, så är det ju faktiskt smidigare att spela filer.

Brukar du slita på dina CD-skivor? :unsure:

Här hemma var det länge sedan jag spelade CD. Blir nästan uteslutande vinyl. Fast igår körde jag Dire Straits i mitt Nakamichi 700 då det var ett tag sedan det användes. I bakgrunden blir det radio ibland (ingen jävla internetradio analoga tuners med tunga rattar). :app:

MvH Carl

Posted

Jag är inte särskilt förvånad över CD-mediets fortsatta populäritet. Tycker att det är oslagbart i jämförelse med alla andra medier om man ser till den praktiska hanteringen. Bara lägga in en silverskiva och trycka på fjärrkontrollen. Med nya utvecklade drivar och DAC:ar så blir ljudet också helt i jämförelse och kanske tillochmed bättre i vissa digitala inspelningar. Datorer i all ära men här hittar vi det mesta strulet och tidstjuvarna. Vinyl när den är som bäst är helt outstanding, men tarvar så mycket praktisk hantering och utrustning att den ibland blir för opraktisk och framförallt dyr.

Så jag väntar gärna på att CD:n kommer att sjunka i pris, nu när vinylen stiger pga sin nyvunna populäritet. Då köper jag gärna upp bra inspelningar.

Calm

Posted (edited)
Ett annat perspektiv:

http://s3-ec.buzzfed.com/static/2014-09/17...10980410-18.jpg

Who Buys Music Anymore? A Statistical Inquiry

När man läser kommentarerna så är volymen av CD-försäljningen (i USA där undersökningen är gjord) fortfarande hög, ca 5,000,000 album per vecka, men det är inte tu tal om saken att olika digitala tjänster ökar. Hade varit intressant att också sehur stora de olika populationerna är i respektive ålderskategori.

Varje generation har sina kriterier för den optimala upplevelsen samt var man får den ifrån. Upplevelseindustrin är ju inte bara musik.

Edited by Bebop
Posted

Än så länge så tycker jag inte att det är någon börda att ladda spelaren med en CD så av den anledningen skulle jag inte byta. Men det kanske kommer. Men OM jag skulle byta idag så ligger en Aurender X100 bra till. En One box solution som verkar ha ett utmärkt gränssnitt och som fått lysande kritik. Datorer har jag valt bort pga allt strul man hör från vänner, läser på nätet och ser på mäss-demo.

Posted

Jag undrar om jag kan lägga ut en fråga här som har lite anknytning till uppspelning av datalagrad musik. Finns det någon slags trådlös usb-hubb som man kunde använda mellan en usb-dac och en bärbar dator?

Den ska alltså funka som en usb kabel men vara trådlös. En hubb går ju gömma och ha en laptop i soffan utan nån jäkla sladd vore ju alla tiders. Tycker jag.

Posted
Än så länge så tycker jag inte att det är någon börda att ladda spelaren med en CD så av den anledningen skulle jag inte byta. Men det kanske kommer. Men OM jag skulle byta idag så ligger en Aurender X100 bra till. En One box solution som verkar ha ett utmärkt gränssnitt och som fått lysande kritik. Datorer har jag valt bort pga allt strul man hör från vänner, läser på nätet och ser på mäss-demo.

Mac är mer användarvänlig i detta sammanhang. Du behöver inte trixa så mycket anpassningar och inställningar. Aurender är också en dator i lite annat skal.

Andra fördelar med rippade filer är t ex inför semestern. När vi drar till sjöss väljer jag ut plattor och tankar ner dom i smartfonen/läsplattan i lämpligt format. I båten kopplar jag plattan till båt-hifin och spelar upp. Mycket praktisk istället för att ta med sig plattorna. Fungerar även i bilen. Jag kan också köpa format upp till 24/192 samt DSD-filer (som jag säkerhetskopierar på DVD-skiva).