calle_jr Posted October 28, 2014 Posted October 28, 2014 Jag begriper inte dels att det skulle ha mer än minimal betydelse vilket håll en evenutell Kon står på och framförallt att man skulle kunna leda bort vibrationer beroende på hur den placeras. Oavsett hur du ställer den kommer både golv och slutsteg att vibrera då du mekaniskt förbinder dom båda, fekvensen kommer bero på fjädrings koefficienten som konen har. Mvh Carl Bra observation! Det man gör i första hand med en styv kon är att koppla ihop apparaten med underlaget, så att total styvhet och massa vibrerar och dämpas tillsammans som en enhet. Vad som händer lokalt i själva kopplingen (konen) kan jag inte säga säkert. Men om man tänker sig en trafo som är fäst i apparatens bottenplåt så antar jag att kopplingen blir bättre om kontaktytan mot trafon är stor och spetsen är neråt. Quote
Daniel Posted October 28, 2014 Posted October 28, 2014 Lite udda konapplicering Såvitt jag förstått calle_jr's resonemang så går vibrationer från brett till smalt. Så som konerna är placerade här skulle det innebära att golvets vibrationer leds in till slutstegen. Nja, de ser ut att vara konstruerade så. men om man tittar på en genomskärning förstår man varför. Quote
Vox Posted October 28, 2014 Posted October 28, 2014 Nja, de ser ut att vara konstruerade så. men om man tittar på en genomskärning förstår man varför. Förklara gärna vad det är "man" förstår. Quote
Daniel Posted October 28, 2014 Posted October 28, 2014 Förklara gärna vad det är "man" förstår. Det genomskärningen berättar är att det inte är en konventionell kon, där basen står på golvet och spetsen mot apparatens botten. Det är snarare en konstruktion där den spetsiga ytan representeras av kulan, som är vid basen. Som ett svar på Bebop's fråga. Vill man läsa mer om tankarna bakom hänvisar jag till informationsbladet. Sort Kone instruktioner Quote
calle_jr Posted October 28, 2014 Posted October 28, 2014 Förklara gärna vad det är "man" förstår. En koppling mellan en apparat och ett underlag har minst sex frihetsgrader - translation i tre riktningar och rotation i tre. En koppling likt denna Sort Kone måste beskrivas med minst tolv frihetsgrader - sex i topp och sex i botten av konen. Däremellan sitter minst ett element. Eftersom det inte finns något som förhindrar rotation varken i topp eller botten så kan detta element beskrivas som en stång som bara kan överföra kraft i sin egen riktning (vertikalt). Det gör att man får en väldigt tydlig/väldefinierad koppling som kan avpassas för endast en funktion inom ett visst belastnings- och frekvensomfång. (Ja, jag vet att detta var en förenklad beskrivning. Om man har tre element som bara tar vertikal kraft är konstruktionen inte stabil. De små krafter som behövs för att göra dem stabila tas upp i det koniska plasthöljet). Quote
Kilgore Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Kul med lite diskussioner kring produkterna. Bra kort förklaring av Sort Kone, tack Calle och Daniel. Det är en produkt man kanske får prova kör mest med BDR koner o BDR puckar för tillfället. Ang The Sonus Faber så är det kanske rätt, fö ratt vara en så pass stor fullregister högtalare så är den helt ok Nej vad säger ni ska vi ta de sista bilderna från Arken innan jag börjar med bilderna från mässan i Köpenhamn som var i helgen. Quote
Apexorca Posted October 29, 2014 Author Posted October 29, 2014 Ang The Sonus Faber så är det kanske rätt, fö ratt vara en så pass stor fullregister högtalare så är den helt ok Ja, men generellt blir det snyggare med lite mindre tycker jag. Den snyggaste något större högtalaren är SF Lilium i mina ögon. Både Aida samt The SF är lite väl stora men ok i designen för att vara just stora. Men det är andra avgöranden som gör att man köper en sådan högtalare. Tex det fantastiska ljudet. Många stora högtalare spelar stort om det är stort. The SF spelar i skala 1:1 medans mindre högtalare skalar ner det hela även om det låter bra. Få andra högtalare gör detta lika bra. Jag har inte hört någon. TAD R1 låter lite mindre i det avseendet faktiskt och även Coltrane Supreeme II. Jag har hört The Sf mot Futurorna "side by side" och bla. är det naturligtvis stor skillnad i storskaligheten, ljudbilden och dynamiken. Quote
Kilgore Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Ok då kör vi de sista bilderna. Är väl tyvärr en hel del rum som inte blev fotograferade på Arken av en eller annan orsak, var mkt att hinna med på söndagen efter vi hade varit på Hifi Stället Första rummet jag tog bild i var stort ljust och lite kalt Monitor Audio brukar göra trevlig och prisvärda högtalare, här är deras största ut Platinum-serien tillsammans med Musical Fidelity. Musical Fidelitys klass A monster är stort, och framförallt djupt. I rummet stod det även några trevliga gamla rörprovare Quote
calm Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Ok då kör vi de sista bilderna. Är väl tyvärr en hel del rum som inte blev fotograferade på Arken av en eller annan orsak, var mkt att hinna med på söndagen efter vi hade varit på Hifi Stället Första rummet jag tog bild i var stort ljust och lite kalt Monitor Audio brukar göra trevlig och prisvärda högtalare, här är deras största ut Platinum-serien tillsammans med Musical Fidelity. Musical Fidelitys klass A monster är stort, och framförallt djupt. I rummet stod det även några trevliga gamla rörprovare Tyvärr missade jag Arken iår. Hade varit lite kul att lyssna på Musical Fidelity igen efter många års frånvaro från mässor. Tycker att märket är värt all uppmärksamhet och ofta ett bra alternativ inte bara som highend produkt utan också för produkter i lägre prissegment. Kör fortfarande MF:s produkter i lite bisystem och de håller bra klass. Tack för trevligt reportage och bilder Apex och Kilgore! Calm Quote
Kilgore Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Tyvärr missade jag Arken iår. Hade varit lite kul att lyssna på Musical Fidelity igen efter många års frånvaro från mässor. Tycker att märket är värt all uppmärksamhet och ofta ett bra alternativ inte bara som highend produkt utan också för produkter i lägre prissegment. Kör fortfarande MF:s produkter i lite bisystem och de håller bra klass. Tack för trevligt reportage och bilder Apex och Kilgore! Calm Håller med MF har många trevliga produkter i sitt sortiment, och håller hög ljudstandard oavsett prisklass. Quote
Kilgore Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 I ett annat rum spelades det på dessa för mig okända högtalare från Danmark Acoustic Force hette de, det spelades på de stora i mitten när vi var där. Element från Scan Speak med trevlig Be-diskant. De spelade verkligen med akustisk kraft, för det spelades högt, nästan liveklass, och kanske lite för högt för min smak, men det var mkt hög stampa-takten-faktor i detta rum. Dock tror jag de kostade runt 200k, och då finns det ju många trevliga alternativ att testa, varav dessa kan vara ett. Jag fick även tips på en trevlig dansk liveplatta med skön blues som jag gärna stampa takten till; Shades Of Blue: Feels like the first time hette den Quote
Kilgore Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Då fortsätter vi till mässans ljusterapirum… Här spelades det på vita högtalare från Quadral, som har varit borta från svenska marknaden ett tag, men nu är de tillbaka. Det lät mkt trevligt om dessa högtalare. Jag minns inte namnet på dem, tror de kostade runt 30k om jag minns rätt. Ska bli kul att höra fler modeller från dessa Källa var den lilla datorn med antenn som ses på bordet som kopplades med USB till Nuforce integrerade med inbyggd DAC, allt styrdes via en tablet Det visades här att det behövdes inte så många och så stora prylar för att få till välljud… Quote
Bebop Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Monitor Audio brukar göra trevlig och prisvärda högtalare, här är deras största ut Platinum-serien tillsammans med Musical Fidelity. Jag hade förutfattade meningar om detta rummet. När jag kom in spelades SRV's "Tin Pan Alley" som brukar låta bra på många anläggningar, även här så jag blev nyfiken på att höra lite mer. Jag blev sittande en halvtimme och ljudet växte hela tiden. Inte absolut mästarklass men mycket prisvvärt och MF's A-klassare gjorde säkert sitt för resultatet. Quote
Bebop Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Då fortsätter vi till mässans ljusterapirum… Och hifi-golvet kommer från... "guess who" Quote
Vox Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Och hifi-golvet kommer från... "guess who" Dags att ange i din signatur att du har branschanknytning? Quote
BTS Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 Och hifi-golvet kommer från... "guess who" Aaah, Kährs. Quote
calle_jr Posted October 29, 2014 Posted October 29, 2014 innan jag börjar med bilderna från mässan i Köpenhamn som var i helgen. Snyggt Kilgore! Quote
Kilgore Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 I ett ganska stort rum spelade Hegel tillsammans med Magico S3 Det var inte Hegels värstingprylar, utan deras integrerade stärkare o DAC:ar. I mina öron hade de inte riktigt fått till det här inne, iaf inte när jag var där, basen var lite ofokuserad o slapp och det lät inte helt rätt i övre registret. Det fick mig att lämna rummet ganska snabbt,men kanske var det låtvalet, kanske ngn annan som hade en bättre upplevelse där inne. I ett väldigt litet rum så spelade Morrello o O&G väldigt högt med sin elektronik o högtalare, imponerande, men svårt att bilda sig en riktig uppfattning. Slutsteget verkar vara en riktig best, som orkar med det mesta Tonläget spelade som vanligt Linn. Ngn av deras värsting streamers och vad jag gissar aktiva högtalare. Tyvärr berörde inte musiken mig, inte på samma sätt som Linnelektroniken och ett par små stativare av annat märke gjorde i samma rum förra Arkenmässan. Nu kommer jag säkert få Linn-fans efter mig, men jag väntar fortfarande på att bli berörd av musiken av en komplett Linnanläggning. Jag har hört diverse av deras elektronikkomponenter låta utmärkt i blandade system. Quote
Harryup Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 När det gäller HiFi-golv så ser de flesta rummen lite väl odämpade ut. Skulle kunna tänka mig att många leverantörer skulle kunna skapa lite mer välljud med hjälp av en tjock matta och lite diffusorer/absorbenter. Påminner lite väl mycket om tiden före Svanå. mvh/Harryup Quote
Bebop Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 I ett ganska stort rum spelade Hegel tillsammans med Magico S3 Det var inte Hegels värstingprylar, utan deras integrerade stärkare o DAC:ar. https://lh3.googleusercontent.com/-KCOQyJsa...07_1024x683.JPG I mina öron hade de inte riktigt fått till det här inne, iaf inte när jag var där, basen var lite ofokuserad o slapp och det lät inte helt rätt i övre registret. Det fick mig att lämna rummet ganska snabbt,men kanske var det låtvalet, kanske ngn annan som hade en bättre upplevelse där inne. Lyssnade du inte på hela föreställningen? Vad de ville visa var hur olika det kan låta med olika förstärkarkombinationer och dacar. När de spelade med det mindre systemet så håller jag med dig, men när de kopplade över till den andra blev det helt annan kontroll. Quote
Kilgore Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Lyssnade du inte på hela föreställningen? Vad de ville visa var hur olika det kan låta med olika förstärkarkombinationer och dacar. När de spelade med det mindre systemet så håller jag med dig, men när de kopplade över till den andra blev det helt annan kontroll. Aha nej jag stannade inte på hela föreställningen, då hade jag väl oturen att lyssna när det var minstingen som spelade... Quote
Kilgore Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 I detta rum spelades det på Primares nya 60-serie tillsammans med skivspelare o RIAA från Avid. Raidho stod för högtalarna som heter D-3, D för diamant. Även om jag inte fick bästa platsen i sweetspot, så lät det mkt trevligt i det rummet, stor potential, men det är klart Raidho's HT är inte helt gratis… I ett annat rum spelade Hifi Center på Cabasse högtalarna Pacific 3SA och elektronik och skivspelare från Luxman. Jag har hört Cabasse prestera bättre, men jag tror den lite tillbakadragna diskanten kan ha att göra med snedtaket som dessutom var dämpande akustiktak. Flera liknande rum led av samma problem. Nästa rum var det Audio Note och Entreq för hela slanten. Och som vanligt stod högtalarna nära bakvägg i hörnen med kraftig invinkling. Kul med lite olika syn på uppställningar, och dessutom inte ta med det värsta i förstärkarväg, minns inte vad modellen hette, men var en av de beskedligare Audio Note Quote
Apexorca Posted October 30, 2014 Author Posted October 30, 2014 Kilgore! Tack för att du delar med dig av så många rum. Du måste jobbat effektivt under mässan. Quote
new order Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Tonläget spelade som vanligt Linn. Ngn av deras värsting streamers och vad jag gissar aktiva högtalare. Tyvärr berörde inte musiken mig, inte på samma sätt som Linnelektroniken och ett par små stativare av annat märke gjorde i samma rum förra Arkenmässan. Nu kommer jag säkert få Linn-fans efter mig, men jag väntar fortfarande på att bli berörd av musiken av en komplett Linnanläggning. Jag har hört diverse av deras elektronikkomponenter låta utmärkt i blandade system. Ser ut att vara deras isobarik högtalare (troligen aktiva som du säger) med Klimax DS streamer. Den sistnämnda tror jag är en jävligt bra streaming produkt, hade jag gått på en hifilösning på streaming så hade den eller Linns lite billigare varianter varit ett intressant alternativ. De har flera års erfarenhet av streaming mediet nu och allt verkar smida på utan mankemang. Quote
Kilgore Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Kilgore! Tack för att du delar med dig av så många rum. Du måste jobbat effektivt under mässan. Tack själv för dina fina hifirapporteringar! Ja jag försökte vara ganska effektiv, men det blev nog ändå inte bilder från alla rummen... Quote
Kilgore Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 Ser ut att vara deras isobarik högtalare (troligen aktiva som du säger) med Klimax DS streamer. Den sistnämnda tror jag är en jävligt bra streaming produkt, hade jag gått på en hifilösning på streaming så hade den eller Linns lite billigare varianter varit ett intressant alternativ. De har flera års erfarenhet av streaming mediet nu och allt verkar smida på utan mankemang. Jag håller helt med, har hört Linns streamingprodukter låta mkt bra, de var ju ganska tidigt ute med sina streamingprodukter så de har lite rutin, så man slipper nog barnsjukdomar och eviga firmwareuppgraderingar för buggrättning Quote
Hans-Tommy Posted October 30, 2014 Posted October 30, 2014 I ett annat rum spelades det på dessa för mig okända högtalare från Danmark Acoustic Force hette de, det spelades på de stora i mitten när vi var där. Element från Scan Speak med trevlig Be-diskant. De spelade verkligen med akustisk kraft, för det spelades högt, nästan liveklass, och kanske lite för högt för min smak, men det var mkt hög stampa-takten-faktor i detta rum. Dock tror jag de kostade runt 200k, och då finns det ju många trevliga alternativ att testa, varav dessa kan vara ett. Jag fick även tips på en trevlig dansk liveplatta med skön blues som jag gärna stampa takten till; Shades Of Blue: Feels like the first time hette den Hej Detta var ett av mina favoritrum eftersom försteg och slutsteg(DMA360) var från Spectal, har själv ett Spectralslutsteg så ljudet var för mig "Spectral" vilket jag gillar !!!!! Hälsar Tommy Quote
Kilgore Posted October 31, 2014 Posted October 31, 2014 Även i rummet brevid höll Lasses Hifi till. Här var det för mig en hel del okända märken. Det spelades på små trevliga stativare som hette Russel K när vi var där Tyvärr spelades det inte på golvarna från Onda Ligera när vi var där. Sota Sapphire stod för vinylavspelningen tillsammans med en Rega-arm Elektronik från Exposure och för mig okända Grandinote Även här var det Entreq som stod för kablage och jord o strömrening. Trevligt system som gav mersmak om man är på jakt efter kompakta prisvärda välljudande stativare. Synd jag missade Onda Ligera högtalarna Quote
Kilgore Posted October 31, 2014 Posted October 31, 2014 I ett av de stora rummen på översta rummen, som dessutom har en fantastisk utsikt över vattnet spelades det på Vienna Acoustics nya Liszt Imperial Grand som är en avknoppning från deras värsting från Klimt series The Music. Jag minns en tidigare jag lyssnade på The Music, det var riktigt bra, detta kanske inte kom riktigt upp i samma nivå, men det var bra. Tyska AVM som jag inte hört så mkt om innan stod för elektroniken. Som vanligt tysk precision när det gäller både konstruktion av låda o säkerligen när det gäller innehållet i lådan Quote
Recommended Posts