Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ok först ut på Elite Park Avenue var dessa blanka apparater från Frankrike som väl har förändrat High end hifi branschen en hel del.

För vem kunde tro att välljud kunde komma av ngt så litet och stilrent, digitalt och energieffektivt. Dessutom till et helt klart vettigt pris.

Jag fortsätter att imponeras av denna lilla apparat, som skulle ersätta 4 stora lådor och hel del massa sladdar hemma hos mig,och dessutom låter det minst lika bra :)

DSCF5315_1024x683.JPG

Det var inte bara en Devialet, utan två som drev Magico

DSCF9624_1024x683.JPG

Det spelades på Magico i deta rummet även förra gången om jag mins rätt, då med Constellation.

Verkar vara ett svårt rum, för jag tycker inte de riktigt får till det lika bra som när det spelats på Magico och eller Devialet i andra rum

Kablaget i Audionords rum var så klart Shunyata

• Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

I nästa rum som Audionord stod för hittade vi Constellation elektroniken tillsammans med Audio Research och Shunyata

DSCF9617_1024x683.JPG

Och de drev Magnepan 3.7

DSCF9618_1024x683.JPG

De små panelerna som står bredvid högtalarna är Magnepans nya baspaneler DWM

Shunyata Triton/Typhoon stod för strömreningen

DSCF9620_1024x683.JPG

Magnepan brukar alltid leverera, speciellt förra gången då det spelades 20.7:or med ett par Devialet :)

Även nu lät det bra. Dock fungerar magnetostater o elektrostater inte hemma hos oss placeringsmässigt.

Fick en intressant pratstund med Richard Rogers Sales Manager på Shunyata om nya Alpha-serien.

Är nog ngt som får testas mot min ormtrio där hemma, Anaconda, Python och Cobra. Han nämnde att ormnamnen tydligen var på väg bort...

Posted

I nästa rum fanns det massvis med välljudande produkter från Harman-gruppen, både på torrdemo och som här spelandes.

DSCF9629_1024x683.JPG

ML integrerad med tillhörande CD-spelare/DAC och Revels utmärkta Performa3 f208

Lyssnade en stund tills det började spelas Keith don't go, då fick jag ngn slags hifiallergisk attack o var tvungen att gå ;)

Men det lät bra, det gjorde det :)

På avbytarbänken fanns några av mina favoriter, Ultima Saloon2

DSCF9630_1024x683.JPG

Posted
DSCF9629_1024x683.JPG

Detta lät riktigt bra och när jag hörde vad högtalarna kostade blev jag än mer imponerad. Jag tyckte de hade väldigt få svagheter och spelade ut i alla register på ett bra sätt. Elektroniken hade säkert en del i detta.

Posted
I nästa rum som Audionord stod för hittade vi Constellation elektroniken tillsammans med Audio Research och Shunyata

DSCF9617_1024x683.JPG

Och de drev Magnepan 3.7

DSCF9618_1024x683.JPG

De små panelerna som står bredvid högtalarna är Magnepans nya baspaneler DWM

Shunyata Triton/Typhoon stod för strömreningen

DSCF9620_1024x683.JPG

Magnepan brukar alltid leverera, speciellt förra gången då det spelades 20.7:or med ett par Devialet :)

Även nu lät det bra. Dock fungerar magnetostater o elektrostater inte hemma hos oss placeringsmässigt.

Fick en intressant pratstund med Richard Rogers Sales Manager på Shunyata om nya Alpha-serien.

Är nog ngt som får testas mot min ormtrio där hemma, Anaconda, Python och Cobra. Han nämnde att ormnamnen tydligen var på väg bort...

Inte riktigt samma magi som förra mässan då vi fick höra Magnepan med elektronik från ARC. En av de bästa spelningarna av Kind of Blue i stora rummet där Mark Levinson nu huserade.

Calm

Posted
Inte riktigt samma magi som förra mässan då vi fick höra Magnepan med elektronik från ARC. En av de bästa spelningarna av Kind of Blue i stora rummet där Mark Levinson nu huserade.

Calm

Då måste jag säga att när de efter stängning bytte till Devialet lät det ännu bättre på förra mässan.

Även mister Audionord hifself, dvs Leif Häggmark var imponerad av Devialeterna med Magnepan jämfört med ARC

Posted
Då måste jag säga att när de efter stängning bytte till Devialet lät det ännu bättre på förra mässan.

Även mister Audionord hifself, dvs Leif Häggmark var imponerad av Devialeterna med Magnepan jämfört med ARC

Missade den uppställningen med Devialeterna då för två år sedan, men kommer ihåg att Devialet fanns med i ett annat rum med Magico, som var imponerande. Men detta har diskuterats tidigare i denna tråd. Normalt föredrar jag dock lite mer värme än vad Devialeterna presterar, men just den uppställningen blev också lite magisk. I år upplevde jag inte samma magi vare sig med Magico/Devialet eller Magnepan/Constallation, men rummen spelar en stor roll för presentationen. Däremot var pris prestanda riktigt bra i Mark Levinson/Revelrummet.

Calm

Posted

I nästa rum möttes vi av den här imponerande synen.

DSCF9642_1024x683.JPG

Vivid Audio Giya G1 tillsammans med elektronik från Engström& Engström, emm labs och Kronos

Det spelades via CD

DSCF9641_1024x683.JPG

via dator

DSCF5332_1024x683.JPG

och vinyl med RIAA avkodning i nya försteget Monica

DSCF5345_1024x683.JPG

DSCF5339_1024x683.JPG

Tyckte överlag att det lät mkt bra i det här rummet. Vivid Audio över lag brukar göra bra ifrån sig. Första gången jag hörde dem med Lars och Monica dock :)

DSCF5326_1024x683.JPG

Några närbilder på de futuristiska högtalarna som alltid får mig att tänka på filmen The Fifth Element

DSCF5336_1024x683.JPG

DSCF5324_1024x683.JPG

Posted

Nästa rum vi steg in i var betydligt lugnare och tystare och mer gemytligt.

Här var fokus på att sätta sig bekvämt i en fåtölj och lyssna på musik via hörlurar.

Vi hade kommit till Klutz Design.

DSCF9645_1024x683.JPG

Förutom Klutz designs egna produkter så fanns det elektronik från både Bakoon och Auralic och lurar från Audeze.

På bilden ovan är det Audeze LCD-3 tillsammans med Bakoon HPA-21, och Klutz design Cancans här i läder istället för den vanligare high gloss finishen

Båda dessa produkter har fått otroligt bra vitsord i hifipressen och hos "Head-Fi"-användare.

Den digitala signalen från Ipaden med Wimp Hifi tas had om Auralic's Vega DAC, syns inte på bilden då den stod på soffbordets nedre plan.

Ljudet från denna kombination var mkt trevligt, bland de bästa jag hört i hörlursväg. Dock springer ju den kombinationen iväg runt 60-70k…

En betydligt billigare och mindre platskrävande kombo är denna

DSCF9644_1024x683.JPG

En Auralic Gemeni 2000, här med de slutna Audeze LCD-XC

Gemeni 2000 är en Klutz design Cancan där Auralic byggt in balanserad klass A förstärkare på 2W tillsammans med DAC (USB/toslink/smartphone/tablet-koppling) som klarar både PCM till 384kHz och 2xDSD. Denna kombination blir väl under halva priset mot Auralic Taurus Mk2 och Vega, den hörlurs DAc-kombination mkt av tekniken är tagen ifrån. Visst inte riktigt samma ljud, men helt klart mkt bra ljud för de pengarna.

Då jag följt Auralic's och Audeze's produkter under flera år var det extra roligt att få sitta ner o provlyssna de olika modellerna…

Det fanns även CD-skivor och USB.minnen med Bakoons inspelningar på, då konstruktören även jobbat som inspelningstekniker om jag förstod det rätt.

Dessa delades ut med glädje av Michael på Klutz design.

Man blev även bjuden på gott godis medan man satt och lyssnade., och om man ville ha mer att göra, så fanns det även en tävling man kunde delta i…

1:a priset var ovan nämnda Gemeni 2000

Här var ett rum vars produkter jag fick stort habegär till, och kommer så säkert återkomma till

Posted

Inne hos Audio Concept höll Mark Levinson föreläsning om hans mjukvara Master Class

Tyvärr kom vi lite sent så föreläsningen var nästan slut, så jag kunde inte göra mig en uppfattning om mjukvarans för och nackdelar

DSCF9649_1024x683.JPG

Det spelades iaf på Daniel Hertz elektronik ur deras L-serie, M5 och M6, högtalarna var prototyper och jag tro de hette M8 och kostade ca 40k. Elektroniken var betydligt dyrare.

DSCF9648_1024x683.JPG

M6 i närbild

DSCF9653_1024x683.JPG

Musikuppspelningen stod Auralic Aries och Integrita ifrån.

Aries är en digital bridege för musikuppspelnig från nätverket.

Integrita är en rippningsdator/NAS som ska vara tyst bra och användarvänlig för de som vill slippa vanliga datorer o NAS:ar i sin hifianläggning.

DSCF5347_1024x683.JPG

Högtalarna var hornladdade i diskanten vilket märktes, de var väldigt på. Basen var kraftfull,men kanske inte så väldefinierad. Kan förstås vara rumsproblem eller hur jag satt.

Posted

Vi var även inne i Respons rum där ett det spelades på en ny högtalare som Reidar hade varit inblandad i.

DSCF9637_1024x683.JPG

Utseendemässigt så var de inget för mig då de påminde mig om SMD resistorer i jätteformat.

00000339.jpg

Jag fick heller ingen direktklar bild av hur bra de var,då det jämnt var fullt i rummet och det varje gång spelades ngn gles inspelning med ensam sångerska och instrument på låg nivå.

När jag väl hade fått en sittplats, o frågade om ngt mer komplicerat o medryckande så spelades det Infected Mushroom alldeles för högt, vilket för mig var helt ointressant.

Så mer än att de utseendemässigt inte alls tilltalade mig, så vet jag inte så mkt mer om dem, än att det är svart tyg runt om högtalarna, 2 eller 3 basreflexer bak, då basarna satt i enskilda kammare.

Posted

I ett rum (med svår ljussättning) så fanns det Estelon högtalare,som det tyvärr inte spelades på när vi var där.

DSCF9635_1024x683.JPG

DSCF9634_1024x683.JPG

Estelon har det stått mkt om i utländska tidskrifter, och hade varit kul att lyssna till.

Det spelades i stället på denna riggen som jag inte vet så mkt om.

DSCF9633_1024x683.JPG

Jag minns inte vad jag tyckte om systemet, men det satt inga stora avtryck hos mig iaf.

Posted

Jag hoppas ni inte tröttnat på bilder från hifihelgen i GBG, för det kommer fler :)

Sist ut på lördagen var Marten, ett stenkast från Elite Park Avenue.

Klockan var iofs över 17, men vi chansade på att Marten inte stängt dörrarna, den chansningen gick hem

Mittdelen är blank på de nya Coltrane Supreme 2,och innehåller både en 0.75" och en 2" diamantelement från accuton

DSCF5365_1024x683.JPG

flyttar man fokus, så kan man skönja en del av elektroniken i racket

DSCF5368_1024x683.JPG

Det spelades digitalt via Aurender och MSB när vi var där

Kraften kom från tyska Analog Domain, Artemis hette monoblocken som kan lämna 1000w peak i 8 ohm,räcker inte det så finns de större, då dessa är de näst minsta. The Apollo lämnar 4kW i 8 ohm :mm: `

DSCF5372_1024x683.JPG

Som det ofta är med tyska produkter så är de byggda som pansarvagnar

DSCF5378_1024x683.JPG

Det hade nog spelats vinyl tidigare på dagen då jag såg denna fina PU på Bergmann-spelaren

DSCF5381_1024x683.JPG

Ifrån sweetspot såg det ut så här.

DSCF9659_1024x683.JPG

Högtalarna är verkligen stora, men det var även ljusbilden. Att lyssna på symfoniorkester var mäktigt.

Lyssnades även på en del blues och singer/songwriter.

Jag tyckte nog att ljudet blev lite bättre när öronen var på lite högre nivå än när man var nersjunken i soffan, så en högre lyssningsfåtölj hade p ssat mig bättre, men det är så klart en smaksak :)

Bakifrån ser man 6 st passiva 11-tummare från Accuton

DSCF9670_1024x683.JPG

Går vi lite närmre så ser vi att det är HT-kablage från Jorma. Jag gissar att det är Prime

DSCF9673_1024x683.JPG

Posted
Nej, detta är vår nya toppkabel som heter Jorma Statement.

Tack för rättningen.

Hittade inte Statement på hemsidan, därför trodde jag att Prime var toppkabeln.

Mao dags att uppdatera hemsidan ;)

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Jag ber om ursäkt för uppehållet, men nu fortsätter vi! :)

Hoppas ni inte tröttnat på gamla hifibilder från Göteborg!

Edit: stavfel

Edited by Kilgore
Posted

På söndag morgon hängde vi på låset hos Hifi Stället, och efter några minuter kom Anders och låste upp.

Kort därefter kom Daniel och Co från Stylus

Första anläggning som kom igång var denna

DSCF9676_1024x683.JPG

Ytterligare en variant på monitor högtalare ala BBC, här är det Rogers LS5/9 65th Anniversary Edition

Sugden och Pro-ject stod för elektroniken

DSCF9677_1024x683.JPG

Posted

När vi sedan gick upp för trappan på Hifi Stället kunde man ana dessa prylar

DSCF9683_1024x683.JPG

Hmm detta bådar gott tänkte jag :)

Här uppe huserade Stylus o när jag satte mig ner hade jag denna utsikt. (varning för vidvinkelobjektiv)

DSCF9679_1024x683.JPG

Wilson Alexia är nog min favorit av de jag hört i Wilson-sortimentet, har inte hört Alexandria XLF.

Den nya diskanten är ett klart lyft mot tidigare modeller. Nu har de äntligen en klarhet o detaljrikedom utan att låta hårt som motsvarar resten av registret. OBS personlig åsikt!

DSCF5390_1024x683.JPG

Men vad nu det låter ju inget, det fixar Daniel!

DSCF9678_1024x683.JPG

Elektronikstapeln bestod av VTL och Brinkmann, kablar var så klart Nordost.

DSCF9681_1024x683.JPG

Det spelades så klart en hel del vinyl förutom datoravspelning till Romulus DAC:en

DSCF5401_1024x683.JPG

Framför det trötta trollet var det nya Brinkmann Spider som stod för avspelningen

DSCF5392_1024x683.JPG

DSCF5413_1024x683.JPG

Posted

I ett annat rum fanns The Sonus Faber

DSCF5417_1024x683.JPG

De hade varit kul att lyssna på,men när vi var där spelades det på Kharma

DSCF9684_1024x683.JPG

Det fanns en trevlig Nagra setup, som jag tror stod för drivningen, eller så var det möjligen Gryphon-uppställningen. Nåja jag hade kunnat leva med vilken som av de elektronikuppsättninganrna ;)

DSCF9686_1024x683.JPG

Posted (edited)
I ett annat rum fanns The Sonus Faber

]https://lh4.googleusercontent.com/-AJeJxL2ILQE/VD5UpRFI_VI/AAAAAAAAB2w/pVshrCSgJAk/s800/DSCF5417_1024x683.JPG

De hade varit kul att lyssna på,men när vi var där spelades det på Kharma

https://lh6.googleusercontent.com/-DivDqlhG...84_1024x683.JPG

Det fanns en trevlig Nagra setup, som jag tror stod för drivningen, eller så var det möjligen Gryphon-uppställningen. Nåja jag hade kunnat leva med vilken som av de elektronikuppsättninganrna ;)

https://lh4.googleusercontent.com/-5orN-pVc...86_1024x683.JPG

Det måste vara första gången i världshistorien en italiensk och en amerikansk högtalare syns på samma bild och man föredrar den amerikanska utseendemässigt... ;)

OBS personlig åsikt! ;)

Förresten var det verkligen Kharma? Inte Avalon?

Edited by new order
Posted

Du har helt rätt, det var så klart Avalon, my bad :blush

Ja The Sonus Faber är väl inte direkt så elegant o smakfull som många av deras andra högtalare

Posted
Du har helt rätt, det var så klart Avalon, my bad :blush

Ja The Sonus Faber är väl inte direkt så elegant o smakfull som många av deras andra högtalare

Va? Jag tycker faktiskt på riktigt att de är helt fantastiska att titta på. :) Visst jag är partisk i frågan, men Fenice, oops jag sa det, är stor, brutal samtidigt som den inger ett lugn och en värdighet. Jämför man med andra högtalare i den här kategorin, stora fullregisterhögtalare, så är Fenice faktiskt en av de mer eleganta. Det går inte att jämföra med "vanliga" golvare. Men det är mina synpunkter, så ta dem med en nypa salt och en flaska tequila. ;)

Posted
Va? Jag tycker faktiskt på riktigt att de är helt fantastiska att titta på. :) Visst jag är partisk i frågan, men Fenice, oops jag sa det, är stor, brutal samtidigt som den inger ett lugn och en värdighet. Jämför man med andra högtalare i den här kategorin, stora fullregisterhögtalare, så är Fenice faktiskt en av de mer eleganta. Det går inte att jämföra med "vanliga" golvare. Men det är mina synpunkter, så ta dem med en nypa salt och en flaska tequila. ;)

Jo. Tur att smaken är olika. Dom där blir aldrig snygga i mina ögon, trots att jag också har en svaghet för S.F (men inte salt och tequila :) ). Det kan ju vara att högtalare över en viss storlek tappar proportioner och faller utanför det gyllene snittet?

De tappar harmonin i linjerna. Jag vet inte. Med Aida lyckades S.F betydligt bättre med utseendemässigt i mitt tycke .

Posted
Elektronikstapeln bestod av VTL och Brinkmann, kablar var så klart Nordost.

DSCF9681_1024x683.JPG

Lite udda konapplicering :o Såvitt jag förstått calle_jr's resonemang så går vibrationer från brett till smalt. Så som konerna är placerade här skulle det innebära att golvets vibrationer leds in till slutstegen.

Posted
Lite udda konapplicering :o Såvitt jag förstått calle_jr's resonemang så går vibrationer från brett till smalt. Så som konerna är placerade här skulle det innebära att golvets vibrationer leds in till slutstegen.

Jag begriper inte dels att det skulle ha mer än minimal betydelse vilket håll en evenutell Kon står på och framförallt att man skulle kunna leda bort vibrationer beroende på hur den placeras. Oavsett hur du ställer den kommer både golv och slutsteg att vibrera då du mekaniskt förbinder dom båda, fekvensen kommer bero på fjädrings koefficienten som konen har.

Mvh Carl

Posted
Dom där blir aldrig snygga i mina ögon

Ingen hade behövt tjata :)

Fenice är verkligen ett statement att högtalardesign inte bara är drivers, filter och kabinett.

De har ett patent för hur högtalarna skapar ljudfältet i aktuellt lyssningsrum, ett för ultralåg respons i portarna och ett för tekniken i bottenplattan!

Visserligen lyfter man ner tekniken till slankare och mer prisvärda modeller, men Fenice förblir The Sonus faber.