sladd Posted September 28, 2014 Posted September 28, 2014 Vill inte mästra trådskaparen på något sätt men citatet som nämnts - "Bra ljud är vanebildande. Vänj dig vid bra ljud" - har suttit på Hificonsults vägg i 30 år och myntades av Olle Mårtensson. De som vill höra och låna hem Guru är välkomna in till Hificonsult, vi har sålt dessa i två år. Med vänlig hälsning, sladd Quote
Apexorca Posted September 28, 2014 Author Posted September 28, 2014 Vill inte mästra trådskaparen på något sätt men citatet som nämnts - "Bra ljud är vanebildande. Vänj dig vid bra ljud" - har suttit på Hificonsults vägg i 30 år och myntades av Olle Mårtensson. De som vill höra och låna hem Guru är välkomna in till Hificonsult, vi har sålt dessa i två år. Med vänlig hälsning, sladd Ja, just det! Så var det. Sorry. Tack för påpekandet. De skall ju vara "bad sound kills good music" som hifi klubben har. Återkommer om Guru! Quote
sladd Posted September 28, 2014 Posted September 28, 2014 (edited) . För att ytterligare understryka denna gamla sanning bifogas en bild på hur påsen ser ut man får om man handlat något hos Hificonsult som får plats i en påse. Sedan kommer jag fråga dig varför en av de bildtrådar som förväntas få flest tittare inleds med något som inte är Göteborg Ljud & Bild? Men det kan vi ta över en kaffe, välkommen in! Edited September 28, 2014 by sladd Quote
sprudel Posted September 28, 2014 Posted September 28, 2014 Nu tror jag ju att Apex är kompetent att svara för sig själv, men det kanske var så enkelt att han startade denna fantastiska ljudhelg som du anordnar, på HiFi-stället. Så var det för mig, jag startade på Maarten, fredag em, nära arbetet på väg hem, en himla fin after work med vetskapen om en hel helg med HiFi. Bra jobbat Sladd, och det sade jag till dig på Arken också. Quote
Apexorca Posted September 28, 2014 Author Posted September 28, 2014 (edited) . För att ytterligare understryka denna gamla sanning bifogas en bild på hur påsen ser ut man får om man handlat något hos Hificonsult som får plats i en påse. Sedan kommer jag fråga dig varför en av de bildtrådar som förväntas få flest tittare inleds med något som inte är Göteborg Ljud & Bild? Men det kan vi ta över en kaffe, välkommen in! Eftersom du frågor i min tråd svarar jag i min tråd. Guru kommer jag säkert in och pratar med dig om framöver. De är högintressanta för mitt behov. Ledsen igen över att det blev fel slogan. Det var inte bra att ta fel på det. Jag gjorde nog det pga att innebörden klingar lika i mina öron. Rätt skall vara rätt och det är bra att det blir tydligt. Bra med en bild på påsen. Det blir tydligt. Sladd skrev: "Sedan kommer jag fråga dig varför en av de bildtrådar som förväntas få flest tittare inleds med något som inte är Göteborg Ljud & Bild?" Tack! Jag tar det som en komplimang, men ser samtidigt att jag behöver förklara hur jag ser på mitt engagemang på Euphonia. Jag ser mig inte som en förlängd arm av någon part i detta sammanhang utan skriver om det som intresserar mig och det jag har tid med att göra. Om ni visste hur fort jag får skriva och läsa i bland, mellan familjelivets och arbetslivets nödvändigheter, för att hinna med detta, som jag tycker iofs är rätt roligt för närvarande i takt med att jag själv lär mig mycket i denna hobby. (Jag har mycket kvar att lära märker jag) Denna fina musik och hifi-helg i hela HiFi Göteborg hade jag dessvärre engagemang med mitt arbete och han bara med några timmar här och där till musik och HiFi. Arken blev för knöligt för mig och jag han bara med Park, Marten och HiFi-stället. Allt detta också mycket av sociala skäl för att träffa mina Euphonia polare. Jag har inte blivit tillfrågad om att skriva någon av de trådar jag startar. Jag gör för att det är roligt och jag väljer själv vad jag vill skriva om. Eftersom detta är ett forum för HiFi entusiaster som utövar sin hobby med inslag av yrkesmän då och då vill jag citera Timbre: ¨"Hej! Du har kommit till ett audioforum som administreras av hifientusiaster för hifientusiaster. Förmodligen har du redan tagit dig igenom marknadens stapelvaror och vill upptäcka något nytt eller kanske har gjort erfarenheter som du vill förmedla till andra musiklyssnare? Du kanske har blivit intresserad av samspelet mellan din ljudanläggning och det rum du har ställt upp den i? - Mest av allt är du intresserad av musik. - Då kan Euphonia Audioforum.se kanske vara en plats för dig... - Ett forum med fokus på esoterisk musik och euphonisk hifi från världens alla hörn. - Ett forum med musiktips, bildreportage och nyheter som prioriterad inriktning. En mötesplats och en nisch där vi delar erfarenheter och upplevelser utan att strida om åsikter och övertygelser. De slutliga svaren finner var och en på sitt eget sätt. Vi vill att Euphonia Audioforum.se skall vara en inspirationskälla på vägen. Välkommen! Admin/Timbre" Jag tror jag håller mig till detta. Om min tråd skulle vara en officiell "Göteborg Ljud & Bild"-tråd skulle jag nog vara fel ute. Att mina trådar blir ganska välbesökta och väcker engagemang gör det roligt tycker jag. Det är roligt att du ser denna tråd som den som förväntas få med uppmärksamhet. Det glädjer mig. Jag har med vilja valt att trådtiteln inte skall anspela på allt vad gäller HiFi denna helg, därav valet av ordet "Musikfragment" för att förtydliga det. Visst ansvar har jag ju ändå att det skall vara rätt när jag citerar en slogan. Sorry igen. Jag ser mig inte som en förlängd arm åt någon och det skulle inte passa på detta bildforum tycker jag. Kanske i så fall på "Euphonia Butiksannonser " om jag skulle få en officiell fråga om att skriva ett reportage åt någon som har verksamhet inom HiFi. Min tråd är inte en officiell tråd om hela HiFi Göteborgs alla rum utan blott om mina upplevelser i de rum jag var. Ofta blir det flera trådar med bilder, men i år var det verkligen lite av det kanske. Jag hade gärna varit både på Opalen (det var det väl också) och på Arken som jag inte missat på hur många år som helst. Men som sagt, tidsbrist i år. Jag ser det som en bra diskussion om detta och önskar gärna att forumledningen styr mig rätt om jag är på hal is. I all välmening/ Apexorca Edited September 29, 2014 by Apexorca Quote
calle_jr Posted September 29, 2014 Posted September 29, 2014 en av de bildtrådar som förväntas få flest tittare Det är väl så att arken-fotograferna håller på och framkalla sina bilder fortfarande. Apex vill använda ljudminnet innan det riskerar blurras och är alltid snabbt ute. Quote
sladd Posted September 29, 2014 Posted September 29, 2014 Om jag velat ha en officiell bildtråd för mässans räkning hade jag anlitat någon som utfört en sådan och denna någon hade heller inte varit under cover på något sätt. Men nu kommer poängen, och den är inte riktad mot dig på något fientligt sätt Apexorca. I princip varje gång de senaste 3 eller 4 mässorna har det varit likadant. Första gången rubricerades det som "bilder från mässan" eller liknande och startade med en hel sida bilder på någon som inte var med, inte bidrog. Då reagerade jag, la ett inlägg och från den dagen döptes de flesta bildtrådarna om. I stället för High End Stockholm blev det "Musik i huvudstaden". (startade med bilder från en butik några hundra meter därifrån som inte var med på mässan) I stället för Malmömässan blev det något käckt som handlade om Hifi-helgen i Malmö. (startade med bilder från ett ganska litet sidoevent någon arrangerat helt tillfälligt i närheten) Bildtrådar om Arkenmässan eller Göteborg Ljud & Bild får ett namn så att man kan börja med bilder från det event i staden som inte är med på mässan. Den som är forumhistoriskt intresserad, har tiden och är duktig på att söka i gamla trådar kan hitta många exempel. Och självklart är inte alla - om ens någon mer - tråd från dig Apexorca. Jag vill bara påpeka ett förhållande som man kanske inte tänker på som forumläsare. Eller entusiast och trådskapare. Ni vet hur jag är. Ganska o-duktig på en massa diplomatiskt finlir och alltid intresserad av att så många som möjligt drar åt samma håll. I år var nästan alla med igen på mässan och stämningen var god. Vi hade ett branschmöte (för första gången på över trettio år) med över hundra personer på plats och tänk om vi kan dra åt SAMMA håll någon gång i stället för att kasta sten i världens minsta glashus. Just en sådan mässa kändes det tråkigt att det event som stod ut genom att avböja deltagande "made the headlines" igen... Visst, jag talar i egen sak men jag pratar också för de åttio andra företagen som betalat för eventet och reklamen och hjälpt till att dra alla människorna till staden just denna helg. Bara mina tankespån och känn dig inte påhoppad Apexorca, det är det upprepade jag reagerar mot. Inte att något skulle vara förbjudet eller bryta mot några forumregler. Eller att event i staden samtidigt som mässan skulle bannlysas offentligt :-) Eller att du skulle vara någons lydiga redskap för den delen. Bara just det där omdöpandet. Och att sidoeventet oftast kommer först. Nu åker jag till Norrland! Fred på jorden Quote
Apexorca Posted September 29, 2014 Author Posted September 29, 2014 Om jag velat ha en officiell bildtråd för mässans räkning hade jag anlitat någon som utfört en sådan och denna någon hade heller inte varit under cover på något sätt. Men nu kommer poängen, och den är inte riktad mot dig på något fientligt sätt Apexorca. I princip varje gång de senaste 3 eller 4 mässorna har det varit likadant. Första gången rubricerades det som "bilder från mässan" eller liknande och startade med en hel sida bilder på någon som inte var med, inte bidrog. Då reagerade jag, la ett inlägg och från den dagen döptes de flesta bildtrådarna om. I stället för High End Stockholm blev det "Musik i huvudstaden". (startade med bilder från en butik några hundra meter därifrån som inte var med på mässan) I stället för Malmömässan blev det något käckt som handlade om Hifi-helgen i Malmö. (startade med bilder från ett ganska litet sidoevent någon arrangerat helt tillfälligt i närheten) Bildtrådar om Arkenmässan eller Göteborg Ljud & Bild får ett namn så att man kan börja med bilder från det event i staden som inte är med på mässan. Den som är forumhistoriskt intresserad, har tiden och är duktig på att söka i gamla trådar kan hitta många exempel. Och självklart är inte alla - om ens någon mer - tråd från dig Apexorca. Jag vill bara påpeka ett förhållande som man kanske inte tänker på som forumläsare. Eller entusiast och trådskapare. Ni vet hur jag är. Ganska o-duktig på en massa diplomatiskt finlir och alltid intresserad av att så många som möjligt drar åt samma håll. I år var nästan alla med igen på mässan och stämningen var god. Vi hade ett branschmöte (för första gången på över trettio år) med över hundra personer på plats och tänk om vi kan dra åt SAMMA håll någon gång i stället för att kasta sten i världens minsta glashus. Just en sådan mässa kändes det tråkigt att det event som stod ut genom att avböja deltagande "made the headlines" igen... Visst, jag talar i egen sak men jag pratar också för de åttio andra företagen som betalat för eventet och reklamen och hjälpt till att dra alla människorna till staden just denna helg. Bara mina tankespån och känn dig inte påhoppad Apexorca, det är det upprepade jag reagerar mot. Inte att något skulle vara förbjudet eller bryta mot några forumregler. Eller att event i staden samtidigt som mässan skulle bannlysas offentligt :-) Eller att du skulle vara någons lydiga redskap för den delen. Bara just det där omdöpandet. Och att sidoeventet oftast kommer först. Nu åker jag till Norrland! Fred på jorden Bra med ett förtydligande Sladd. Jag förstod inte vad du menade förra inlägget. Ha det bra i Norrland. Quote
Bebop Posted September 29, 2014 Posted September 29, 2014 Frågan tycks vara utredd där både Apexorca och Sladd uttryckt sina synpunkter. Det är bra. Apex ställde också frågan om hans upplägg är OK rent allmänt. Självklart är det så. Var och en skriver utifrån sina upplevelser och gör sina prioriteringar vad som skall lyftas fram. För egen del tog jag det lite lugnare den här mässhelgen. Jag fokuserade helt på att lyssna. När mässan spridit ut sig på det sätt som den gjort, så tar det helt enkelt för mycket kraft att föreviga varje rum i ett fotoreportage som kan anses vara någorlunda täckande, så jag avstod. Beträffande vilka som är med och betalar till arrangemanget eller inte, så ser jag inget som helst problem kring detta för egen del. Det är något som tillhör branschen. Samma sak kring vilka butiker som är med i handelsföreningar, branschorganisationer och liknande. Detta är dessbättre diskussioner som jag som konsument inte behöver bry mig om och gör inte heller. Det är heller ingen fråga för Euphonia. Oavsett namn på trådarna, så tror jag inte att våra läsare förstår att det handlar om mässhelgen i Göteborg oavsett vad den officiellt kallas. Quote
Kilgore Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Halloj! Finns det intresse för fler bilder o intryck från Hifihelgen i GBG? Apexorca: Är det ok att lägga dem i din tråd istället för att starta en egen? Blir väl en hel del upprepningar, då många av fotobjekten var de samma Quote
Bebop Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Finns det intresse för fler bilder o intryck från Hifihelgen i GBG? Så klar det finns. Jag noterade både dig och Fujin på mässan... kom igen Quote
Kilgore Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Ok då kommer det lite bilder. Alla är tagna med befintligt ljus och utan stativ, och de är jpg direkt ut ur kameran, så vissa bilder kanske lämnar lite kvar att önska Vi tar det i kronologisk ordning. Jag, och 2 hifivänner åkte upp på lördag morgon och började på Opalen, då det även var där vi hade bokat rum för övernattning Quote
Kilgore Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Först ut var rummet från Välljud. Åt ena hållet spelades det med Ear-elektronik, och åt andra hållet Air-Tight. Högtalarna var de samma i båda uppställningarna. En BBC LS5/9 variant från Graham. Monoblocken ATM-3 Firebird från Dr Feickert Ännu en bild på Firebird Monoblocken på torrdemo ATM-3011 Quote
Kilgore Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Jag hade hoppats på ännu mer Välljud med tanke på elektroniksetupen i rummet, men det var nog Graham högtalarna som inte riktigt föll mig på läppen. Tyckte det kändes lite instängt och blev inte den upplevelse jag hade hoppats på. Synd att Välljud inte hade med sig ett par Rockport Atria, de hade jag gärna lyssnat på. Quote
Apexorca Posted October 7, 2014 Author Posted October 7, 2014 (edited) Halloj! Finns det intresse för fler bilder o intryck från Hifihelgen i GBG? Apexorca: Är det ok att lägga dem i din tråd istället för att starta en egen? Blir väl en hel del upprepningar, då många av fotobjekten var de samma Självklart kul om du lägger ut bilder i denna tråd. Edited October 7, 2014 by Apexorca Quote
calle_jr Posted October 7, 2014 Posted October 7, 2014 Först ut var rummet från Välljud. Åt ena hållet spelades det med Ear-elektronik, och åt andra hållet Air-Tight. Högtalarna var de samma i båda uppställningarna. En BBC LS5/9 variant från Graham. https://lh6.googleusercontent.com/-duIbVzJT...77_1024x683.JPG Väldigt smakfullt system! Quote
Kilgore Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Näata rum stod Stefan på Akkelis för Här var det tyska Progressive Audio som som stod för högtalare och förstärkeri och digitaluppspelning. Jag tror även bestämt det spelades med MiniDSP Dirac i systemet. Men det var först när det spelades på Continuo/Cantus tillsammans med det här nya svenska RIAA:t från Röcklinger som min fot verkligen börja stampa takten Detta RIAA var verkligen intressant,fullt balanserat, 3 ingångar, valbar förstärkning och impedansmatchnig på framsidan. Fick en trevlig pratstund med konstruktören. Priset på 16k kändes väldigt billigt i sammanhanget, och kan nog tävla med betydligt dyrare RIAA på marknaden Alla kablar i systemet var från Sonus Concordia. Tyvärr glömde jag ta bilder på dem. Men fick en långt samtal med adagio/Joakim om hans kablar. Mkt fint hantverk, kablar som nog bör testas i framtiden Quote
Kilgore Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Inne i ett mörkt rum spelade Old School Hifi på Blumenhofer och Mcintosh Vinyl för hela slanten Jag har hört Blumenhofer, förr, och jag var inte helt övertygad denna gång, då et saknades lite av den tyngd, tryck och rock n roll som jag upplevt tidigare. Sedan påpekade min kompis att Mcintosh inte hade lyckats att ha samma blåa ljus i försteget som de andra apparaterna. Försteget var ngn jubileumsversion som skulle se retro ut. Quote
Kilgore Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Nästa rum stod Veteran Hifi för om jag minns rätt... Högtalare när vi kom in var finska Gradient Revolution. Förstärkare var den numera klassiska LA Mayro från Lennart Labs Det spelades bara vinyl när vi var där. Spelare var Simply Black Magic V2 med Cantus tonarm Pickupen kom nog från Miyajima Detta lät mkt bra, verkligen känsla i musiken, bra upplösning och basen funkade bra i rummet. De spelade inte heller högre än vad rummet klarade av. Vilket många andra utställare gärna gjorde. Revolution är ju placeringsvänliga då toppen går att lossa och vrida,så att dipolbasarna kan spela åt det håll som passar bäst i givet rum. Tydligen finns den med externt aktivt filter för ännu bättre integration med rummet. Den passiva var inte så farligt dyr, 58k om jag minns rätt. Jag frågade om jag kunde få höra på deras Helsinki modell som oxå fanns på plats i rummet Det fick jag gärna göra.och de bytte snabbt ut högtalarna Dessa har ett lite speciellt utseende,som borde kunna funka i många moderna designade hem. Mellanregistret sitter i en portad låda. portningen består av ett att plåten runt lådan är perforerad. Diskanten har waveguide och basen är open baffle. Även detta lät mkt bra, kraftfull bas, öppet luftig ljud. Krävdes kanske lite mer intrimning för att få det perfekt i rummet. Dessa HT var även ganska vettigt prissatta, 47k om jag minns rätt. Detta rum var nog ett av de rum som i mina öron lät mkt bra för ganska vettiga pengar. Quote
Kilgore Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 I XTZ-rummet blev det inte så mkt fotat. Jag hittade dessa stativare som verkade nya. Det spelades på XTZ:s nya hemmabiosystem när vi var där. Det spelades högt, och det kändes inte som om den lilla Yamaha-hemmabioreceivern riktigt kund hålla ordning på det, så jag ville inte sitta kvar så länge. Säkerligen ett mkt komponent hemmabiosystem för vettiga pengar. Quote
Kilgore Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Därefter blev det ett rum med grekiska högtalare och en norsk återförsäljare. Det spelades digitalt med koreanska SOtM via Serbiska Traforamtic Kaivalya. De grekiska högtalarna kom från TuneAudio och hette Anima. Förstegets märke minns jag inte Här gällde att sitta i sweetspot för att få välljud. De hade väl inte riktigt fått till nivåerna över hela registret kändes det som. Fräcka HT som kräver sin plats i ett rum, men inget för mig. SOtM var desto mer intressant Quote
Kilgore Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Nästa rum bestod av de aktiva Avantgarde Zero 1. Där spelades både digitalt o analogt. Hanss stod för det analoga med ngn amerikansk dyr pillig unipivot arm i trä (allt enligt Stefan på Akkelis) En översikt av anläggningen Dessa läckra italienska monoblock med 845 rör från Mastersound stod på torrdemo. Hade varit kul att lyssna på Uppifrån, ordentliga trafos. Rör i närbild Dessa Avantgarde skulle med passa bra i ett modernt hem, de kräver ju sin plats dock, då de är nästan 50 cm breda, men o andra sidan behöver man ju inte ha så mkt extern elektronik till dessa HT för att producera ljud. Quote
Kilgore Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 I korridoren på nedre plan på Opalen kunde man lyssna lite på olika hörlurar och hörlursförstärkare. Här ser vi innehållet på en Burson Här Hifiman-lurar med Burson i bakgrunden Gillade Hifiman's nya lurar Hifiman HE-560,och Burson är mkt kompetenta lursförstärkare, speciellt till priset. Quote
Kilgore Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 I nästa rum stod den alltid lika trevlige plundin och demade dessa för mig tidigare okända högtalare Dessa små bredbandare drevs av elektronik från YBA's Genesis serie Lät mkt trevligt med tanke på storlek o pris på högtalarna. Quote
Kilgore Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Detta var de sista bilderna från Opalen Näst på tur är Elite Park Avenue Quote
P-pan Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 Och när man gråter som mest över att årets rapportering från mässan i Göteborg tagit slut så slår han till... Kanon det här Kilgore Quote
Apexorca Posted October 8, 2014 Author Posted October 8, 2014 Kanon det här Kilgore Håller med. Jag som missade så många rum. Quote
plundin™ Posted October 8, 2014 Posted October 8, 2014 (edited) ... med ngn amerikansk dyr pillig unipivot arm i trä (allt enligt Stefan på Akkelis) Konsumentupplysning!; Armen det spelades med var en Durrand Thalea, konstruerad under ledning av den Fransk-Amerikanske Kompositören och Dirigenten Joël-François Durand (även professor i komposition vid nått universitet i USA) och pickupen alla konnässörers "budget" favorit Air Tight PC-3.... /ptr Edited October 8, 2014 by plundin™ Quote
calle_jr Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 professor i komposition Det där kan ju ge skrivkramp åt en övermodig, vilket det antagligen också har gjort Quote
Kilgore Posted October 9, 2014 Posted October 9, 2014 Tackar för de glada tillropen. Nu vet jag varför jag inte minns namnet på den amerikansk-franska tonarmen;) Tack för att du fyllde i plundin Quote
Recommended Posts