JonasR Posted September 23, 2014 Posted September 23, 2014 Apexorca: Dina intryck av Guru stämmer bra med vad jag själv upplevde. Dessa högtalare var en positiv överraskning. Quote
Hasse Posted September 23, 2014 Posted September 23, 2014 Jag avslutar min tur på Park med ytterligare ett rum där det lät bra. Allt är frid och fröjd och det spelar lika frisk öppet och klart som det brukar vara med Magnepan. Men det står en fyrkant strax bredvid. Det är en subbas. Här spelades det med 2 st. En på var sida längst ut. Jag fick inte höra skillnaden på med och utan, men var det inte mer botten än det brukar? Man kände helt klart igen sig i det typiska Magnepan soundet. Aha, de nya DWM basarna. Synd att ni inte fick höra skillnaden med och utan, det hade varit intressant men jag är övertygad om att du har rätt i ditt intryck av mer botten. Vet du vilka Constellation man spelade på? Är det en ny modell av Svanås transparenta vinge man ser bakom panelerna eller är det bara en annan sockel? Tack för ditt fina reportage Quote
Apexorca Posted September 23, 2014 Author Posted September 23, 2014 (edited) Aha, de nya DWM basarna. Synd att ni inte fick höra skillnaden med och utan, det hade varit intressant men jag är övertygad om att du har rätt i ditt intryck av mer botten. Vet du vilka Constellation man spelade på? Är det en ny modell av Svanås transparenta vinge man ser bakom panelerna eller är det bara en annan sockel? Tack för ditt fina reportage Tack för uppskattningen! Constellation försteget är Virgo II. och slutsteget bör vara Centaur (stereo steg) Jag skall nämna att allt knöts som vanligt ihop med Shunyata Research kablage och Shunyata Research Hydra strömrenare. Edited September 23, 2014 by Apexorca Quote
byZan Posted September 23, 2014 Posted September 23, 2014 Apexorca - du är ju värsta "Reportage-Harry", TACK /byZan Quote
Apexorca Posted September 23, 2014 Author Posted September 23, 2014 (edited) På Park Aveny var det som jag sa många bra rum. De som var bra hade ordning på det mesta men hade ffa några egenskaper som stack ut vilket gjorde det hela storslaget. Bäst på Park var i hård konkurrens Vinylbutikens rum som producerade den bästa musikupplevelsen, bäst tajming, mest musikaliskt och mest medryckande. Klangriktigt var det också. Bäst totalt av det jag hörde denna helg är Martens Coltrane Supreme II. Där sticker alla egenskaper ut. Inget är sämre än något annat, det är bara den mest självklara musikförmedlingen jag hört. Strax efter kommer The Sf med Gryphon riggen. (Kostar strax över 1/3 av Martens system). Detta system gillar jag dock skarpt. Det har en extremt realisiskt dynamik ffa i basområdet, det är mycket lätt och behagligt att lyssna till. Mellanregistret som ofta är Sf starka kort är mycket bra även här. Jag bara blir avslappnad och medryckt. Det går att spela otroligt högt länge utan att det blir ansträngande. Tillkortakommandet mot Martens system är ffa upplösningen, som är lägre. Kul också att Alexia systemet höjt sig och blev riktigt bra. Edited September 23, 2014 by Apexorca Quote
Matrixen Posted September 23, 2014 Posted September 23, 2014 Jag avslutar min tur på Park med ytterligare ett rum där det lät bra. Magnepan och Constellation Audio Jag lyssnar just på Chopinskivan som den mycke musikkunnige demonstratören introducerade. Hittade den på butik på väg hem från jobbet igår. Min första lyssning på magnepan någonsin och det kändes oväntat att det första intrycket var basproblemen I rummet. Vanligt på mässa, men kanske jag trodde paneler var imuna. Vilket fall som helst så börjar jag förstå tjusningen. Som gammal jazzmusiker så kan jag säga att saxarna o trumpeten, speciellt I liveinspelningar låter precis så rätt som man kan önska. Pianoanslaget kanske ännu mer så. Vi kom direkt från en session först på Gryphon med the Sonus Faber och därefter Martens referenssystem. När vi insåg att högtalarna kostade 68kSEK så blev det än mer imponerande. Quote
LISTEN TO MUSIC Posted September 23, 2014 Posted September 23, 2014 Jag lyssnar just på Chopinskivan som den mycke musikkunnige demonstratören introducerade. Hittade den på butik på väg hem från jobbet igår. Min första lyssning på magnepan någonsin och det kändes oväntat att det första intrycket var basproblemen I rummet. Vanligt på mässa, men kanske jag trodde paneler var imuna. Vilket fall som helst så börjar jag förstå tjusningen. Som gammal jazzmusiker så kan jag säga att saxarna o trumpeten, speciellt I liveinspelningar låter precis så rätt som man kan önska. Pianoanslaget kanske ännu mer så. Vi kom direkt från en session först på Gryphon med the Sonus Faber och därefter Martens referenssystem. När vi insåg att högtalarna kostade 68kSEK så blev det än mer imponerande. Priset på detta (Magnepan MG 3.7i) par som spelades på mässan var i den dyrare finishen, dark cherry och kostar 77.000 SEK. Men standard finishen kostar 72,200 SEK. http://www.audionord.se/sv/varumärken/prislistor/magnepan Quote
calm Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 Är det en ny modell av Svanås transparenta vinge man ser bakom panelerna eller är det bara en annan sockel? Det är den nya S-vingen i acryl som fanns i flera rum bla i Magico/Devialet, The Lars/Vivid mfl. Har just fått hem ett par som möter förstareflexen i sidled. Mycket stort lyft i jämförelse med mina gamla Golden Horn. Calm Quote
Adagio Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 Jag hann bara med att smita runt lite på opalen. Nya dr Feikert, världens första batteridrivna skivspelare(?) Airtight, Nya Graham (BBC MONITORER) Lät allt annat än brötigt, mycket fin presentation tycker jag. Läckra japanskor på led. Ohayo gozaimasu! Dräggelfaktor 110% Vad sägs om lite godis från Japan? Hade inte med min iPad runt så mer blev det inte i fotoväg. Vill slå ett slag för GRADIENT dock. Kanonskönt ljud. Quote
lindome Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 "Lyssnar först på ett nytt högtalarmärke som Reidar och en Qln grundare (hette han Nils?) har konstruerat tillsammans. Glömde vad den hette men någon kan säkert fylla i det. Även här låter det riktig bra." Som part i målet kan jag hjälpa dig Apex Nya högtalaren från Reidar och Nisse heter Ison. Jag får samtidigt passa på att säga några ord om detta rum. Musiken som spelades här var överlag akustisk. Jag upplevde ett fantastiskt lugn med både Ison och framför allt Respons Grand. Kontroll och spelglädje gör att man kan lyssna länge utan att tröttna. Många lyssnare satt kvar länge för att höra många spår - ett mycket gott betyg misstänker jag! Att Respons är duktiga på all slags musik(även elektronisk o förstärkt) visste jag ju redan innan Quote
Bebop Posted September 24, 2014 Posted September 24, 2014 Jag hann bara med att smita runt lite på opalen. Nya dr Feikert, världens första batteridrivna skivspelare(?) Airtight, Nya Graham (BBC MONITORER) Lät allt annat än brötigt, mycket fin presentation tycker jag. Det rummet var intressant. Samma högtalare men olika elektronik. I ena halvan EAR och i andra Air Tight. Jag var oerhört spänd på att höra Air Tight men jag tilltalades mer av EAR vars presentation kändes mer "musikalisk" och välbalanserad över hela registret. De spelade dock med olika pickuper. Air Tights egen versus Koetsu i EAR-uppställningen. Det är pickuper som låter väldigt olika så möjligen var det de som gjorde den största skillnaden. Quote
Apexorca Posted September 24, 2014 Author Posted September 24, 2014 "Lyssnar först på ett nytt högtalarmärke som Reidar och en Qln grundare (hette han Nils?) har konstruerat tillsammans. Glömde vad den hette men någon kan säkert fylla i det. Även här låter det riktig bra." Som part i målet kan jag hjälpa dig Apex Nya högtalaren från Reidar och Nisse heter Ison. Tack! Quote
Apexorca Posted September 25, 2014 Author Posted September 25, 2014 (edited) Vad försökte dessa ge sig på då? Jo en av HiFi-Ställets stora attraktioner. The Sonus Faber. Hhhhrrrmmm! Jag skulle villja... Hrm! Det var så att... host... öööh. Jag och alla som lyssnade på The Sonus Faber samt Gryphon fick inte höra hur bra det kunde låta, (svärord). Trots detta var det många garvade hifirävar samt andra som tyckte att detta var hela Göteborgs hifihärvas bästra ljud. I alla fall bland det bästa. Jag håller med. Vet ni vad? Det var bara halvfart på Gryphon!!!, eller kvartsfart kanske. Ändå lät det jättebra! När jag och forum polaren Kristian satt och lyssnade på denna rigg i söndags em. så sa jag att det låter ju jättebra ungefär som med ARC och nästan lika bra som med Krell 402e. Jag hade väntat mig ännu mer av en stärkare nästan 3 ggr så dyr. Jag trodde ffa att det skulle varit mer klass A-känsla i mellanregister och i toppen. Där var det tillknäppt jämfört med Krellen. Jag hörde också akustiska problem i rummet jag inte hört innan. Både i mellanregister och i basområdet. Varför? Jag gick fram till Slutsteget (står att läsaom tidigare i tråden), lade handen på den och kände en knappt fingervarm metallyta. Nästan kall. Vad i... Kollade med Radiohandlaren själv som såg ut som ett frågetecken, fick ett djupt veck i pannan och sa att det skall väl vara så. Samma Radiohandlare hade dock en gryende oro, liksom jag också hade, i kroppen. Höll masken bra dock. Frågan bollades till Gryphons ingenjörer. Jaha körde ni på low bias... ??? Vadå? Radiohandlaren hade bara fått den inkopplad utan instruktioner att detta kunde ändras. Det finns 3 lägen på bias. Low, medium och high. Gissa om det är skilnad? SVAR: JÄTTESKILLNAD. Low bias är till för om man softar och slöspelar. Kanske vill spara ström och inte värma huset för mycket. High bias är när det låter som bäst och man får dessutom mer stugvärme. Dessvärre åker Gryphon steget tillbaka till Danmark i morgon, men jag han med en tur dit och väl uppvärd hade jag den i mitt våld i en timma. Egna skivor. Samma som i söndags. För er som tyckte det var bra då, skulle inte resa sig efter detta. Jösses Amalia. Nu lämnade Gryphon Krell 402e efter sig i en liten blöt ledsen hög. (terapibehov). Bara prisskillnaden antyder ju att det borde bli så. Nu antyder även ljudskillnaden det. Detta är det bästa jag hört SF prestera. Allt fanns där. Fokus på spelglädje kött och blod, men även upplösning och kontroll. SF's makalösa textur i röster och mellanregister är kanske oöverträffad här. Gåshuden spred sig från armarna ner över ryggen och jag nästan skakade till av vällust. Hur bra som helst. Om jag jämför med TAD är det kanske till och med snäppet bättre. Inte på det sättet som om man analyserar det hela del för del. Men i mina öron är SF mer hjärta och smärta. Mer känslor i musiken. Rätt eller fel, ur ett objektivt " så låter det live" perspektiv kanske TAD vinner, men guuuud vad jag blev golvad av musiken denna gång. Detta var snudd på ett "idiot blind test" (de bästa testet , som ett helt HiFi Sverige fick känna på denna helg. (i alla fal de som gick dit denna mässhelg). Detta bör begrundas och reflekteras över. För egen del sitter jag där och njuter av väljud på söndagen, men något gnager i mig, Det borde låta ännu bättre! Väluppfostrad som jag är , frågar jag milt om Gryphon verkligen skall vara kall, när allt inom mig skriker att det är något som kan och borde låta bättre ändå. Erkänner viss feghet i detta sammnanhang, som kan bortförklaras av att jag kanske började tvivla på mina egna öron och ville vara till lags och hellre fria än fälla... Det är så mycket lättare att berömma och höja något till skyarna om det är värt det. Det är det nu, när Gryphon får spela ren klass A med 180 Watt och i läge bias high. Detta bör upplevas för de som får chansen. Helt grymt bra. Tackar Radiohandlaren som störde mig mitt i en rotfyllning ackompanjerad av Katie Melua, släppte bomben och bjöd in mig till en provlyssning i elfte timmen Edited September 25, 2014 by Apexorca Quote
Perfect sense Posted September 25, 2014 Posted September 25, 2014 (edited) Vissa reglage är onekligen viktigare än andra. Low bias-inställningen är lite som att stryka vargen medhårs. Lugnt och försiktigt så att han inte blir arg. High-bias är det motsatta - där man får vara beredd att ta konsekvenserna... :Nail Biting: Hhhhrrrmmm! Jag skulle villja... Hrm! Det var så att... host... öööh. Jag och alla som lyssnade på The Sonus Faber samt Gryphon fick inte höra hur bra det kunde låta, (svärord). Trots detta var det många garvade hifirävar samt andra som tyckte att detta var hela Göteborgs hifihärvas bästra ljud. I alla fall bland det bästa. Jag håller med. Vet ni vad? Det var bara halvfart på Gryphon!!!, eller kvartsfart kanske. Ändå lät det jättebra! När jag och forum polaren Kristian satt och lyssnade på denna rigg i söndags em. så sa jag att det låter ju jättebra ungefär som med ARC och nästan lika bra som med Krell 402e. Jag hade väntat mig ännu mer av en stärkare nästan 3 ggr så dyr. Jag trodde ffa att det skulle varit mer klass A-känsla i mellanregister och i toppen. Där var det tillknäppt jämfört med Krellen. Jag hörde också akustiska problem i rummet jag inte hört innan. Både i mellanregister och i basområdet. Varför? Jag gick fram till Slutsteget (står att läsaom tidigare i tråden), lade handen på den och kände en knappt fingervarm metallyta. Nästan kall. Vad i... Kollade med Radiohandlaren själv som såg ut som ett frågetecken, fick ett djupt veck i pannan och sa att det skall väl vara så. Samma Radiohandlare hade dock en gryende oro, liksom jag också hade, i kroppen. Höll masken bra dock. Frågan bollades till Gryphons ingenjörer. Jaha körde ni på low bias... ??? Vadå? Radiohandlaren hade bara fått den inkopplad utan instruktioner att detta kunde ändras. Det finns 3 lägen på bias. Low, medium och high. Gissa om det är skilnad? SVAR: JÄTTESKILLNAD. Low bias är till för om man softar och slöspelar. Kanske vill spara ström och inte värma huset för mycket. High bias är när det låter som bäst och man får dessutom mer stugvärme. Dessvärre åker Gryphon steget tillbaka till Danmark i morgon, men jag han med en tur dit och väl uppvärd hade jag den i mitt våld i en timma. Egna skivor. Samma som i söndags. För er som tyckte det var bra då, skulle inte resa sig efter detta. Jösses Amalia. Nu lämnade Gryphon Krell 402e efter sig i en liten blöt ledsen hög. (terapibehov). Bara prisskillnaden antyder ju att det borde bli så. Nu antyder även ljudskillnaden det. Detta är det bästa jag hört SF prestera. Allt fanns där. Fokus på spelglädje kött och blod, men även upplösning och kontroll. SF's makalösa textur i röster och mellanregister är kanske oöverträffad här. Gåshuden spred sig från armarna ner över ryggen och jag nästan skakade till av vällust. Hur bra som helst. Om jag jämför med TAD är det kanske till och med snäppet bättre. Inte på det sättet som om man analyserar det hela del för del. Men i mina öron är SF mer hjärta och smärta. Mer känslor i musiken. Rätt eller fel, ur ett objektivt " så låter det live" perspektiv kanske TAD vinner, men guuuud vad jag blev golvad av musiken denna gång. Detta var snudd på ett "idiot blind test" (de bästa testet , som ett helt HiFi Sverige fick känna på denna helg. (i alla fal de som gick dit denna mässhelg). Detta bör begrundas och reflekteras över. För egen del sitter jag där och njuter av väljud på söndagen, men något gnager i mig, Det borde låta ännu bättre! Väluppfostrad som jag är , frågar jag milt om Gryphon verkligen skall vara kall, när allt inom mig skriker att det är något som kan och borde låta bättre ändå. Erkänner viss feghet i detta sammnanhang, som kan bortförklaras av att jag kanske började tvivla på mina egna öron och ville vara till lags och hellre fria än fälla... Det är så mycket lättare att berömma och höja något till skyarna om det är värt det. Det är det nu, när Gryphon får spela ren klass A med 180 Watt och i läge bias high. Detta bör upplevas för de som får chansen. Helt grymt bra. Tackar Radiohandlaren som störde mig mitt i en rotfyllning ackompanjerad av Katie Melua, släppte bomben och bjöd in mig till en provlyssning i elfte timmen Edited September 25, 2014 by Perfect sense Quote
sprudel Posted September 25, 2014 Posted September 25, 2014 Ah! Tusan! Så det var på det viset. Jag var också mäkta förvånad över temperaturen på Gryphonsteget. Det hade verkligen varit spännande att få höra det spela ut ordentligt. Du tyckte tydligen det var toppen, så...... Quote
Matrixen Posted September 25, 2014 Posted September 25, 2014 Fick ett meddelande på jobbet med denna information från en gemensam hifikompis. Skynda hem efter jobbet och hämta skivor, men vid 1730 hade redan flight casen omslutit skönheten. Radiohandlaren tittade förlåtande på mig och jag läste 141 kilo på fraktsedeln... Fanns varken tid eller rygghälsa för att koppla upp igen. Vill dock gärna säga att lyssningen I Söndags med tomgångsmephisto tveklöst överträffar vad jag upplevd med krell 402 och ARC riggen tidigare i samma rum. Lyssningar på the S.F. i andra sammanhag är svåra att jämföra med då det varit olika förutsättningar. Quote
byZan Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 (edited) Jag lyssnade på SF redan på fredagen innan mässan och kunde konstatera att det lät inget vidare i mina öron denna gång, de hade spelat mycket bättre vid tidigare lyssningar. Vilken tur att det hittades en anledning till min besvikelse och att det inte var mina öron det var fel på. Tack för förklaringen till att jag rynkade lite på näsan när jag satt där och lyssnade. Jag gjorde en liknande grej senast Audionet var här hemma, missade en inställning, vid justering så blev allt så mycket bättre igen, m a o det kan även hända den bäste Jag förstår att du Apexorca blev sittande nu när det spelades som det skulle /byZan PS Matrixen - Du måste vara snabbare eller kunna vara på fler ställen samtidigt, fråga Apexorca hur han gör Kul att träffa dig och få ett ansikte, bra research förresten DS Edit:PS Edited September 26, 2014 by byZan Quote
K-man Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Aj, vad dumt det kan bli! Jag var själv inte där och lyssnade....men jag fick kommentarer från flera bekanta att det inte var så imponerande...de hade iallafall förväntat sig mer. Både Gryph och Sonus brukar ju leverera rejält...men får man inte fullt spelrum så är de tju inte lätt att visa vad man går för! \\K-man Quote
Matrixen Posted September 26, 2014 Posted September 26, 2014 Jag lyssnade på SF redan på fredagen innan mässan och kunde konstatera att det lät inget vidare i mina öron denna gång, de hade spelat mycket bättre vid tidigare lyssningar. Vilken tur att det hittades en anledning till min besvikelse och att det inte var mina öron det var fel på. Tack för förklaringen till att jag rynkade lite på näsan när jag satt där och lyssnade. Jag gjorde en liknande grej senast Audionet var här hemma, missade en inställning, vid justering så blev allt så mycket bättre igen, m a o det kan även hända den bäste Jag förstår att du Apexorca blev sittande nu när det spelades som det skulle /byZan PS Matrixen - Du måste vara snabbare eller kunna vara på fler ställen samtidigt, fråga Apexorca hur han gör Kul att träffa dig och få ett ansikte, bra research förresten DS Edit:PS Det var absolut trevligt att träffas. Det gäller er andra långresta Stockholm och skånegäster också. Träffade bebop, calm, Pärr m.fl.! Angående Sonus/Gryphon. Jag lyssnade på ett bekant och mycket komplext spår och det klarades med bravur. Jag tycker dock till skillnad från flera andra stammisar att det lilla "övre" rummet konstigt nog funkade bättre för "the Sonus F". Detta oavsett förstärkeri. Quote
Rydberg Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 GURU, svenskt vad jag förstår. meningen är att det skall spela bra utan krusiduller och låta som en stor golvare. Visst tänker man tills de börja spela. Haksläpp. Var är subbasen??? 9500kr!!! Uppfriskande att läsa ett omdöme av Guru från en person med mycket hifierfarenhet men utan någon slags bias inför märket. Ofta sågas Guru/Ino bara för att man inte tycker om mannen bakom produkterna. Visst är det häftigt att han får ut så djup bas från ett par så små högtalare!! I rätt rum är detta ett par högtalare som är väldigt roliga att lyssna på, närmast beroendeframkallande. Tycker definitivt du ska köpa ett par Quote
new order Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 Uppfriskande att läsa ett omdöme av Guru från en person med mycket hifierfarenhet men utan någon slags bias inför märket. Ofta sågas Guru/Ino bara för att man inte tycker om mannen bakom produkterna. Visst är det häftigt att han får ut så djup bas från ett par så små högtalare!! I rätt rum är detta ett par högtalare som är väldigt roliga att lyssna på, närmast beroendeframkallande. Tycker definitivt du ska köpa ett par Fick grymma recensioner i What hifi med. Kanske skaffar man ett par ohört för ett andrasystem någon gång. Får lita på de röster här som gillat vad de hört. No pressure Apex.... Quote
Apexorca Posted September 27, 2014 Author Posted September 27, 2014 (edited) Fick grymma recensioner i What hifi med. Kanske skaffar man ett par ohört för ett andrasystem någon gång. Får lita på de röster här som gillat vad de hört. No pressure Apex.... No pressure ok! Jag tänker så här: Först och främst spelar de musik på ett entusiastiskt sätt från topp till tå. De har en overklig botten sätt till storleken. De är riktigt små och förhållandevis diskreta. De skall stå in mot väggen. Dessa egenskaper passar mitt behov för ett litet TV rum som håller på att färdigställas. Dagens platta skärmar saknar ju högtalare. Det får man köpa till. Var på HiFi klubben och försökte hitta några rätt små. Jag hittade en mängd olika produkter som passade in på kravet att de skulle vara... små. Hur skulle jag utvärdera ljudet hos dessa? De fick så klart spela musik på dem. Då ändrades min kravspecifikation från att de skulle vara små till att de också gärna skulle gå att höra vad folk sa i dem och ännu mer gärna dessutom kunna återge tex en film och musik på ett ok sätt. "Bad sound kills good music/movies" säger ju HiFi Klubben. Jag är rätt van vill jag påstå. Jag har inte hittat något riktigt bra alternativ för mina anspråkslösa behov förrän nu. Så jag är spekulant på dessa GURU som TV högtalare där de ffa skall återge ljud från TV program och film, men kanske lite musik någon enstaka gång. Vi får se hur det blir. Edit fel citat. Fixar det. Edited September 28, 2014 by Apexorca Quote
Rydberg Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 Farlig väg! Snart sitter du med i64s och ett gäng basmoduler, I have seen it happen before...... Quote
byZan Posted September 28, 2014 Posted September 28, 2014 No pressure ok! Jag tänker så här: . . Dessa egenskaper passar mitt behov för ett litet TV rum som håller på att färdigställas. Aha! Du håller på att lobba för att kunna få ha vardagsrummet för dig själv /byZan Quote
30Hzbone Posted September 28, 2014 Posted September 28, 2014 Farlig väg! Snart sitter du med i64s och ett gäng basmoduler, I have seen it happen before...... Har själv Guru Junior i en av mina tre anläggningar. Jag har lyssnat på många av Ino/Guru högtalarna och själv tidigare spelat med ett par piP i ett par år. Guru Junior är "a different animal" så jag tror inte att man per automatik gillar övriga Ino/Guru högtalare som jag tycker låter annorlunda. Guru Junior har inte samma "klangfärg" som andra Ino/Guru högtalare, tycker jag. Quote
Apexorca Posted September 28, 2014 Author Posted September 28, 2014 Aha! Du håller på att lobba för att kunna få ha vardagsrummet för dig själv /byZan Låter som om du har erfaranhet i ämnet. Quote
Apexorca Posted September 28, 2014 Author Posted September 28, 2014 Har själv Guru Junior i en av mina tre anläggningar. Jag har lyssnat på många av Ino/Guru högtalarna och själv tidigare spelat med ett par piP i ett par år. Guru Junior är "a different animal" så jag tror inte att man per automatik gillar övriga Ino/Guru högtalare som jag tycker låter annorlunda. Guru Junior har inte samma "klangfärg" som andra Ino/Guru högtalare, tycker jag. Jag hörde bara Guru Junior som alltså lät bra. Kunde vara kul att höra hur du upplever skillnaderna mot de övriga du nämner. Quote
byZan Posted September 28, 2014 Posted September 28, 2014 Låter som om du har erfaranhet i ämnet. Japp! Lång erfarenhet och i alla de boningar jag/vi haft under åren. Visst har det kompromissats under åren, men jag tror hon har gett upp nu, inser nog att det är omöjligt att få en gammal hund att sitta + att hon genom åren förstått sig på mer av min hobby och tycker numera också att det är ett trevligt ljud i husen. /byZan Quote
sprudel Posted September 28, 2014 Posted September 28, 2014 Japp! Lång erfarenhet och i alla de boningar jag/vi haft under åren. Visst har det kompromissats under åren, men jag tror hon har gett upp nu, inser nog att det är omöjligt att få en gammal hund att sitta + att hon genom åren förstått sig på mer av min hobby och tycker numera också att det är ett trevligt ljud i husen. /byZan Jo, jag anar också att acceptansen stiger för mitt ljud- och musikintresse, och vad det för med sig. Ibland tar jag ut svängarna kanske lite för mycket och då är hon en bra bromsare. Quote
30Hzbone Posted September 28, 2014 Posted September 28, 2014 Jag hörde bara Guru Junior som alltså lät bra. Kunde vara kul att höra hur du upplever skillnaderna mot de övriga du nämner. Så här skrev jag i ett annat forum för ungefär ett år sedan på en liknande fråga: "Jag spelade med mina piP nästan dagligen i två år och var på det hela taget nöjd men det var framförallt två detaljer jag reagerade på: Diskantregistret gav sig till känna/stack ut alltför ofta. Mellanregistret upplevde jag som aningen insjunket/återhållet/komprimerat, eller hur det nu skall beskrivas, och detta tilltog vid volympådrag. Junior upplever jag som a different animal och intrycket från demon i våras består: Återgivningen upplever jag som klar och tydlig, eller som någon annan uttryckte det, öppet och luftigt. Har spelat varierad musik i timmavis sen jag hämtade högtalarna i går, just nu spelas Jimi Hendrix live at WOODSTOCK och därefter blir det brani scelti ur AIDA. Än så länge har jag inget att anmärka på utan jag tycker att allt hänger ihop på ett utmärkt sätt med fin balans från bottom till topp." Texten ovan är hur jag upplever högtalarna. Quote
Recommended Posts