Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har varit sysselsatt med arbete största delen av helgen men han med en kort tur på lördagseftermiddagen och några timmar på söndagen.

HiFi-Stället, Mårten och Park lyckades jag få en bra uppfattning om.

Jag tycker det var ovanligt bra mässljud på dessa ställen. Jag blev sittande i vissa rum klart längre än jag trodde jag skulle göra. De hade fått till det riktigt bra i många rum både med produkter och med akustik.

För att få det smidigt med förflyttningarna mellan alla ställen blev det först HiFi-Stället. Det är möjligen nytt rekord där nu vad gäller mängden tung HiFi. Säkert så att HiFi-Stället själv hade nästan lika mycket HiFi prylar uppkopplat som hela Park Aveny mässan och säkert mer tung HiFi. Det spelades på 6 system när jag var där.

Började Hos Stylus som spelade på i stort sätt samma VTL rigg som tidigare med Wilson Alexia. Nu också med Aestetix Romulus större CD/DAC modell för ca 100.000kr. Högtalarna stod mer isär än förra gången och det lät bra, mycket bättre nu än det gjorde förra gången. Det var mycket av den nya Nordost Valhalla också.

_P0F6278.jpg

Edited by Apexorca
  • Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ah, där inne satt jag ganska länge. Massage för öronen :mm: Man får verkligen lust att åka hem och lyssna hemma efter en sån dag, och massvis med nya musiktips att ta med sig hem!

Posted

Stylus rigg skiljde sig en del ifrån tidigare uppställningar. Man spelade dels på Brinkmanns helt nya skivspelare Spyder med kompletterande tonarm. Pickup var Lyras mest påkostade - Atlas. RIIA:t kom under helgen ifrån VTL, och sist men inte minst så spelade man högupplösta filer via Aesthetix Romulus i ny Signature-version med DSD-stöd. Ungefär så ligger det till :)

Posted

I samma rum, bakom pelaren, spelade Dynaudio, Audio Aero CD samt tungt Mark Levinson förstärkeri.

_P0F6424.jpg

Och vred man sig 90 grader var det enegelsk monitor HiFi som jag onte als känner till eller han göra på.

Vred man sig 90 grader till stod en lång rad Usher uppblandat med Dynaudio. Torrdemo.

Posted (edited)

Radiohandlaren skall ju också börja sälja Gryphon och där fans några riktigt tunga prylar.

Jag börjar med Mephisto. 2 kanaler, nästan 100kg klass A på 180watt och en halv miljon kronor senare slösar de inte ens energi på att bli varma. Efter ett hårt pass var maskinen knappt fingervarm. Hur har de löst det, Danskarna. Över en öl?

_P0F6406.jpg

_P0F6401.jpg

_P0F6415.jpg

Edited by Apexorca
Posted (edited)

Försteget Athena och digital signalkälla var Mikado Signature, som är topp matad och har blått ljus som förstärker själva toppmatningen. Känns lite ufoinspirerat.

_P0F6397.jpg

På torrdemo står den integrerade Diablo.

Alla Gryphons produkter har extremt gedigna lådor.

Edited by Apexorca
Posted (edited)

Vad försökte dessa ge sig på då?

Jo en av HiFi-Ställets stora attraktioner. The Sonus Faber.

_P0F6409.jpg

Här blev jag och många sittande mycket länge. För egen del tycker jag detta lät mycket bra. The SF har en presentation jag verkigen gillar och man kan spela hur högt som helst hur länge som helst utan att bli lyssningstrött. Det startar en behaglig känsla i min kropp när jag hör dem. De gör verkligen musiken en stor tjänst, vilket är att presentera den från sin bästa sida. Musiken berör mig mer än vad många andra potenta högtalare gör genom The SF. Jag kommer på mig själv med att inte leta HiFi egenskaper utan bara leva mig in i musiken och jag blir avslappnad och glad. Jag kommer att gråta en skvätt den dag de baxas ut från detta Ställe. (om det inte är hem till mig) ;)

Jag har ju hört The SF med en hel del olika elektronik och det har alltid låtit bra, vilket det också gör med Gryphon. Kontrollen är enorm även om vi testar att spela sjukt högt. Basen ger inte vika en mm och man blir inte ens trött i öronen. Dock lyckas jag få igång akustiska effekter i rummet jag inte visste fanns där innan. ;) Men det är bara vid muycket styarkl volym och vid normala nivåer märks inte det på samma sätt.

En egenskap jag fastnar vid är hur bastrumman presenteras. På Jazzskivor när bastrummans anslag är vänligt men bestämt och inte en hästspark får man ett ljud och en dynamik som jag många gånger tycker är för tillbaka hållen i en del spår jag kan väl. Men inte nu. Det dunsar till med djup kraft och känsla som jag kanske aldrig hört förut.

Vi satt med leenden på läpparna och ville inte gå där ifrån.

Vi hörde också på Nagras imponerande stapel som dev Avalon. De fick ha The Sf flåsandes i nacken, men det gick rätt bra ändå. Efter omständigheterna. Lamborghini mot Ford Mustang ungefär.

_P0F6277.jpg

Edited by Apexorca
Posted (edited)

Måste man ha ett par Avalon för attt diffusera förstareflexen också? :o

Vh Micke

Edit: Nu blev det virrigt.. Apex hann editera sitt inlägg...

Edited by AlfaGTV
Posted
Jag har varit sysselsatt med arbete största delen av helgen men han med en kort tur på lördagseftermiddagen och några timmar på söndagen.

HiFi-Stället, Mårten och Park lyckades jag få en bra uppfattning om.

Jag tycker det var ovanligt bra mässljud på dessa ställen. Jag blev sittande i vissa rum klart längre än jag trodde jag skulle göra. De hade fått till det riktigt bra i många rum både med produkter och med akustik.

För att få det smidigt med förflyttningarna mellan alla ställen blev det först HiFi-Stället. Det är möjligen nytt rekord där nu vad gäller mängden tung HiFi. Säkert så att HiFi-Stället själv hade nästan lika mycket HiFi prylar uppkopplat som hela Park Aveny mässan och säkert mer tung HiFi. Det spelades på 6 system när jag var där.

Började Hos Stylus som spelade på i stort sätt samma VTL rigg som tidigare med Wilson Alexia. Nu också med Aestetix Romulus större CD/DAC modell för ca 100.000kr. Högtalarna stod mer isär än förra gången och det lät bra, mycket bättre nu än det gjorde förra gången. Det var mycket av den nya Nordost Valhalla också.

_P0F6278.jpg

Hade bara möjlighet att få några korta lyssningsintryck på HiFi-stället. Dels via den nya Spidern och sedan Romulus Signarure. Atlaspickupen gav mycket behagligt och musikaliskt ljud som jag gillade. Tyvärr är rummen på stället mindre bra med rummel i basregionen, men så har det alltid varit så Alexian kom inte riktigt till sin rätt denna gång. Men jag vet vad den kan prestera så inga problem egentligen. Romulusen har jag hört ett antal gånger och nu i Signarure-varianten. Mer släpp och glitter i diskanten än tidigare och därmed riktigt bra. Sammanfattningsvis bra ljud från midjan och uppåt med båda signalkällorna. Rummet är som det är.

Calm

Posted

Ingen tid att förspilla. Jag kom ensam till HiFi-Stället men fick fyllt bilen med entusiaster och agerade HiFi-taxi till Mårten där de packades ur bilen och förpassades till ett rum med Sveriges tyngsta hifi. Jag överslagsräknade, höftade till det och kom fram till ca 6,5 miljoner + ca 500000 i akustikfix!!! Här har man all rätt att ha höga förväntingar. Varning utfärdas dock för att denna upplevelse är svår att ta till sig för att den är så unik. Det går upp för en efter några gånger, mer och mer hur fruktansvärt bra det är.

Eftersom jag varit där mycket, kan rummet och de sagolika högtalarna så fastnade min blick på detta.

_P0F6318.jpg

Jag lutade mig fram lite till. De heter Analog Domain Audio. Kraft saknas inte. Tysk stridsvagnskvalitet konstruerade av en Bulgar eller Rumän eller vad han nu var ifrån.

_P0F6304.jpg

_P0F6302.jpg

_P0F6298.jpg

_P0F6292.jpg

_P0F6283.jpg

_P0F6279.jpg

Och här med Martens stolta Coltrane Supreeme II

_P0F6296.jpg

Det var fullständigt knökfullt och mycket varmt i detta rum. Upplösningen och kontrollen är hårresande. Klangriktig, ren och musikalisk.

Det jag skriver nu skall inte tolkas som negativ kritik utan mer som en intressant och imponerande detalj. Bröderna Mårten (3st är de) Har ett akustikrum som är till det yttersta trimmat efter deras ideal. Svanå Matts har haft mer än ett finger med i detta. Med Coltrane Supreeme II räckte inte basabsorbenterna till trotts att de är mycket väl tilltagna, så det bars in 2 st specialanpassade stora sådana till. Döm då av min förvåning när detta ypperst kraftfulla system och det är troligen pga av den enorma kraft Analog Domain besitter ihop med att högtalarna kan leverera, lyckades tillverka en basfrekvens som alla dessa absorbenter inte orkade äta upp. Det var inte mycket, men jag har aldrig hört det i detta rum förut. Det var inte högtalarnas basljud jag hörde utan rummets akustik. Det var naturligtvis på en helt extrem låt så man lär sällan få till detta i normala fall, men ändå. Det var intressant.

Detta system är för mig det som sätter mest luft mellan olika instrument och röster. Allt hänger helt fritt i lyften och när man i en Jazzlått plötsligt hör att det spelas på en cymbal , så är den kusligt nära, som om man var där. Den står ut för sig själv bättre än jag någonsin hört. det är rent och naturligt. De har en förmåga att låta som en liten fin rapp stativare

när det är finstämt litet och smått i musiken och stort och bombastiskt när det spelas orgel eller modernt styrd extrem bas och stor ljudbild.

Det är en fröjd att kunna höra detta system i lilla Sverige. Vi skall vara enormt glada för det.

Nu bör de som tycker det tjatas för mycket om MSB sluta läsa. Det spelades på nys MSB Select med det inbyggda försteget. Den drog naturligtvis sitt strå till stacken och den stora Bergmann svarven snurrade också men puppan sänktes aldrig när jag var där.

Posted (edited)

Medhåll om Maarten, helt fantastiskt!

Vi spekulerade lite i att sälja sin egen anläggning och istället hyra i sig hos Maarten då o då. Ungefär som när man säljer jättebåten och hyr sig en båt ibland. :)

edit:felstanving!

Edited by sprudel
Posted (edited)

Från Mårten är det en kort promenad till Park Aveny. Tar man vägen om Lasses på Heden får man kanske Sveriges bästa hamburgare från ett gatukök. Tid finns inte att beställa in mat, vänta på notan etc. McDonalds kött skall ju vara helt utan all näring har man ju hört nyligen så det går bort.

På Park lät det ovanligt bra från ett flertal rum.

Magico + Devialets stora klass d steg lät som väntat. Inte mycket att klaga på men jag saknade lite kött och blod.

Hörde också en övertydlig kabeldemo hos Transparent där lådorna på kabeln fick golva samma kabel utan låda.

Vände mig om 90 grader och fick se mina gamla QLN Signatur i ny tappning. 3 ggr så dyra som förut men de ser nästan lika dana ut. Vintage remake känsla. Mats har gjort ett mycket bra job. Allt är förfinat och ffa basmembranet har blivit lättare och betydligt mer upplöst och rappt än föregångaren men med samma kropp och ovanligt härliga botten som dessa burkar kan prestera. Blev glad av detta ljud.

_P0F6383.jpg

Gillar man att de ser ut som förut blir man nöjd. Tycker man att utvecklingen gått framåt designmässigt och att man vill få än mer valuta för priset, kunde man önska lite till i finnish.

Stativ får man köpa till extra.

Edited by Apexorca
Posted (edited)

Men här stannade jag oväntat länge. Var på väg in till Respons men det var fullt så jag kikade in här:

_P0F6373.jpg

_P0F6374.jpg

GURU, svenskt vad jag förstår. meningen är att det skall spela bra utan krusiduller och låta som en stor golvare. Visst tänker man tills de börja spela. Haksläpp. Var är subbasen??? 9500kr!!!

Finns ingen, de skall stå upp mot väggen, det spelades på en integrerad Denon enhet från hörlursuttaget med spotify och det spelade musik som bara den.

_P0F6365.jpg

Visst skulle jag kunna kritisera både det ena och det andra men för pengarna!!! Särskillt med den spelglädjen som faktiskt knockade några större golvare jag inte orkade lyssna länge på.

Det spelades på de träfärgade på pallarna. Den bredare högtalaren är modellen större , inte en sub.

_P0F6367.jpg

_P0F6362.jpg

Demonstratören hade riktigt skön stil. på ideliga frågor om var subbasen var förklarade han gång på gånga att högtalaren skall stå nära väggen, ingen sub behövs och folk ville hela tiden flytta ut högtalarna. Nej nej. - köp något annat i så fall, var svaret.

Han gjorde en sak av att det skulle vara Low Fi. Men mig lurade han inte, det var allt HiFi.

Jag skall nog köpa ett par till mitt lilla TV rum faktiskt, för jag var grymt imponerad. Detta rum var Parks näst största överraskning...

Edited by Apexorca
Posted

Här är lätt det bästa rummet på Park. Med min smak alltså.

_P0F6394.jpg

_P0F6388.jpg

Jag hade inte trott på det själv om jag läst det och inte varit där, men så var det. Här spelades musik som få system pallar med. vilken tajming, visst kan det inte trycka på och flytta luft som de stora högtalare som fanns några meter bort (Vivid audio med The Lars mm, mm). Men med min smak spelade det skjortan av just det systemet. Det lät trött i jämförelse. Saknade rappheten friskheten och tajmingen. Jag vet inte vad som hänt där det måste varit något med rummet eller annat problem närt jag var där. Det borde ju låtit bra kan jag tycka, folk har ju hört det i alla fall. Jag vet att jag sticker ut hakan med detta, men det var så jag upplevde det och Vinylbutiken som satt ihop detta system skall ha all heder, han vet verkligen vad han gör. I alla fal för att blidka min smak.

Det gick inte att slita sig man blev ett med musiken och all musikalisk genialitet gick rätt in i hjärtat och jag bara njöt.

Hur kunde detta "lilla" system låta så bra. för det första var det inget litet system. 300.000kr får betraktas som mycket pengar. Kablaget var gediget. Första ström kabeln var den enskilt dyraste komponenten och resten gick inte heller av för hackor. Valhalla2 nätkabel och tex Frej 2 som högtalarkabel fick systemet att spritta som bara den. En matchningskänsla av Joe Labero klass är säkert den viktigaste orsaken.

Bara att gratulera. Jag tackar för en grym demo.

Posted (edited)

Det var 3 rum till som lät riktigt riktigt bra. Alla olika dock.

Revel och Mark Leveinson. Bra ordningf på allt och mycket bra dynamik. Dessa Revel för under 50.000kr låter riktigt bra.

_P0F6386.jpg

Spelades på en integrerad stärkare och passande Cd från Mark Levinson,

_P0F6338.jpg

Här var lite Mark Levinson jag tror låter bra!

_P0F6330.jpg

_P0F6331.jpg

Edited by Apexorca
Posted

Revel var en positiv nyhet för mig, jag har inte lyssnat på dem tidigare. Tyckte nog att de spelade ännu bättre på HiFi-stället än mässan.

Lyssnade aldrig på min gamla kärlek QLN, det var en miss tydligen.

Fina bilder Apex. :)

Posted

Kan bara instämma i Apexorcas hyllning till Vinylbutiken :)

Det spelade fantastiskt bra oavsett gammal 60-tals jazz, Aswad dub från -82 eller Elvis.

Timing, kött o blod! Sen är man framme!!

Posted

Alltid trevligt att komma till Göteborg och i år hade man mycket att välja på och fick därför prioritera bort Arken denna gång.

Marten

Tillbringade några timmar hos dem dels på fredag eftermiddag och senare på kvällsmingel.

Suprime 2 högtalarna

Mycket solida i alla register och inget mer att önska. Fantastiskt panorama!

Analog Domain, Artemis

Fullblodsförstärkare från Tyskland spelade avspänt och kraftfullt när så behövdes. Snygga att titta på också och till det facila priset av 120 KEUR.

MSB Select

Uppgraderad MSB DAC och Drive, med selekterade komponenter i allt snävare toleranser. Låt mycket bra och med ljudmässigt släktskap till egen utrustning.

Bergman skivspelare

Tyvärr fick vi inte höra mer än en kort snutt på vinyl pga en krånglande luftpump. Jag tror att modellen heter Sleipner, pickup Ortofon Anna? West Riia.

Jorma Kablar

Nya Statementkabeln visades med högtalarkablar i biwiring-konfiguration.

Sammantaget ett system i mångmiljonklassen som levererade på samma nivå. I ett Svanå Level 3-rum dagen till ära med ett par extra V6-or för att möta den kraftiga baspåverkan från ett antal fram- och bakåtriktade element. Fantastiskt ljud alla kategorier!!

Återkommer med fler intryck.

Calm

Posted
Men här stannade jag oväntat länge. Var på väg in till Respons men det var fullt så jag kikade in här:

_P0F6373.jpg

GURU, svenskt vad jag förstår. meningen är att det skall spela bra utan krusiduller och låta som en stor golvare. Visst tänker man tills de börja spela. Haksläpp. Var är subbasen??? 9500kr!!!

Är jag inte helt ute och cyklar så är en viss Ingvar Öhman R&D hos Guru.

tack för reportaget. :)

Posted (edited)

3:e Arken mässan för mig och måste säga att det lät väldigt bra i nästan alla rum vilket jag inte upplevt tidigare mässor ett gott betyg mao.

Arken-här spelade det väldigt bra hos Hifi-agenten på Martin Logan clx och dubbla Rel basar med Bladelius Ymer slutsteg och Bladelius Mimer, väldigt snyggt rum för övrigt.

Focal med DCS Vivaldi via Pass XP-10 och XA 60.8 spelade bra-det var någonting speciellt med ljudet som jag inte kunde sätta fingret på riktigt men det gav mersmak. Deltog även på IsoTek demo i samma rum vilket var en riktig öronöppnare

-ström blir mitt nästa projekt hemma.

Ett problem tycker jag är att många utställare spelar alldeles för högt-cred till de som "vågar" dema på sansade volymer.

Elite Park- Här lät det väldigt bra i Med Mark Levinson och Revel, var inne här ett flertal ggr, Mark Levinsons integrerade förstärkare känns riktigt bra en "Buy and hold" kandidat

Qln signature spelade övertygande och med bra botten.

Vinylbutiken hade handplockat ihop mässans snyggaste system och definitivt ett av de mest välljudande-grymt snyggt och grym timing!

Hifistället: var här på lördagen och lyssnade på Stylus som dema Wilson Alexia här gillade jag att sitta och lyssna på vinyl-påtaglig skillnad mellan vinyl och cd/högupplöst lite som att någon står väldigt nära en eller att någon rör vid en, mao vinyl berör mig mer :)

På söndagen följde jag med Apex hit efter en suverän burgare hos Lasse på Heden- vi satte The Sonus Faber i arbete via Gryphon Mephisto och CD-spelare från Gryphon ihopsnärat med b.la MIT värsting högtalarkablar, här är det musikåtergivning i världsklass som Apex skrev tidigare spelades det tidvis högt vilket knappt märks då kontrollen är helt otrolig-Med dessa högtalare så blir musiken bara en enda njutning och avslappningen infinner sig nästan direkt inget intresse av att leta fel osv det bara låter jävligt bra helt enkelt.

Mårten-efter Hifi stället på söndagen bar det av till Mårten för Coltrande Supreme 2 med tidigare i tråden beskriven kringutrustning. Satt i Sweetspot i 5 låtar och var helt tagen, gick ut från rummet och undrade vad jag precis upplevt helt makalöst bra trodde att det var artister som spelade live i rummet. Mässan bästa ljud var ingen överdrift. helt otroligt bra!

Edited by Kristian
Posted
3:e Arken mässan för mig och måste säga att det lät väldigt bra i nästan alla rum vilket jag inte upplevt tidigare mässor ett gott betyg mao.

Arken-här spelade det väldigt bra hos Hifi-agenten på Martin Logan clx och dubbla Rel basar med Bladelius Ymer slutsteg och Bladelius Ymer, väldigt snyggt rum för övrigt.

Focal med DCS Vivaldi via Pass XP-10 och XA 60.8 spelade bra-det var någonting speciellt med ljudet som jag inte kunde sätta fingret på riktigt men det gav mersmak. Deltog även på IsoTek demo i samma rum vilket var en riktig öronöppnare

-ström blir mitt nästa projekt hemma.

Ett problem tycker jag är att många utställare spelar alldeles för högt-cred till de som "vågar" dema på sansade volymer.

Elite Park- Här lät det väldigt bra i Med Mark Levinson och Revel, var inne här ett flertal ggr, Mark Levinsons integrerade förstärkare känns riktigt bra en "Buy and hold" kandidat

Qln signature spelade övertygande och med bra botten.

Vinylbutiken hade handplockat ihop mässans snyggaste system och definitivt ett av de mest välljudande-grymt snyggt och grym timing!

Hifistället: var här på lördagen och lyssnade på Stylus som dema Wilson Alexia här gillade jag att sitta och lyssna på vinyl-påtaglig skillnad mellan vinyl och cd/högupplöst lite som att någon står väldigt nära en eller att någon rör vid en, mao vinyl berör mig mer :)

På söndagen följde jag med Apex hit efter en suverän burgare hos Lasse på Heden- vi satte The Sonus Faber i arbete via Gryphon Mephisto och CD-spelare från Gryphon ihopsnärat med b.la MIT värsting högtalarkablar, här är det musikåtergivning i världsklass som Apex skrev tidigare spelades det tidvis högt vilket knappt märks då kontrollen är helt otrolig-Med dessa högtalare så blir musiken bara en enda njutning och avslappningen infinner sig nästan direkt inget intresse av att leta fel osv det bara låter jävligt bra helt enkelt.

Mårten-efter Hifi stället på söndagen bar det av till Mårten för Coltrande Supreme 2 med tidigare i tråden beskriven kringutrustning. Satt i Sweetspot i 5 låtar och var helt tagen, gick ut från rummet och undrade vad jag precis upplevt helt makalöst bra trodde att det var artister som spelade live i rummet. Mässan bästa ljud var ingen överdrift. helt otroligt bra!

Kul att höra dina synpunkter. Tack för det. :)

Posted

Efter den positiva upplevelsen med GURU så fick jag plats inne hos Reidar och Respons.

Lyssnar först på ett nytt högtalarmärke som Reidar och en Qln grundare (hette han Nils?) har konstruerat tillsammans. Glömde vad den hette men någon kan säkert fylla i det. Även här låter det riktig bra. Dynamik och kraft finns det i massor. Upplever denna nya skapelse lite friskare uppåt än de vanliga Responshögtalarna.

_P0F6377.jpg

De spelade strax efter på Respons, som vi vant oss vid alltid presterar bra mässljud.

_P0F6381.jpg

Båda dessa högtalares bästa grenar är spelgladhet och dynamik. Riktigt roligt att lyssna var det.

Posted

Jag avslutar min tur på Park med ytterligare ett rum där det lät bra.

Magnepan och Constellation Audio

_P0F6350.jpg

_P0F6346-1.jpg

_P0F6351.jpg

_P0F6343.jpg

Allt är frid och fröjd och det spelar lika frisk öppet och klart som det brukar vara med Magnepan. Men det står en fyrkant strax bredvid.

Det är en subbas. Här spelades det med 2 st. En på var sida längst ut. Jag fick inte höra skillnaden på med och utan, men var det inte mer botten än det brukar?

Man kände helt klart igen sig i det typiska Magnepan soundet.

_P0F6344.jpg