Jump to content

Recommended Posts

Posted

Första dagen avklarad. Njae, jag tjuvstartade på fredagen hos Maarten och HiFi-stället.

Bra lät det hos O & G, Guru, Revel hos Anders på HiFi-stället, Nagra och Avalon på samma ställe.

Kul att några valt att delta i mässan via sin hem-butiker och får en möjlighet att ge anläggningarna bättre förutsättningar än i mässrum. Får nog säga att det är en Lisa att komma till HiFi-stället, lugnt och behagligt, trivsamt och bra ljud med ett överdåd av kvalitetsprylar!

EAR demade av Akkelis på Opalen med L/S-högtalare gjorde också intryck på mig, mycket fint spelade det.

Posted

Jag var nere på hotellen idag, det som imponerade mest var Dynaudio-rummet tyckte jag. Fastnade för det stora ljudet hos de små Focus XD. Kunde ha spenderat hela dagen på att pendla mellan Hegel, Burmester och Dynaudio tror jag :D

Posted

Jag kan tyvärr inte vara på plats, men håller tummarna för att det börjar rulla in intryck och bilder.

Håller med dig Svanteborg. Hegel med Dynaudio låter mycket bra.

Posted
Jag kan tyvärr inte vara på plats, men håller tummarna för att det börjar rulla in intryck och bilder.

Håller med dig Svanteborg. Hegel med Dynaudio låter mycket bra.

Det var Dynaudio tillsammans med Densen-elektronik, Hegel spelade med Magico-högtalare och Burmester körde sina egna högtalare till sin egen elektronik. Dynaudio spelade med deras nya koncept Focus XD som är en aktiv trådlös högtalare med en inbyggd digital förstärkare för vart element. Små högtalare i ett jätterum och det lät riktigt bra tycker jag. Hegel-rummet hade ett skönt lugn över sig och där kunde man sitta mycket länge utan att tröttna. Har aldrig hört Magico innan, men de fanns på ett av de andra hotellen också ihop med Devialet och det lät också trevligt tycker jag. Synd att de ligger utanför min budget bara :diss:

Posted

Alldeles för många spelade åt helsicke för högt i alla fall. Lät riktigt skit i vissa rum med system i 6-siffriga klasser. Hur demofolket här?

Personligen i förhållande till min budget så imponerade nya QLN Signature III och XTZ-rummet med bl a nya Master M2 stativaren som båda gav rejäl mersmak.

Posted (edited)

Focus XD är Dynaudios nya högtalare, första gången de visades i Europa. Samma concept som NEO fast bättre, kommer i 3 modeller, 1 stativare och 2 golvare varav en 3 vägare. Pris mellan 45000 och 90000 om jag inte hörde fel under demon.

Edited by octavia rs
Posted
Focus XD är Dynaudios nya högtalare, första gången de visades i Europa. Samma concept som NEO fast bättre, kommer i 3 modeller, 1 stativare och 2 golvare varav en 3 vägare. Pris mellan 45000 och 90000 om jag inte hörde fel under demon.

Xeo var första steget som hanterade upp till 16/44 med förstärkning på 50 watt per element. Om jag förstod det rätt så tar de nu upp till 24/96 eller möjligen 24/192. Signalen är digital ända fram till elementen där de blir analoga. Inga interna kablage, inga delningsfilter. Allt sker i DSP-mode. De enda sladdar som behövs är för elnätet. Helt nya element som är matad med 150 watt vardera, vilket totalt skulle motsvara lite över 1,000 watt pga avsaknad av delningsfilter som annars tar mycket effekt. Körs direkt från laptop över wifi.

Om tekniken slår väl ut så kan branschen stå inför nya kristider (kabelmakare, förstärkartillverkare...)

De högtalare som visades upp var det första paret som visades upp på marknaden.

Posted
Xeo var första steget som hanterade upp till 16/44 med förstärkning på 50 watt per element. Om jag förstod det rätt så tar de nu upp till 24/96 eller möjligen 24/192. Signalen är digital ända fram till elementen där de blir analoga. Inga interna kablage, inga delningsfilter. Allt sker i DSP-mode. De enda sladdar som behövs är för elnätet. Helt nya element som är matad med 150 watt vardera, vilket totalt skulle motsvara lite över 1,000 watt pga avsaknad av delningsfilter som annars tar mycket effekt. Körs direkt från laptop över wifi.

Om tekniken slår väl ut så kan branschen stå inför nya kristider (kabelmakare, förstärkartillverkare...)

Meridian har väl haft denna teknik i sina högtalare i >25 år så det är inga direkta nyheter som Dynaudio kommer med.

25ar.png

Posted
Meridian har väl haft denna teknik i sina högtalare i >25 år så det är inga direkta nyheter som Dynaudio kommer med.

25ar.png

Jo, enligt Dynaudio är det helt ny teknik som inte funnits tillgänglig mer än för R&D på Dynaudio och Texas Instrument de sista två åren. Vi får väl se när de släpper konceptet fullt ut. Om det är så att de lanserar något som släpptes för 25 år sedan lär det nog få äta upp det.

Posted

Meridian har aldrig haft något trådlöst. Detta är något helt annat.

Funkar tydligen upp till 100m i öppna plan och 50m i annan miljö.

Man använder en hub som skickar signalen till högtalarna trådlöst.

Meridian har konventionella försteg som numera skickar en digital signal via kabel till högtalarna.

Och man har haft digitalt drivna högtalare i 25 år men via sladd.

/Harryup

Posted

En snabb googling säger att Focus XD-serien är aktiva högtalare, men inte "trådlösa" som Xeo är. Hittar dock ingen officiell information.

Posted
En snabb googling säger att Focus XD-serien är aktiva högtalare, men inte "trådlösa" som Xeo är. Hittar dock ingen officiell information.

Jo, de är trådlösa. Dynaudio visade "med emfas" att de enda sladdar som behövs är en nätkabel. De har tidigare endast visats upp på torrdemo i det "hemliga rummet" för speciellt inbjudna gäster. För den som vill ha första officiella informationen kan man anmäla sig via följande länk.

Det är bara att luta sig tillbaka och vänta. De brukar vara rätt duktiga på att hålla tätt för läckor.

Posted

Det du skriver är relaterat till specifikationen för Xeo. Det kanske funkar på samma sätt med XD.

Posted

Jag blev mycket positivt överraskad av nya Qln Signature III. De tidigare signaturerna har jag aldrig gått igång på men detta var i min smak faktiskt - Mats Andersen har gjort ett riktigt fint jobb där. :)

Posted (edited)
Jag blev mycket positivt överraskad av nya Qln Signature III. De tidigare signaturerna har jag aldrig gått igång på men detta var i min smak faktiskt - Mats Andersen har gjort ett riktigt fint jobb där. :)

Håller helt med de låter ju väldigt bra nu. Bättre microdynamik och kontroll än de tidigare. En riktigt bra högtalare. Enda synpunkten kan vara att de ser likadana ut som innan på gott och ont. Jag gillar dem, men prislappen blir runt +45.000 utan stativ hörde jag. Innan var det 10-15.000kr.

Edited by Apexorca
Posted (edited)

Tack, hade sett fram emot en mängd lyssningsintryck men de kanske dyker upp i egna bildtrådar vad det lider, hursomhelst, vad lät bra och vad lät mindre bra?

edit; ser nu att det redan finns åtminstone en bildtråd, tack Apex.

Edited by Hasse
Posted (edited)
Tack, hade sett fram emot en mängd lyssningsintryck men de kanske dyker upp i egna bildtrådar vad det lider, hursomhelst, vad lät bra och vad lät mindre bra?

edit; ser nu att det redan finns åtminstone en bildtråd, tack Apex.

Jag tog det lite piano i år, dvs utan kamera. Jag har läst att många positiva uttryck om system som jag tyckte precis tvärtom kring, så det är rätt så intressant hur olika man kan uppleva samma lyssning. Jag brukar lyssna på åtminstone 3 låtar i en bra position innan jag tycker något publikt. Det är inte rättvist mot systemen att "stålyssna" eller sitta i kanten eller lyssna bara 20-30 sekunder som förbluffande många gör. Vi är all olika, men lite mer tid tycker jag man behöver. Och ändå kan man bara säga hur det lät där men inte hur det kan låta maximalt, vilket det också fanns exempel på.

Mina hightlights (utan bilder):

Park Avenue

• Magnepan 3.7 var den lysande stjärnan för mig. Spelades med ARC CD-spelare och Constellation elektronik
  • Qln lät betydligt mer än en normal stativare - spelade med Bladelius

För övrigt var det inget som stack ut i mina öron. Dock ett par andra intressanta iaktagelser.

Jag har bara upplevt en riktigt bra spelning med Magico en gång, vilket var ett stort system i München. Tror de hette Q5 tillsammans med Spectral. Det var riktigt magiskt. Men därefter har jag inte hört det riktigt i min smak. På Park Avenue hade de ett par S3:or tillsammans med Devialet. Jag gillade inte de övre registren. Sedan hörde jag samma högtalare med Hegel på Arken. Det var en helt annan presentation trots att det bastunga rummet. Först spelade på en mindre Hegel som fick basen att fladdra rätt så rejält i rummet. Sedan kopplade de på en större Hegel som fick helt annan kontroll i basarna. Där visade Magico att de har mycket potential för att tillfredsställa mig.

Ett annat exempel var ett par prisvärda Revel golvhögtalare kring 50 lappar som heller inte lät så som jag vill en diskant skall låta. Samma högtalare spelades på HiFi-Stället och det var betydligt bättre. Lokal och elektronik har betydelse. Ingen tvekan om det.

Opalen

Den klar lysande stjärnan där var Gradients golvhögtalare. Prisvärda och välklingande för rimliga pengar. Spelade med LeMayro rörförstärkare (reservation för stavningen) som byggs på beställning.

Mårten

Hans stora system låter fantastiskt. En fantastisk skapelse. Kul att få möjlighet att få lyssna på ett sådant system och lika kul att de kan vara med och kämpa med produkter för det segmentet av köpare. Högtalarnas Königsegg

Arken

Arken såg inte så spännande ut för mig när jag läste programmet. Men det var en feltolkning. Det var mycket som lät bra där. Höjdarna för mig var:

• Martin Logan CLX-Art med Bladelius elektronik
  • Focal Maestro Utopia med dCS Vivaldi och nya Pass-block... magiskt
  • Canton Reference 2.2 med Esoterics toppmodeller av spelare och förstärkare. Också fantastiskt bra och dessutom en bra presentation

HiFi-Stället

Den som jag föll för mest här var Nagra tillsammans med Avalon Ascendant som jag tycker spelade fantastiskt och var väl anpassat för rummet. Alexi visade sina kvaliteter framför allt i symfonisk musik, men rummet sätter för stora begränsningar för att dra några djupare konklusioner. The Sonus faber stod på torrdemo när jag var där.

Det fanns också en hel del bottennapp med prylar som jag vet är bra men jag tycker inte att de fick till det så bra som förväntat, framför allt på Park Avenue som blev en liten besvikelse för mig. Det fanns också anläggningar jag inte lyssnade på, t ex Burmester kan inte kommentera. Mitt eget märke, Dynaudio var ingen regelrätt spelning. Där handlade det mer om att presentera sina koncept mer än en lyssning. En biolokal på ett par hundra kvadratmeter är inte rätt miljö att lyssna på hifi tillverkade för ett hem.

Min allmänna känsla var att det har inte hänt så mycket sedan sist. Inget som fick mig att fundera på att byta något i min stack, vilket faktiskt känns rätt så bra. Detta förstärktes ytterligare väl hemma igen.

Edited by Bebop
Posted
Meridian har aldrig haft något trådlöst. Detta är något helt annat.

Meridian har konventionella försteg som numera skickar en digital signal via kabel till högtalarna.

Och man har haft digitalt drivna högtalare i 25 år men via sladd.

/Harryup

Att skicka digitala signaler trådlöst såg jag inte direkt som någon ny teknik och det framgick inte heller i inlägget. DAC, multipla AMP och DSP i högtalaren har Meridian haft i 25 år.

Posted

Focal med DCS och Pass var nog höjdpunkten för mig.

Alexia också helt ok men tror dom kan mer.

Devialet/Magico en besvikelse, det systemet borde kunna prestera väldigt mycket bättre.

Posted

Var också lite kluven till Magico och Devialet......är påväg och investera i en Devialet 200 till mina Focal Electra 1038Be men är lite tveksam just nu. Magico och Devialet är kanske ingen bra matchning? Får nog bli ett test här hemma innan jag bestämmer mig.

Posted
Var också lite kluven till Magico och Devialet......är påväg och investera i en Devialet 200 till mina Focal Electra 1038Be men är lite tveksam just nu. Magico och Devialet är kanske ingen bra matchning? Får nog bli ett test här hemma innan jag bestämmer mig.

Magico och Devialet kan vara en fantastisk matchning, jag har hört det låta superbra men man måste få till det. Magico är extremt känsliga för uppställning och rum.

Testa hemma är alltid en bra idé.

Posted

Det verkar vara många som lovordar Focal/ dCS/ Pass. Kommer inte ihåg vilken större Focal som var med på senaste Stockholmsmässan, då drivna med The Lars/ dCS, men det var nog den mässans höjdpunkt för mig. Tror inte det blev sämre med Pass som drivning.

Posted
Det verkar vara många som lovordar Focal/ dCS/ Pass. Kommer inte ihåg vilken större Focal som var med på senaste Stockholmsmässan, då drivna med The Lars/ dCS, men det var nog den mässans höjdpunkt för mig. Tror inte det blev sämre med Pass som drivning.

Pass Passar allt!! :icon_smile_cool:

Posted (edited)

Jag vill tacka alla besökare som gjorde denna helgen värd allt bärande i den föbenade spiraltrappan.

Alla fina kommentarer och utlåtande om vårt ljud värmer otroligt mycket.

Som vanligt är det svårt att få till ett bra ljud i okänd miljö, men det verkade ändå som att vi fick fram delar av det vi ville med tanke på den positiva feedback vi fått.

Tack än en gång. Utan er hade det inte blivit någon mässa.

På återseende.

Edited by Classic Design
Posted

Jag gjorde min första arkenmässa, jag passade på när det var 20års jubileum. Jag lyssnade inte i alla rum men har några kommentarer

Mårten: supreme2 i stora rummet var helt i en egen klass, visserligen "lite fusk" eftersom de var placerade i ett "Svanå-rum" men så bedrövligt bra, slutstegen hade en fantastisk kraft och kontroll. En rolig grej var att när man satt i soffan och någon gick och ställde sig mellan väggen och soffan så tappade man djupet i ljudet. Magic-Matts sa att det berodde på att effekten av vingarna försvann då.Det var vingar på bakväggen.

När man ändå är inne på dyra grejer så The Lars-Vivid Giya 1-Bibacord, bra men tyvärr spelade rummet med ibland så det tog ner ljudet, det var en stor ljudbild med ett luftigt ljud

Eftersom jag själv själv har ett Spectralslutsteg så måste jag säga att att spectral DMA360 med spectralförsteg var bra.De spelade på några danska högtalare (tror jag)

Om jag skulle ta med mig några högtalare hem för att ha i vardagsrummet skulle jag ta Soundkaos Skiny 16 med två subbar.

De var inte så stora, riktigt snygga och de spelade MUSIK till skillnad från så mycket annat som bara var HiFi

Högst personliga kommentarer från Tommy

Posted
Att skicka digitala signaler trådlöst såg jag inte direkt som någon ny teknik och det framgick inte heller i inlägget. DAC, multipla AMP och DSP i högtalaren har Meridian haft i 25 år.

Det är inte ny teknik men det är ny teknik i detta sammanhang som jag ser det. Om det har några andra inbyggda funktioner än så och detta i princip är en förenkling för användaren vid installationen snarare än en ljudmässig fördel har jag absolut ingen aning om. Men trådlös kabledragning är klart enklare än att dra kablar snyggt och dolt i ett rum särskilt för mångkanal om det är en möjlighet.

mvh/Harryup

Posted

Min gissning är att detta kommer få samma genomslag som cd-spelaren.

Lättja! :dead:

Posted

Intrycken blev många, några positiva andra inte. Att vi ser, hör och blir berörda av olika saker är solklart och lika solklart är det att det inte finns några rätt eller fel.

Själv så tyckte jag att lyssningen hos Mårten var rolig eftersom jag lyssnade på prototyperna för något år sedan och nu till den färdiga produkten, skillnaden var stor och mycket positiv.

Vill samtidigt tacka bröderna för en trevlig fredagskväll, alltid lika trevligt/trevliga.

Ingen nämnd ingen glömd när det gäller övriga utställare förutom Daniel Hertz. Att få hit Mark Levinson för en workshop om hans Master Class var årets behållning. Detta var en riktig höjdare och Robban (AC) ska ha all cred för att han lyckades och ville ta hit honom, bra initiativ :)

/byZan