bigblue Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 En underbar jazzpianist har somnat in 75 år gammal. Joe Sample avled i sviterna av lungcancer. Otroligt tråkigt med tanke på all musikalisk glädje och lekfullhet han bidragit med. Quote
Apexorca Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Han har berikat mitt musikintresse mycket och jag gillar hans spelstil. Han ingår i min hög av referensskivor. Tråkigt. Quote
shaft Posted September 15, 2014 Posted September 15, 2014 Ja ännu en av husgudarna har lämnat oss. Tänker fortfarande med vemod på George Duke för ett tag sedan samt även Wayne Henderson (Jazz Crusaders). Sample hörde jag ett par gånger senast med Randy Crawford på Cirkus. Han var oerhört skicklig både som musiker, arrangör och låtskrivare. Sin största välgärning till musikvärlden gjorde han IMO med Crusaders med sina olika konstellationer. Den enda trösten var väl att herrarna ovan höll hög klass på sitt spel in i det sista! Quote
calm Posted September 15, 2014 Posted September 15, 2014 Trist att läsa om att ännu en favorit har trillat av pinn! Joe och Randys gemensamma platta är en av favoriterna. Synd att man missade dem live. Calm Quote
Bebop Posted September 15, 2014 Posted September 15, 2014 Ja ännu en av husgudarna har lämnat oss. Jo, det är trist. Det känns som det är andra vågen av legender som lämnar oss nu under mina aktiva lyssningsår. I första vågen fanns Charles Mingus, Art Blakey, Cannonball Adderley, Kenny Dorham, Milt Jackson, Count Basie, Jackie McLean, Joe Henderson, Dexter Gordon, Bill Evans, Thelonius Monk, Gerry Mulligan och andra giganter som var stora under framför allt 50-, 60- och 70-talet. I andra vågen som startade för några år sedan ser vi bl a Joe Zawinul, George Duke, Horace Silver, Jim Hall, Donald Byrd, Miles Davis... och nu Joe Sample. Det är livets gång och dessvärre får vi nog vänja oss vid att dödsfallen kommer allt tätare. Legandarerna som fortfarande är i livet är ju inte direkt purunga. Glädjande nog så har det fyllts på bra bakifrån men de är inte så framträdande för den stora skaran med tanke på musikindustrins prioriteringar idag. Men den som har intresse och söker kommer att finna fantistiska jazzmusiker även idag som ger ut magiska plattor. Quote
- Marten - Posted September 15, 2014 Posted September 15, 2014 Jag hade förmånen att se och höra Joe Sample live på Blue Note i New York, tror det var 2009. En mycket minnesvärd afton med en otroligt duktig musiker och riktigt intressant och underhållande mellansnack också. En mycket tråkig nyhet. Leif Quote
Recommended Posts