Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Min Benz Lukachek PP-1 har länge fått ligga i sin fina läderlåda medansvar jag avnjutit RIAAt i min JJ. Rör är kul! Men redan tidigt kom jag till insikt att step-up trafo var en nödvändighet. Men trafoköp har verkligen dragit iväg i tid. Men av nyfikenhet över i första hand över klangriktighet utan trafo samt att nivå var så låg att jag på vissa skivor körde "full kran" inte optimalt alltså. Så ska man ta tjuren vid hornen....eller i svansen?

Det blev svansen, jag fixade strömförsörjningen med nytt kablage, nya kontakter och metallskärmning på den nya kralliga 75VA/ 24V trafon från Noratel som legat overksam länge.

Jag har inte lyssnat på PP-1an på länge och inte på nya riggen heller. Men nu när allt var iordning och insikten om att SUTinköp ligger efter akustik i prio, tänkte jag " BENZ LP och BENZ PP-1 är gjorda för varandra alltså en perfekt matchning, måste höra rätt klangbalans" jag vet att PP-1 måste värmas ordentligt men redan från första stund kändes det att något stämde. Visst saknades lite rörglöd och eufori.

Lite mycket kostym över spelstilen, snyggt korrekt, stiligt. Men nu ett dygn senare, vänta, vad har hänt! OK fortfarande kostym, men nu var det något helt annat, Armani eller rent av en Brioni!

Ja, nu förstår jag. Den är alltså så här bra?

Jaha då färjan väl bygga ut spelaren till en SD, köpa en ny läcker arm, en SUT och sedan ytterligare en läcker PU och köra rör-RIAAn i JJ på den. För just nu är jag väldigt nöjd med denna kombo. Skitsnyggt spelar LP och PP-1!

Edited by Adagio
Posted
Min Benz Lukachek PP-1 har länge fått ligga i sin fina läderlåda medansvar jag avnjutit RIAAt i min JJ. Rör är kul! Men redan tidigt kom jag till insikt att step-up trafo var en nödvändighet. Men trafoköp har verkligen dragit iväg i tid. Men av nyfikenhet över i första hand över klangriktighet utan trafo samt att nivå var så låg att jag på vissa skivor körde "full kran" inte optimalt alltså. Så ska man ta tjuren vid hornen....eller i svansen?

Det blev svansen, jag fixade strömförsörjningen med nytt kablage, nya kontakter och metallskärmning på den nya kralliga 75VA/ 24V trafon från Noratel som legat overksam länge.

Jag har inte lyssnat på PP-1an på länge och inte på nya riggen heller. Men nu när allt var iordning och insikten om att SUTinköp ligger efter akustik i prio, tänkte jag " BENZ LP och BENZ PP-1 är gjorda för varandra alltså en perfekt matchning, måste höra rätt klangbalans" jag vet att PP-1 måste värmas ordentligt men redan från första stund kändes det att något stämde. Visst saknades lite rörglöd och eufori.

Lite mycket kostym över spelstilen, snyggt korrekt, stiligt. Men nu ett dygn senare, vänta, vad har hänt! OK fortfarande kostym, men nu var det något helt annat, Armani eller rent av en Brioni!

Jaha då färjan väl bygga ut spelaren till en SD, köpa en ny läcker arm, en SUT och sedan ytterligare en läcker PU och köra rör-RIAAn i JJ på den. För just nu är jag väldigt nöjd med denna kombo. Skitsnyggt spelar LP och PP-1!

Har du sett detta Modding the PP-1

Posted

Håller med. Det är en mycket trevlig, liten och snygg riaa. Bonus är att den får plats i innerfickan på Armani-kostymen så att man kan ta med den när man går på fest.

Posted

Tack då fick man lite läsning på tåget hem. Visst vore det kul att sätta lödkolven i den på ett sätt. Men samtidigt bra synd. Så det blir nog inte en sådan mod. Det är rätt smått i den.he he.

Det är lite jobbigt att något så litet spelar så bra.

Posted

He he he. Det får vara riktig bra lager i den då. Det är faktiskt en rätt massiv liten låda. Oavsett blev det väldigt mycket lyssning igår kväll. Ja tror ändå jag i 90 % av fallen föredrar JJ. Det känns som om Lukaschek aldrig tillåter sig att expandera utanför gränserna. Inget snack om att kanalseparationen är mycket bättre men musikerna tar liksom aldrig i för kung o fosterland. Renheten är också den på en mycket hög nivå, extremt lågt brus. Den gör allt rätt, men ändå!

När man kopplar in JJ med bra NOS då tillför man framför allt mer textur, allt kommer till liv. Det måste nog ändå bli en step-up när jag hinner ta tag i det. För med Lukascheken får jag lite CD känsla fast utan den jobbiga effekten som jag inte kan sätta fingret på, den där känslan av att axlarna åker ner och man slappnar av när man efter att ha lyssnat på en bra CD övergår till en vinylplatta. Det måste ju vara ett gott betyg?

PP-1 Lukaschek får helt enkelt agera referens, den är ju konstant och konsekvent.

Det är ju bra att ha när man ska bygga step-up trafo sen.