new order Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Har tänkt lite kring högtalare och jag tycker att det är ett fascinerande ämne. De olika tillvägagångssätten och teknikerna. Jag sitter nöjd med det jag har, men kan inte sticka under stol med att det är rätt... trist att ha hittat hem. Även om jag inte tycker så när jag lyssnar på musik. Musiklyssnandet har börjat att komma tillbaka efter den fantastiska sommar som vi har haft. Nåväl, nu börjar jag glida från ämnet. Jag såg ett på youtube om hur Martin Logan tillverkade sina hybrider. Och jag tyckte konstruktionen var genial och enkel. Blev verkligen begeistrad i tillverkningsprocessen. Nu är jag nyfiken på hur dessa låter. Har hört på Martin Logan tidigare, men det var under min mest maniska Linn period. Någon som har erfarenheter av M.L´s hybrider? Eller elektrostater av andra märken? Tekniken bakom elektrostatpanelen är också fascinerande! Mannen som lagt ut detta på sin B&W 800D klon måste man verkligen beundra. Vilka hemmabyggen. Tror knappast att originalen har den kvalitet i tillverkningen som kopiorna har! Fyll gärna på med det ni tycker är intressant och vad ni går igång på när det gäller högtaleriets fantastiska värld! /n.o Quote
YYZ Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 För min del som lever med högtalarna i vardagsrummet ihop med allt annat där, så står design, träfinish och passande mått högt i kurs (att det ska låta bra är en självklarhet). En högtalare som jag gillar i ovan kriterier är Kaiser Kawero Classic. Har inte hört dom med de ser ut att låta alldeles ypperligt. *host, host**harkel* kostar liksom...PENGAR! och kräver säkert sin kringutrustning. Jag har idag till formen en relativt traditonell högtalare i AP Scorpio, men som jag verkligen gillar i dess ljusa lönn. Har svårt att slita mig från dom. De gör ett bra jobb än så länge så att säga... Kawero! Classic Quote
new order Posted September 13, 2014 Author Posted September 13, 2014 Jag kan bara tycka att det är rätt mycket som ser ut att vara ett bra koncept som ML har. Åtminstone på papper. Så där höga högtalare brukar normalt sett överbelambra ett rum utseendemässigt, men att de är transparanta gör mycket för synintrycket. Sen har jag blivit lite nyfiken på sub/övriga register lösningar sedan Bebops bastråd. Där pratades om de öppenbara fördelar med att dela upp subwoofer och de övriga registren.Med dessa hybrider blir det ju så från början! Att jag dessutom kan känna lite sympati för ett företag där deras top of the line produkter kostar på samma nivå där allt fler har sina instegsmodeller.... Quote
Bebop Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 (edited) Jag sitter nöjd med det jag har, men kan inte sticka under stol med att det är rätt... trist att ha hittat hem. Det är en känsla som jag känner igen. Marknadskrafterna är starka och det är ibland svårt att stå emot. Mitt tips är att fördjupa dig i musiken. Nöj dig inte enbart med att spela. Fördjupa dig i musiken och dess musiker, prova ny musik. Legenderna inom klassisk musik, blues och jazz är inga dussinmänniskor. Det är ytterst intressanta profiler och det finns massor att läsa vilket också höjer värdet på musiken. Historien bakom t ex Beethovens 3: e symfoni "Eroican" och dess betydelse för samtiden och kommande verk är monumental och mycket intressant. Haydn lär ha yttrat när han besökte repetitionen "var skall det sluta... vem är intresserad av kompositörers och musikers känslor. Musik skall enbart roa och behaga". Eroican kom att revolutionera musiken... och sen kan man följa det spåret... Samma sak inom jazzen. Det är som att släktforska. Det är naturligtvis lika intressant med pop, rock, soul och r&b även om det inte blivit riktigt min grej. Släng hifi-tidningarna i väggen och plocka fram musiklitteraturen. Då blir det mindre trist att ha "hittat hem". Edited September 13, 2014 by Bebop Quote
Duck77 Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 (edited) Det är en känsla som jag känner igen. Marknadskrafterna är starka och det är ibland svårt att stå emot. Mitt tips är att fördjupa dig i musiken. Nöj dig inte enbart med att spela. Fördjupa dig i musiken och dess musiker, prova ny musik. Legenderna inom klassisk musik, blues och jazz är inga dussinmänniskor. Det är ytterst intressanta profiler och det finns massor att läsa vilket också höjer värdet på musiken. Historien bakom t ex Beethovens 3: e symfoni "Eroican" och dess betydelse för samtiden och kommande verk är monumental och mycket intressant. Haydn lär ha yttrat när han besökte repetitionen "var skall det sluta... vem är intresserad av kompositörers och musikers känslor. Musik skall enbart roa och behaga". Eroican kom att revolutionera musiken... och sen kan man följa det spåret... Samma sak inom jazzen. Det är som att släktforska. Det är naturligtvis lika intressant med pop, rock, soul och r&b även om det inte blivit riktigt min grej. Släng hifi-tidningarna i väggen och plocka fram musiklitteraturen. Då blir det mindre trist att ha "hittat hem". Det bästa som skrivits på länge på detta forumet, tummen upp! Ps jag är likadan, tester tidningar "Reviews" för mycket forum lätt att man blir sugen att byta/testa! Men till frågan vad man tycker är intressant i högtalarvärlden! Jag är nyfiken på filter konstruktioner och varför är vissa högtalare är tungdrivna? Edited September 13, 2014 by Duck77 Quote
Nik Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 (edited) ML har huserat i detta huset i 3 varianter, sequel II, sedan ett par vantage oc sedan ett antal år tillbaka ett par summit... Förstärkare o annan elektronok har kommit o gott men ML har stått stadigt på högtalarsidan...en del kanske beror på feghet, lite rädd att släppa in lådor i huset igen, en annan anledning är WAF faktorn, även om dom är stora så har summit 2 stora fördelar. 1. Dom är betydligt mindre än sequel II. 2. Designen tilltalar min bättre hälft. Sneglat länge o mycket på wilson o focal.. Skulle nog kunna leva med båda, men som sagt en gång biten av paneler så är det svårt att släppa taget...... Dessutom så varje gång vi pratar monoliter så blir slutsatsen att summitarnas design trots allt funkar i Så här ser det ut hos mig, funkar hyfsat integrerat i vardagsrumnet, visst finns det massor att göra men livet är fullt av kompromisser ... Edited September 13, 2014 by Nik Quote
Adagio Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Högtalarkonstruktioner är ju väldigt intressanta eftersom de tillsammans med akustiken utgör en väldigt stor del av det ljud vi hör. Jag tror att allt går i cykler. Ibland kan man snöa in på ett visst märke och ibland är det bara själva musiken som är viktig. Två ytterligheter. Men ett så drastiskt byte som högtalare är så kan det förnya hela ens musiksamling. Att bara gå mellan olika vanliga dynamiska högtalare genererar rätt olika upplevelser. Att gå från dynamiska högtalare till dipoler är ett ännu större steg. Horn är också dejten helt ny upplevelse. Du frågar om ML? Min erfarenhet är att man blir enormt imponerad av upplösning och luftighet samt mikrodynamik. Det som är akilleshälen är att hybriderna avslöjar övergången mellan membran och låda. Detta har blivit bättre genom åren likaså spridningen som är dipolernas styrka och svaghet. Styrkan är att de är lätta att integrera i ett rum, svagheten ligger i att sweetspot blir rätt liten. Finns hur mycket som helst att säga men just nu är tiden knapp... Ha en trevlig lördagskväll på er! Quote
Kronkan Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 (edited) Här kan mina senaste ML ses på Akkelis hemsida om kundernas system. http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html Helheten framgår inte. Dels på grund av det händer något då och då. Så idag har jag två skivspelare varav en skall byggas om till en ren monospelare. Sedan finns det några V-wingar bakom lyssningsplats och möjligt att jag även sätter upp mina två mindre s-wingar i papp ovanför TV:n. Idag är de utlånade till Sprudel som ville testa. Finns en tråd om detta på Faktiskt.se. Hemma hos mig så blir ljudet mindre hårt i diskanområdet. Finns en liten hårdhet som åtminstone jag kan förnimma. Min kära hustru upplever dock inte här något problem. Så man får se hur det går. Annars är det vårt vardagsrum ett gemensamt projekt. Har länge kämpat med en knepig rumsakustik. Har fortfarande basområdet något förhöjt men är ändå hemskt nöjd idag med hur det låter i hela basområdet. Har en lägenhet med alla inre väggar, golv och tak i absolut hårdaste betong. Yttervägar är dock i gips med stenull. Detta har lett till stora stående vågor. Angripit problemet på olika sätt. Mina tidigare ML som hae lite högre känslighet och som också hede en specifikation att spela något lägre kunde jag till slut mäta spelandes ner till 20 Hz på nivå. Detta klarar inte riktigt mina nuvarande. Jag har inte mät men körde ett svep som visade att nuvarande helt passiva ML i mitt rum och med mina justeringar klarat en att spela på nivå ner till 30 Hz utan att tveka. Sedan fortsätter den ner till 17 Hz fast med lägre nivå. En del av saken kan vara att jag också kör med pluggade basportar. Funnit att det jämnar till responsen och säkert gör att den klarar att spela något lägre. Alltså jag utnyttjar rummets stående vågor som ju både är problematiska men som samtidigt kan ge ett basstöd. Så en del absortion finns i min relativt djupa bokhylla 40 cm m m. Förstärkningen är rörmonoblock på ca 60 watt. Har bytt de flesta rör och provat mig fram till andra. KT 88 rören är idag de kinesiska Shuguang Black Tresure. Annars mest NOS. Men några har jag inte hittat något som låtit bättre. Trots att TangoTube så förtjänsfullt kunnat leverera förbättringar i de flesta fall. Sedan har jag rest upp ML så att det står helt lodrätt. Det är ett billigt och framgångsrikt tweak som alla ägare av ML och andra panelhögtalare borde pröva. Fick tipset från Stefan på Akkelis. Kollade sedan med vad Martin Logan själva skrivit. Hittade i någon manual på en av deraste dyraste och senaste modeller tankar om detta. Så startade en tråd om detta på Faktiskt.se http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=59074 Lite om mina ML. För mig så innebär deras högre direktivitet att tidiga reflexer från sidoväggar och taket minskar. Speciellt när jag rest dem upp lodrätt. Det som inte framgår av Akkelis bilder är att jag använder mjuk koppling till golvet och att jag har två skivor i granit som ligger ovanför själva lådan. Någon reagerade att jag både hade Soundcares spiks samt mjuka fötter. Men med spiksen kan jag ställa in lutningen samtidigt höjer jag dem något. Vilket motverkar nackdelen med att panelen nu står rakt. Alltså reser jag mig så kommer jag ur zonen med mycket direktljud. Spiksen ger ju också ökad massa till högtalarna. Vilket jag också räknar som en fördel. Av bilder på Akkelis hemsida så framgår det ju att jag har några enklare form av diffusorer snett bakom högtalarna. De hänger på absorbenterna som jag fäst bredvid och ovanför TV:n. Fast diffusorerna har en liten distans mot absorbenterna så att basen lättare skall tränga in något bättre även bakom diffusorerna. En liten detalj det med. Edited September 13, 2014 by Kronkan Quote
new order Posted September 13, 2014 Author Posted September 13, 2014 Det är en känsla som jag känner igen. Marknadskrafterna är starka och det är ibland svårt att stå emot. Mitt tips är att fördjupa dig i musiken. Nöj dig inte enbart med att spela. Fördjupa dig i musiken och dess musiker, prova ny musik. Legenderna inom klassisk musik, blues och jazz är inga dussinmänniskor. Det är ytterst intressanta profiler och det finns massor att läsa vilket också höjer värdet på musiken. Historien bakom t ex Beethovens 3: e symfoni "Eroican" och dess betydelse för samtiden och kommande verk är monumental och mycket intressant. Haydn lär ha yttrat när han besökte repetitionen "var skall det sluta... vem är intresserad av kompositörers och musikers känslor. Musik skall enbart roa och behaga". Eroican kom att revolutionera musiken... och sen kan man följa det spåret... Samma sak inom jazzen. Det är som att släktforska. Det är naturligtvis lika intressant med pop, rock, soul och r&b även om det inte blivit riktigt min grej. Släng hifi-tidningarna i väggen och plocka fram musiklitteraturen. Då blir det mindre trist att ha "hittat hem". Visst har du rätt. Hifitidningar har jag inte läst på ett bra tag. Ibland kommer den gode Stargazer med en laddning Stereophile och liknande. Och visst så kan jag ägna genom dessa. Värsta dyr hifin har jag fått en allt mer ambivalent hållning till. Visst är det läckert många gånger, men jag tycker att det kan gå för långt. För egen del kan jag inte riktigt acceptera en investeringen av dyrare hifi än den jag redan har. Och den är inte direkt gratis den heller. Så större W.A modeller går bara fetbort för min egen del. Men jag kan inte låta bli att fundera över andra lösningar. Kan tycka det är intressant. Försöker att kränga mina ideer till likasinnade hifigalningar så kanske någon skaffar något jag är intresserad av att lyssna på.... Roligt att de som äger eller har erfarenheter av M.L har gett sin input om det hela! Mina Sophior står dock tryggt där de står. Men jäklar när jag skaffar större boende då ska jag fan ha någon form av hifi i fler rum! Det finns ju så mycket roligt. Begagnat som nytt. När man kollar på hifimagasinet och blocket så finns det en massa intressanta grejor till salu. Ideer tar form... Min kollega som köper och säljer hifi och är ytterst ambivalent om att ha en anläggning över huvudtaget, säger att han skulle haft ett dedikerat rum så han inte behöveroroa sig för småbarn har jag nu försökt att leda in i något slags hifiberoende igen. Det behöver ju inte vara dyrt bara han har något att lyssna på!! Och gärna då ett par M.L så jag kan få min nyfikenhet stillad... Quote
byZan Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Visst har du rätt. Hifitidningar har jag inte läst på ett bra tag. Ibland kommer den gode Stargazer med en laddning Stereophile och liknande. Och visst så kan jag ägna genom dessa. Värsta dyr hifin har jag fått en allt mer ambivalent hållning till. Visst är det läckert många gånger, men jag tycker att det kan gå för långt. För egen del kan jag inte riktigt acceptera en investeringen av dyrare hifi än den jag redan har. Och den är inte direkt gratis den heller. Så större W.A modeller går bara fetbort för min egen del. Men jag kan inte låta bli att fundera över andra lösningar. Kan tycka det är intressant. Försöker att kränga mina ideer till likasinnade hifigalningar så kanske någon skaffar något jag är intresserad av att lyssna på.... Roligt att de som äger eller har erfarenheter av M.L har gett sin input om det hela! Mina Sophior står dock tryggt där de står. Men jäklar när jag skaffar större boende då ska jag fan ha någon form av hifi i fler rum! Det finns ju så mycket roligt. Begagnat som nytt. När man kollar på hifimagasinet och blocket så finns det en massa intressanta grejor till salu. Ideer tar form... Min kollega som köper och säljer hifi och är ytterst ambivalent om att ha en anläggning över huvudtaget, säger att han skulle haft ett dedikerat rum så han inte behöveroroa sig för småbarn har jag nu försökt att leda in i något slags hifiberoende igen. Det behöver ju inte vara dyrt bara han har något att lyssna på!! Och gärna då ett par M.L så jag kan få min nyfikenhet stillad... Jag känner igen dina tankar och funderingar mycket väl, var där själv för något eller kanske ett par år sedan. Satt nöjd och skulle bara fixa till en minimalistisk setup i stugan efter ombyggnaden och sedan fick det vara bra. Men det skulle visa sig att det inte "bara" var att göra det, mitt ljudideal och andra parametrar för att jag skulle acceptera hur det lät drog igång ett sökande och lite tester som fick mig att stanna upp. Det skulle bli ett alldeles för dyrt system att ha i stugan. Sedan kom drömmen jag hade en natt att vända på allt jag tidigare tänkt och som varit ekonomiskt försvarbart. Det blev att prioritera om, nästan 180gr, en del av systemet hemma blev flyttat ut till stugan och nytt hemma. Resten av resan känner du igen. Nu har jag också "hittat hem", ska bara fixa till några kablar och en fåtölj. Sedan är det i princip inget mer att göra än att lyssna på musik! Det känns både tråkigt och som om hifi-livet är slut! Skoja bara, fast tanken har tänkts! Nu blir det precis så som bebop skriver - en resa in i musikernas värld, lyssna på för mig nya artister, små tweaka lite....... och njuta av att det låter precis så som jag vill att det ska låta /byZan Quote
Double A Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Personligen är jag nästan lite avensjuk på tex bebop som har sinnesro att kunna sitta och njuta av MUSIK i stället för att fundera på hur det låter. Som konstruktör slås jag hela tiden av tanken, kan jag få det att låta bättre, mer naturligt, mm. Det är min största drivkraft. Nyfikenhet! Min första kontakt med ML var för många års sedan i en butik i Gbg. Jag fick en bra demo av dom och ja fick spela musik som ja kände igen. Och vilket haksläpp! En sanslös luftighet, detaljer överallt, och dessutom tror ja vi (jag) blir lite impad av att man ser rätt igenom dom:) När jag senare har fått lyssna på ML i hemmiljö hos en nära hifi vän så kvarstår mycket av mina första intryck, tills jag fick gämföra dom med en konstruktion med banddiskant och många element Helt plötsligt så lät ML lite "snällt" och avrullat i diskanten.... Ska säga att ja inte har haft möjlighet att kritiskt lyssnat på dom sista modellerna. Quote
conan Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 ... men är det inte så att om man upplever att diskanten är avrullad, basen bumlig, ansträngdhet i mellanregistret osv ... då är det nåt som inte stämmer. Dessa upplevelser hade jag också innan jag hörde elektrostater för första gången - det var faktiskt precis efter att jag fått hem högtalarna och slagit på spänningen. Hemma i vardagsrummet spelade en gitarr, visserligen med lite dova strängar, men det var en gitarr! Efter en stund blev gitarren lite ljusare i karaktären. Notera att det inte handlar om diskanten utan om gitarrens karaktär. Sedan dess har det bara varit musik ... Quote
Kronkan Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 (edited) Personligen är jag nästan lite avensjuk på tex bebop som har sinnesro att kunna sitta och njuta av MUSIK i stället för att fundera på hur det låter. Som konstruktör slås jag hela tiden av tanken, kan jag få det att låta bättre, mer naturligt, mm. Det är min största drivkraft. Nyfikenhet! Min första kontakt med ML var för många års sedan i en butik i Gbg. Jag fick en bra demo av dom och ja fick spela musik som ja kände igen. Och vilket haksläpp! En sanslös luftighet, detaljer överallt, och dessutom tror ja vi (jag) blir lite impad av att man ser rätt igenom dom:) När jag senare har fått lyssna på ML i hemmiljö hos en nära hifi vän så kvarstår mycket av mina första intryck, tills jag fick gämföra dom med en konstruktion med banddiskant och många element Helt plötsligt så lät ML lite "snällt" och avrullat i diskanten.... Ska säga att ja inte har haft möjlighet att kritiskt lyssnat på dom sista modellerna. Nu säger jag inte att ML är de bästa högtalare som finns. Vore du dock en ägare av ML skulle jag dock råda till att prova att ställa panelen helt lodrätt samt att diffusera snett bakom panelen. Helst så ha panelen minst ca 0,9 meter ut från diffusorn. http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html På dessa bilder så har jag ju fortfarande panelen svagt bakåtlutande. Men diffusionen framgår ju. Det går ju också att experimentera lite med kablar och förstärkning. Där har jag provat lite men inte gjort någon ändring än. Men diskanten går nog att påverka även här. akustiken i övrigt påverkar ju och där kan jag vad jag vet åstadkomma förbättringar. Mitt syfte var enbart att berätta om just mina ML speciellt vad jag gjort för att få dem att spela så bra som jag kan åstadkomma utifrån de resurser jag har. Edited September 14, 2014 by Kronkan Quote
Adagio Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 (edited) Jag lider av dipolsjukan, men föredrar Maggies pga bättre homogenitet, lite mer kött o blod. Men ML har mer botten och ännu mer fokus på detaljerna o luft. Imponerande båda två men jag vet vad jag gillar mest. Jag tror dock de stora CLS eller vad fullregisterpanelerna som ML har/hade hette, skulle vara en intressant upplevelse. Jag funderar en hel del kring diffusorer bakom mina Maggisar. Jag är dock lite osäker vilken riktning jag vill sprida? Jag har också märkt att en helt lodrät panel låter bättre. Har prövat att luta bakåt och framåt i olika utsträckning. De stora 3,7 låter bäst helt lodrätt medan de "små" 1.6qr låter bra med lite lutning och mer invikning. Avståndet till lyssningposition avgör liksom preferenser. Diskonten på ut eller insidan gör väldigt stor skillnad. Att tänka på är att få till fasen i tid/avstånd till örat, detta avgör graden av invikning. Basen med fullregisterdipoler är väldigt fri från bumlighet och noder pga spridningsmönstret. Rummets inverkan reduceras avsevärt med fullregister-dipoler. Sen är det som conan säger det är mer av äkta instrument i rummet än detaljer av ett artificiellt, återgivet instrument. Edited September 14, 2014 by Adagio Quote
Double A Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Jag hoppas ingen tycker och tror att jag dissar ML. För så är det inte, vi har alla olika saker i en musikpresentation som vi tycker är viktigt så det handlar nog mer om tycke o smak Quote
Adagio Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Dissar o dissar? Man måste ju få beskriva sina subjektiva intryck. ML är ju hur läckra som helst utseendemässigt, det finns väl få som ser ut som dom. Men dom liksom alla högtalare har ju svagheter och det är inte dissning, bara påpekanden som man kan uppmärksamma en ev köpare om. Svagheter som uppdagar sig efter månaders lyssning är ju inte roliga. Det måste vara bättre att veta om dom från början och vara medveten om dom vid provlyssningar. Det lätt att bli förförd, men så är det med allt inte bara högtalare, eller som i detta fall ML. Quote
Hasse Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Någon som har erfarenheter av M.L´s hybrider? Eller elektrostater av andra märken? De ML jag ägt (Sequel II, SL3 och ReQuest) har samtliga fallit på att integreringen mellan panel och bas har varit mindre bra. Tyvärr har jag hört väldigt lite av de senare modellerna då märket åtminstone i Stockholmsområdet har blivit mer sällsynt än tidigare men jag har förstått att de nya modellerna är mer homogena. Quote
Kronkan Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 (edited) Jag lider av dipolsjukan, men föredrar Maggies pga bättre homogenitet, lite mer kött o blod. Men ML har mer botten och ännu mer fokus på detaljerna o luft. Imponerande båda två men jag vet vad jag gillar mest. Jag tror dock de stora CLS eller vad fullregisterpanelerna som ML har/hade hette, skulle vara en intressant upplevelse. Jag funderar en hel del kring diffusorer bakom mina Maggisar. Jag är dock lite osäker vilken riktning jag vill sprida? Jag har också märkt att en helt lodrät panel låter bättre. Har prövat att luta bakåt och framåt i olika utsträckning. De stora 3,7 låter bäst helt lodrätt medan de "små" 1.6qr låter bra med lite lutning och mer invikning. Avståndet till lyssningposition avgör liksom preferenser. Diskonten på ut eller insidan gör väldigt stor skillnad. Att tänka på är att få till fasen i tid/avstånd till örat, detta avgör graden av invikning. Basen med fullregisterdipoler är väldigt fri från bumlighet och noder pga spridningsmönstret. Rummets inverkan reduceras avsevärt med fullregister-dipoler. Sen är det som conan säger det är mer av äkta instrument i rummet än detaljer av ett artificiellt, återgivet instrument. Ang riktning Lite reflektion kring frågan om diffusion bakom/inåt panelen. En diffusor kommer alltid också vara absorberande i någon grad. Står panelen för nära bakvägen så skulle jag kunna tänka mig att någon svanå-winge försenar reflexen något. Vilket bör vara positivt i detta läge. Själv har jag en enkel variant som så att säga riktar reflexen framåt. Det enkla med den är nog att den mest är effektiv ovanför 1000 Hz. Skillnaden i gångväg är ca 10 cm. En svanåvinge är ju också effektivare längre ner. Gångvägsskillnaden är ju betydligt större. Samt försenar reflexen också. Så väggen kommer så att säga rent akustiskt vara längre bak. Så jag har alltså riktat reflexen framåt. I detta läge alltså. För att bidra med energi inom den del där ljudbilden skall vara. Edited September 14, 2014 by Kronkan Quote
new order Posted September 14, 2014 Author Posted September 14, 2014 De ML jag ägt (Sequel II, SL3 och ReQuest) har samtliga fallit på att integreringen mellan panel och bas har varit mindre bra. Tyvärr har jag hört väldigt lite av de senare modellerna då märket åtminstone i Stockholmsområdet har blivit mer sällsynt än tidigare men jag har förstått att de nya modellerna är mer homogena. Det verkar som om att de har fått till integrationen mellan basmodulen och panelen på de senare. Åtminstone om man ska tro ljud och bild. Quote
Hasse Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Det verkar som om att de har fått till integrationen mellan basmodulen och panelen på de senare. Åtminstone om man ska tro ljud och bild. Bättre är det säkert men jag tror det är nästintill omöjligt att få ett dynamiskt baselement att till fullo spela ihop med den snabba panelen. Minns att recensenterna redan när SL3 ersatte Sequel II menade att övergången var sömlös....det var den inte. Quote
Adagio Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Nej det skulle aldrig gå att göra den lika snabb. En delning såpass tidigt som 370Hz kommer definitivt att höras. Sen beror det på branthet osv men skillnaden hörs om man vet vad man lyssnar efter. Quote
Adagio Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Men de har andra helt unika fördelar såklart. Ang spridning med diffusor. Har jag kollat in både färdiga produkter samt simulerat egna DIY med hjälp av sk calculators på olika DIY forum.just nu lutar det åt en kombination av RPG och välvd sak. Med 11 st vågräta välvda fack med variabel höjd från 1cm till 12cm.total storlek per modul.60x60cm st, totalt 4st moduler. Enl modellen kommer den arbeta från 908Hz-4545Hz.den kommer sprida horisontellt och arbeta i tidsdomänen på hela höjden. Det skulle kunna göras effektivare med fack med det måste fungera estetiskt. Från början tänkte jag bygga i någon vacker hardwood men det skulle bli grymt tungt. Så jag kommer bygga i Blå cellplast. Den är stark och hård, som sedan lackas med vattenlöslig färg och expoxyresin för exeptionellyta, ev kommer den bli riktigt matt eller sidenmatt så skuggorna spelar i stället för ljuset. Snyggt blir det nog och det kommer nog förbättra akustiken och arbetet för maggisarna. Quote
conan Posted September 14, 2014 Posted September 14, 2014 Jag delar lågt, typiskt runt 30Hz. Det betyder att jag inte får jämn frekvensgång mellan ca 50Hz ner till 30Hz. Det märker jag ibland när en basist "träffar" dippen i frekvensgången. Min erfarenhet är att det är bättre att dela lågt när man kör elektrostater. Alternativt att basmodulerna är välbyggda och helt anpassade att köras med panelhögtalare. Quote
Daniel Posted September 15, 2014 Posted September 15, 2014 Mannen som lagt ut detta på sin B&W 800D klon måste man verkligen beundra. Vilka hemmabyggen. Tror knappast att originalen har den kvalitet i tillverkningen som kopiorna har! /n.o I den här filmen får man svaret på varför extrema produkter byggda i relativt små serier i höglöneländer kostar mycket pengar. 450 timmar! Och det exkluderar stora delar av utvecklingskostnaden eftersom det är en kopia. Extremt snyggt hantverk är det onekligen, och säkert väldigt kul. Quote
new order Posted September 15, 2014 Author Posted September 15, 2014 I den här filmen får man svaret på varför extrema produkter byggda i relativt små serier i höglöneländer kostar mycket pengar. 450 timmar! Och det exkluderar stora delar av utvecklingskostnaden eftersom det är en kopia. Extremt snyggt hantverk är det onekligen, och säkert väldigt kul. Jo, det såg rätt roligt ut att tillverka måste jag erkänna. Snubben måste vara en hejare på cnc fräs dessutom! Läste förresten en gammal test av JBL K2 i ett nummer av ljud och bild. JBL är ju ett gammalt anrikt märke som fortfarande tillverkar high end prylar såsom Everest och K2. Inte direkt billiga men jag blev faktistk riktigt imponerad av Everest när jag hörde dom på Arken för flera år sedan. Varför är det så tyst om detta märke? Kunnandet och en rätt så egen konstruktion finns ju där. Everest imponerade i stort sett i lika hög grad som Maxx 3 den gången. Finns det några JBL fantaster på Euphonia? Det borde det göra. Quote
Vinylcalle Posted September 15, 2014 Posted September 15, 2014 Jo, det såg rätt roligt ut att tillverka måste jag erkänna. Snubben måste vara en hejare på cnc fräs dessutom! Läste förresten en gammal test av JBL K2 i ett nummer av ljud och bild. JBL är ju ett gammalt anrikt märke som fortfarande tillverkar high end prylar såsom Everest och K2. Inte direkt billiga men jag blev faktistk riktigt imponerad av Everest när jag hörde dom på Arken för flera år sedan. Varför är det så tyst om detta märke? Kunnandet och en rätt så egen konstruktion finns ju där. Everest imponerade i stort sett i lika hög grad som Maxx 3 den gången. Finns det några JBL fantaster på Euphonia? Det borde det göra. Allt är ju relativt men skulle jag få för mig att köpa en ny lådhögtalare i prisklassen hade jag definitivt tittat på JBL. Jag tror märket har skadat sitt anseende genom att tillverka plastiga högtalare som sålts på Mediamarkt och liknande. Överlag anses det ha gått utför när man flyttade delar av tillverkningen till Danmark. MvH Carl Quote
Grottmannen Posted September 16, 2014 Posted September 16, 2014 (edited) Läste förresten en gammal test av JBL K2 i ett nummer av ljud och bild. JBL är ju ett gammalt anrikt märke som fortfarande tillverkar high end prylar såsom Everest och K2. Inte direkt billiga men jag blev faktistk riktigt imponerad av Everest när jag hörde dom på Arken för flera år sedan. Varför är det så tyst om detta märke? Kunnandet och en rätt så egen konstruktion finns ju där. Everest imponerade i stort sett i lika hög grad som Maxx 3 den gången. Finns det några JBL fantaster på Euphonia? Det borde det göra. Det är den typ av ljud som jag gillar. Jag har inte JBL just men liknande från pro-marknaden. Jag gillar ett dynamiskt ljud men utan glitter och glasyr på. JBL har varit ledande i utvecklingen i decennier. Lite botaniserande bland Floyd E. Tooles avhandlingar gör mig ganska ödmjuk i alla fall. Edited September 16, 2014 by Grottmannen Quote
Bebop Posted September 16, 2014 Posted September 16, 2014 Överlag anses det ha gått utför när man flyttade delar av tillverkningen till Danmark. På vilket sätt då? Enligt årsredovisningen levererar Harman-koncernen rekordresultat och är mycket lönsamt. Man nämner bl a lyckad internationalisering, bl a i Danmark. Quote
Vinylcalle Posted September 16, 2014 Posted September 16, 2014 På vilket sätt då? Enligt årsredovisningen levererar Harman-koncernen rekordresultat och är mycket lönsamt. Man nämner bl a lyckad internationalisering, bl a i Danmark. På så sätt att högtalarna blev sämre och mindre eftertraktade. Att det kanske ekonomiskt varit fördelaktigt är naturligtvis intressant för ägarna. Fisher gick säkert bättre efter att man började märka upp diverse plastiga kompaktanläggningar med det själv tar jag dock hellre en av deras underbara rörförstärkare ifrån 50-talet. MvH Carl Quote
lockis Posted September 29, 2014 Posted September 29, 2014 För min del som lever med högtalarna i vardagsrummet ihop med allt annat där, så står design, träfinish och passande mått högt i kurs (att det ska låta bra är en självklarhet). En högtalare som jag gillar i ovan kriterier är Kaiser Kawero Classic. Har inte hört dom med de ser ut att låta alldeles ypperligt. *host, host**harkel* kostar liksom...PENGAR! och kräver säkert sin kringutrustning. Jag har idag till formen en relativt traditonell högtalare i AP Scorpio, men som jag verkligen gillar i dess ljusa lönn. Har svårt att slita mig från dom. De gör ett bra jobb än så länge så att säga... Kawero! Classic Jag fick äran att lyssna på dom i Munchen och tyckte dom lät fantastiskt bra Quote
Recommended Posts