plundin™ Posted December 5, 2004 Posted December 5, 2004 Det har varit en sorgens vecka, en av dom riktigt stora radiomännen har gått ur tiden, i torsdags lämnade Bertil Perrolf oss, han blev 87 år. Det är visserligen 11 år sedan det sista "skivor till kaffet" gick ut i etern, men för oss som är det minsta kaffesugna är detta långvariga program (1957 - 1993) en saknad gammal vän! Av den anledningen skjöt jag upp veckans skivtips i det längsta och tröstade mej med att lyssna på musik i stället. Under dessa tröstsökande lyssningstimmar kom jag på att skivtipset borde vara någon av dom artiter jag tar till när vädret är usselt och jag känner mej en smula förstämd att jag känner att jag gärna skulle vilja gråta, men eftersom jag är en karl med morsk uppfostran så passar det ju sällan in i min generations beteendemönster... När jag växte upp på sjuttiotalet var det några skivor som snurrade extra mycket i hemmet, det var Anita och Televinkens "Trafikskiva", det var Demis Roussos "Forever and ever" och ofta Roger Whitakers "Jamaica Farewell", men fram förarallt var det tre LP, med en svensk sångerska som snurrade allra mest på Lencon. Sångerskan jag talar om var den på tok för tidigt bortgångna Barbro Hörberg (hon föll offer till cancer och gick bort 1976 endast 44 år gammal). Innan detta förfärliga slut han hon spela in tre förträffliga skivor som idag får räknas som klassiska! 1973 kom "Med ögon känsliga för grönt" 1974 kom "Gamla älskade barn" och 1975 "Gråt i gräset" Alla tre har hyffsat bra ljudkvalitet men det är framförallt deras innerlighet som tilltalar mej. Detta sagt så sliter jag på LP's från sjuttiotalet så jag kan bara verifiera ljudet på "Gamla älskade barn" som jag även hört på CD, den är okej.. Det är helt klar så att Frituna/EMI borde ge ut nymastrade versioner av dessa tre album! /ptr Quote
Bravo Posted December 5, 2004 Posted December 5, 2004 Alla tre finns som cd på CDON för 79 pix styck. Quote
Recommended Posts