Perfect sense Posted September 6, 2014 Posted September 6, 2014 (edited) Hej, Jag planerar just nu en intervju och ett bildreportage tillsammans med Flemming Rasmussen (grundare av Gryphon). Resultatet kommer att publiceras på webben under hösten. Du som har erfarenhet av Gryphon och deras produkter, eller är allmänt intresserad av företaget, dess filosofi, produkterna eller människorna bakom dem - nu har du chansen att ställa en fråga direkt till Gryphons grundare - Flemming Rasmussen. Svara gärna i denna tråd eller direkt till: reportage@perfect-sense.se Här kan du läsa mer om Gryphon. / Marcus PS. Detta är den första i en serie kommande intervjuer och besök hos tillverkare världen över - håll utkik Edited September 7, 2014 by Perfect sense Quote
new order Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 Spännande! Ska bli roligt att följa. Kan tänka mig att Matrixen kan ha någon fråga... Quote
Perfect sense Posted September 7, 2014 Author Posted September 7, 2014 Fråga på bara! Matrixen - var är du? Quote
Matrixen Posted September 7, 2014 Posted September 7, 2014 Jag har förmodligen läst mig till det mesta som kan vara av intresse redan. Jag har även haft mailkorrespondens med Flemming efter att jag köpte mina förstärkare och nu senast I samband med servicen fått hjälp av tekniska avdelningen då jag haft frågor specifikt om mina slutsteg. I alla dessa fall har jag upplevd ett mycket positivt och ödmjukt bemötande, trots att jag äger en legacyprodukt(1994) som låg i ett prissegment som de inte längre för produkter i. Den fråga som jag möjligen kunde ställa vet jag förmodligen redan svaret på, men jag skulle isåfall fråga om eventuella planer på en ersättare till Encore. Gärna i möbleringsvänliga monoblockskonfigurationer. Inte I första hand för att jag inte har råd med Anthileon, utan för att mitt boende inte klarar värmen eller har utrymme för stora Klass-A steg. Encore togs ur produktion innan jag hann lyssna på den. Den fick dock lysande omdömen runt om i världen. För de som inte känner till historien så är Encore den senaste/sista? klass-AB konstruktionen som funnits I sortimentet. För övrigt sitter jag nöjd med nyservade slutsteg som spelar som om de vore "det senaste". I avsaknad av spännande frågor kan jag ju alltid skicka med en hälsning och tacka för bra ljud och den fina kundvården i samband med service. Quote
Perfect sense Posted September 8, 2014 Author Posted September 8, 2014 (edited) Tack för det! Roligt att du har goda erfarenheter och intryck av dina relationer med Gryphon. Gryphons grundfilosofi bygger mycket förenklat på att "Klass A låter bäst". Konsekvensen av detta blir att slutstegen blir stora och relativt varma. Det får man ta helt enkelt . De integrerade förstärkarna Atilla och Diablo är A/B-konstruktioner ska tilläggas. / Marcus Jag har förmodligen läst mig till det mesta som kan vara av intresse redan. Jag har även haft mailkorrespondens med Flemming efter att jag köpte mina förstärkare och nu senast I samband med servicen fått hjälp av tekniska avdelningen då jag haft frågor specifikt om mina slutsteg. I alla dessa fall har jag upplevd ett mycket positivt och ödmjukt bemötande, trots att jag äger en legacyprodukt(1994) som låg i ett prissegment som de inte längre för produkter i. Den fråga som jag möjligen kunde ställa vet jag förmodligen redan svaret på, men jag skulle isåfall fråga om eventuella planer på en ersättare till Encore. Gärna i möbleringsvänliga monoblockskonfigurationer. Inte I första hand för att jag inte har råd med Anthileon, utan för att mitt boende inte klarar värmen eller har utrymme för stora Klass-A steg. Encore togs ur produktion innan jag hann lyssna på den. Den fick dock lysande omdömen runt om i världen. För de som inte känner till historien så är Encore den senaste/sista? klass-AB konstruktionen som funnits I sortimentet. För övrigt sitter jag nöjd med nyservade slutsteg som spelar som om de vore "det senaste". I avsaknad av spännande frågor kan jag ju alltid skicka med en hälsning och tacka för bra ljud och den fina kundvården i samband med service. Edited September 8, 2014 by Perfect sense Quote
Matrixen Posted September 8, 2014 Posted September 8, 2014 Gryphons grundfilosofi bygger mycket förenklat på att "Klass A låter bäst". Konsekvensen av detta blir att slutstegen blir stora och relativt varma. Det får man ta helt enkelt . Jo, det är precis det svaret jag räknat med. Det kanske är bättre att någon som inte följt Gryphon i 20 år ställer en fråga Diablo har jag hört och den är väldigt kompetent. Jag känner en oro att miljödrevet kommer begränsa möjligheten att sälja högpresterande klass-A förstärkare. I dagarna såg jag att maxeffekten hos dammsugare skulle begränsas. Finns det några tankar, eller en strategi kring detta? Kommer high-end hifi också behöva tackla detta? Quote
Svanteborg Posted September 8, 2014 Posted September 8, 2014 Jo, det är precis det svaret jag räknat med. Det kanske är bättre att någon som inte följt Gryphon i 20 år ställer en fråga Diablo har jag hört och den är väldigt kompetent. Jag känner en oro att miljödrevet kommer begränsa möjligheten att sälja högpresterande klass-A förstärkare. I dagarna såg jag att maxeffekten hos dammsugare skulle begränsas. Finns det några tankar, eller en strategi kring detta? Kommer high-end hifi också behöva tackla detta? Utan att vara expert så tycker jag ju att det kanske faller sig mer naturligt att begränsa effekterna på något som nästan alla har i sitt hushåll, jämfört med något som kanske 2-3% av befolkningen köper. Men det kanske regleras ändå i och med att folk får ökat miljötänk och helt enkelt slutar köpa klass A. Quote
Perfect sense Posted September 8, 2014 Author Posted September 8, 2014 (edited) Det här en väldigt aktuell och relevant fråga som jag sett ställas till en annan tillverkare nyligen i ett annat sammanhang. Jag tar med mig den! Gryphon har sedan tidigare implementerat det man valt att kalla "green bias" i sina produkter, vilket är ett sätt att försöka begränsa och reglera effekten dynamiskt under drift. Man beskriver det såhär: "True Class A operation has always been a Gryphon benchmark, because there is no substitute for the sheer musical magic of pure Class A. The Colosseum operates in true Class A mode with maximum power instantaneously available at all times, for unrivalled speed, control and accuracy. Once you experience the effortless realism and musicality of pure Class A, there is no turning back. For situations where full Class A operation is not required, the Gryphon Colosseum incorporates proprietary Green Bias circuitry, which automatically adjusts bias level to match the selected volume setting when paired with a Gryphon Mirage or Sonata Allegro preamplifier. Tracking bias in this way significantly reduces power consumption and heat generated by the amplifier without compromising Class A audio performance. For use with a preamplifier without Green Bias, the Gryphon Colosseum also features three-step manual bias adjustment." Men, detta är inte en lösning på eventuella generella krav om att begränsa maxeffekten på apparater i allmänhet - vilket du är inne på. Jag tänker mig att det behöver göras undantag ifrån detta regelverk om det blir verklighet. Jo, det är precis det svaret jag räknat med. Det kanske är bättre att någon som inte följt Gryphon i 20 år ställer en fråga Diablo har jag hört och den är väldigt kompetent. Jag känner en oro att miljödrevet kommer begränsa möjligheten att sälja högpresterande klass-A förstärkare. I dagarna såg jag att maxeffekten hos dammsugare skulle begränsas. Finns det några tankar, eller en strategi kring detta? Kommer high-end hifi också behöva tackla detta? Edited September 8, 2014 by Perfect sense Quote
Engelholm Audio Posted September 8, 2014 Posted September 8, 2014 Kan man kravställa på dammsugare så... Quote
Perfect sense Posted September 8, 2014 Author Posted September 8, 2014 Mmm... Kan man kravställa på dammsugare så... Quote
Adagio Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 Det enklaste styrsystemet är Iofs priset på el. Då kommer folk att styra sin konsumtion. Men det är väl som med entusiastbilar har man intresset så tar man sig råd. Klass A är ju många gånger överlägset ljudmässigt men det har sina nackdelar. Precis som en 4 liters V8. Quote
Adagio Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 Vill bara tillägga att Gryphon gör så himla snygga och väljudande apparater. Quote
hrk Posted September 9, 2014 Posted September 9, 2014 Kul med ett reportage om ett märke som ligger mig riktigt varmt om hjärtat.Har själv ägt en del Gryphon produkter (Callisto 2200 , Adagio , Diablo , Exorcist) och tycker man kommer väldigt långt med deras integrerade förstärkare.Diablon var jag extra förtjust i och det finns en liten ånger att jag sålde den.Har själv också haft en del kontakt med Gryphon under dom åren jag ägde deras produkter och måste säga att deras bemötande och service var/är i toppklass!Just detta är något jag själv sätter högt värde på och något jag väger in om jag ska investera i dylika produkter. Sen gillar jag även deras fundamentala filosofi.Tycker det är mera hjärta än hjärna som styr och det avspeglar sig i deras produkter på mer än ett sätt. Kul initiativ och jag ser verkligen fram emot reportaget.Ska även försöka klura ut någon fråga. /hrk Quote
Rydberg Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 Jag har förmodligen läst mig till det mesta som kan vara av intresse redan. Jag har även haft mailkorrespondens med Flemming efter att jag köpte mina förstärkare och nu senast I samband med servicen fått hjälp av tekniska avdelningen då jag haft frågor specifikt om mina slutsteg. I alla dessa fall har jag upplevd ett mycket positivt och ödmjukt bemötande, trots att jag äger en legacyprodukt(1994) som låg i ett prissegment som de inte längre för produkter i. Den fråga som jag möjligen kunde ställa vet jag förmodligen redan svaret på, men jag skulle isåfall fråga om eventuella planer på en ersättare till Encore. Gärna i möbleringsvänliga monoblockskonfigurationer. Inte I första hand för att jag inte har råd med Anthileon, utan för att mitt boende inte klarar värmen eller har utrymme för stora Klass-A steg. Encore togs ur produktion innan jag hann lyssna på den. Den fick dock lysande omdömen runt om i världen. För de som inte känner till historien så är Encore den senaste/sista? klass-AB konstruktionen som funnits I sortimentet. För övrigt sitter jag nöjd med nyservade slutsteg som spelar som om de vore "det senaste". I avsaknad av spännande frågor kan jag ju alltid skicka med en hälsning och tacka för bra ljud och den fina kundvården i samband med service. Jag har ett Encore ståendes hos mina föräldrar sedan snart ett år, är väldigt sugen att lyssna på det snart Quote
Matrixen Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 Jag har ett Encore ståendes hos mina föräldrar sedan snart ett år, är väldigt sugen att lyssna på det snart Oh, crap! Hoppas den är inkopplad för det vore tråkigt om den bara dammade. Quote
Rydberg Posted September 27, 2014 Posted September 27, 2014 Oh, crap! Hoppas den är inkopplad för det vore tråkigt om den bara dammade. Den är inplastad o i sin trälåda, mina föräldrar har ingen förförstärkare. Quote
calle_jr Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Gryphon är vad jag tror Timbre skulle kalla ryggskottshifi. Men du kan hälsa Rasmussen att vi är flera som tycker han gör rätt i att bibehålla klass A-tänket. Jag lyssnar hellre en timme på bra ljud än 5 timmar på dåligt ljud. Och jag avskyr dammsugare. Det är djävulens påfund. Min hund tycker inte heller om dem. Vi brukar turas om att bita i munstycket när den kommer fram. Om det fanns dammsugare i klass A skulle jag köpt en. Quote
Rydberg Posted October 2, 2014 Posted October 2, 2014 Nu är ju klass-A varken en garant eller ett krav för god återgivning Quote
Perfect sense Posted October 3, 2014 Author Posted October 3, 2014 (edited) Nu är ju klass-A varken en garant eller ett krav för god återgivning Gryphon och Flemming är som bekant starka anhängare av Klass-A - trots dess praktiska baksidor. Vi kommer förhoppningsvis att få en tydligare bild och förklaring av varför man (ännu) anser att det är en överlägsen teknik när artikeln är klar för publicering. Edited October 3, 2014 by Perfect sense Quote
Perfect sense Posted October 3, 2014 Author Posted October 3, 2014 Gryphon är vad jag tror Timbre skulle kalla ryggskottshifi. Men du kan hälsa Rasmussen att vi är flera som tycker han gör rätt i att bibehålla klass A-tänket. Jag lyssnar hellre en timme på bra ljud än 5 timmar på dåligt ljud. Ja, Gryphon är tungt ur flera aspekter - helt klart Och jag avskyr dammsugare. Det är djävulens påfund. Min hund tycker inte heller om dem. Vi brukar turas om att bita i munstycket när den kommer fram. Om det fanns dammsugare i klass A skulle jag köpt en. Quote
Perfect sense Posted June 2, 2015 Author Posted June 2, 2015 Vår intervju med Gryphons Flemming Rasmussen är så (äntligen) klar: http://www.perfect-sense.se/category/artiklar/intervjuer Trevlig läsning! Quote
Recommended Posts