Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallå

Upptäckte att topp-chassit vibrerar i framkant, kan liksom känna hur CD´n snurrar. Lyfter jag lite smått i framkant så avtar vibrationen kännbart.

Vad kan detta tyda på? Dålig kvalitet på chassi, undermålig mekanik, behöver jag frikoppla den från sina egna fötter?

Posted

Det blir till att hålla sig till vinylen helt enkelt ;)

Skämt å' sido...

har du garanti kvar på Oppon så är väl saken klar egentligen. Om inte så lär du kanske ge den en liten service ?

Verkar ju nästan som att någonting i transporten inte är tillräckligt "centrerat" .

Kan skivan du spelat möjligen vara skev ?

Om inte annat är det ju lätt hänt att man får "lösa skruvar" av den här hobbyn :D

Posted
Om inte annat är det ju lätt hänt att man får "lösa skruvar" av den här hobbyn :D

Tackar. Ja många symtom är det... :)

Posted
Har du provat med olika skivor? Det är inte så att just den aktuella skivan har ett kraftigt tryck som är icke-centrerat?

Har nu testad med olika skivor och det skiljer sig.

Inga kännbara vibrationer varken från DVD, Bluray, HDCD

Variation i vibration med CD från "lagom" kännbart till en som det vibrerar ordentlig med.

Får mig att fundera på en Cd´s ursprungskvalitet och då också åldersbeständighet, om det på något

vis kan påverka hur hårt avläsningen får jobba.

Posted

Jag har också en del Cd skivor som är ojämna och lasermekaniken får jobba som en tokig för att läsa spåret.

Men CDskivor väsnas mer än vinyl, helt klart. Om man skruvar ner volymen är det tydligt.

Posted
Har nu testad med olika skivor och det skiljer sig.

Inga kännbara vibrationer varken från DVD, Bluray, HDCD

Variation i vibration med CD från "lagom" kännbart till en som det vibrerar ordentlig med.

Får mig att fundera på en Cd´s ursprungskvalitet och då också åldersbeständighet, om det på något

vis kan påverka hur hårt avläsningen får jobba.

Orkar du så kan du ju testa att rippa den och kopiera till en disk eller minne som du ansluter till USB på 95'an.

Kan ju vara så att det också blir en hörbar skillnad av detta.

mvh/Harryup

Posted

Kanske sätta dit en bit tejp för att motverka obalansen i skivan? Dock lär det inte vara så lätt att avgöra var den ska sitta ...

Annars är det inte alltid säkert att man ska dämpa en vibrationsfrekvens. Det kan hända att andra frekvenser ger sig till känna istället så att det blir värre.

Däremot håller jag med om att CD-spelare väsnas för mycket, speciellt när rummet i övrigt är mycket tyst.

Posted

CD rippat till CD-R och vibration är borta. Oppo är hörbart helt tyst.

Vibrations-CD´n låter ändå bättre än den rippade.