Jump to content

Recommended Posts

Posted

Panasonic har bestämt sig för att återuppliva Tecnics igen. Prylarna ser onekligen riktigt coola ut. Sidan är flashig och ska ge intryck av klass, men är mest irriterande. Men är man som jag lite svag för de gamla japanska

kvalitetsmärkena är det ändå en rolig läsning. Länk.

Posted

Så efter lite drygt 10 års frånvaro kryper man fram igen :)

Tänk vad många gånger jag stått och drömt om VU-mätare i klass med SE-A1 vid mina besök på Åhlens city's radio/tv avdelning.

Det var väl runt 1982/83 skulle jag tro.

Den nya golvhögtalaren ser spännande ut.

Posted

Precis som många andra har jag också suktat efter de japanska produkterna framför allt slutet 70 och början av 80-talet :)

Stora VU-mätare och coola bandare!

Hur många ggr har man inte tryckt på eject knappen på kassettdäck i hifi butikerna :icon_smile_cool: Bara för att se hur dämpat de öppnade sig!

Kanske läge att återinföra 1200/1210 på marknaden igen!

Posted

Om de skippar kedjor typ Elgiganten och liknande finns förutsättningar att etablera sig som ett "riktigt" hifi-brand (om de också låter bra.) Men jag tvivlar. Jag inbillar mig att de också vill ha volymförsäljning och ge support till övriga produkter genom att erbjuda en hel katalog av hemelektronik. Vi får se...

Posted

Är personligen inte speciellt förtjust i designen och framförallt inte VU-instrumenten. Kan förstå funktionen vid kalibrering, men sedan blir de bara ett onödigt blickfång som tar uppmärksamhet från det som hifi handlar om nämligen musiken. Av samma anledning gillar jag inte musikvideo. Live är en helt annan sak.

Calm

Posted
Mitt första riktiga kassettdäck var ett Technics.

En sådan hade jag med :)

Tror t.o.m att den står i en låda någonstans, med så där lagom torkade drivremmar och andra små "krassligheter".

Skulle vara kul att försöka få igång den igen, men det är väl svårt med reservdelar antar jag :dry: ?

Posted

Många minnen med Technics, hade min SL-120 skivspelare tills ett par år sedan.

Tyvärr så har väl Luxman redan tagit platsen för dom vill ha nostlgi looken så jag vet inte om det finnes plats för ytterligare ett nostalgi märke ?

Posted

Tycker nog att ett märke som Technics bör ha sin plats på marknaden. Inhemsk konkurrens finns i form av Luxman, Accuphase m.fl kanske även Yamahas senaste försök hör hit. Alltså japansk elektronik med 70/80 tals vibbar.

Jag tycker det är roligt att de gamla jättarna börjar röra på sig och visa livstecken.

Posted (edited)
Så efter lite drygt 10 års frånvaro kryper man fram igen :)

Tänk vad många gånger jag stått och drömt om VU-mätare i klass med SE-A1 vid mina besök på Åhlens city's radio/tv avdelning.

Det var väl runt 1982/83 skulle jag tro.

Den nya golvhögtalaren ser spännande ut.

Technics är nostalgi för mig då jag drömde om deras för/slutstegskombo som kunde beskådas på Söderbergs runt 76, hade tyvärr endast råd med den integrerade SU-8600 i samma serie. Minns att det bland alla otaliga kassettdäck man ägt också ingick ett från Technics....och naturligtvis någon direktdriven skivspelare, dock inte SP-10 som Sveriges Radio hade.

Edited by Hasse