Jump to content

Ett plan kommer lastat..


sampix

Recommended Posts

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Karan verkar ju väldigt häftigt. När Hifi Choice gjorde sitt "guldnummer" i slutet av sommaren där bara det "bästa" fick vara med platsade Karan. Tillsammans med Krell 750, Watt Puppy, Wadia 861se osv.

Skulle verkligen vara kul att se och lyssna på någon gång. Hur har du handlat detta?

Ser också att du sålt cd'n. Vad gäller nu, ska du återigen vandra bland de rättrogna och välja Wadia? :D

För övrigt måste jag säga att Karan hade en kass hemsida, gick ju knappt att få någon info alls och dessutom långsam. De verkade ju dessutom endast ha en enda återförsäljare, vilket knappast kan stämma?? Var finns det mer och bättre information på dessa produkter?

Link to comment
Share on other sites

För övrigt måste jag säga att Karan hade en kass hemsida, gick ju knappt att få någon info alls och dessutom långsam. De verkade ju dessutom endast ha en enda återförsäljare, vilket knappast kan stämma?? Var finns det mer och bättre information på dessa produkter?

bfjohansson>

Karan verkar definitivt vara bättre på att bygga förstärkare än att marknadsföra sina produkter eller stå för information. Det står tyvärr inte mycket på hemsidan som sagt. En enda återförsäljare stämmer absolut inte. De finns t ex i Holland, Frankrike, England m.m. . Men tyvärr så finns det ingen i Norden som säljer dessa, så provlyssning blir besvärigt om man inte vill resa långt.

Hör med distrubitören om övriga frågor. De är mycket kunniga och hjälpsamma:)

Bl a så står det ingenting i min manual om strömförbrukningen..mer än det som står på hemsidan vill säga.

Men de förklarade fort att förstärkaren använder sig av, vad de kallar KSB (Karan Sliding Bias) som justerar biasen beroende på ljudvolym, högtalarkänslighet m.m.

Krell har väl liknande lösningar?

I vilket fall som helst så är förstärkaren rent av kall vid låga volymer, men ska kunna bli ordentligt het vid intensiv och långvarig lyssning. Strömförbrukningen vid standbyläge ska ligga på ca 300w.

En nyare Wadia-modell vore inte helt fel :app:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har Sampix Karan varit och gästspelat hos mig. Imponerande pjäs, så stor, tung och massiv. Ljudet är mycket bra hade ngn förväntat sig något annat?

Klangmässigt är den något varmare än min KAV400xi, men med bibehållen klarhet.

KAVen är ett under av kontroll, kraft och klarhet. Karan har mer musikalisk värme och följsamhet. Fronten är på tjockaste stället nästan 5cm tjock!!

Det är bara att gratta Sampix till ett gott inköp, det svåra blir att hitta en cd till den som matchar utseendet, Karans egen DAC och en Jadistransport kanske?

Link to comment
Share on other sites

Grattis Sampix, otroligt snygg förstärkare. Tycks ju dessutom låta lika bra som den ser ut.

Hoppas Du får fixat en matchande CD så vi kan få fler lyssningsintryck när den är riktigt inkörd.

Mvh

Akeg

PS. Vill för allt i världen inte fortsätta pajkastningen som dessbättre kom av sig men vill vidarebefordra ett skånskt talesätt för att visa att man skall inte bry sig. Här ner säger vi med ett leende att " Sverige består av Skåne samt norr därom liggande fäbodar."

Jag kan ju tänka mig att resten av Sverige har synpunkter. :D:D:D .

DS.

Link to comment
Share on other sites

Inte missar man en chans att provlyssna sin förstärkare i Adagio´s smått fantastiska lyssningrum, med noga avvägd akustik:)

Dessutom har jag alltid tyckt om Krell kav400ix-förstärkaren (den lär förövrigt mycket bättre än förra gången jag var över. Hade fått spela in sig helt och hållet nu), så det var ett bra jämförelse-objekt. En imponerande liten amerikansk "buse" ;)

Sonus faber Grand Piano Home/Krell 400ix är en synnerligen bra kombination!

Även första gången jag har lyssnat på Karan-förstärkaren i balanserat läge, vilket står klart tämligen fort, den SKA spelas balanserat. Helt annat lugn och flöde i musiken även vad jag är van vid hemma.

I övrigt stämmer Adagio´s iaktagelser bra; den har en smula värme i främst mellanregistret, men även i toppen. Utan att på något sätt bli diffus eller beslöjad, som i ärlighetens namn min gamla Plinius 8200 ibland kunde tyckas vara.

Karan låter istället alla detaljer exponeras fritt i en stor ljudbild, både bred- som djupmässig. Kontroll och spelglädje besitter dock både förstärkarna, fast på lite olika sätt. USA vs Europa :D

Jag får återkomma med en mer utförlig lyssningsrapport senare.

Men klart står att denna spelar musik allt från Eva Cassidy...till tex Kraftwerk på ett lika bra sätt. En utmärkt allroundamaskin ;)

Det är bara att gratta Sampix till ett gott inköp, det svåra blir att hitta en cd till den som matchar utseendet, Karans egen DAC och en Jadistransport kanske?

En Karan-dac skulle jag absolut kunna tänka mig!

Tyvärr så kostar denna uppåt 11000 Euro och får nog ses som för dyr för mig :diss:

dacmain.jpg

Link to comment
Share on other sites

Datar>

Karan I 180 lämnar 300W per kanal i 4 Ohm.

Ska vi kalla Karan för individualist hifi? Inte så många som äger en sådan...?

Jag vet inte, kan man göra det? :D

Vet däremot att det har sålt ett få antal Karan-modeller till åtminstone övriga Norden. Vad gällandes Sverige så har jag ingen aning. Jag kanske är den första :)

Link to comment
Share on other sites

sampix, det verkar som om du är i stort sett den enda som sitter med den här i Sverige.

Jag tog kontakt med herr Mladjen för ett par månader sedan och enligt honom så kunde han inte komma ihåg att någon Karan modella hade gått till Sverige från honom, dock så har vi ju de kringliggande länderna som det går bra att införskaffa deras modeller och med det så kanske det "slunkit" in någon.

Jag kan dock rekomendera er som har funderingar kring just Karan´s sortiment att kotakta herr Mladje, kan nog påstå att ett bättre erbjudande än vad han gav mig på just en Karan I 180 har jag nog inte upplevt ens vid en slut REA på Malmstöms, det handlade om mycke pengar att tjäna :mm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...