Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla musikälskare/ljudnördar! önskar tips angående nästa steg evolutionsprocessen avseende min musikanläggning. Den analoga delen består av Koetsu Black, Bobs Devices 1131 mctrafo, Leben rörriia. Audio Research LS 27försteg, AR Ref. 75 slutsteg, JBL Array 1000 hornhybridhögtalare. Jag har en dröm om ett ännu mer gripande, klangrikt, färgstarkt ljud..Är det någon på detta forum som har liknande utrustning (rörbaserat) och spelar via Harbeth 30.1? Vad tycker ni angående högtalarval, i ett rum på ca: 35 kvadrat belamrat med möbler och prylar-väldämpat. Lyssnar på alla musikgenrer utom "populärmusik".

Posted

Måste det nödvändigtvis vara Harbeth ?

Tannoy har ju en del lättdrivna modeller, Sandringham SE i Prestigeserien kanske kan vara något tänkte jag ?

Äger dock inga själv ska jag väl tillägga :blush

Och varmt välkommen ska jag väl säga också :)

Posted

Harbeth 30.1 är en fantastiskt fin högtalare med ett mellanregister och diskant i toppklass. Basen är också bra men inte så djup. I Kristianstad är Harbeth synnerligen populära och högt aktade bland de som har dessa högtalare. För att använda en gammal klyscha så är det engelsk ljudfilosofi på topp som i mångt och mycket skapades av Spendor tillsammans med BBC där Spendor BC1 var en referens under 60-70-talen. Utrustningen du har passar finfint med Harbeth. Bland mina lokal hifivänner så är det två som också satsat på Audio Research där den ena har Harbeth HL 5 (som nu kommer i en "plus"-variant) och den andra kör med just 30.1.

Jag säger dock som Vinylcalle; med 35 m2 rum hade jag också kollat in 40.1 (som också finns här i stan som då drivs med rörglöd från EAR.

Jag tycker inte att det handlar om sidoförflyttning utan snarare till en annan sorts ljudkaraktär. Med en programförklaring du ger beträffande musik och val av övrig utrustning så tycker jag absolut att Harbeth kan vara en kandidat för dig. Om du inte bor för långt från Kristianstad så kan jag eller Vinylcalle hjälpa till med att fixa en lyssning på både HL5, 30,1 och 40.1.

Posted
Så har jag läst att Spendor Classicarna mer för rör medans Harbeth är för mer trissor.

Varför skulle den vara det? De fungerar utmärkt till både och med en ganska snäll 6-ohms last. Spendor går förvisso i 8 ohm och har högre känslighet så om man kör med ett rörsteg kring 10-20 watt kan det ligga något i det men det är ju inte det som Disney förfogar över.

Posted
Varför skulle den vara det? De fungerar utmärkt till både och med en ganska snäll 6-ohms last. Spendor går förvisso i 8 ohm och har högre känslighet så om man kör med ett rörsteg kring 10-20 watt kan det ligga något i det men det är ju inte det som Disney förfogar över.

Som sagt varför skulle det vara det. Så länge en högtalare inte är något alldeles fruktansvärt konstig att driva så handlar det vill jag påstå uteslutande om smak. Jag är inte heller särskilt förtjust i att man delar in saker så starkt i olika läger en transistor förstärkare kan låta mer "rör" än vad en rörförstärkare gör och tvärtom.

(Inlägget är främst riktat till Duck77 och inte dig Bebop).

MvH Carl

Posted
Harbeth 30.1 är en fantastiskt fin högtalare med ett mellanregister och diskant i toppklass. Basen är också bra men inte så djup. I Kristianstad är Harbeth synnerligen populära och högt aktade bland de som har dessa högtalare. För att använda en gammal klyscha så är det engelsk ljudfilosofi på topp som i mångt och mycket skapades av Spendor tillsammans med BBC där Spendor BC1 var en referens under 60-70-talen. Utrustningen du har passar finfint med Harbeth. Bland mina lokal hifivänner så är det två som också satsat på Audio Research där den ena har Harbeth HL 5 (som nu kommer i en "plus"-variant) och den andra kör med just 30.1.

Jag säger dock som Vinylcalle; med 35 m2 rum hade jag också kollat in 40.1 (som också finns här i stan som då drivs med rörglöd från EAR.

Jag tycker inte att det handlar om sidoförflyttning utan snarare till en annan sorts ljudkaraktär. Med en programförklaring du ger beträffande musik och val av övrig utrustning så tycker jag absolut att Harbeth kan vara en kandidat för dig. Om du inte bor för långt från Kristianstad så kan jag eller Vinylcalle hjälpa till med att fixa en lyssning på både HL5, 30,1 och 40.1.

Jag håller med på samtliga punkter :app: .

Vill även påpeka att förutom att det är ett ganska stort lyssningsrum så är JBL:erna betydligt mer kapabla ljudtrycksmässigt än vad 30.1 är och att därmed kan 40.1 (möjligen HL5) vara ett bättre alternativ. Detta beror ju även på hur man har för vana att lyssna. Men även på mer moderata volymer innebär många gånger en mer ljudtryckskapabel högtalare lägre distorsion och annat som kan vara otrevligt.

MvH Carl

Posted

Tack för alla kommentarer! Motivet till att jag lägger ut frågan är att jag anar att det går att få ut ännu mer "levande-engagerande" ljud ur min anläggning med andra högtalare, än mina nuvarande "rockhögtalare"..Har en liten anläggning i vardagsrummet med "Rogers LS 3/5a" kopior från Audio-Space, som har en mycket fin karaktär på ljudet. Tror att Harbethljudet är nära släkt med detta "levande" ljud. Samtidigt tycker jag ju om karaktären på JBL:arna också...och tänker ibland att jag är bortskämd, och borde sitta nöjd. Avantgarde Uno Fino har jag hört i Gbg, och upplever dom som mer högpresterande än mina nuvarande, men priset är hämmande faktor..och vet inte heller hur dom skulle låta hemma hos mig. Fick en liten nytändning(Har funderat kring dom tidigare...) på Harbeth 30.1 efter recensionen av en Graaf integrerad rörförstärkare ihop med Wilsonhögtalare som inte fungerade bra, men däremot var Harbeth mycket välljudande enligt Ludvig Svanberg/Hi-Fi Musik. Hälsn./Disney

Posted

Jag kör mina Harbeth HL5 med Leben, Ear och Continuo och det låter underbart. Jag funderar ibland på att byta till större högtalare för att få ett "större" ljud med mer av allt så att säga. Men varje gång jag sätter på en platta så... nej, varför skall jag byta ut dom här högtalarna? Lådorna spelar musik såå bra. Mitt vardagsrum är 25 kvadrat och mina Harbeth spelar riktigt bra med rummet!

• 2 weeks later...
Posted

Jag sitter just nu och lyssnar på musik med mina Harbeth 30.1 som jag haft ganska länga nu, nästan sedan de kom ut på marknaden. Mindre jazzgrupper, akustisk musik och röster är definitivt de genrer som gör sig bäst med dessa högtalare. Men även mycket annat, jag lyssnar även mycket på country, blues, rock, indie. Det låter överlag fängslande, verkligt och varmt. Det är kanske inte allra bästa högtalarvalet för rock, dels för att basen inte går vråldjupt eller är extremt medryckande, utan lunkar på mjukt och fint. Diskanten är väldigt mjuk, aldrig vass, men saknar inte detaljer. Ingen imponatordiskant, vilket för mig bara är positivt eftersom jag inte gillar skärande ljud, och jag lyssnar ofta på musik i nästan en hel dag i sträck. Många andra högtalare har mer grepp i basen och krispigare diskant (till exempel ovan nämnda ProAc som jag också tycker mycket om) men ingen annan högtalare jag har provat hemma (eller hört över huvud taget) kan mäta sig med det naturliga varma verkliga ljudet från dessa Harbeth-högtalare. Detta är parametrar jag inte kan byta bort även om jag varit på väg ett par gånger. Jag driver med 2x40 watt rör från Jadis. Jag har själv varit nyfiken på att testa Audio Research (VS 115 t.ex) till dessa högtalare och jag tror att det skulle passa riktigt bra, har svårt att se att det inte skulle funka. Däremot är ditt rum ganska stort. Om du har möjlighet och viljan/kunskapen att integrera två baslådor så hade det kanske kunnat bli ett fantastiskt resultat.

Se mina bilder här: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...showtopic=10981

• 1 month later...
Posted

Jag lyssnade på nya Harbeth Super HL5 plus i helgen och jämförde även med Harbeth 30.1, med exakt samma elektronik och musikval. Det är två fantastiskt bra högtalare med ett mycket behagligt, fylligt och fint ljud. Men HL5 plus är större och det märks givetvis. Förutom att basen går djupare så blir effekten också att 3D-perspektivet förstärks ännu mer och högtalarna "försvinner" helt och hållet. Det är roligt att blunda och höra det fantastiska djupet, och bredden, i ljudbilden – nästan magiskt. Harbeth 30.1 har inte detta i riktigt lika hög utsträckning men jag kan ändå inte komma ifrån att röster, trumpeter, saxofoner och många andra instrument låter ännu mer "på riktigt", det låter intimt, ärligt med fantastisk närvaro, berör mig nästan mer alltså med 30.1. Men totalt sett är HL5 plus en bättre högtalare och fungerar garanterat perfekt med alla genrer, men de är också betydligt större och även dyrare och vad som passar bäst är subjektivt, jag är inte säker på att jag själv skulle föredra den nya modellen jämfört med mina 30.1 i mitt lilla rum på 16 kvm. Men jag är bra sugen på att prova högtalarna även hemma. En stark rekommendation att provlyssna inte bara på 30.1 utan även nya HL5 plus alltså. Två pärlor till högtalare!

Posted
En stark rekommendation att provlyssna inte bara på 30.1 utan även nya HL5 plus alltså. Två pärlor till högtalare!

Intressant. Hittade en test på nya Plus som också jämför med 30.1. De säger ungefär detsamma som du. Testen finns här. Här framgår också att det baselementet och delningsfiltret som fått sig en uppdatering.

Posted
Jag lyssnade på nya Harbeth Super HL5 plus i helgen och jämförde även med Harbeth 30.1, med exakt samma elektronik och musikval. Det är två fantastiskt bra högtalare med ett mycket behagligt, fylligt och fint ljud. Men HL5 plus är större och det märks givetvis. Förutom att basen går djupare så blir effekten också att 3D-perspektivet förstärks ännu mer och högtalarna "försvinner" helt och hållet. Det är roligt att blunda och höra det fantastiska djupet, och bredden, i ljudbilden – nästan magiskt. Harbeth 30.1 har inte detta i riktigt lika hög utsträckning men jag kan ändå inte komma ifrån att röster, trumpeter, saxofoner och många andra instrument låter ännu mer "på riktigt", det låter intimt, ärligt med fantastisk närvaro, berör mig nästan mer alltså med 30.1. Men totalt sett är HL5 plus en bättre högtalare och fungerar garanterat perfekt med alla genrer, men de är också betydligt större och även dyrare och vad som passar bäst är subjektivt, jag är inte säker på att jag själv skulle föredra den nya modellen jämfört med mina 30.1 i mitt lilla rum på 16 kvm. Men jag är bra sugen på att prova högtalarna även hemma. En stark rekommendation att provlyssna inte bara på 30.1 utan även nya HL5 plus alltså. Två pärlor till högtalare!

Hmmm...ja alltid får man stå som åsnan mellan två hötappar..att få "allt" i samma högtalare är nästan omöjligt i någorlunda rimliga prisklasser. Mina JBL Array 1000 är bra musikförmedlare, men saknar en del av den kommunikativa förmåga som Harbeth har (tror jag, har inte lyssnat på dom hemma).