Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är med viss tvekan jag lägger ut mitt musikavlyssnings system här, varför? Jo min rigg är ju rätt enkel och jag saknar för närvarande en vettig kamera. Nivån här på forumet vad det gäller bildkvalitet är skyhög, känns nästan som att man förstör lite med dessa bilder.

Men vad tusan, det är ju inte det det handlar om och förr eller senare ska en bra kamera inhandlas och då ska ni få se...

Men nu, Mina öronstenar som man får kalla det i audiosammanhang:

Först ut är en liten överblick ifrån lyssnings-position.

imagejpg1-1.jpg

Vad ser vi?

Magnepan 3,7 inte så små skapelser. Samma diskant som de tidigare vackert exponerade Mg 20,7 i en annan tråd, mindre baselement och en del andra skillnader som jag inte känner till.

Musikkälla är Kuzma stabiS/stogi ref som hängt med rätt länge och jag känner inga uppgraderingsbehov där

Alternativ källa: Krell KAV 280CD en kraftigt underskattad cd tycker jag.

Längst ner ser vi försteget-JJ 243. Bestyckad med amperex bugleboy ECC88 samt Siemens ECC82 i linjesteget.

RIAA i den har fyra dubbeltrioder ECC88 Philips A-framme perfekt matchade.

Det är vad vi ser så här långt.

Posted
Det är med viss tvekan jag lägger ut mitt musikavlyssnings system här, varför? Jo min rigg är ju rätt enkel och jag saknar för närvarande en vettig kamera. Nivån här på forumet vad det gäller bildkvalitet är skyhög, känns nästan som att man förstör lite med dessa bilder.

Men vad tusan, det är ju inte det det handlar om och förr eller senare ska en bra kamera inhandlas och då ska ni få se...

Men nu, Mina öronstenar som man får kalla det i audiosammanhang:

Först ut är en liten överblick ifrån lyssnings-position.

imagejpg1-1.jpg

Vad ser vi?

Magnepan 3,7 inte så små skapelser. Samma diskant som de tidigare vackert exponerade Mg 20,7 i en annan tråd, mindre baselement och en del andra skillnader som jag inte känner till.

Musikkälla är Kuzma stabiS/stogi ref som hängt med rätt länge och jag känner inga uppgraderingsbehov där

Alternativ källa: Krell KAV 280CD en kraftigt underskattad cd tycker jag.

Längst ner ser vi försteget-JJ 243. Bestyckad med amperex bugleboy ECC88 samt Siemens ECC82 i linjesteget.

RIAA i den har fyra dubbeltrioder ECC88 Philips A-framme perfekt matchade.

Det är vad vi ser så här långt.

Läckert! Ser fram emot mer bilder och information om utrustning, ljudupplevelse samt musiktips i denna tråd.

Posted

Ja! Innan vi tittar närmre så tar vi ett steg tillbaka, hur får man ett par mg 3,7 att se små ut?

Man ökar takhöjd och vidd så klart!

imagejpg7.jpg

Posted

Ja Calle jr, den spelaren har fått vara med om en hel del experiment. Gillar den oerhört mycket!

Varför inte ta en närmre titt, har numera stogi ref i stället för stogiS. Dubbla tallrikar, så klart.

imagejpg5-1.jpg

imagejpg6.jpg

Lite underifrån, så man ser min lilla hylla för att kunna ställa in i våg. Här ser man den eleganta drivningen också.

Posted

Bra att du ändrade dig. Jag har en systemkamera numer men är ingen hejdare på att ta bilder ändå. Likväl så har jag också publicerat mina kassa bilder.

Rätt enkelt system? Jo tjena. Säg det till gemene man får du höra.... ;)

Posted

men man måste driva högtalare också, låt oss kika bakom vänster högtalare.

imagejpg2-1.jpg

Ok detta lilla rovdjur som ligger på lur bakom högtalaren är ju redan kändis här på forumet.

Cary V12 r ( racing ) vi kikar närmre på det sen.

imagejpg3-1.jpg

Sett från sidan, inte så mycket att säga, bara titta och njuta så länge.

Posted

Du verkar ha bytt ut din gamla Krell Kav 400xi ?

280 cd'n hänger med i alla fall ser jag.

Har själv haft både cd'n och förstärkaren och var väl egentligen rätt nöjd med den kombinationen men så en dag...

flög det förbi en hornförsedd liten figur och så var det kört... :D

Posted
Det är med viss tvekan jag lägger ut mitt musikavlyssnings system här, varför? Jo min rigg är ju rätt enkel och...

Nja... enkel... :Thinking:

inte egentligen va ... :icon_smile_cool:

Posted (edited)

imagejpg2-3.jpg

JJ 243 sett från sidan. Låter riktigt, riktigt musikaliskt redan med JJ rör. Sen körde jag med Telefunken ett tag. Perspektiv och klarhet exilerade till en ny nivå. Dock tyckte jag att det fanns en avsaknad av värme.

imagejpg4-2.jpg

Något den lilla trumpetaren klarade av var att förmedla både extremt finlir parat med musikalisk värme och.....allt.

Siemens rören bakom är också fina men bugle boy är denna anläggnings innersta hjärta och själ.

Edited by Adagio
Posted (edited)

P-pan> Krellen finns kvar och tjänstgör tillsammans med de gamla högtalarna som film/tv-ljud

Högst tillfällig bänk,

imagejpg3-2.jpg

Edited by Adagio
Posted

Tack! Vi älskar verkligen denna gamla lägenhet. En bild på den stora rosa "diffusorn" som man får elda i, och den lilla uppmärksamhetsdiffusorn också ha ha ha.

imagejpg1-2.jpg

Posted (edited)

Baksidan på magnepan är rätt intressant, en hel del tweaks.

imagejpg1-3.jpg

AMR säkringar, riktigt bra motstånd från polska Path Audio! Vänta bara snart blir de kända, renare ljud än Duelund extremt snäva toleranser.

Jumpers av enkardeliga CDA-101 koppar bomull som isolering.

Edited by Adagio
Posted
P-pan> Krellen finns kvar och tjänstgör tillsammans med de gamla högtalarna som film/tv-ljud

Se där ja...

sämre televisionsförstärkning och högtalare kan man nog ha... :thumbsup:

Posted (edited)

imagejpg1-4.jpg

Cary v-12r som sagt. En Arsenal bestående av 2 st 12BZ7 RCA black plate på ingången . Vidare 2st EL84 i form av Seimens/Philips, som sluteffektrör EL34B, från shuguan.

Man kan även köra 12AY7, 12AX7.(6072, 6072A, ECC83)

EL84 eller 6BQ5

EL34 eller 6550, KT-66, KT-77, KT-88, KT-90 och slutligen 6L6.

2X50W i full klassA triode mode

2X100W i pentod ultralinjär koppling.

En kul intressant sak är att man kan köra de olika paren i olika kopplingar vilket medger 100% 66% 33% och 0% triod eller ultralinjärt. Vilket gör att man kan anpassa steget efter musik och vilken volym man vill spela.

Triodläget är givet med vackra kvinnoröster, körer samt avskalade produktioner och småskaliga inspelningar med akustiska instrument. UL ger mer pondus och kraft men tappar lite i luftighet och direktkontakt.

Själv har jag märkt att 66% UL levererar en bra kompromiss i min anläggning i 75% av all musiklyssning.

De KT-rör jag hittills lyssnat på har imponerat stort i kraft av pondus, kraft och detaljrikedom, men jag köpte inte ett försteg för att det skulle låta transistor. EL34 är klar favorit, jag har lyssnat på lite olika typer men de som jag älskar att lyssna på är konstigt nog Shuguan EL-34B som är det rör som förstärkaren levereras med, om än rebranded till RUBY. Även TAD marknadsför Shuguan EL-34B under egen label. Nu är ju dessa noggrant selekterade och matchade. Det går att få direkt från Kina också till en fjärdedel av det pris man annars får betala. En avägningsak alltså. Det är alltid fördel att vara nära säljaren med tanke på ev reklamationer men när vi snackar 12 rör spelar priset in, jag har dessutom en kompis med bra rörprovare som kan kolla rören.

Edited by Adagio
Posted

Inte behöver Adagio tveka för bilderna håller högst tillfredsställande kvalitet för i alla fall mig.

Trevligt system.

Ett par frågor: 1. Hur är det med efterklangen i det stora rummet?

2. Får du något basbummel i hörnet där skivspelaren står. Påverkar det negativt i så fall?

Posted

Jo det är en "levande akustik" men tack vare de djupa fönstren och dörrarna mm fungerar de som diffusorer i rätt låga frekvenser. Men mellan 200-4000hz dröjer sig en hel del energi kvar enl vattenfallsmätningar.

Baspucklarna är rätt moderata och är knappt hörbara för örat. Det ligger i konstruktionens natur. Nära linjekälla och Dipol.

Men jag funderar på vicoustic-paneler som jag tycker är snygga.

2 Nej det är inget reelt problem. Dels finns inget muller och sen är solid tech/Kuzman vad jag kan bedöma nästan imuna mot detta.

Däremot måste jag införskaffa en step-up. För JJns RIAA är MM eller high output MC. Dvs min benz LP ges inte rättvisa ändå spelar det så mycket rökigare än min Benz PP-1 Lukaschek.

Så det finns att fila på, mycket att fila på.

Posted

Det är underligt vilken enorm skillnad det är på UL o triod! Viss musik vinner definitivt på triod. Det låter mer "äkta" mer närhet, innerlighet. Visst är det kul med UL ibland men det har inte en chans, just nu...... Idag.....ikväll kanske.

Posted

I samma sekund som du visade upp dina kablar tycker jag att det blev en reklamtråd än mer än tidigare. Det är väl rimligt att en tillverkar kikar på konkurrenterna. Eftersom du inte valt någon av dem så är väl tanken att man skall inbilla sig att dina är bättre. Lämpligt nog finns också en hemsida angiven...

Posted
I samma sekund som du visade upp dina kablar tycker jag att det blev en reklamtråd än mer än tidigare. Det är väl rimligt att en tillverkar kikar på konkurrenterna. Eftersom du inte valt någon av dem så är väl tanken att man skall inbilla sig att dina är bättre. Lämpligt nog finns också en hemsida angiven...

Svår avvägning det där. Även om Adagio är en "aktör" i branschen så borde han väl rimligen liksom oss andra ha möjligheten att visa vad han lirar på.

Finns liksom ingen annan avdelning på forumet som skulle lämpat sig bättre för tillfället. kanske dax att skapa en sådan :):?:

Posted
Svår avvägning det där. Även om Adagio är en "aktör" i branschen så borde han väl rimligen liksom oss andra ha möjligheten att visa vad han lirar på.

Finns liksom ingen annan avdelning på forumet som skulle lämpat sig bättre för tillfället. kanske dax att skapa en sådan :):?:

Jo, det är knepigt och möjligen är jag överkänslig.

Principiellt så menar jag att antingen är man handlare eller så är man det inte. I Butiksannonser och Nyhetsforum kan handlare och distributörer visa upp sina nyheter och avisera demo, mässor och liknande. Det gör t ex Stylus, Akkelis, Hifi-Stället med flera. Det ger värdefull info till medlemmarna. Medlemmar gör också reportage hos t ex butiker vilket också är välkommet. Men då är det medlemmen som betraktar och kommenterar. Jag inser också att det kan finnas även en viss bias i ett sådant reportage men det får vi nog acceptera.

Men när en handlare försöker vara privat så kan det bli fel. Adagios reportage tycker jag är rätt så oskyldigt och så länge det handlade om hans högtalare och elektronik var det också neutralt eftersom han inte handlar med vare sig högtalare eller elektronik. Men när det gled in på kablarna och att det inte handlade om marknadsföring av hans kablar så var det precis vad det var.

Personligen så tycker jag att handlare skall vara ytterst försiktiga med att delta i trådar där vi utbyter erfarenheter och upplevelser om det inte handlar om rena rättelser av felaktigheter, svar på frågor och liknande. Det blir tydligast så.

Posted

Vi gör så här, jag raderar de sista posterna, jag var givetvis tveksam om det var ok men jag inser att jag måste tänka ett steg längre. Förlåt? :blush

Posted
Vi gör så här, jag raderar de sista posterna, jag var givetvis tveksam om det var ok men jag inser att jag måste tänka ett steg längre. Förlåt? :blush

Tack...

Posted

Nu är hela tråden redigerad och helt fri från allt vad kablar heter, hoppas vi nu kan gå vidare och prata om UL, triodlägen, rö,r akustik och sådant kul

Posted

Vicoustic paneler? Är det någon som har erfarenhet? Jag har ju en gång i tiden haft ett svanårum men jag vill inte gå så långt igen. Det måste fungera estetiskt i första hand.

Ang diffusorer bakom panelerna, vad tror ni sprida horisontellt i tid och riktningsmässigt eller lodrätt?