Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Luftig och tajt

Nu när hifivädret bara blir bättre och bättre går det utan vidare att tillbringa en söndag

eller mer inomhus. Då passar jag på att anta en inbjudan från en analog entusiast med

fyra uppegående vinylspelare på sin lyra. :icon_smile_cool:

På en av spelarna startar signalen med god hjälp av en Ortofon SPU Gold Reference

IMG-6586-2.jpg

Edited by BTS
  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

SPU Gold sitter monterad på en SME 3012 R vilken är den ena av två armar på samma spelare. :mm:

IMG-6606-2.jpg

IMG-6582-2-2.jpg

Edited by BTS
Posted

Jag har ännu inte hört Ortofon SPU live trots att den prisas så högt. Jag har helt enkelt aldrig träffat någon som äger denna legend...

Posted (edited)
Jag har helt enkelt aldrig träffat någon som äger denna legend...

Och det var första gången för mig att se en SPU Gold Reference livslevande.

Den andra pickupen på denna spelare är en Miyajima Premium BE Mono vilken jag varken skådat eller

hört talas om tidigare.

IMG-6657-2.jpg

Vilken i sin tur sitter monterad på en SME 3009 R.

IMG-6583-2.jpg

Edited by BTS
Posted

Sitter med lite tankar om att byta tonarm så dina bilder och kommentarer passar riktigt bra för stunden :)

Bilderna håller ju dessutom toppklass så suget efter ett byte blir ju knappast mindre.

Posted (edited)
Här finns det många godsaker!

Så sant som det är sagt och jag blev en smula överraskad av mångfalden. :33:

Som mono-stepup ser vi Miyajima Laboratory ETR-800.

IMG-6633-2.jpg

Edited by BTS
Posted

Som stereo-stepup för övriga grammofonverk används en AirTight ATH-2A Reference. :mm::mm:

Läge 2Ω är avsedd för pickuper med en impedans på 0,6-7Ω och läge 40Ω avser pickuper från 7-40Ω.

Tre ingångar och möjlighet till förbikoppling.

Årets julklapp :?::Praying:

IMG-6632-2.jpg

Posted

Jag blir inte bara schack, även matt. Tänk om man kunde börja om...

Såvitt jag förstår är denna pjäs bara en ren step-up eller har den också riaa-del i samma låda?

Posted (edited)
Såvitt jag förstår är denna pjäs bara en ren step-up eller har den också riaa-del i samma låda?

Det är en ren step-up, RIAA-delen heter AirTight ATE-2005 Phono Equalizer Amplifier... :mm:

IMG-6629-2.jpg

Förvillande likt en CD-släde... ;)

IMG-6627-2.jpg

Edited by BTS
Posted
AirTight har även ett phono-försteg ATE-2 med två phono- och en linjeingång.

Ett extraordinärt försteg!

Annars finns ju från allra översta hyllan det tvådelade ATE-2001 med tre linje och fyra phono-ingångar (3 MC + 1 MM). :105:

ATE-2001-2.jpg

Posted

Och nu en spegelblank Audiomeca J1. :mm: Jag tog med dammvippan för säkerhets skull men den behövdes aldrig användas,

vilket visar på grundlig omsorg. :)

IMG-6685-2-2.jpg

IMG-6611-2.jpg

Posted
Som stereo-stepup för övriga grammofonverk används en AirTight ATH-2A Reference. :mm::mm:

Läge 2Ω är avsedd för pickuper med en impedans på 0,6-7Ω och läge 40Ω avser pickuper från 7-40Ω.

Tre ingångar och möjlighet till förbikoppling.

Årets julklapp :?::Praying:

http://www4.picturepush.com/photo/a/143324.../IMG-6632-2.jpg

Åhhh... :mm:

Föll för AirTight för en tid sedan. Länk till...

imgp0275_zps98696503.jpg

Posted

Om man nu har en PU som har en intern impedans på låt säga 5ohm. Är det då inte bättre att fixa en stepup som är avsedd för specifikt 5ohm? Eller påverkas inte matchningen av en variation 0,6-7ohm?

Fråga 2: hur stor precision har de kända PU-tillverkarna just vad gäller impedans? Är det stor variation mellan olika exemplar från exvis Ortofon, Benz, Lyra osv? Jag tror inte det brukar finnas med i mätprotokollet.

Posted (edited)

Vi spelade på en Transient Design Diabas vilken var en nyhet för mig.

IMG-6705-2.jpg

IMG-6623-2.jpg

Med tvåpipig motor. ;)

IMG-6615-2.jpg

Och Breuer Typ 8. :app:

IMG-6642-2.jpg

IMG-6620-2.jpg

Med AirTight PC-3. :app: :app:

IMG-6638-2-2.jpg

Edited by BTS
Posted

Den angivna impedansen har inte direkt med belastningen att göra utan är en gräns för vilka källimpedanser transformatorn kan använda utan att menligt påverka återgivningen. Om källimpedansen blir högre än det angivna värdet kommer frekvensgången att bli begränsad uppåt och/eller nedåt beroende på om det är induktans eller kapacitans som sätter begränsningen.

Om man har en 5-ohms PU kan nog båda lägena användas men det ger olika förstärkning. Om man ska vara riktigt noga borde trafon göras specifikt för en viss PU men de uppgivna spannen i specifikationerna ger en bra indikation om vilka PU'er som kan användas. Omsättningsförhållandet kombinerat med angivet maxvärde för källimpedansen är de viktigaste parametrarna att ha koll på. två PU'er med samma impedans kan ha olika utnivå och därför behöva olika omsättningstal så det skadar inte att ha lite koll.

Jag har själv en av de lurigare PU'erna, en Denon DL-S1 som har hög källimpedans och låg utnivå. Det omvända är bättre om man vill ha en enkel trafo-matchning.

Posted
Den angivna impedansen har inte direkt med belastningen att göra utan är en gräns för vilka källimpedanser transformatorn kan använda utan att menligt påverka återgivningen. Om källimpedansen blir högre än det angivna värdet kommer frekvensgången att bli begränsad uppåt och/eller nedåt beroende på om det är induktans eller kapacitans som sätter begränsningen.

Om man har en 5-ohms PU kan nog båda lägena användas men det ger olika förstärkning. Om man ska vara riktigt noga borde trafon göras specifikt för en viss PU men de uppgivna spannen i specifikationerna ger en bra indikation om vilka PU'er som kan användas. Omsättningsförhållandet kombinerat med angivet maxvärde för källimpedansen är de viktigaste parametrarna att ha koll på. två PU'er med samma impedans kan ha olika utnivå och därför behöva olika omsättningstal så det skadar inte att ha lite koll.

Jag har själv en av de lurigare PU'erna, en Denon DL-S1 som har hög källimpedans och låg utnivå. Det omvända är bättre om man vill ha en enkel trafo-matchning.

:thumbsup:

Tack för ett begripligt svar som bekräftar mina upplevelser med en källimpedans som är högre än det angivna värdet.

Posted

Men se en så vacker skivspelare! :-) Ser fram emot att höra denna kombinationen hos Mr X. Hörde en annan av Air Tights pickupper i jönköping nu senast och det gav verkligen mersmak som heter duga. Organiskt, följsamt men med en underbar dynamik.

Mvh Lasse