BTS Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 (edited) Luftig och tajt Nu när hifivädret bara blir bättre och bättre går det utan vidare att tillbringa en söndag eller mer inomhus. Då passar jag på att anta en inbjudan från en analog entusiast med fyra uppegående vinylspelare på sin lyra. På en av spelarna startar signalen med god hjälp av en Ortofon SPU Gold Reference Edited August 31, 2014 by BTS Quote
BTS Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 (edited) SPU Gold sitter monterad på en SME 3012 R vilken är den ena av två armar på samma spelare. Edited August 31, 2014 by BTS Quote
Bebop Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Jag har ännu inte hört Ortofon SPU live trots att den prisas så högt. Jag har helt enkelt aldrig träffat någon som äger denna legend... Quote
BTS Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 (edited) Jag har helt enkelt aldrig träffat någon som äger denna legend... Och det var första gången för mig att se en SPU Gold Reference livslevande. Den andra pickupen på denna spelare är en Miyajima Premium BE Mono vilken jag varken skådat eller hört talas om tidigare. Vilken i sin tur sitter monterad på en SME 3009 R. Edited August 31, 2014 by BTS Quote
BTS Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 Mr..Air Tight eller Eller vadå Anläggningens ägare är inte medlem på Euphonia och önskar vara anonym. Quote
P-pan Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Sitter med lite tankar om att byta tonarm så dina bilder och kommentarer passar riktigt bra för stunden Bilderna håller ju dessutom toppklass så suget efter ett byte blir ju knappast mindre. Quote
Adagio Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 Snyggt!! Fina bilder också. (Kamera står extremt högt på önskelistan just nu) Quote
BTS Posted September 1, 2014 Author Posted September 1, 2014 (edited) Ovanstående armar och pickuper bestyckar en Garrard 401 i stenplint. :105: Edited September 1, 2014 by BTS Quote
lindome Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Här finns det många godsaker! Det var några år sedan jag besökte värden. Många spelare och armar även då Annan elektronik dock. Quote
BTS Posted September 1, 2014 Author Posted September 1, 2014 (edited) Här finns det många godsaker! Så sant som det är sagt och jag blev en smula överraskad av mångfalden. Som mono-stepup ser vi Miyajima Laboratory ETR-800. Edited September 1, 2014 by BTS Quote
persve Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Den här värden tror jag att jag känner igen! Han har även inspirerat mig! Quote
BTS Posted September 1, 2014 Author Posted September 1, 2014 Den här värden tror jag att jag känner igen! Han har även inspirerat mig! http://i455.photobucket.com/albums/qq273/persve/_DSC0125.jpg Det finns mer ute i stugorna än vad som går att ana. Quote
plundin™ Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Jo, vi är många som skrattat hela vägen hem till X, suttit där med haksläpp och gråtit hela långa vägen hem! /ptr Quote
BTS Posted September 1, 2014 Author Posted September 1, 2014 Som stereo-stepup för övriga grammofonverk används en AirTight ATH-2A Reference. Läge 2Ω är avsedd för pickuper med en impedans på 0,6-7Ω och läge 40Ω avser pickuper från 7-40Ω. Tre ingångar och möjlighet till förbikoppling. Årets julklapp Quote
Bebop Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Jag blir inte bara schack, även matt. Tänk om man kunde börja om... Såvitt jag förstår är denna pjäs bara en ren step-up eller har den också riaa-del i samma låda? Quote
BTS Posted September 1, 2014 Author Posted September 1, 2014 (edited) Såvitt jag förstår är denna pjäs bara en ren step-up eller har den också riaa-del i samma låda? Det är en ren step-up, RIAA-delen heter AirTight ATE-2005 Phono Equalizer Amplifier... Förvillande likt en CD-släde... Edited September 1, 2014 by BTS Quote
Adagio Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Oj oj oj, puh! Vilka grejer! Ser det lika tungt ut i signalen riktning? Quote
BTS Posted September 2, 2014 Author Posted September 2, 2014 En av dom andra spelarna är bestyckad med en ZYX R1000 Airy Cosmos X-SB. Quote
BTS Posted September 2, 2014 Author Posted September 2, 2014 Vilken i sin tur sitter på en Air Tangent 1B... Quote
calle_jr Posted September 2, 2014 Posted September 2, 2014 RIAA-delen heter AirTight ATE-2005 Phono Equalizer Amplifier... http://www1.picturepush.com/photo/a/143325.../IMG-6629-2.jpg Mycket fin! AirTight har även ett phono-försteg ATE-2 med två phono- och en linjeingång. Ett extraordinärt försteg! Quote
BTS Posted September 2, 2014 Author Posted September 2, 2014 AirTight har även ett phono-försteg ATE-2 med två phono- och en linjeingång. Ett extraordinärt försteg! Annars finns ju från allra översta hyllan det tvådelade ATE-2001 med tre linje och fyra phono-ingångar (3 MC + 1 MM). Quote
BTS Posted September 2, 2014 Author Posted September 2, 2014 Och nu en spegelblank Audiomeca J1. Jag tog med dammvippan för säkerhets skull men den behövdes aldrig användas, vilket visar på grundlig omsorg. Quote
Engelholm Audio Posted September 2, 2014 Posted September 2, 2014 Som stereo-stepup för övriga grammofonverk används en AirTight ATH-2A Reference. Läge 2Ω är avsedd för pickuper med en impedans på 0,6-7Ω och läge 40Ω avser pickuper från 7-40Ω. Tre ingångar och möjlighet till förbikoppling. Årets julklapp http://www4.picturepush.com/photo/a/143324.../IMG-6632-2.jpg Åhhh... Föll för AirTight för en tid sedan. Länk till... Quote
calle_jr Posted September 2, 2014 Posted September 2, 2014 Läge 2Ω är avsedd för pickuper med en impedans på 0,6-7Ω och läge 40Ω avser pickuper från 7-40Ω. Om man nu har en PU som har en intern impedans på låt säga 5ohm. Är det då inte bättre att fixa en stepup som är avsedd för specifikt 5ohm? Eller påverkas inte matchningen av en variation 0,6-7ohm? Fråga 2: hur stor precision har de kända PU-tillverkarna just vad gäller impedans? Är det stor variation mellan olika exemplar från exvis Ortofon, Benz, Lyra osv? Jag tror inte det brukar finnas med i mätprotokollet. Quote
BTS Posted September 2, 2014 Author Posted September 2, 2014 (edited) Vi spelade på en Transient Design Diabas vilken var en nyhet för mig. Med tvåpipig motor. Och Breuer Typ 8. Med AirTight PC-3. :app: Edited September 3, 2014 by BTS Quote
MatsT Posted September 2, 2014 Posted September 2, 2014 Den angivna impedansen har inte direkt med belastningen att göra utan är en gräns för vilka källimpedanser transformatorn kan använda utan att menligt påverka återgivningen. Om källimpedansen blir högre än det angivna värdet kommer frekvensgången att bli begränsad uppåt och/eller nedåt beroende på om det är induktans eller kapacitans som sätter begränsningen. Om man har en 5-ohms PU kan nog båda lägena användas men det ger olika förstärkning. Om man ska vara riktigt noga borde trafon göras specifikt för en viss PU men de uppgivna spannen i specifikationerna ger en bra indikation om vilka PU'er som kan användas. Omsättningsförhållandet kombinerat med angivet maxvärde för källimpedansen är de viktigaste parametrarna att ha koll på. två PU'er med samma impedans kan ha olika utnivå och därför behöva olika omsättningstal så det skadar inte att ha lite koll. Jag har själv en av de lurigare PU'erna, en Denon DL-S1 som har hög källimpedans och låg utnivå. Det omvända är bättre om man vill ha en enkel trafo-matchning. Quote
BTS Posted September 2, 2014 Author Posted September 2, 2014 Den angivna impedansen har inte direkt med belastningen att göra utan är en gräns för vilka källimpedanser transformatorn kan använda utan att menligt påverka återgivningen. Om källimpedansen blir högre än det angivna värdet kommer frekvensgången att bli begränsad uppåt och/eller nedåt beroende på om det är induktans eller kapacitans som sätter begränsningen. Om man har en 5-ohms PU kan nog båda lägena användas men det ger olika förstärkning. Om man ska vara riktigt noga borde trafon göras specifikt för en viss PU men de uppgivna spannen i specifikationerna ger en bra indikation om vilka PU'er som kan användas. Omsättningsförhållandet kombinerat med angivet maxvärde för källimpedansen är de viktigaste parametrarna att ha koll på. två PU'er med samma impedans kan ha olika utnivå och därför behöva olika omsättningstal så det skadar inte att ha lite koll. Jag har själv en av de lurigare PU'erna, en Denon DL-S1 som har hög källimpedans och låg utnivå. Det omvända är bättre om man vill ha en enkel trafo-matchning. Tack för ett begripligt svar som bekräftar mina upplevelser med en källimpedans som är högre än det angivna värdet. Quote
Transient Design Posted September 2, 2014 Posted September 2, 2014 Men se en så vacker skivspelare! :-) Ser fram emot att höra denna kombinationen hos Mr X. Hörde en annan av Air Tights pickupper i jönköping nu senast och det gav verkligen mersmak som heter duga. Organiskt, följsamt men med en underbar dynamik. Mvh Lasse Quote
Recommended Posts