Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue
 Share

Recommended Posts

Om det är någon som är intresserad av Lyra Etna så finns det en test att läsa i Hifi-news på SL versionen (low output). Själv har jag versionen för "standard output". 

https://www.signals.uk.com/wp-content/uploads/2018/05/Lyra-Etna-SL-review-v1-HR.pdf

 

Vill du ha summeringen så är det: 

"One of the finest MC cartridges I have ever heard."

 

I lab rapporten så skriver man:

"This "naked"  but rigidly-constructed cartridge offers just about the best combination of extended response, low distortion, generator uniformity and trackability that I have measured in years, if not decades."

 

Jag vet. Det är alltid kul att läsa reviews som lyfter en produkt som man själv har och älskar. 

Och skulle det vara så att dom skriver något annat - så har dom ju ingen koll. Eller hur. :potay:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bigblue said:

Jag vet. Det är alltid kul att läsa reviews som lyfter en produkt som man själv har och älskar. 

Måste vara fantastisk känsla som tillverkare att lyckas så fint med sina produkter. HighEnd-spelare kräva dessa PU :)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bigblue said:

Om det är någon som är intresserad av Lyra Etna så finns det en test att läsa i Hifi-news på SL versionen (low output). Själv har jag versionen för "standard output". 

https://www.signals.uk.com/wp-content/uploads/2018/05/Lyra-Etna-SL-review-v1-HR.pdf

 

Vill du ha summeringen så är det: 

"One of the finest MC cartridges I have ever heard."

 

I lab rapporten så skriver man:

"This "naked"  but rigidly-constructed cartridge offers just about the best combination of extended response, low distortion, generator uniformity and trackability that I have measured in years, if not decades."

 

Jag vet. Det är alltid kul att läsa reviews som lyfter en produkt som man själv har och älskar. 

Och skulle det vara så att dom skriver något annat - så har dom ju ingen koll. Eller hur. :potay:

 

 

 

Lyra låter generellt sätt bra tycka jag och när vi snackar Etnas nivå så är det extremt bra får jag håll med om. Jag skulle inte tro att någon normalt funtad HiFi/musik-intresserad skulle ha vikande åsikt.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, YYZ said:

Måste vara fantastisk känsla som tillverkare att lyckas så fint med sina produkter. HighEnd-spelare kräva dessa PU :)

 

Det är ju en del faktorer som spelar in i vinylljudets kvalitet. Puppan är helt klart en av de viktiga. "Kräva" tycker jag är ett starkt ord men det är klart det blir riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

 

Det är ju en del faktorer som spelar in i vinylljudets kvalitet. Puppan är helt klart en av de viktiga. "Kräva" tycker jag är ett starkt ord men det är klart det blir riktigt bra.

Jag är med på noterna. "Kräva" nämndes med en portion glimten i ögat. Lite som "Kräftor kräva dessa drycker", fast då var det nog mer på ett större allvar ;)

Link to comment
Share on other sites

Snubblade över Steve Guttenbergs senaste "krönika" som denna gång handlade om ett ämne som jag tror de flesta av oss funderat på: 

If digital audio is so perfect why doesn’t it sound more realistic?

Och jag tycker att han gör intressanta reflektioner. Det handlar inte om att något är bättre eller sämre. Snarare om insikten att vi inte känner till allt och/eller kan mäta allt som är av vikt för att nå en ännu bättre/mer realistisk musikupplevelse i våra hem. Det finns en X-faktor som måste tillsättas ekvationen. Något som vi förhoppningsvis kommer att upptäcka var det lider...

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, bigblue said:

Snubblade över Steve Guttenbergs senaste "krönika" som denna gång handlade om ett ämne som jag tror de flesta av oss funderat på: 

If digital audio is so perfect why doesn’t it sound more realistic?

Och jag tycker att han gör intressanta reflektioner. Det handlar inte om att något är bättre eller sämre. Snarare om insikten att vi inte känner till allt och/eller kan mäta allt som är av vikt för att nå en ännu bättre/mer realistisk musikupplevelse i våra hem. Det finns en X-faktor som måste tillsättas ekvationen. Något som vi förhoppningsvis kommer att upptäcka var det lider..

 

 

Detta X är troligen mycket omfattande. Precis som jag ser på saken, men från en amatörs kunskaper.

Link to comment
Share on other sites

Sedan några år så har jag en Isotek Sigmas EVO3 som strömrenare. Den är utrustad med en Volt indikator samt en för THD i inkommande ström. 

Det som slår mig varje sommar är att störningarna tycks vara högre under somrarna än på vintrarna. Hade jag fått gissa skulle jag tro att det vore tvärt om. 

Under den kalla perioden på året ligger den kring 1.20 - 1.60. Nu har den klättrat upp till 2.00-2.30.

Någon som har en teori varför det förhåller sig på det sättet?

 

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Någon mer än jag som undrat vem den där tjejen från Ipanema egentligen var?

Här är hon - Helô Pinheiro.

 

1203664678_GirlfromIpanema.jpg.6a8256351d3deca4a6bea9cf11c93ab7.jpg

Den då blott 17 åriga tjejen promenerade dagligen ner till stranden och drog många blickar till sig - bland annat från Antônio Carlos Jobim som skrev musiken och Vinicius de Moraes satte ord upplevelsen.

Hon blev snart fotomodell och öppnade därefter en bikini-butik i São Paulo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Phil Collins In The Air Tonight är en klassiker med ett magiskt trum-ljud som jag alltid älskat. 

Har dock inte reflekterat över själva "soundet" mer än att det låter coolt :41:.

Hittade en video som visar hur det uppstod en gång i tiden - som så mycket annat var det ett misstag. 

En hårt gatad mic som en ljudtekniker råkat lämna på under en inspelning. 

Och så var soundet fött som kom att prägla otaliga hitlåtar på 80 och början av 90 talet. 

The Drum sound of the 80s

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-05 at 10:41, bigblue said:

Jag har valt 2 st 3 cm tjocka skivor som jag lagt på varandra. Detta för att göra det mer lätthanterligt än en på 6 cm. 

Sedan handlar det som @Apexorca säger, att lyssna sig fram vad som passar bäst som underlag.

Själv provade jag kuddar i 4 olika hårdheter/egenskaper och valde den som gav bäst resultat i min anläggning. 

En hjälp på vägen är att med PU nedfälld på en stillastående vinyl knacka lätt på bänken som spelaren står på och lyssna efter hur mycket som når ut i högtalarna. 

Och sedan göra samma sak på själva stenskivan. Du kommer upptäcka att olika kuddar ger olika respons/resonans. 

Den som lät bäst hos mig var den i sammanhanget stummaste versionen. Klart tystare när jag utförde knacktestet. Och en klart bättre snärt i basen när det spelades musik. 

 

Intressanta stenövningar. Bra att du lagt två stenar mot varandra (tror jag). En sten som står på mjuka/eller hårda fötter börjar ringa. Enkelt att höra om man knackar på stenen. 2 borde dämpa bättre. Jag har testat olika fötter, men återgår alltid till stenskivan direkt mot mitt hyllplan. Då blir det dödsstumt. Misstänker att din lösning gör jobbet.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigblue said:

Phil Collins In The Air Tonight är en klassiker med ett magiskt trum-ljud som jag alltid älskat. 

 

Den låten gjorde också sitt till att sätta tonen för hela TV-serien Miami Vice redan i pilotavsnittet från 1984. Miami Vice var totalt nyskapande när det gäller användningen av musik i en TV-serie!

 

http://miamivice.wikia.com/wiki/Season_1_Music

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-11 at 12:43, bigblue said:

Den är utrustad med en Volt indikator samt en för THD i inkommande ström. 

 Hej 

Finns det en beskrivning vad den mäter (redovisar). Är det THD i inkommande ström (inte spånning) till Isotek Sigmas EVO.  Eller är det THD i ström (inte spånning) ut från Isotek Sigmas EVO till anslutna apparrater som den redovisar? 

 

Vad är anslutet till Isotek Sigmas EVO?

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade Isoteks grundare Keith Martin om detta för ett par år sedan och han sa att det var inkommande störningar som mäts. 

Det jag har anslutet är frontend. 

Min stärkare - Diablo 300 - låter något bättre ffa i basområdet som blir stramare om jag kopplar den direkt i väggen. 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-29 at 14:24, Daniel said:

 

Intressanta stenövningar. Bra att du lagt två stenar mot varandra (tror jag). En sten som står på mjuka/eller hårda fötter börjar ringa. Enkelt att höra om man knackar på stenen. 2 borde dämpa bättre. Jag har testat olika fötter, men återgår alltid till stenskivan direkt mot mitt hyllplan. Då blir det dödsstumt. Misstänker att din lösning gör jobbet.

 

Ja, sten kan vara kul :) Anledningen till att jag ville testa med ytterligare sten var att calle jr's beräkningar sa att det fanns "kapacitet" kvar i Sylodyn-fötterna innan de nådde sitt optimum. Och visst stämde det. Mer luft i övre registret och klipp i basen. Vägen dit har gått från att ha sten direkt på bänk, testat med gummiplattor från Clas Ohlson, SD-fötter och sedan Sylodyn i tre olika hårdheter. 

Link to comment
Share on other sites

HRS gör produkter som jag hört prestera riktigt bra. Dock kan jag känna att prislappen är väldigt hög jämfört med det jag lagt på mina stenskivor och Sylodynkuddar. 

Vill minnas att HRS plattformen ligger på 30 000 kr för den som är anpassad för Bardo. 

Än så länge är jag lyckligt ovetandes om hur min set up står sig mot HRS - men min övertygelse är att jag är en bra bit på vägen med det jag har idag. Mycket tack vare god hjälp här på Euphonia.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, bigblue said:

 

Ja, sten kan vara kul :) Anledningen till att jag ville testa med ytterligare sten var att calle jr's beräkningar sa att det fanns "kapacitet" kvar i Sylodyn-fötterna innan de nådde sitt optimum. Och visst stämde det. Mer luft i övre registret och klipp i basen. Vägen dit har gått från att ha sten direkt på bänk, testat med gummiplattor från Clas Ohlson, SD-fötter och sedan Sylodyn i tre olika hårdheter. 

 

Bara av nyfikenhet. När du körde en sten mot fötter, ringde inte stenen då, och du fick återkoppling?

Link to comment
Share on other sites

Jag upplevde att en sten var sämre än två. Precis som du nämner så fick jag en något längre efterklang om jag "snärtade till den" med fingrarna. Nu är det stummare. Testade om det var någon skillnad om jag knackade på de två skivorna som de var - jämfört med om jag också lade ena handen på skivan samtidigt. Och "kling" mässigt så var det samma. Calle Jr nämnde möjligheten att också lägga ett tunt dämpmaterial mellan stenarna för att ytterligare minimera ringningarna. 

Förutom att lyssna på musik och känna vilken Sylodyn-fot som funkar bäst - så ger det mycket att sänka ner PU och knacka på stenarna. Här blev det betydligt mildare återkoppling med två stenar jämfört med 1. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Jag upplevde att en sten var sämre än två. Precis som du nämner så fick jag en något längre efterklang om jag "snärtade till den" med fingrarna. Nu är det stummare. Testade om det var någon skillnad om jag knackade på de två skivorna som de var - jämfört med om jag också lade ena handen på skivan samtidigt. Och "kling" mässigt så var det samma. Calle Jr nämnde möjligheten att också lägga ett tunt dämpmaterial mellan stenarna för att ytterligare minimera ringningarna. 

Förutom att lyssna på musik och känna vilken Sylodyn-fot som funkar bäst - så ger det mycket att sänka ner PU och knacka på stenarna. Här blev det betydligt mildare återkoppling med två stenar jämfört med 1. 

 

Logiskt. Tack. ?

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Daniel said:

 

Logiskt. Tack. ?

Det är generellt logiskt att antingen lägga en tunn viskoelastisk folie mellan skivorna, eller att kombinera med ett annat material (exvis trä) för att ge en mer bredbandig dämpning utan att i övrigt påverka det mekaniska systemet.

Men den största inverkan av dubbla stenar är att man sänker avisoleringsfrekvensen. Det gör att man kan ha styvare kuddar vilket ger en mer mekanisk koppling.

Alldeles för styva kuddar kan dock ge feedback.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-05 at 18:37, calle_jr said:

Det är generellt logiskt att antingen lägga en tunn viskoelastisk folie mellan skivorna, eller att kombinera med ett annat material (exvis trä) för att ge en mer bredbandig dämpning utan att i övrigt påverka det mekaniska systemet.

Men den största inverkan av dubbla stenar är att man sänker avisoleringsfrekvensen. Det gör att man kan ha styvare kuddar vilket ger en mer mekanisk koppling.

Alldeles för styva kuddar kan dock ge feedback.

 

Tack. Ditt kunnande väcker exprimentlustan. Får börja prova lite. Har tidigare varit inne på ett lager aluminium underst, sen koppar, och slutligen stenen. Det känns bredbandigt i mitt lekmannahuvud. ;-)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Daniel said:

Har tidigare varit inne på ett lager aluminium underst, sen koppar, och slutligen stenen.

Helt klart. Nu är dessa förhållandevis nära varandra resonansmässigt om man jämför med andra material. Men jag gillar detta bättre än för elastiska material som drastiskt påverkar uppställningens verkningssätt. Håller man på med det så är det ingen större vits att skaffa en Brinkmann tycker jag.

Men du kanske kan smyga in ett lager bly där mellan alu och koppar :cool:

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Men du kanske kan smyga in ett lager bly där mellan alu och koppar :cool:

Bly är ett bra och jäkligt dött material resonansmässigt :D Har det i en Base-platta på 50 kilo för min förstärkare. Hmm, den får nog plockas fram vid tillfälle.

I annat fall kan man välja Grafit som jag misstänker är i samma paritet resonansmässigt som bly :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett HubbaBubba-tuggummi från -87 som är stendött :smash:. "On a more serious note" så vore väl en stum massa som ett gammalt tuggummi en bra barriär mellan två stenskivor. Eller hur skulle det funka med de perforerade gummidukar som man har i båtar för at saker inte ska glida omkring. Skulle det kunna vara något att lägga emellan?

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, bigblue said:

Jag har ett HubbaBubba-tuggummi från -87 som är stendött :smash:. "On a more serious note" så vore väl en stum massa som ett gammalt tuggummi en bra barriär mellan två stenskivor. Eller hur skulle det funka med de perforerade gummidukar som man har i båtar för at saker inte ska glida omkring. Skulle det kunna vara något att lägga emellan?

1987 var ett mycket bra år för Hubba. Välutvecklad elegans och nästan oemotståndligt tugg och gnisselverkan som med tiden har utvecklats till en nästintill totalvinnare om det inte hade varit för den något undermåliga förpackningen som ger ett tämligen  enkelt intryck. Men återigen, som ett mellanlägg lämpar det sig väl samt konkurrerar långt mycket mer mot det ganska överskattade anrika Stimorol, men jag brukar säga som min vän BB sa om Toy eller var det Pepsodent som tog bort den gula hinnan som då var känd :39:

Oavsett är du helt rätt ute men om du vill prata plack så är inte jag rätt person. Kör hårt!

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, UffeZ said:

Bly är ett bra och jäkligt dött material resonansmässigt :D Har det i en Base-platta på 50 kilo för min förstärkare.

 

 

Miljömässigt eller ej så gillar jag de gamla Base-plattorna, riktigt tunga och solida.

Har en, mer eller mindre, under varje enhet på bänken som dessutom består av en c:a 130 kilos kalkstensskiva.

Mer massa åt entusiasten... Eller ? :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...