Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

Var ju inne på högtalarplacering för ett tag sedan och tycker att jag hittat en riktigt bra plats (och det gör jag fortfarande :-)

Här finns en länk till en kille i USA som håller föredrag i hur han ser på "speaker placement" som jag tycker är intressant.

Jag har själv varit inne på att allt måste vara symmetriskt för att få till det, men Bob menar att man bara ska gå på lyssningsintrycken.

Hans princip går ut på att man börjar med båda högtalarna placerade in mot lyssningsväggen. Och därefter drar man sakta ut den ena högtalaren mot lyssnaren tills basen "sitter på plats". Sedan gör man likadant med den andra högtalaren.

Han ger sig också på "rake angle". Något som jag inte vågat pilla på när det gäller mina högtalare.

https://www.youtube.com/watch?v=84Pf0ycbyBM

Inspirerande!. Jag drog igång direkt att testa lite olika placeringar. Intressant resultat med justering av speaker tilt. Just nu är jag relativt långt utanför den uppställning mina Audio Physic rekommenderas. Jag har låtit denna uppställning vara nu i drygt en vecka, och ska snart testa småjustera ytterligare. Jag tog mycket fasta på det föreläsaren nämnde kring sångarens placering i ljudbilden. Vad gäller avstånd från mig till högtalaren och toe-in, så började jag med vänster högtalare, och med toe-in vänster högtalare så placerade jag tills jag var nöjd med när det släppte tillräckligt och tog sig en bit in mot mitten. Sedan gjorde jag samma sak med höger högtalare. Tycker jag så här långt hittat en bra balans med mitt vanliga vardagsrum. Kul!

Link to comment
Share on other sites

Jag tog mycket fasta på det föreläsaren nämnde kring sångarens placering i ljudbilden. Vad gäller avstånd från mig till högtalaren och toe-in, så började jag med vänster högtalare, och med toe-in vänster högtalare så placerade jag tills jag var nöjd med när det släppte tillräckligt och tog sig en bit in mot mitten. Sedan gjorde jag samma sak med höger högtalare.

Samma här.

Link to comment
Share on other sites

Spännande att ni provat. Jag har själv beställt hem en CD med den aktuella låten som han tycker är bäst att använda - men som han numera inte står ut att lyssna på :Sing:. När den landar så ska jag göra ett försök och se hur nära (eller långt ifrån) jag hamnar dagens inställning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Audio Physic Scorpio och de är byggda med 7 grader bakåtlutande. Har ytterligare justerat graden och det känns faktiskt lite märkligt att se högtalaren vara så pass mycket offside jämfört med "normal" uppställning. Men, men... idogt justerande ger faktiskt rätt stora skillnader i nu senast mindre justering av invinkling i kombination något större justering bakålutande. Detta med bakåtlutande har jag aldrig funderat på tidigare, men det ger i alla fall mig en klart positiv effekt. Just nu vill jag inte röra något i denna uppställning då jag upplever att jag aldrig tidigare haft så bra ljudbild. Ska köra på detta ett bra tag, sedan justera till "normal" uppställning och se om jag fortfarande är lika entusiastisk. Bra musikstycken tröttnar man aldrig på ;)

Link to comment
Share on other sites

Bra musikstycken tröttnar man aldrig på ;)

Nej, men om man omedelbart kopplar en låt till arbete eller nåt annat negativt, så blir det svårt att gilla.

Det är som Glassbilen. Den låten är ju egentligen ganska bra, men man kan ju få percyspatt nu när man hör den.

Ballad Of The Running Horse finns med på den där 3x12" jubileumsutgåvan av Famous Blue Raincoat.

Link to comment
Share on other sites

Bra musikstycken tröttnar man aldrig på ;)

Nej, men om man omedelbart kopplar en låt till arbete eller nåt annat negativt, så blir det svårt att gilla.

Ja det där kan ju kännas igen. Exempelvis hatar jag låten I Gotta Feeling med The Black Eyed Peas som en tidigare chef tametusan alltid skulle nyttja som en pepplåt på veckovis säljmöte fredag morgon. Brrrrr....

Link to comment
Share on other sites

Bra musikstycken tröttnar man aldrig på ;)

Nej, men om man omedelbart kopplar en låt till arbete eller nåt annat negativt, så blir det svårt att gilla.

Ja det där kan ju kännas igen. Exempelvis hatar jag låten I Gotta Feeling med The Black Eyed Peas som en tidigare chef tametusan alltid skulle nyttja som en pepplåt på veckovis säljmöte fredag morgon. Brrrrr....

Den är ju skit bra!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har ju skrivits en del om Postnords undermåliga service den senaste tiden.

Jag är själv drabbad. Den gode brevbäraren envisas med att leverera stora platta paket från världens alla hörn.

Mycket irriterande....

IMG_4377_zpsglarbjmw.jpg.a966f255d5b72bb1087b4735fb4cba2f.jpg

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

OK - så får det bli.

Men som alltid när man ska få tillökning så måste man ju städa och göra fint till nykomlingen.

IMG_5040_zpsgvpxaxxv.jpg.9bc1860a54eb4c9321e86d191917a887.jpg

Det fanns mer att putsa med tops än jag hade trott. Om det kommer göra skillnad? Ingen aning men sämre lär det ju inte bli.

IMG_5044_zpsj20hlmcl.jpg.ad87445562d431c14574712dfb2e940a.jpg

När allt är avdammat och kontakterna var tvättade passade jag på att stryka på en omgång med Nordost antistat-medel som jag faktiskt upplever en positiv effekt av. Det är irriterande - för det innebär ytterligare ett moment som ska göras med jämna mellanrum. Men men...

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

IMG_4180_zpswma5cvo4.jpg.4d08ef9d72c414ae3589f3ca820cb813.jpg

Där ligger vår efterlängtade nykomling - välkommen hem Barbro Brinkmann. Eller Bardo som vi kommer kalla henne :).

Utrustad med EMT JSD6 puppa och Brinkmann 10.0 arm kommer hon kopplas samman med Röcklingers RIAA PHA2. Kablaget är Nordost Heimdall 2 med DIN till XLR.

IMG_4455_zps7qoskc3i.jpg.70c699d51ee83812ff6180c7f946464c.jpg

Plattformen är en Nero Assoluto skiva på 35 x 41 x 3 cm. Under den har jag placerat 4 SD kuddar som har 28 kilo som sin rekommenderade maxvikt (för 4 st). Det passar förhoppningsvis utmärkt då stenen väger 13 kilo och på spelaren på 15 kilo. Knackar jag på bänken som allt ligger på så transporteras inget upp i spelaren om nålen ligger på skivan. Men om jag knackar på stenen är det en helt annan sak. Men så antar jag att det "ska vara" då Bardo är en odämpad konstruktion som står på 3 stumma metallfötter.

IMG_4383_zpselu5akev.jpg.cf3e90c992a020a52d57ad25bb1df9e1.jpg

Nu har jag äntligen något att lägga innehållet i de stora paketen på - och sablar vad det låter bra!

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Bardo är en höjdarspelare! Minns när den visades för första gången på Stockholmsmässan för några år sedan. Vid sidan om mig stod Michael Fremer och viskade lite halvhögt till Peter McGrath att han hade den hemma för test. It´s real good! var hans kommentar. Det är inget dåligt betyg precis!

Många högtidsstunder att se fram emot!

Kul!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack alla. Det har tagit sin tid att komma fram till beslut - att kliva in i den analoga världen. Och sedan att hitta rätt i denna veritabla djungel. Valmöjligheterna gjorde mig tidvis paralyserad. Vad ska jag välja? Ska jag börja försiktigt och sedan uppgradera allt eftersom? Eller är det bättre att spänna bågen ordentligt och ta ett rejält kliv ut i vildmarken med förhoppningen att man inte känner behovet av att byta upp sig i en allt för närstående framtid?

Efter att ha lyssna runt i butiker, hos goda hifi-vänner och läst omdömen så kände jag att Bardo var något som skulle kunna bli en bra matchning. I mina öron osar det spelglädje och driv ur apparatens alla vrår. Det krävs ett tvåkomponents lim för att inte stampa taken och ryckas med. Dessutom är den underbart minimalistisk i sin design. Något som också frugan kommenterat uppmuntrande.

Men allt är så klart en kompromiss där jag valt bort annat - exakt vad det kan vara är jag i dagsläget lyckligt ovetandes om. :).

I helgen blir det injustering av spelaren när Stylus kommer på besök, vilket också ger ett tillfälle för mig att skaffa lite mer kunskap om inställningarna.

Vill samtidigt passa på att tacka er som skrivit de superba artiklarna om vinyl - en riktig inspirationskälla.

Link to comment
Share on other sites

Grymt! Stort grattis! Till och från har jag funderat på att det förmodligen kommer ramla in en vinylspelare hos dig också, och du verkar ha gått grundligt tillväga :)
Måste passa på att fråga och kanske få svar om Röcklingers kvaliteter, och om du jämförde med annat? Är lite frågvis här då jag så smått börjat testa för kommande inköp av nytt RIAA. Just nu håller jag på att beta av inom Avid.

Link to comment
Share on other sites

YYZ, jag har tyvärr inte några djuplodande erfarenheter av olika RIAA att bjuda på. Som alltid när man lyssnar på en anläggning i butik, på mässa eller hos hifi-vän, så är det ju hela systemet man hör. Och det är inte lätt att bena ut vad som är vad.

Men i mitt fall var det hemma hos Lindome som jag fångades av Röckingers kvaliteter då han spelar på PHA 1 och det låter mycket bra.

Det i kombination med att jag fick låna hem det samma från Akkelis här i Göteborg och testa gjorde att jag bestämde mig för att det var en utmärkt kombination för mig och mitt system. Och inte blir det sämre att hann komma ut en svart PHA-2 under tiden.

Den nya versionen har, som jag förstått det, blivit tystare och mindre benägen till brum, pga en inkapslad trafo. Den är helt balanserad och det är också i dessa domäner den kommer helt till sin rätt. Ingången är ju alltid balanserad per definition, men viktigt att kunna köra XLR ut för att tillgodogöra sig max av apparaten.

Det jag har att jämföra med är Musical Fidelity's VYNL RIAA (8900 kr) som jag tacksamt fick låna från Akkelis medan min Röcklinger tillverkades. Den kördes dock med RCA-kablage så en fullständigt identisk jämförelse är inte möjlig, men det är i alla fall samma kringutrustning och rum.

IMG_4452_zpsxlvmrc1v.jpg.44382b899b4fb44f2e0185e3e2acd131.jpg

I mina öron var det är stort steg upp till Röcklinger (som också kostar nästan 4 ggr mer). Framför allt är Röcklinger tystare, både upplevd svärta i presentationen men också rent fysiskt då det nästan inte kommer något brum eller brus från högtalarna när jag drar upp volymen. En förklaring är säkert att Musical Fidelity har en lite separat 12V matning med svart "wall wart" som man pluggar in i uttaget.

Numera kör jag alltså ut från DIN till XLR för att nyttja signalen maximalt. Och på bilden ser man kopplingen där man kopplar från kablaget som leder signalen internt till RCA kontakterna i skivspelaren - till att istället gå till den nya Nordost-kabeln direkt till RIAA't.

IMG_4453_zpssvrbg3rd.jpg.e8b747c92b380021cf95eed4b76258dd.jpg

Det andra som slog mig var storleken på ljudbilden som växte dramatiskt både i bredd och djup. Upplever Röcklinger som något mindre "varm" och "bjussig". Den här är mer neutral och korrekt på ett positivt sätt, och utan att bli torr och analytiskt. En bra avvägning i mina öron. Det resulterar bl a i en mer definierad bas och precisare instrument och röster.

Ett skivtips är Ray Brown och Soular Energy. Första låten Exactly like you har så mycket sväng att om man kan sitta still då, är det dags att se över utrustningen, eller så har man en annan musikpreferens vilket naturligtvis är helt ok :)

MI0001575231_zpsgoyn9cmf.jpg.c6dc72deaa5f7c04a9a2c338d8eafd3a.jpg

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...