Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue
 Share

Recommended Posts

Efter att ha testat en Dirac för att se hur digital rumskorrigering fungerar, beslutade jag mig för att testa något annat (för att det inte funkade hos mig).

Så jag har (till min frus stora glädje) lagt en V4 bakom vardagsrumssoffan. Anledningen till att den fick vara kvar - förutom de akustiska framstegen - var att den helt enkelt inte syns förrän man ska gå bakom soffan (vad man nu ska där och göra).

Målet var att ta ner den högsta baspuckeln (58 Hz) något.

Det blev till att ta fram en trave CD skivor och lägga i springan, för att sakta men säkert pröva sig fram. Körde från 1 till 7 skivor.

Tonen alstrades av XTX Room analyzer Pro.

kurvor%200%20och%205%20cd%20skivor%20800%20px_zpslsiwow1c.jpg

När jag var uppe i 5 skivor så hände något kul. Plötsligt hade basen tappat 3 dB. Mer än så lyckades jag inte kräma ur V4:an men det kändes ändå som ett bra steg i rätt riktning. Nu har jag alla toppar på samma nivå och basgången pendlar numera på +/- 5dB.

Det intressanta vid lyssnandet på annat än testtoner var att det inte bara blev en torrare och rappare bas kring den aktuella frekvensen. Det blev ett tydligare mellanregister. Resonanserna kommer inte igång lika lätt vilket ger en klart bättre presentation av ex flygel och manliga sångare.

Sedan var det någon som sa att jag skulle kunna prova att ställa några vingar på V4:an bakom soffan. Men då jag inte har någon "dödslängtan" väntar jag med detta ett tag till :).

Bra jobbat!!! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla glada tillrop.

Alla bäckar små heter det ju och V4:an tillsammans med Valhalla-kablarna har tillsammans skapat en ljudbild som jag tycker är klart bättre.

Nu ska jag spela musik ett tag och låta "prylarna" vara :).

Hur länge då? ;)

Vi har ju ett test på G!

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Perfekt! Mitt (gamla) minne från besöket hos dig säger mig att detta är ett steg i rätt riktning!

Åh dB är inte allt, utan tidsaspekten är minst lika viktig!

Håller med.

Vad säger dig vattenfallet till höger om dB grafen. Kan du läsa ut något av det?

Link to comment
Share on other sites

Det blir enklare/säkrare att diskutera "tidsaspekter" om man mäter med exvis REW.

Diagrammet till höger visar förvisso hela efterklangen i basen, men i REW kan man se ETC.

Och jag tror att man kan lura sig själv om man drar för mycket slutsatser från XTZ Room Analyzer.

Så här ser de ut i all sin prakt. Öl nr 12 från trappistklostret Westvleteren.

http://i1233.photobucket.com/albums/ff387/...zpsz24so4fs.jpg

Var tvungen att öppna en igår bara för att se att jag inte drabbats av "korven i skogen-syndromet".

:mm:

Link to comment
Share on other sites

Fastna bara inte för mycket dina mätningar. Då är det lätt att glömma musiken. Har sett vänner som gjord detta och för dom har musiken mest blivit utbytt mot testtoner och rosa brus. Och en och annan del av vissa delar på ett musikspår, som då används i samma syfte som mer komplex sammansättning av testtoner och bastrycksupplevelse. Dvs musiken har helt tappat betydelse och hifi:n har bara blivit en stor och eländig frustration. När jag hade mina Respons Grand D så höll jag på att fastna i denna frustration eftersom dom skapade svåra akustiska problem i mitt rum och jag aldrig fick någon kontakt med musiken utan bara med rumsproblemen och det svullna och diffusa soundet från högtalarna pga av dålig synergi mellan rum och högtalare.

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

för dom har musiken mest blivit utbytt mot testtoner och rosa brus. Och en och annan del av vissa delar på ett musikspår, som då används i samma syfte som mer komplex sammansättning av testtoner och bastrycksupplevelse. Dvs musiken har helt tappat betydelse och hifi:n har bara blivit en stor och eländig frustration.

De kallas audiokrater...

Men när det gäller rumsakustiska mätningar så bör man egentligen löpa linan ut.

Det finns en hel del som bara mäter och tror att det genom trolleri blir bättre av det :)

Visst kan det finnas en poäng i att veta vad man har, men framför allt bör man vara beredd på att göra något åt en bristfällig rumsakustik också. Väldigt få rum är bra som de är.

Link to comment
Share on other sites

De kallas audiokrater...

Men när det gäller rumsakustiska mätningar så bör man egentligen löpa linan ut.

Det finns en hel del som bara mäter och tror att det genom trolleri blir bättre av det :)

Visst kan det finnas en poäng i att veta vad man har, men framför allt bör man vara beredd på att göra något åt en bristfällig rumsakustik också. Väldigt få rum är bra som de är.

Dessa personer har Svanå rum i level 3 klass. Men som jag brukar säga med Varitunes modulerna så har man världens EQ eller delningsfilter att skruva på. 0,5 cm ändring på några V4/V6 i ett rum gör mer än dom små ändringarna högtalartillverkarna gör i delningsfiltret, när dom finjusterar. Du får ett vapen i din hand att ändra efterklangstider i basen som ändra hela återgivningen.

Men jag håller med dig, antingen tar man bara absolut det största problemet med få Varitunes eller går man hela linan ut och rättar till rummet så bra som det bara går. Men så kommer den aspekten in att folk många gånger vill ha ett vanlig vardagsrum om stereon står där. För många är livet mer än hifi och då får man leva med en kompromiss och den blir aldrig perfekt. Då måste man släppa på kraven på nå absoluta hifi-nirvanan. För mig är det viktiga att alltid att musiken kommer i centrum, och det gör det först när jag har nått en bra nivå på mitt system och minimerat mina akustiska problem. Men denna nivå är personlig, det som är bra för mig kanske inte alls duger för dig osv. Men sitter jag nöjd så har jag nått mitt mål i alla fall och kan bara gratulera och njuta lite extra när jag besöker vänner som har väl sammansatta och musikaliska system. Och detta tycker jag många har bla Bigblue! Jag är övertygat att han kommit ytterligare en bit på väg sedan jag var där sist.

Link to comment
Share on other sites

För mig är det viktiga att alltid att musiken kommer i centrum, och det gör det först när jag har nått en bra nivå på mitt system och minimerat mina akustiska problem.

Det finns grader i helvetet. När jag bytte till mina Temptation såg det så här i min mätning.

Startlge.jpg

Jag kan garantera att då stod inte musiken i centrum. Det lät pinsamt illa och en del skivor var direkt ospelbara. Det var inte fråga om att vinkla högtalare eller flytta lite hit eller dit. Jag kallade på professionell hjälp. Engelholm Audio mätte med annan utrustning som också fångade tidsaspekter och var resonanserna fanns. Ovanstående kurva i hans mätning så ut som följer. Som ni kan se i vattenfallet kring framför allt 50 Hz så var inte peaken enda problemet. Bastonen klingade inte ut med följd att nya bastoner genererades innan de gamla var släckta s a s. Rummet fylldes av muller.

bebop_corner_back.JPG

Efter behandlingen såg det ut som följande graf visar. Jämnare frekvensbalans och tidsaspekten har förbättrats dramatiskt.

moz-screenshot-70png.jpg

Ett annat sätt att illustrera tidsaspekten är Pers mätning av impulssvar före och efter.

bebop_tids_linje_before_after.JPG

Detta och mer därtill har redovisats i mer detalj i äldre tråd. Jag vill ändå visa på att behovet av åtgärder kan variera högst avsevärt från rum till rum. Mina tidigare högtalare skapade inte på långt när samma problem och i mitt tidigare hus hade jag betydligt större rum. Där provade jag Temptation första gången och akustikfixa fanns inte ens på kartan.

Men rådet som många gånger framförts på forumet att få en testmätning gjord kvarstår. Framför allt om musiken står i centrum.

Jag är inte alls förvånad över den förändring Biblue redovisar trots den till synes lilla förändring grafen. Högra tabellen hittar heller inte någon basnod vilket också är en god indikation.

Link to comment
Share on other sites

Har man sådan otur som du hade med ditt rum och dina Temptation så finns det bara två saker att göra antingen sälja högtalarna och köpa ett par som passar rummet bättre eller göra som du gjorde och byggde ett bra akustik rum. Jag hade samma problem med mina Respons. Jag hade 26 st Svanå basabsorbenter (V4/V5/V6) men fick aldrig det att bli så bra så jag kunde njuta av klassisk musik. Jag bytte till Magnepan 20.7 på Svanå-Matts inrådan och kunde sälja alla mina absorbenter, har idag bara 3 st V5:or som är stativ för mina PC1200 paneler. En linesource dipol ställer minimalt med krav på rummet. Men vill man inte ha en (eller två ;) ) stor och bred högtalare, dipol högtalare som kräver att stå en bra bit ut rummet eller har en högtalare som man tycker ger allt det där som man själv vill ha. Då är det svårt att kompromissa med akustiken.

Märk väl Bebop att jag inte sa att man inte skall satsa på akustik fullt ut. Utan bara att alla inte kan göra detta pga av en bättre hälft eller att anläggningen står i ett vardagsrum som skall fungera för fler ändamål än musikåtergivning på en hög nivå. Om du har följd tråden som BTS och Timbre har gjort på mitt rum så har du säkert sätt att jag hade ett rätt välfyllt Svanå-rum. Men jag föredrar Magnepan och mitt nya akustikrum som är av modell light. Men detta fungerar enbart eftersom jag valde att byta högtalare.

Jag tycker att Svanås produkter är superbra och har gett oss en helt ny förutsättning att behandla vår rum så att vi kan få våra högtalare att fungera bra även med dåliga grundförutsättningar. Vi har tur som har Matts och Engelholm som kan justera in våra rum samt förstå vilka produkter vi måste ha för att komma i mål.

Kul att du har fått till rummet så du kan njuta av dina Temptation!

Tillägg: jag får nämna Kalle Andren från Sofsci i dessa sammanhang också som är en mycket kompetent person med stor förståelse för akustik och hanterar rumsmätningar på ett förträfflig sätt. Vi har säker fler personer som kan nämnas i dessa sammanhang.

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Märk väl Bebop att jag inte sa att man inte skall satsa på akustik fullt ut. Utan bara att alla inte kan göra detta pga av en bättre hälft eller att anläggningen står i ett vardagsrum som skall fungera för fler ändamål än musikåtergivning på en hög nivå.

Visst är det så. Men då är det kanske så att man har en sämre hälft. En sådan kan man också byta. ;) Att säga nej innan man ens försökt är inte riktigt min väg. Det finns mycket listiga och kreativa lösningar på att integrera "osynliga" funktioner i ett rum som inte på något sätt skämmer ut sig. Det fins det fler exempel på här på forumet. Ett öppet sinne är en förutsättning för idéer och kreativa lösningar.

Engelholm säger att mitt rum ligger på omkring level 2 och det räcker. Jag är mycket nöjd.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag skall inte dra hela min story igen, som handlar om ett "omöjligt rum" akustiskt.

Men så mycket skall jag säga att det trots allt går att förändra med lite kreaktivitet och förmåga att tänka annorlunda. Att smyga in HH-are men med andra format och placeringar för att dölja dem är inte omöjligt. Finns många exempel på detta som t.ex integration i bokhyllemöbel eller hörnplaceringar eller helt enkelt att ändra formaten på V4:or och V6:or, smalare och högre t.ex.

Ett stort steg kan jag tycka var när Matts utvecklade plexiglaswingen som snarare kan uppfattas som en konstinstallation än en diffusor.

Så när man som i mitt fall stod på gränsen att ge upp musiklyssnandet så finns det hopp. Egentligen med att samarbeta med en duktig akustiker som inte bara har färdigproducerade produkter utan förmår att skapa egna lösningar utifrån kundens krav. Det har Matts bidragit med hela tiden sedan jag första gången han kom in i mitt hem. Och vardagsrummet gillas av min sambo!

Annars kan man hålla på att byta utrustning i det oändliga utan alltför påtagliga resultat. Grundförutsättningen är att man har ett rum som lirar med, då kan man nöja sig med enklare utrustning i övrigt och skapa riktigt ljuv musik!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så. Men då är det kanske så att man har en sämre hälft. En sådan kan man också byta. ;) Att säga nej innan man ens försökt är inte riktigt min väg. Det finns mycket listiga och kreativa lösningar på att integrera "osynliga" funktioner i ett rum som inte på något sätt skämmer ut sig. Det fins det fler exempel på här på forumet. Ett öppet sinne är en förutsättning för idéer och kreativa lösningar.

Engelholm säger att mitt rum ligger på omkring level 2 och det räcker. Jag är mycket nöjd.

Det absolut viktigaste är att du är nöjd med ditt rum och du har fått ett fint rum som ser musikaliskt ut ???

Jag håller med dig att man kan vara kreativ. Det bästa är att Matts alltid är så hjälpsam och verkligen försöker att få sin kund nöjd. Jag "tjatade" alltid på Matts att skulle ta fram transparenta akustik produkter. Och några år senare hade han kommit fram till sin första V-vinge i PC materialet. Jag gillar hans transparenta vingar skarpt, men dom gör tyvärr inget åt basproblemen som Bigblue har :black: Alla typer av basabsortion under 60 Hz blir tyvärr stora. Det ändå är väl avstämda band absorbenter, typ avstämda väggar.

Om man vill ha ett vardagsrum som ser ut som ett vanlig vardagsrum, så får man ha detta i planeringen när man bygger ett nytt hus och bygga in sina Varitunes i väggarna samt beräkna rumsmåtten noga och använda rätt material i väggarna. Så kommer jag att göra om jag bygger ett nytt hus igen i alla fall. Men att det blir 100 % är ju ingen garanti. Akustik är svårt och kräver både stor kunskap och erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Jag skall inte dra hela min story igen, som handlar om ett "omöjligt rum" akustiskt.

Men så mycket skall jag säga att det trots allt går att förändra med lite kreaktivitet och förmåga att tänka annorlunda. Att smyga in HH-are men med andra format och placeringar för att dölja dem är inte omöjligt. Finns många exempel på detta som t.ex integration i bokhyllemöbel eller hörnplaceringar eller helt enkelt att ändra formaten på V4:or och V6:or, smalare och högre t.ex.

Ett stort steg kan jag tycka var när Matts utvecklade plexiglaswingen som snarare kan uppfattas som en konstinstallation än en diffusor.

Så när man som i mitt fall stod på gränsen att ge upp musiklyssnandet så finns det hopp. Egentligen med att samarbeta med en duktig akustiker som inte bara har färdigproducerade produkter utan förmår att skapa egna lösningar utifrån kundens krav. Det har Matts bidragit med hela tiden sedan jag första gången han kom in i mitt hem. Och vardagsrummet gillas av min sambo!

Annars kan man hålla på att byta utrustning i det oändliga utan alltför påtagliga resultat. Grundförutsättningen är att man har ett rum som lirar med, då kan man nöja sig med enklare utrustning i övrigt och skapa riktigt ljuv musik!

Calm

Håller med dig till 100% när du kallar den transparenta vingen en konstinstallation! Den går att ljussätta snygg också :Idea:

Absolut har du rätt att du kan ändra måtten, exempel lite som nya V5 som inte tar så stor plats. Tyvärr tappar du lite effekt att ändra formen från den vanliga V-modulen. Jag har för mig Matts sa att den får kvartstoner och då och tappar något i effekt* Men detta kan Matts och Engelholm säkert hjälpa oss med en korrekt utvärdering ;)

Jag hade själv smala special moduler på mina sidoväggar som tog mellan 50-70 Hz. Men dom var aldrig så effektiva som V4:orna som stod där tidigare.

Jag har samma erfarenhet som dig när det gäller Matts hjälpsamhet och förstålese för mina design krav.

Sedan kan ju inte Matts trolla. Vill jag ha en smal och liten basabsorbent så får öppningen på porten bli minimal för frekvensen och därmed mindre effektiv. Detta måste jag som kund ta på mitt eget ansvar.

Mitt inlägg handla från början att inte glömma av musiken och fastna i för mycket mätningar. För även relativt små förändringar i mättning kan göra väldigt mycket för hur man upplever musiken. Det är lätt att börja jaga förbättringar utifrån mätningen och vilja ha lite bättre hela tiden. Lite distans är alltid sunt :71: vilket är lättare sakt än gjort :blush

* det beror på formen och Matts kanske menar att det var mina självbyggda hörn absorbenter med en lång port. Kommer inte ihåg denna diskussion exakt.

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Så här ser de ut i all sin prakt. Öl nr 12 från trappistklostret Westvleteren.

IMG_2794_zpsz24so4fs.jpg

Var tvungen att öppna en igår bara för att se att jag inte drabbats av "korven i skogen-syndromet".

Som tur var höll intrycken från resan i sig - detta är en makalöst god öl.

Perfekt till kommande hifi-träffar i goda vänners lag :mm:

Oj, dessa bilder hade jag missat :dead: Vilken öl, världens bästa enl många öl entusiaster och kännare :mm: lite av en helig gral :77:

Bland dessa vänner och denna hifi-träff skulle man ju vilja ingå :63:

Link to comment
Share on other sites

Oj, dessa bilder hade jag missat :dead: Vilken öl, världens bästa enl många öl entusiaster och kännare :mm: lite av en helig gral :77:

Bland dessa vänner och denna hifi-träff skulle man ju vilja ingå :63:

Självklart står du på "gästlistan". Då får man dessutom gå för i kön :D

Link to comment
Share on other sites

Ja både hifi och ölen är säkert bra för själen ;)

Kul att det lirar och tydligen riktigt bra också :icon_smile_cool:

Grattis om jag inte redan skrivit det.

/byZan

Tack byZan.

Hör av dig när du befinner dig på denna sidan av landet så bjuder jag på lite "själavård" :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Apex skrev i sin tråd den retoriska frågan: Vad gör man när asagudarna låter det regna kablar från Valhalla?

Ja, i mitt fall blev det att göra som The Weather girls sjunger i sin superhit - I'm gonna go out, I'm gonna let myself get, Absolutely soaking wet.

Eller översatt i hifi-termer: 3 Valhalla strömkablar (Strömrenare, förstärkare, dac) och en XLR. På plats sedan tidigare finns högtalarkabel av samma modell.

Att byta ut en enstaka kabel kan göra skillnad, det har jag erfarit själv. Att byta ut "allt" mot en uppsättning av den här digniteten var omtumlande och upplyftande.

Musiken fick en härlig krispighet. Lite som skillnaden mellan att titta ut över vyerna en varm sommardag. Fint. Och sedan jämföra det med att stå på samma plats och spana en klar höstdag när det känns som om man kan se bortanför horisonten. Så upplevde jag det. Plötsligt kunde man höra detaljerna också i de svagaste delarna. Diskanten sträcker ut mer och basen klart torrare. Takt och tajming fick ett rejält lyft vilket gör att det upplevs som om det svänger mer om musiken. Känslan är att allt startar och stoppar tydligare.

IMG_3151_zpsxm00dhha.jpg

Detta måste naturligtvis firas. Och det gjordes tillsammans med en handfull entusiaster från Västkusten och här var det inte bara musiken som stod i centrum. På bordet fanns nämligen några exemplar av den sällsynta drycken Vestvleteren nr 12.

För att vi sedan ska orka med att lyssna på systemet så bjöds det även på tilltugg som skulle matcha ölens fruktighet, sötma och beska. Det blev vildsvinssalami, melon med parmaskinka samt ett par hårdostar som jag tycker funkar bra.

IMG_3152_zpsg2uyl7h7 kopia.jpg

Vin och ost har väl alla provat, men öl och ost kan också vara riktigt bra. Här var det parmesan, gruyere och en lagrad comté som stod för sältan.

IMG_3153_zpskmzdan97.jpg

Tack för trevligt sällskap och för att ni ville "låna ut" era öron och smaklökar ett par timmar :).

IMG_3150_zpsf7n8yszr.jpg

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Tusen tack Bigblue! För en ljudmässig high end upplevelse, där även gommen fick en high end upplevelse som sent skall glömmas. Börjar med skriva att din analys verkligen är klockren vad utfallet blev med bytet till Valhalla rak igenom i ditt system. Håller med dig till 100 % Vilken lyft det blev för ditt system! Stort Grattis!!!

Som öl älskare så måste säga att denna trappist kloster öl var unik i sin karaktär: Mjuk, nyanserad, fruktig, söt, totalt unikt balanserad. Med en krispig och sprittande gomkänsla. Fast alkoholstyrkan är ca 10 % fanns det inte ens en uns betoning av "spritighet" eller alkohol smak utan bara en lång balanserad gomupplevelse som fick belöningssystemet att sjönga i kör. Jag är fullt medveten om att denna öl är något väldigt få människor får uppleva och känner mig grym priviligerad att jag fick denna möjlighet :mm::app:

Ölen fungerade perfekt ihop med valet av tilltugg som Bigblue så noga hade komponerat ihop. Mums :41: En bättre start på en hifi träff med dessa trevliga musik älskande gentlemän kunde man inte få. Sedan fick vi många sköna timmar med bra musik i detta vältrimmade musikaliska system. Man kanske skulle flytta till dessa trakter på västkusten istället :39:

Mvh Claes

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Tackar också! Lunchen var toppen, ölet prima och musiken bedårande. Sällskapet var det heller inget fel på.

Som bigblue skriver är det ofta så att man byter en kabel år gången ,. Då hör man viss skillnad men att uppgradera ett helt kabelset gör verkligen skillnad. Man måste nog se kabelhärvan som en enhet och bedöma utifrån det. Då är jag nästan beredd att hålla med Daniel.

Kablarna bör vara 50 % av anläggnignens totalpris. Tokigt men det ligger något i det.

Det är ett ordentligt kliv framåt för bigblue tycker jag. Inter mycket att klaga på. Ordning på allt.

Grattis!

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Var ute och körde lite terränglöpining idag och för mig funkar detta många gånger som en slags meditation då man får tid till både "nya" tankar och "inga" tankar. Och efter någon timme så slog det mig att det gick att dra intressanta paralleller mellan olika sorters löpning och olika musikstilar :thumbsup: Så här: När man är springer på en gångbana eller ett välpreparerat motionsspår så blir det mesta ganska förutsägbart. Man ser i god tid vad som kommer i form av uppförsbacke, spång eller annat hinder. Man kan med andra ord vara ganska passiv. Lite grann som att lyssna till massproducerad popmusik. Ganska tråkigt med andra ord. Men att springa terränglöpning är mer som jazz. Här måste du vara aktiv som löpare och hela tiden hänga med: Det funkar inte att bara lunka på utan ibland måste du ta dubbelsteg och ibland hänga någon 1/10 sekund längre i steget för att komma över stenen, roten eller bäcken. Och precis så upplever jag bra jazz. Den kräver mer av mig som lyssnare - men ger också mer tillbaka. Det är inte helt givet hur musikstycket ser ut längre fram. Och precis som ett steg måste "hänga" vissa gånger, är det så en skicklig trummis håller driv i stycket. Kanske bara jag som gör dessa utflippade jämförelser - men jag tänkte dela med mig lika väl.

Stärkt av löprundan (och av alla intryck vi fick med oss från München) så tänkte jag att det var dags att försöka sig på en lätt justering av högtalarpositionen. Jag trodde att jag hade placerat burkarna på i stort sett varje tänkbar fläck i vardagsrummet - men det fanns tydligen en bit jungfrulig mark kvar. Jag skulle inte gå så långt som att säga att jag har ett "problemrum". Jag njuter för fullt men jag har en bas som inte är "blyg" av sig. Och spelar man ordentligt högt så tar den över. Men i den nya positionen så minskade basen med flera dB. Som om jag tagit in ett antal V6:or. Och allt handlade om att jag flyttade isär högtalarna 10 cm per sida och några cm fram åt. Jag spelade den ena basrika plattan efter den andra. Bland annat Pete Belascos Deeper som kunde sätta igång rummet duktigt på hög volym. Men inte nu. Och djupbasen fanns fortfarande kvar för kläder och soffa vibrerade behagligt när bastonerna ljuder. Eldprovet är låt nr 8 (Way down deep) på Jennifer Warnes skiva The Hunter. Denna har jag aldrig kunnat spela med bibehållen njutning utan att dra ner något på volymen för att inte hela rummet ska gunga med. Men ta mig tusan. Det funkade det med. Hur det kommer sig att några cm kan göra sådan skillnad i basen där våglängderna för de aktuella frekvenserna mäts i 10-tals meter har jag ingen aning om. Men som tur är måste man inte förstå allt för att kunna njuta av det :D .

Link to comment
Share on other sites

Låter som enbart positiva tankar och det är väl aldrig fel :)

Löpning är i allra högsta grad rytm. Rak takt med tajt driv, eller varierande både i takt och styrka, såsom terränglöpning kräver. Terräng kan vara som den lite smånätta jazzen, eller som den "tuffa milen" med smak då av progressiv metal ;)

Härligt att du hittat mer rätt i avstånd. Även justering toe-in? Finns ju som i det mesta mycket tips från andra erfarna, men med egen finputsning går det ju att finna sin helt egna trivselfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Apex, Trance musik borde vara likvärdigt med löpband...

YYZ, toe in blev nästan oförändrad. Något mindre invinklade än tidigare då de möttes 10-20 cm framför näsan. Nu är det mer rakt på snoken :).

Precis som du säger så går det att med erfarenhet hitta en "lagom" bra position som funkar till det mesta. Sedan är resten lite "trial and error". Man får knuffa och lyssna om vart annat. För det mesta har det handlat om subtila skillander där något gradvis har förändrats i takt med att högtalarna positionerats om. Men här vart det men ett rejält kliv.

Har ägnat kvällen åt att mäta den nya positionen från alla upptänkliga vinklar. Fortfarande något konfunderad över den impact som flytten hade. Har öppnat och stängt skåp och garderober för att försöka utesluta dessa faktorer. Men om jag lyckas hålla den här presentationen konstant så är det ett tweek av bästa valör: helt gratis och D.I.Y.

Link to comment
Share on other sites

Apex, Trance musik borde vara likvärdigt med löpband...

YYZ, toe in blev nästan oförändrad. Något mindre invinklade än tidigare då de möttes 10-20 cm framför näsan. Nu är det mer rakt på snoken :).

Precis som du säger så går det att med erfarenhet hitta en "lagom" bra position som funkar till det mesta. Sedan är resten lite "trial and error". Man får knuffa och lyssna om vart annat. För det mesta har det handlat om subtila skillander där något gradvis har förändrats i takt med att högtalarna positionerats om. Men här vart det men ett rejält kliv.

Har ägnat kvällen åt att mäta den nya positionen från alla upptänkliga vinklar. Fortfarande något konfunderad över den impact som flytten hade. Har öppnat och stängt skåp och garderober för att försöka utesluta dessa faktorer. Men om jag lyckas hålla den här presentationen konstant så är det ett tweek av bästa valör: helt gratis och D.I.Y.

Låter toppen. Jag får komma och lyssna lite snart tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...