Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

Då är sista biten av Valhalla pusslet på plats! Den som följt tråden vet att jag svävat ut både högt och lågt när det gäller kablar. Testat friskt för att hitta symbioser som gör att 1+1 blir 3. Men jag kom hela tiden tillbaka till Nordost. När jag insåg att detta var det som passade mina öron och anläggning så har jag sökt mig fram med detta som utgångspunkt. Och nu så har den sista Valhalla-delen infogats i min anläggning - en phono-kabel. Den ersätter Heimdall 2 som har skött uppgiften med bravur. Otroligt mycket spelglädje räknat i kronor. Men trot eller ej - det fanns ytterligare några uns till att hämta med en Valhalla :-). 

Den nya kabeln tillförde två delmoment. I de lägre registren gav den bättre timbre och snärt. Basen gick inte lägre ner i registret, men blev torrare och det kändes ännu svårare att sitta still. Transient-snabbhet? Den andra delen var ytterligare lite mer luft och öppenhet i de övre registren. Svaga toner och ljud som jag annars inte noterat trädde nu fram. 

Som alltid när man pillar in nya grejer i systemet så påverkar det annat som måste justeras något för att åter hitta sin optimala roll. I mitt fall innebar det en mindre justering av VTA som Apex lånade sina öron till. Den något "rikare" presentationen som Valhalla bidrog med gjorde  att vi kunde höja VTA med ett varv, vilket gissningsvis motsvarar 2 mm (knappt en halv grad). Basen stramades upp något och ytterligare skira toner kunde till synes viktlöst klinga iväg från högtalarna, detta utan att de "S-ade". Faktum var att vi, för att testa yttergränserna, skruvade VTA +/- 3 varv. Det är ca 80 % av rangen för Bardon. Och trots det överentusiastiska testet var skillnaderna mycket mindre än jag trott. 

Vi körde alltså först -3 varv, sedan +6 varv (3 varv över utgångsläget). Det fösta läget gav en bas utan snärt och tajming och något beslöjad diskant. 3 varv över utgångsläget gav en sabla snärt i maskineriet men allt blev något tunt. Men det handlar inte om några himmelska skillnader. Därefter jobbade vi oss från +3 varv ner till utgångsläget och upp igen tills att vi slutade på 1 varv över startpunkten. Så nu är jag klar. Tack för mig.... :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det var en trevlig övning. Vi började övningen med ett fantastiskt ljud som var svårt att hitta fel på, lyckades förbättra detta lite till och slutade med ett fantastiskt ljud med guldkant. Utöver en massa delar i anläggningen som förbättrats under senaste åren förundras jag över hur akustiken låter bättre utan att något hänt med den. I Bigblues system är det tydligare än jag riktigt kan förstå. Men systemåtgärder har på något vis gjort livet lättare för högtalarna/membranen att hålla koll på signalerna och det resulterar på något vis i att de basförstärkningar man hörde hos bigblue innan inte märks av och en del lite klirriga efterklanger från mellanregister och uppåt, som kunde upplevas dränka lite detaljer finns i stort sätt inte heller. Det finns faktiskt inget i akustiken som sticker ut negativt och stör musikupplevelsen. Så som det skall vara i ett vältrimmat och välfungerande system. Då blir det 100% musik och det är därför jag håller på med det här.

52 minutes ago, bigblue said:

Så nu är jag klar. Tack för mig.... :D

 

 

Haha... säkert!!! Mig lurar du inte. :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Grattis Bigblue! 

Jag fick själv tag i en Valhalla phono-kabel för ett tag sedan. Känner igen mig i din beskrivning :thumbsup:

Klar nu?! Blir man någonsin det? Eller vill man innerst inne kanske inte ens bli det.. ^_^

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag tror inte att man vill det - det är bara sådant man säger till sin fru/partner/sambo :D.

Hade tidigare en arbetskollega vars far hade landets kanske främsta frimärkssamling. En dag så blev den komplett och min kollega hade aldrig sett sin far mer bedrövad. Lyckan som han själv trodde att han skulle känna infann sig aldrig. Istället blev det ett antiklimax - vad ska jag göra nu?

Nu har inte hifi en lika definierbar gräns men klar det vill jag aldrig bli - däremot hoppas jag vara nöjd under hela resans gång. 

Som nu. Lyssnar just på Gene Ammons - Boss Tenor (Analogue Production/Prestige). Min Lyra Etna plockar fram så mycket välbehag ur denna underbara platta att jag inte kan sluta att häpna. Därefter förvaltar det resterande systemet impulserna på bästa sätt så att Amati Futurorna kan förmedla gåshud från ett material inspelat 57 år tidigare. Känner mig väldigt lyckligt lottad. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, JoL said:

Stort grattis till fin kabel Bigblue. Sitter själv med en Frej 2 phonokabel som jag är mycket nöjd med.

 

Härligt JoL, ja det tycks onekligen finnas något i Sonus Faber/Nordost kombon som tilltalar många. Kanske högtalarnas organiska, något varma toner i symbios med Nordost transient-snabba, friska, klara kablar.  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
13 hours ago, P-pan said:

Du skakar väl inte ur stolen/soffan när du lyssnar ?

Christian Berner gör väl material lämpliga för soffkuddar om man vill sitta stabilt?

Att något ska sitta på det tror jag på i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Taxmannen said:

Tejpen kanske bara är ett villospår! Jag gissar att någon som jobbar på CB har sålt dig en begagnad Rönt :icon_smile_cool:

Hur jag än letade fanns bara färgglada klossar i paketet :Cry:.

IMG_6777.jpg.2c044d21ee362535809801d80ff46202.jpg

Nåväl, får väl göra det bästa av detta. Innehållet var beställt efter konsultation med @calle_jr som bistod med oersättlig kunskap för att jag skulle lägga en order. Det blev 25 mm höga block av ND, ND och NE. 

Utgångsläget är att jag har 6 st SD kuddar som klarar upp till 7 kg st. Och hela uppställningen väger in på 41 kg. Detta låter utmärkt i mina öron men jag har också lärt mig att "allt kan låta bra tills man hör något som låter bättre". Så frågan var om det fanns mer att hämta vad gäller dämpning för att optimera förutsättningarna för Bardon. 

IMG_6788.jpg.99b63ee1af18ea61776ccbc725fc5fdb.jpg

Första steget var att skära till bitarna i 25mm kuber. Inte helt lätt då materialet gärna "nyper" och dessutom deformerar något under belastning. 

Först ut var ett "knack-test" med nålen nedsänkt på skiva och volym på normal nivå. Detta gav med SD ett dovt bummel. Med ND (som var den som på pappret skulle vara rätt matchning) uppstod samma bummel men även en tendens till "skrammel" som om PU var på väg ut ur spåret. Med NE sänktes bummelnivån och jag fick en torrare resonans. Nästa steg var att spela musik....

Link to comment
Share on other sites

Följer med nyfikenhet...... enl Franc Kuzma ( jag vet att jag låter som Stina "hemma på vår gata i stan") ska man passa sig för att föra in fler fjädrande konstarter i vinylavspelningskedjan. Om spelaren är av mjuk uphängningstyp kan det vålla problem men även med en enkel "stum plint" enl Franc är det mycket lättare att kontrollera resonanser av högre ordning, gärna med ett bredare spektrum än riktigt låga dito. Det beror på spelarens konstruktion såklart men jag har testat och är beredd att hålla med honom.

Varje ny uppställning har vållat nya problem samtidigt som det löst gamla. Bäst och minst problem fick jag med den rekommenderade lönnhyllan och stenhård koppling, förutom de o-ringar som sitter orginal. Det blir jämnbra och gör aldrig bort sig. Man kan lätt bli lite tossig i jakten på den ultimata lösningen, he, he he.

Link to comment
Share on other sites

Vibrerar det på Mars påverkas inte Jorden. De är mekanisk frikopplade från varandra. 

I mitt system funkar det sämre med mjuka material nära Vinylspelarens grundkonstruktion, men med en STOR massa mellan dämpningen och vinylspelaren blir det jättebra. Tänk på att jordklotet hänger mkt fjädrande i ett gravitationsfält från bla solen utan mekanisk jord och det känns ändå ganska stumt när man trillar på det pga den stora massan jorden har jämfört med den man har själv.

Därför tror jag att det ofta funkar med mjuk välanpassad vibrationsdämpning även till spelare som är byggda för fasta kopplingar till underlaget om man kompenserar det mjuka med stor massa. Men det är bara min teori och som det funkar hos mig när jag lyssnat mig till effekten.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Förstår hur du tänker, tänkte likadant förut. Det känns på något sätt rätt med mycket frikopplad massa. Men resonanskontroll kan vara ännu effektivare med en mindre mängd massa och lättare att kontrollera dessutom. 

Jag är ingen expert heller, det finns personer här som har mycket bättre koll än jag. Helt problemfritt är det inte med mycket massa iaf, för när den väl är i rörelse vilket lär hända är det mycket svårare att kontrollera. 

Har man inga problem behöver man ju inte heller fixa det. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Adagio said:

Förstår hur du tänker, tänkte likadant förut. Det känns på något sätt rätt med mycket frikopplad massa. Men resonanskontroll kan vara ännu effektivare med en mindre mängd massa och lättare att kontrollera dessutom. 

Jag är ingen expert heller, det finns personer här som har mycket bättre koll än jag. Helt problemfritt är det inte med mycket massa iaf, för när den väl är i rörelse vilket lär hända är det mycket svårare att kontrollera. 

Har man inga problem behöver man ju inte heller fixa det. 

 

Min utgångspunkt har varit Helmut Brinkmanns egna tankar om hur man får ut mesta möjliga ur sin spelare. Han förespråkar själv att den ska stå på ett stumt underlag (stenskiva). Och man har i samarbete med HRS tagit fram en plattform som är speciellt anpassad för Bardons vikt där granitskivan vilar på skräddarsydda HRS-klossar. Men om detta är det som funkar bäst hemma hos X eller Y får ju som alltid öronen avgöra. 

Jag läser med spänning hur andra hittat finurliga lösningar som man själv kan dra nytta av. @Adagio du får gärna utveckla tankarna kring ev problem med "mycket massa" som kan uppstå. Om man som jag har 20, 30 kg sten som vilar på optimerade Sylodyn-kuddar. När/hur tänker du att dessa kommer i rörelse i ett rum som mitt med betongplatta? Det känns som jag missat något pga okunskap :).

 

Link to comment
Share on other sites

Med 6 st SD kuddar tycker jag som sagt att jag hittat ett väldigt bra utgångsläge. Nästa steg är att prova med Sylodyn ND. Här upplever jag att jag tappar den allra djupaste basen. Jag har några spår som ligger på gränsen av vad anläggningen klarar av nedåt i registret. Så när spelaren tappar en gutta kraft här så blir det tydligt. Men jag upplever samtidigt att jag vinner ett viss mått av rum, luft och djup i presentationen. Vad detta beror på rent vetenskapligt har jag ingen aning om. Kan man likna det vid en höjdhoppare som inte får ett tillräckligt stumt avstamp och tappar därmed energi?

IMG_6796.jpg.c7488d41fa1315d6b88c56feb179aef6.jpg

Med NE som är ett snäpp styvare så får jag tillbaka de sista 1-2 dB i den lägsta basen. Upplever också att den blir mer kärnfull och torr. Samtidigt så behåller jag den där härliga holistiska presentationen som jag kommit att gilla. På pappret är detta en "för stum" uppställning. Ändå upplever jag att det funkar bättre. Kan det vara så att stereobänken sig ger en viss svikt som gör detta till en bättre matchning. Hade jag haft spelaren på betongplattan kanske jag fått ett annat resultat? 

Oavsett vilket, så nu återstår att spela skivor och njuta (för det gör jag oavsett färg på kuddarna). Jag uppelver inte skillnaderna som natt & dag utan mer i linje med vad jag kan åstadkomma genom att ändra Ohm-inställningen ett par steg eller justera PU med +/- 0,05 gr.

Link to comment
Share on other sites

Om man skall testa underlag så finns det lite att tänka på. Jag skulle jämföra lyssningsintrycken både i högtalare och hörlurar. I synnerhet när det gäller spelare utan upphängning så skall man passa sig för att introducera akustisk återkoppling eller akustisk påverkan i nån form. Består intrycken i både högtalare och hörlurar så har man inte det problemet. Men spelar man högtalare så är det volymberoende så man bör testa på lite halvhög volym minst. När man har ett stabilt underlag så finns det ju skillnader på stabilt och lätt och stabilt och tungt. Olika massor blir känsliga vid olika frekvenser. Man kan också ha problem med att en skivspelare ger ifrån sig nån form av energi genom fötterna och är spelaren anpassad till lätt stabil underlag kommer man kunna höra skillnad om den står på något tungt underlag. LP12 är en typisk sådan men sin originalfjädring. Sen finns det anledningar att inte införa många fjädringar som ibland kan samverka och ibland motverka varandra. Typ som att utan skvalpskydd i tankarna så kan en tankbil välta även i låg fart i en rondell. Det som dessutom många skivspelar och tillbehörsfirmor inte pratar om så särskilt mycket , dvs, i princip ingenting är att golvet också är med i ekvationen. Så vad som funkar på en plats behöver inte alls stämma på nästa plats trots att apparaterna är de samma.

Jag läser dina tester med stort intresse.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, bigblue said:

 du får gärna utveckla tankarna kring ev problem med "mycket massa" som kan uppstå

Rega har gjort ett stort nummer utav detta. Deras filosofi är att lite massa är att föredra då det ger mindre resonanser och de är lättare att hålla koll på. De skriver något sådant i en manual eller liknande. Det framhålls också ofts i reportage. När vi skrev vinyltråden försökte vi hitta någon teori och forskning som ger Rega support och kan verifiera Regas påståenden. Vi lyckades dock inte hitta något.

Link to comment
Share on other sites

Det ser mycket fint ut, bigblue :app:

De Sylodyn som brukar låta bäst, med renhet och pondus och utan att skapa återkoppling kräver att man har lite massa för att ge avisolering längre ner i frekvens.

Det kanske finns andra strategier som ger ännu bättre resultat, men så har det med stor tydlighet visat sig funka bäst hos mig.

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, bigblue said:

På pappret är detta en "för stum" uppställning. Ändå upplever jag att det funkar bättre. Kan det vara så att stereobänken sig ger en viss svikt som gör detta till en bättre matchning. Hade jag haft spelaren på betongplattan kanske jag fått ett annat resultat?

Jag tror att det är precis som du beskriver det.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag har haft mailkonversation med Franc Kuzma och han menar just att golvet är en faktor man måste räkna med. Därför ansåg han att en stum spelare, typ stabiS eller stabi XL var mer förutsägbar i sitt uppförande om man tex hade ett träbjälklag/trägolv, än en fjäderupphängd spelare som hamnar i ofas med golvet. Det är nog inget eg fel med massa. Jag tänker att massans förmåga att absorbera leda resonanser är viktigare än själva mängden massa. 

Men alla vägar bär till Rom och det finns många vägar att gå. Kul om det blir bra iaf, det är ju det viktigaste ju!

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

en 

On 2017-07-17 at 22:27, bigblue said:

Min utgångspunkt har varit Helmut Brinkmanns egna tankar om hur man får ut mesta möjliga ur sin spelare. Han förespråkar själv att den ska stå på ett stumt underlag (stenskiva). Och man har i samarbete med HRS tagit fram en plattform som är speciellt anpassad för Bardons vikt där granitskivan vilar på skräddarsydda HRS-klossar. Men om detta är det som funkar bäst hemma hos X eller Y får ju som alltid öronen avgöra. 

Jag läser med spänning hur andra hittat finurliga lösningar som man själv kan dra nytta av. @Adagio du får gärna utveckla tankarna kring ev problem med "mycket massa" som kan uppstå. Om man som jag har 20, 30 kg sten som vilar på optimerade Sylodyn-kuddar. När/hur tänker du att dessa kommer i rörelse i ett rum som mitt med betongplatta? Det känns som jag missat något pga okunskap :).

 

Nej där har du nog rätt. Alla uppsättningar har olika förutsättningar och det finns ingen bästa patentlösning för alla golv och underlag/spelare.

Link to comment
Share on other sites

On 7/17/2017 at 22:46, bigblue said:

På pappret är detta en "för stum" uppställning. Ändå upplever jag att det funkar bättre. Kan det vara så att stereobänken sig ger en viss svikt som gör detta till en bättre matchning. Hade jag haft spelaren på betongplattan kanske jag fått ett annat resultat?

Det är inte hokus pokus.

Sylodyn är framtagen för att ge maximal avisolering från utomstående vibrationer, alltså i detta fall från golvet/racket mot spelaren. At all cost. Skygglappar.
Det innebär att man fullständigt struntar i hur spelaren mår pga de vibrationer som uppstår i spelaren eller hur responsen i drivverk och tonarm ser ut. 
Det du har gjort innebär att du har gett lite avkall på avisoleringen utifrån, till förmån för en bättre vibrationsmiljö för spelaren.

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bigblue said:

jag har ju andra färger till övers som kan få vara med och bidra till välljudet hemma...

Precis. Speciellt om det är lite lättare utrustning. Även om det är elastomerer allihop så är det mycket stor skillnad i egenskaper mellan de olika sorterna. Det skiljer styvhetsmässigt en faktor 85 mellan den mjukaste och den hårdaste kvaliten.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, bigblue said:

Tack @calle_jr. Då förstår jag bättre tänket från Christian Berners sida när de tar fram sina produkter. De blå kuddarna har fortfarande "ledar-tröjan" under Bardon. Men jag har ju andra färger till övers som kan få vara med och bidra till välljudet hemma...

IMG_6798.jpg.40a0996b7bba980b4b0a152dc7b80701.jpg

 

:4::Idea:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...