Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

40 minutes ago, Vox said:

Är det kombinationen Bardo och Brinkmanns tonarm som du inte tycker passar bra med Lyra Etna?

Nej, det har inte med det att göra. Hur bra än Bardo är så har den en benägenhet att låta lite slank neråt med vissa pickuper, om även de har samma ljud-signum blir det tårta på tårta.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bigblue said:

Det var till och med så att efter bara 20 sek på Ray Browns Soular Energy och låten "Exactly like you" så reste sig @byZan och sa att "jag behöver inte höra med för att utse en solklar vinnare". 

OBS! Det var genom mina öron som jag verkligen gillade vad som presenterades och kanske var det mitt evigt gillande av just Bardo som fälld den kommentaren? Men jag tror/vet  att det var fler som tyckte detsamma:sunglasses:

Att jag sedan fick just den skivspelaren presenterad hemma hos @bigblue någon månad senare gjorde inte mitt gillande för Bardo’n sämre, grymt bra!

 

/byZan 

Link to comment
Share on other sites

@SOUND BY VINYL synpunker är intressanta ang Bardo. När jag, @bigblue och @byZan lyssnade på de olika spelarna armarna, pupporna så var vi som jag uppfattade det samstämmiga över karaktärerna och objektiva skillnader som att den är varmare , men den är snabbare, den här är tunnare i ljudet. Bardo var den som lät roligast/bäst eller hur man nu uttrycker det. Snabb start och stop, driv, spänst, dynamik och spelglädje. 

Jämfört med Etna var det mer klapp och klang med Benz. Etna hade mer detaljer och det man kan kalla ful pott på HiFi-parametrar, men skulle hjärtat vara med så var Benz roligare och livligare. Man struntade i egenskaperna för det bar drev på och lirade musik så mungiporna åkte upp.  

Dert handlar om hur man lyssnar. Gilla man att akademiskt analysera detaljer i upplösning etc eller går man på spelglädje utan att hänga ups ig på detaljer... eller vill man ha både och... då stiger behovet av investerade medel en hel del... som alltid.

 

Link to comment
Share on other sites

På Bardo har det varit 10.0 armen - deras egna alltså. Det är den som är standard med denna spelare.

Jag har själv inte lyssnat på någon annan kombo, men det hade varit väldigt kul att höra från någon som ex testat med 10.5 armen. 

Kan ju också lägga till, för ordningens skull, att i alla sammanhang som vi lyssnade på Bardo så matades den med en RöNt (rörbaserad strömförsörjning). En uppgradering som jag själv upplever ger mer pondus och tyngd till Bardons återgivning, jämfört med strömförsörjning som följer med som standard.

Link to comment
Share on other sites

Bardon på plats i högsätet igen. Denna gång med en Benz som pryder sin plats på tonarmen. 

 

IMG_6484.thumb.jpeg.2fe6faa381bc86e8b7c250af6d96719d.jpeg

 

Det organiska utseendet på denna PU ligger helt i linje med dess ljudsignatur, så som jag uppfattar det.

Här finns gott om värme, botten och analog spelglädje. Stompa på hög nivå helt enkelt. 

 

IMG_6490.thumb.jpeg.a6ac4ef6b967e3ff4c2384031680295c.jpeg

 

Efter alla tester och jämförelser var jag övertygad om att Brinkmann Bardo var en självklar lagkapten och medlem i den nya uppställningen. Dess inneboende egenskaper i form av spelglädje och driv är precis det jag söker. Nu var det dags att bygga vidare från detta på bästa sätt och hitta de perfekta lagkamraterna. 

 

Planen den här gången var att inte, i första hand, fokusera på olika hifi-parametrar.

Så som att, med produkt X så svävar ljudet från triangeln ytterligare någon sekund längre.

Eller att produkt Z gav ännu lite mer struktur i mellanbasen.

 

Egenskaper som i sig kan vara klart önskvärda - men bara om nästa "ska-krav" är uppfyllt.

Och det är att produkten Y måste göra att högerfoten stampar lite mer och mungiporna har åkt upp ytterligare något högre. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om jag någonsin haft separationsångest med en pickup så var det med en Benz Micro Wood SL. :)  Den blev offret när en finsk matematiker köpte min gamla Michell Orbe SE och ville ha en pickup med. Den trivdes utomordentligt på Orbe'ns Technoarm och den kombon är en spelare jag kan sakna i samlingen. 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-10-30 at 11:58, bigblue said:

Det organiska utseendet på denna PU ligger helt i linje med dess ljudsignatur, så som jag uppfattar det.

Här finns gott om värme, botten och analog spelglädje. Stompa på hög nivå helt enkelt. 

 

Tycker det är fullt logiskt att detta funkar utmärkt. Brinkmanns egna pickup Pi är i grunden en Benz, fast modifierad av Helmut Brinkmann för att fungera ännu bättre i hans öron. Men jag tror lite som @SOUND BY VINYL att de lilla extra träresonanserna man får av träkroppen kan vara väldigt klädsamt. Rytmisk är Benz och Brinkmann jättekul. 

 

Sen får vi ju inte glömma hur viktigt det är att matcha riaa med pickup. Etna kräver sina riaa för att verkligen visa sin potential. Men visst. Kombinationen Etna/Bardo är inget om man söker lite svängigt samba hull runt höfterna. Så där tycker jag att Bengt har en klar och tydlig poäng. Matchning är viktigt. Kul att det blev så bra, och att du återigen valde Brinkmann som kunglig hovleverantör. 😃

 

On 2022-10-30 at 07:37, Vox said:

Ni får ursäkta om jag är tjatig, men jag får inte ihop det här. :shush:
Hur kan ni prata om en skivspelares ljudliga karaktär utan att ange vilken tonarm som används/använts?

 

Brinkmann måste ses som ett system med verk och arm. Hela idén som Helmut är ute efter är att resonanser ska följa specifika vägar noga anpassat och uttänkt av honom. Den lilla ringen som sitter runt centrumtappen ligger i själva verket mot verkets lager. Allt för att vibrationerna i skivan ska ta den vägen bort från vinylen. Kombinationen av snabba material och hög massa där den ska vara hjälper till att lyckas med detta. Armarna är därför väldigt lätta och styva, samma princip. Bort med vibrationerna så fort dom möjligt. Med det sagt så går det givetvis att kombinera verken med olika armar, men man borde alltid jämföra med Brinkmanns egna om de ligger inom budgeten. Det är svårt att förutse resultatet av kombinationen genom att bara se på specifikationerna. Jag har hört Brinkmann-verk med andra armar, men föredrar oftast spelglädjen man får av kombinationen.

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på riaa och vikten av att matcha med PU på bästa sätt...

Eftersom min Röcklinger hade flyttat ut stod jag utan phono-steg. 

Visserligen var uppsättningen väldigt läcker att titta på - men det är ju ännu roligare om den kan berika också de akustiska sinnena. 

Men det dröjde dock inte så länge innan Dr. @Apexorcakom över med lite "första-hjälpen" under armen. 

 

IMG_6518.thumb.jpeg.0afb28e75bee774a3f8bc22a1ec07dee.jpeg

 

Att döma av utseendet var detta den perfekta burken för den som inte orkar/vill hålla på med olika inställningar. 

Här kan du välja mellan MM och MC. Thats it. 

Jo en sak till - du kan välja om du vill att den ska vara PÅ eller AV :-). 

Vill minnas att den fasta impedansen är 100 Ohm i MC-läget.

 

Gold Note PH7 må var enkel på många tänkbara sätt - men oj vad det svängde. 

Kombinationen med Benz var en supermatchning i kategorin: Ren och skär spelglädje. 

Pris/prestanda-mätaren slår i taket här.

 

Nej, det är inte "världens bästa RIAA"...

Det finns mer att hämta vad gäller rymd och 3D. Djupbasen är kanske inte superfast.

Dessutom är den lite oprecis gällande placeringen av de musikaliska deltagarna.

Trots anmärkningarna var det en kombo som jag skulle kunna lyssna på länge.

 

Men då detta är ett lån var det dags att fundera på vilka olika RIAA jag skulle vilja lyssna igenom nu när man hade chansen att börja från "0".

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:

Kul att det blev så bra, och att du återigen valde Brinkmann som kunglig hovleverantör. 😃

 

Tack, det känns kul. Och extra tryggt att veta att det är ni på @Stylus Audiosom står bakom märket med er kunskap och fina service om behov skulle uppstå.

Det var väldigt lärorikt att höra samma spelare i olika PU- och RIAA kombinationer.

Det gav oss en bra fingervisning om vad Bardo har för inbyggda egenskaper då dessa sken igenom under vår lyssningsturné. 

 

TIll det kommer också känslan av hantverk i de detaljerna som jag kan uppskatta. 

Det finns en exakthet som för tankarna till en Leica-kamera. 

Och den nivån av precision är det inte alla som uppnår - och dessutom lyckas kombinera den med medryckande musikalitet. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, bigblue said:

Vill minnas att den fasta impedansen är 100 Ohm i MC-läget.

Är det verkligen så? Benz brukar ha högre intern impedans än t ex Ortofon och Lyra som ligger på lägre än hälften. För att möta detta brukar man få sänka lasten i riaan (höja impedansen i riaan). Jag har själv haft Benz Ruby under flera år som jag tyckte om. Då hade jag en Audio Research PH 5. Den belastade jag med 500 Ohm. Vill minnas att Benz då rekommenderade 600 Ohm. 
 

När jag belastade med 100 Ohm tappade den en hel del diskant och ljudbilden krympte. Det här var några år sedan och det är möjligt att Benz ändrat inre impedans och att det är en gammal sanning. 
 

Jag kan naturligtvis inte säga hur det låter. Jag utgår bara för vad som brukar hävdas kring Benz. På Vinylengine skriver ”experterna” 200-300 Ohm. 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Apexorca said:

Vad menas?

Jag kollade i manualen. 

 

32 minutes ago, Apexorca said:

proprietary design variable

Det betyder varabler som ägaren kan påverka. Där står också att om man väljer MC så väljer steget själv 470 Ohm (Once the MC input is selected the MC stage set up the unit automatically at 470Ω load), vilket borde passa Benz utmärkt. Alltså inte 100 Ohm som @bigblue gissade. Men man kan också påverka belastningen själv. Hur mycket och med vilka värden vet jag inte. Då får man skaffa "impedanspluggar" som man sätter in i uttagen "4" på följande bild ur manualen. Men med 470 Ohm till Benz hade jag suttit still i båten. 

 

Screenshot_20221102-092631_Drive.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, bigblue said:

 

Men då detta är ett lån var det dags att fundera på vilka olika RIAA jag skulle vilja lyssna igenom nu när man hade chansen att börja från "0".

 

 

Rolig situation att vara i. Personligen tycker jag Riaa-steg är en av de ”roligaste” delarna av en stereo (tonarmar är roligast). Om jag får komma med en rekommendation så tror jag du skulle gilla Brinkmann Edison mk2. Den är i princip i samma klass som Ypsilon VPS-100 och Aestherix IO. Mycket välbyggd, har många justeringsmöjligheter, 3 ingångar, och har en in/urkopplingsbar zerogain trafo. Dessutom låter den fantastiskt! Enda ”nackdelen” är att den nog låter bäst med ett försteg med balanserad ingång (har bara balanserad utgång). Ganska dyr även om jag tycker den är prisvärd med tanke på vad man får.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Det betyder varabler som ägaren kan påverka. Där står också att om man väljer MC så väljer steget själv 470 Ohm (Once the MC input is selected the MC stage set up the unit automatically at 470Ω load), vilket borde passa Benz utmärkt. Alltså inte 100 Ohm som @bigblue gissade. Men man kan också påverka belastningen själv. Hur mycket och med vilka värden vet jag inte. Då får man skaffa "impedanspluggar" som man sätter in i uttagen "4" på följande bild ur manualen. Men med 470 Ohm till Benz hade jag suttit still i båten. 

 

Det var det jag gissade. 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-01 at 10:53, Daniel said:

Sen får vi ju inte glömma hur viktigt det är att matcha riaa med pickup. Etna kräver sina riaa för att verkligen visa sin potential. Men visst. Kombinationen Etna/Bardo är inget om man söker lite svängigt samba hull runt höfterna. Så där tycker jag att Bengt har en klar och tydlig poäng. Matchning är viktigt. Kul att det blev så bra, och att du återigen valde Brinkmann som kunglig hovleverantör. 😃

Det vore kul om du kunde ge lite tips på bra typ av matchning av riaa till en Bardo med Etna, speciellt för min egna del då jag ju numera sitter med just den kombinationen😊 Förstår att det självklart handlar om matchning med övrigt och är en prisfråga, men ändå.

Jag har kämpat ett tag med inställningarna runt Etna men det känns fortfarande som det finns lite mer att plocka ut. Jag har ingen önskan att få ”svängigt samba hull” då jag tycker övrig kringutrustning ger tillräcklig värme (Mcintosh och Sonus faber). Hoppas inte @bigblue tar illa upp att jag hoppar in från sidan i tråden, i så fall hojta till!

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Azur said:

Jag har kämpat ett tag med inställningarna runt Etna men det känns fortfarande som det finns lite mer att plocka ut. Jag har ingen önskan att få ”svängigt samba hull” då jag tycker övrig kringutrustning ger tillräcklig värme (Mcintosh och Sonus faber).

Låna hem lite olika Riaa och gör en shoot out. Det är så värt den tiden en helg. Olika Riaa kan skilja sig åt jättemycket. Jag är säker på att du kan hitta en match med

Etna-Bardo-Riaa som du gillar. Men testa bör man för att veta. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Josaa said:

Rolig situation att vara i. Personligen tycker jag Riaa-steg är en av de ”roligaste” delarna av en stereo (tonarmar är roligast). Om jag får komma med en rekommendation så tror jag du skulle gilla Brinkmann Edison mk2. Den är i princip i samma klass som Ypsilon VPS-100 och Aestherix IO. Mycket välbyggd, har många justeringsmöjligheter, 3 ingångar, och har en in/urkopplingsbar zerogain trafo. Dessutom låter den fantastiskt! Enda ”nackdelen” är att den nog låter bäst med ett försteg med balanserad ingång (har bara balanserad utgång). Ganska dyr även om jag tycker den är prisvärd med tanke på vad man får.

 

Jag är helt övertygad om att Edison MkII ligger i det absoluta toppskicket och hade gärna hört den spela i mitt system. 

Nu blev det inte så den här gången - men den finns fortsatt kvar på önskelistan 🤩.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha njutit av Benz Wood SL ett tag var det så dags att köra en RIAA shoot out. 

Men frågan var om den PU jag hade skulle ge en komplett och balanserad bild av vad respektive phono-steg skulle kunna bidra med. 

Ville inte hamna i ett läge där jag (bildligt talat) har något "varmt" och väljer ett RIAA som är lite "kallt" för att hitta en önskad balans.

Något som säkerligen skulle visa sig den dag jag väljer att uppgradera min PU. 

 

Så, för att med egna öron testa hur det låg till med den saken fick jag möjligheten att låna hem en pickup som verkar ha tagit stora delar av hifi-världen med storm. 

 

1529654974_IMG_6520small.thumb.jpg.b6eda3c31b4179c870cc103f8b0aedb5.jpg

 

Till min glädje fann jag här samma musikaliska lekfullhet som Benz bjuder på. Allt med en organisk utgångspunkt. 

Men den nya aktören (som anas i bakgrunden) adderade storlek, rum, rymd och en mer silkeslen presentation. 

Och som sagt - allt detta utan att jag upplevde att jag tappade de egenskaper som golvades av i den ursprungliga kombon. 

 

Den hade dessutom ytterligare ett äss i ärmen - den var underbart tyst. På något sätt lyckade den gräva fram all önskvärd information från vinylspåren - utan att samtidigt gräva fram alla pops & clicks som tycks finnas på mina gamla skivor hur mycket jag än tvättar dem. 

Och detta är en viktig egenskap för mig då jag huvudsakligen lyssnar på jazz från mitten av 50-talet till mitten av 60-talet.

Och jag köper gärna äldre utgåvor om jag hittar. 

 

Av de 7 puppor som passerat förbi under åren är denna absolut sämst på att leta upp skräp i spåren :-). 

Det är som om den är utrustad med ett 5:e sinne...

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, bigblue said:

 

Ville inte hamna i ett läge där jag (bildligt talat) har något "varmt" och väljer ett RIAA som är lite "kallt" för att hitta en önskad balans.

Något som säkerligen skulle visa sig den dag jag väljer att uppgradera min PU. 

 

 

 

 

Det där låter lite som att en VTL TP 2.5i riaa skulle klara av att balansera på ett bra sätt.

Link to comment
Share on other sites

Det är en Umami Red som jag fått chansen att titta närmare på.

364438803_IMG_6496small.thumb.jpg.428da97846f7a4fb0089e59dc7e2af87.jpg

 

Det är få saker som får mig att darra på manschetten som att byta PU - speciellt när den inte är ens egen...

Men efter att ha skiftat fram och tillbaka en handfull gånger så går hela proceduren på ca 10 min. 

2033613727_IMG_6509small.thumb.jpg.1004ed77fd78d47cc56de6302e023d16.jpg

 

Till skillnad från andra puppor finns här inget "spann" när det gäller VTF utan Hana rekommenderar 2.00. Punkt. 

IMG_6511small.thumb.jpg.c3fabad31d593300b99cad7421dadac3.jpg

 

Och den pryder sin plats med den äran på tonarmen. 

326252605_IMG_6512small.thumb.jpg.0a1fffbba967b928d53ff8d9f7195295.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Azur said:

Det vore kul om du kunde ge lite tips på bra typ av matchning av riaa till en Bardo med Etna, speciellt för min egna del då jag ju numera sitter med just den kombinationen😊 Förstår att det självklart handlar om matchning med övrigt och är en prisfråga, men ändå.

Jag har kämpat ett tag med inställningarna runt Etna men det känns fortfarande som det finns lite mer att plocka ut. Jag har ingen önskan att få ”svängigt samba hull” då jag tycker övrig kringutrustning ger tillräcklig värme (Mcintosh och Sonus faber). Hoppas inte @bigblue tar illa upp att jag hoppar in från sidan i tråden, i så fall hojta till!

 

Det kan jag absolut göra. Först och främst vill jag kommentera själva ordet matchning. Det kan betyda fler saker har jag märkt under åren. Det ena är att på något sätt balansera ut egenskaper hos olika produkter till en harmonisk helhet. Medans det andra är mer som att matcha ett fotbollslag. Om man har Zlatan på topp så måste man ha spelare runt honom i samma klass och som kan komplettera och låta honom göra det han är bäst på. Att göra mål. Det handlar inte om att balansera utan att leta optimera en viss spetsegenskap. En lyra Etna är Zlatan. :-) Det är inte en produkt vars spetsegenskaper man ska försöka dölja eller jämna ut. Dess snabbhet, transparens, djup och enormt vackra tonalitet måsta få blomma ut, och det klarar inte alla riaa-steg. De är inte snabba och transparenta nog. Och då står Zlatan där framme utan en boll.

 

När man är på Etna nivå så tycket jag att man ska titta på riaa-steg i samma nivå. Kombinationen med Aesthetix Rhea Eclipse är väldigt bra, men även Signature nivån duger. Då får man snabbhet, attack och musikalisk nerv.  Brinkmann Edison Mk.2 är med sin snabbhet och transparens en mycket fin kombo. Det blir rymd, tonalitet och transparens likt en fjällbäck. Samma sak med VTL riaa-steg. TP-2.5i som nämndes ovan är mycket kompetent och låter Etna spela ut på alla parametrar, men det större VTL TP-6.5 tar det hela till en ny nivå. VTL är inte helt olika Brinkmanns elektronik, mängder av information, en enormt djup och realistisk soundstage och fin attack. MOON's riaa-steg är otroligt bra, men de mår bäst i ett sammanhang av MOON produkter, då kan det bli helt fantastiskt bra. Vi körde ju ett fullt MOON system i Göteborg sist med Brinkmann och Lyra Atlas Lambda. 

 

Sen fins det givetvis många fler, men vi har valt ut dessa märken för att det är de vi tycker mest om. 

 

Om du har svårt med inställningar får du gärna slå mig en signal eller skicka ett PM, det kan vi garanterat reda ut. 

Link to comment
Share on other sites

Med fantastik hjälp av både återförsäljare, distributörer och hifi-kompisar fick jag ihop ett fantastiskt startfält. 

Här fanns nu RIAA förstärkare från 7 000 kr till 58 000 kr.

Gold Note PH7

Röcklinger PH1

Nagra BPS

KECES Sphono + Sphono Power

Lab 12 - Melto2

EAR 324

 

För att göra det så rättvist som möjligt var alla maskiner påslagna och inkopplade innan lyssning så att allt var varmt. 

Här har också Rullbandaren fått flytta från bänken för att ge plats åt nykomlingarna.

 

2084646666_warmupsmall.thumb.jpg.7ce29078cdbb024a92deebbac7c1b6bc.jpg

 

Dock skiljer det så klart mellan hur många timmar som varje Phono-steg har spelat. 

Någon kanske hade 10 timmar medan andra hade hade +100 timmar. Så alla förutsättningar är inte helt jämförbara. 

 

För att få så mycket input som möjligt kring vad det var som kom ut från högtalarna hade jag också ett erfaret gäng i soffan. 

Let the games begin!

 

Först ut var Gold Note PH7 som jag nämnt ovan. Spelglädje, stompa och härligt sväng. 

Men som sagt, inte helt precis i sin presentation. Saknade luft i toppen som gjorde att ljudbilden var mindre och den djupa basen var inte så definierad som jag vet att jag kan uppleva i andra system. 

 

626870770_Goldnoterearsmall.thumb.jpg.20d08ac248822afd30211426ae0590bd.jpg

 

Anslutningarna som jag hade på alla maskiner var: Nordost Valhalla XLR från Phono till Diablo 300. Nordost Valhalla Strömkabel kopplad till en Nordost QB8. Den gröna sladden är jordkabeln som knyter ihop systemet via en Nordost QKore. Och sist men inte minst kör jag på RCA no name-kablar mellan RIAA och skivspelare. 

Link to comment
Share on other sites

Nästa steg upp var Röcklinger PH1 som är föregångaren till det Phono-steg som jag hade hemma under många år (PH2). 

Det var mycket som var sig likt och en signatur som jag gillar och känner igen. 

Jämfört med Gold Note var det ett tydligt steg upp. Här sitter allt på plats, basen är betydligt tajtare, ljudbilden större etc.

 

IMG_6545.thumb.jpeg.bd898159033193e8a5a23c118be135c9.jpeg

 

Den tredje deltagaren var en helt ny bekantskap för mig - en batteridriven Nagra BPS. 

Om jag minns det rätt är detta samma fina phono-steg som sitter i en SME 12 Synergy (fast utan batteri-driften så klart). 

Här fanns många sköna likheter ljudmässigt med Röckliger. 

 

Om jag ska försöka beskriva det som skiljde dem åt så upplevde jag Nagra som något "nättare". 

En finlemmad presentation där allt bara flöt fram helt obehindrat. 

Medan Röcklinger hade lite mer muskler och slam,  samtidigt som den var lite mer "grovhuggen" 

 

Näst ut var KECES Sphono + Sphono Power Phono Preamplifier. En maffig kombo med 2 boxar och nu har vi kommit upp i 35 000 kr.

Detta var en av de RIAA-steg som hade en väldigt egen och tydlig signatur som skiljde sig från alla de andra.

Redan från första början märks att här finns en väldigt massa muskler. Allt kändes väldigt "på". 

Även om parametrar fanns där så upplevde jag den som något mer "mekanisk" snarare än musikalisk (i mitt system). 
Men detta var en av de förstärkare som hade minst antal timmar och jag har förstått från andra ägare att efter 30-40 timmar så slappnar den av och låter musiken flöda igen.

 

29603442_kecessmall.thumb.jpg.1074e20ec832db2ae0de88707da3fdd2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...