Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

1 minute ago, bigblue said:

hur kan det komma musik om jag kör Ethernet-signal direkt från fiberboxen till Bluesound streamern utan att passera en switch. Då kommer det ju musik - även om det inte finns någon klocka/switch. Det övergår mitt kunnande men jag antar att det finns en både enkel och logisk förklaring. Eller :-). 

 

Jag antar att din fiberbox även agerar router och där har du din "switch" och alla prylar som hanterar nätverkssignaler har någon form av klocka inne i apparaten annars så fungerar det helt enkelt inte.

 

Du kan köra direkt ifrån en router alltså den nätverkspryl som fördelar ut IP adresser i ditt nätverk beroende på vad du har för router så är det även en switch om du har mer än en port ut ifrån den. I den finns det en klocka som genererar en viss frekvens som används av den interna elektroniken (väldigt enkelt förklarat).

 

Detta är tex. en bild ifrån min Ubiquiti router som har en port in alltså WAN (port 0) det som kommer ifrån min fiber nod ifrån internetleverantören. Den har sen 4st LAN portar (5 med fiber porten) som är mitt lokala nätverk alltså är där även en switch i den som hanterar port 1-5 och har jag inte många grejer som ska ha nätverk så klarar man sig med detta (man får ju ha en extern wifi antenn då denna inte har wifi inbyggt).

 

På bilden har jag ringat in klockorna i den alltså är där två styck som förser olika delar med den klockfrekvens ofta i MHz områden som behövs för att det ska fungera helt enkelt.

 

EdgeRouter_ER-X-SFP-2.thumb.jpg.0a894dfccbc012f4afab8fbe2e6c823d.jpg

 

 

Om man då kollar på Thunderdata som är OEM tillverkaren som flera andra märken köper switchen av så tar de en Zyxel switch och där ser kortet ut såhär de är en switch för 300kr och på kortet sitter en enkel klocka (inringat i rött).

 

895256200_ThunderDataOEMswtichboard.jpg.b1fa4730228275a7a2c82081feb7a676.jpg.12fdf94c68ffdf4d99a009d855eec794.jpg

 

 

Vill man då ha en "bättre" version att sälja under sitt namn tex Bonn N8, English Electric, Nuprime Omnia m.fl. så gör även Thunderdata en version där klockan sitter på ett litet extern kort och klocksignalen går i den tunna kabeln ner till de stora kortet.

 

813374202_BonnSilentAngelN8.thumb.jpg.e176611aa1ac9d81bf031f6c95c65063.jpg.9c6baa453100af3f7fc97245af1a8e98.jpg

 

Du ser den betydligt mycket större klockan här som antagligen är någon form av OCXO där kristallen hålls under jämn temperatur för att vara så exakt som möjligt (här finns det mängder med kvaliter och även priser).

 

1435788467_NuprimeOmniaSW-8int.jpg.3bc904f0f5e9a4f4eeda16d471339e93.jpg

 

 

Man tar alltså en väldigt ordinär switch för någon hundralapp, sätter in en "bättre" klocka, ett bättre chassi m.m. och packar om allt och sen säljs de för betydligt mycket mer om man tycker de är värt pengarna och att de gör nytta är som mycket annat i vår hobby upp till oss att bestämma :)

Link to comment
Share on other sites

Jämför ovan inlägg från @octavia rs med en Innuos PhoenixNET, en switch byggd från scratch med stor klocka uppe till vänster och sedan en rejält tilltagen PSU lånad från flaggskeppet Statement (det står t.om "Innuos Statement" på kretskortet).

 

image.thumb.png.329d24ee2ca5fc0bd25770eac3263643.png

 

Jag tycker inte OEM konceptet är något konstigt eller felaktigt, det är så många produkter runt omkring oss fungerar. Men det kan ibland kanske kännas "roligare" att betala för en inhouse designad produkt avsedd för ändamålet.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag tycker inte OEM konceptet är något konstigt eller felaktigt, det är så många produkter runt omkring oss fungerar.

 

Jag säger inte att det är fel heller och såhär fungerar väldigt mycket i många branscher att en OEM tillverkare bygger i princip samma produkt åt flera olika märken men med olika yttre inget konstigt i det de ser jag väldigt ofta tex. i elmaterial att samma produkt finns i olika märken.

 

Som jag skrev man får själv välja om en switch för 300kr där man "fixar" till lite med en klocka som troligtvis inte kostar mycket den med i nästa led är värd flera tusen när den säljs som ett mirakelmedel att förbättra streamingen. När man stoppar in en switch mellan tex. router och sin ljudbrygga så blir de per automatik även två extra galvaniska avskiljningar på nätverket de är kanske bara det som behövs för att göra de "bättre" vad vet jag med detta menar jag att köp den här billiga Zyxel switchen för 300kr och jämför med en dyrare "fin" switch tycker man då att de blir bättre med den dyrare så är ju valet kanske enkelt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, VoicesInMyHead said:

en switch byggd från scratch med stor klocka uppe till vänster och sedan en rejält tilltagen PSU lånad från flaggskeppet Statement (det står t.om "Innuos Statement" på kretskortet).

 

Jag har ju en PhoenixNET är den värd pengarna? I många fall skulle jag antagligen säga nej men då jag mer eller mindre enbart använder streaming ifrån Qobuz och har lagt såpass mycket pengar på att få streamingen så bra jag tror att jag kan få det utan att gå helt över styr så tyckte jag att kostnaden för Phoenixen i samband med att jag köpte min Statement server blev acceptabel.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mest en nyfiken fråga, har ni dessa " hiend" switchar till BARA streamer och ev ROON core eller har ni dom som central switch i nätverket hemma?

 

Har en massa switchar hemma som sitter efter routern men vet inte om en dyr switch EFTER en billig router är någon ide

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, thli72 said:

Mest en nyfiken fråga, har ni dessa " hiend" switchar till BARA streamer och ev ROON core eller har ni dom som central switch i nätverket hemma?

 

Har en massa switchar hemma som sitter efter routern men vet inte om en dyr switch EFTER en billig router är någon ide

 

inget nätverk är ju det andra likt och man kan såklart göra på olika sätt, jag har dock min "finswitch" så nära streamern som möjligt som en hifi komponent i anläggningen så att säga. Den tar del av "finström" från strömrenaren och den har såklart fått en "finkabel" och en "finsäkring" också... :smile:

 

nu kör jag inte Roon längre men om jag gjorde så skulle min Roon Core och Roon Endpoint vara samma server/streamer. Om jag hade kört en tvådelad server och endpoint så hade jag nog placerat servern i ett helt annat rum och den hade därför inte varit med i finswitchen. Men sånt där beror ju lite på hur man bor och vad som blir bäst. det kan absolut finnas fördelar med att ha en Roon server i finswitchen, men beroende på hur den servern ser ut så kanske den är för "skränig" för att vistas bland hifiprylarna, men har man å andra sidan investerat i en bra server så vill man förmodligen att den också ska ta del av strömrening osv för att nå maximal prestanda. det beror väl lite på hur man resonerar och vad man försöker uppnå.

 

jag tycker också PhoenixNET är MYCKET pengar, jag vet inte om jag kan säga att jag tycker det är värt det och det är ju som vanligt något var och en får ta ställning till. pengar i madrassen är ju dock knöligt och man sover kanske bättre på nätterna med vetskapen om att man fixat nätverket så bra man bara kan? :winking: jag hade en etherRegen men jag hade börjat snegla på både en PSU och en extern klocka (med tillhörande PSU) och kablar till dessa osv och resonerade som så att jag snart mer eller mindre var uppe i nästan samma pengar. kanske inte riktigt, men det kändes som att jag skulle få en enklare, prydligare och bättre lösning med PhoenixNET.

Link to comment
Share on other sites

@bigblue, ethernet bygger på att alla som deltar är ansvariga för att erbjuda en "tidtabell" för när information kan sändas och tas emot. Den tidtabellen styrs av klockan, och av naturliga skäl går inte alla klockor i exakt synk. Protokollet tar dock höjd för det och erbjuder både verifiering av mottaget data och möjlighet att begära omsändning.

Så länge vi rör inom domänen för nätverkstrafik, alltså information som paketeras och överförs via ethernet eller trådlöst nätverk (WLAN/WiFi) så är all överföring asynkron och klockan behöver inte vara absolut i synk med övriga. Det är när den paketbaserade informationen omvandlas till en digital dataström i realtid(synkront) som klockorna får en väsentligt större betydelse, och det är först där man kan börja diskutera jitter och liknande.

Därmed inte sagt att klockor i nätverksdomänen saknar betydelse, det vore tyvärr att förenkla för mycket. Nä, det finns givetvis anledning att vidta åtgärder för att minska felkorrigering och omsändningar. 
En teori är att felkorrigerande åtgärder orsakar strömförbrukning hos switchade nätdelar som i sin tur orsakar brus och störningar, i jordplan och kanske via RFI/EMI. Det är iaf nåt jag kan relatera till... Jag är inne på att en switch för att särskilja de konsumenter och producenter som är relaterade till musikspelning iaf är en god idé, även om jag har svårare att övertyga mig om en Innuos Net skulle vara värd merkostnaden jmf med en Netgear/Zyxel för några hundralappar. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-12 at 12:04, bigblue said:

Min Bluesound N 130 Node streamer har nu rullat ett par veckor i systemet. Huvuduppgiften att fylla huset med musik vid slölyssning och som sökverktyg för ny musik, har den skött med den äran. Enda gruset i maskineriet var i samband med uppdatering till den senaste mjukvaran där handskakningen med dacen orsakade förvirring. Den spottade ur sig High Res men Gryphon Diablo visade "bara" 44.1 kHz och det orsakade drop outs. Men en omstart av prylarna var allt som krävdes. 

 

Nu när jag känner mig bekant med ljudförmedlingen var det dags för nästa steg - går det att lyfta den musikaliska njutningen?

Eller är taket nått för vad denna 6000 kr-spelare klarar av?

Om det finns saker att göra - vilka är det som i så fall ger mest önskad skillnad?

För mig finns bara ett sätt att svara på frågorna och det är att testa själv. 

De iakttagelser som nu följer är baserade på: Mina personliga intryck, i mitt rum, med min anläggning och med mitt musikval.

Med på denna övning var @Apexorca för att se om vi uppfattade samma sak.

 

Något som gav lite extra spänning inför detta var att jag inte gjort några liknande "övningar" tidigare. 

Jag hade alltså ingen föraning om vilka skillnader som skulle kunna uppstå när man introducerar olika delar i den digitala kedjan. 

När det gäller den analoga sidan känner jag mig mer "hemma" då jag provat och jämfört en hel del "side by side" - allt från apparatfötter och puppor till högtalarkablar och dacar.

 

Uppkopplingen är idag fiber till huset. Från boxen går det en basic cat 5 kabel till ett uttag bakom stereobänken. 

Där sitter ytterligare en enkel ethernetkabel och sedan en switch från Claes Ohlson.

Fram till idag har jag använt enklast möjliga kablar för anslutning av Bluesound Node. 

 

Första steget blev ett "klassiskt byte" - en bättre strömkabel

Den medföljande lakritskabeln ersattes av en Audioquest NRG-Z2 som @Apexorcahade med sig.

Jag tror att detta är den "bästa" kabeln som de erbjuder med C7 kontakt. 

 

581905904_strom.thumb.jpg.5fd6c652c6aa595ee57b6ed33cadb42a.jpg

 

 

Precis som när jag testat med bättre ström till analoga apparater blev resultatet det samma även här. 

Musiken fick mer pondus, framförallt i basen som fick en tydligare kärna och kraftigare anslag. 

 

Nästa steg - byta ut switchen mot en English Electric 8Switch som jag fick låna från från Akkelis. 

Här upplevde jag att hela den musikaliska anrättningen blev "rikare" som en kraftig buljong, men Inte nödvändigtvis bättre.

Hmm, oväntat men intressant. 

Inkluderat i English Electric 8Switch-paktet är en C-stream kabel från Chord som nu fick träda in på arenan. 

Denna placerades mellan switch och streamer. Och nu blev det klart bättre. 

Allt kändes mer "ordning och reda". Det hela stramades till och den tidigare upplevda "tjockheten" var borta. 

Kabeln var alltså inte bara en utfyllnad i boxen utan en bra uppgradering som gav uppskattad skillnad. Bra.

 

Där någon stans kan man ju känna att det räcker. Nu kostade switch och ethernet-kablage lika mycket som Bluesound Node. 

Eller....

Vad skulle hända om man istället petar in en ethernet kabel som kostar lika mycket som streamern eller switchen?

Vi kopplar in en Shunyata Venom (5100 kr) för att se vad vi får för upplevelser.

 

Här hände något "annat" vilket var spännande att höra.

För första gången i uppgraderings-övningen upplevde jag att djupet i ljudbilden ökade.

Dessutom framträdde röster tydligare och mer holistiskt frikopplat från den övriga musiken. 

Dessa "fenomen" är något som jag många gånger kan sakna när jag lyssnar på digitala källor och jämför med vad jag upplever från deras analoga motsvarigheter.  

Plus i kanten också för att blev ytterligare något torrare och snärtigare.

 

ethernet.thumb.jpg.89a12f416dd368ff1ecb70632883bb13.jpg

 

Där hade övningen varit över - om det inte varit så att @Apexorcahade en egen ethernet-kabel som låg och dammade.

Om vi dubblar den ekonomiska insatsen och kopplar in en Audioquest Diamond i systemet - finns det mer att hämta/uppleva.

Ja, tyvärr. 

Denna omdebatterade dyr-kabel adderade en känsla av rum/rymd och storlek i presentationen. 

Ljusa inslag blev också mer framträdande som cymbalanslag, gitarrknäppningar och piano. 

Dessa fick också en slags frasering med struktur. 

 

För att summera det hela så upplevde jag att det går att pimpa upp även en enklare streamer. Jag upplevde att det fanns mer musikalisk njutning att hämta. 

i stort sett varje steg som togs var i "rätt " rikting mot det ideal jag söker. 

Om det sedan är värt det - sett enbart till pengar - det kan bara besvaras enskilt. 

 

Jag hade samma upplevelse när jag kopplade in min EE-switch. 

Fick ingen märkbar förbättring förrän jag satte in en bättre nätverkskabel! Vice versa fick jag ingen förbättring med bättre kabel med den enklare switchen. 

Jag har ersatt nätbulan till switchen med en linjär nätdel. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tålmodiga förklaringar och egna funderingar på en önskad väg framåt. Det är en hel del obruten mark som jag måste ta mig igenom för att bilda mig en egen uppfattning. 

Glömde nämna att under testet så provade jag en set up som bestod av Bluesound > Audioquest Diamond > EE switch > billig ethernetkabel. Den senare byttes ut mot C-stream. Denna hade ju visat sig tillföra förbättringar när den utgjorde kopplingen mellan Switch och Streamer. Men jag upplevde ingen förbättring när den ersatte standardkabeln "innan" switchen. Jag vet inte om min uppmärksamhet hade börjat falna eller om ni andra testat och upplevt samma resultat. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, bigblue said:

Tack för alla tålmodiga förklaringar och egna funderingar på en önskad väg framåt. Det är en hel del obruten mark som jag måste ta mig igenom för att bilda mig en egen uppfattning. 

Glömde nämna att under testet så provade jag en set up som bestod av Bluesound > Audioquest Diamond > EE switch > billig ethernetkabel. Den senare byttes ut mot C-stream. Denna hade ju visat sig tillföra förbättringar när den utgjorde kopplingen mellan Switch och Streamer. Men jag upplevde ingen förbättring när den ersatte standardkabeln "innan" switchen. Jag vet inte om min uppmärksamhet hade börjat falna eller om ni andra testat och upplevt samma resultat. 

 

Kabeln innan switchen har mindre betydelse. Sätt den bästa sist, mellan finswitch och streamer!

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Jag är inne på att en switch för att särskilja de konsumenter och producenter som är relaterade till musikspelning iaf är en god idé, även om jag har svårare att övertyga mig om en Innuos Net skulle vara värd merkostnaden jmf med en Netgear/Zyxel för några hundralappar. 

Håller med om att en separat switch bör man ha:). Jag tycker merkostnaden för etherRegen jämfört men en vanlig plåtswitch var värt pengarna, men merkostnaden mellan etherRegen och PhoenixNET är jag mer tveksam till. Viktigare anser jag då att det är att byta nätdelen till switchen, säkerställa att man inte tillför mer störningar än nödvändigt till anläggningen.

 

1 hour ago, plind said:

Kabeln innan switchen har mindre betydelse.

Håller med, jag har svårt att se att det skulle vara någon skillnad på en Cat6 och en Cat6 innan switchen, om det inte skiljer sig i skärmen. Hos mig är det en liten skillnad om jag kör fiber eller koppar mellan router och switch.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, LPL said:

men merkostnaden mellan etherRegen och PhoenixNET är jag mer tveksam till. Viktigare anser jag då att det är att byta nätdelen till switchen, säkerställa att man inte tillför mer störningar än nödvändigt till anläggningen.

 

Jag håller med och visst de är väl tveksamt om prisskillnaden är motiverad, ska man köpa en fin nätdel till etherREGEN osv. så adderar det ju på och minskar skillnaden.

 

Jag tror vi kan vara överens om att vi tycker olika och prioriterar olika saker kostnaden för PhoenixenNET tyckte jag var acceptabel i mitt system med de saker jag fokuserat på. 

 

Tycker man inte den är det så gör man ett annat val helt enkelt :) vi ska kanske inte fylla @bigblue tråd med allt för många sidospår.

 

 

Link to comment
Share on other sites

För min del handlar mycket om att få insikt i, och förståelse för vilken del som kan tillföra vad. Och i vilken omfattning. 

Ett sätt att göra det mer greppbart för mig är att sätta en fast peng: om man har x kr, hur fördelas de bäst alt. var gör de bäst skillnad?

Har man t ex 5 000 kr - är det en Switch som ger mest - eller en bättre Ethernet-kabel - eller bättre strömförsörjning.

Eller är det bättre att fördela det mellan de tre...

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

För min del handlar mycket om att få insikt i, och förståelse för vilken del som kan tillföra vad. Och i vilken omfattning. 

Ett sätt att göra det mer greppbart för mig är att sätta en fast peng: om man har x kr, hur fördelas de bäst alt. var gör de bäst skillnad?

Har man t ex 5 000 kr - är det en Switch som ger mest - eller en bättre Ethernet-kabel - eller bättre strömförsörjning.

Eller är det bättre att fördela det mellan de tre...

 

jag förstår frågan och hur du tänker, jag tycker även det är superintressant med de tester och jämförelser ni gjort och vad ni kommit fram till. det är ju så man lär sig, och kanske på sikt dessutom kan uppskatta det man landar i på ett annat sätt än att bara köpa nån värsting streamer på en gång. jag tror dock att både behovet och effekten av olika saker kan variera väldigt mycket från anläggning till anläggning och det är alltid svårt att säga vad som blir bäst.

 

jag blir lite fundersam av denna tråden dock... :smile: i en anläggning med Gryphon Diablo, Brinkmann Bardo, Röcklinger, Sonus Faber, Nordost Valhalla kablar osv..... så tänker jag att det gäller att behålla förväntningarna på dessa streamingprodukter ni testar på rätt nivå. Även om ni kanske inte riktigt jämför streaming med analogt så har ni ju ändå en idé om hur ni vill att musik ska låta så vissa förväntningar lär ju ändå finnas. Det blir kanske lite orättvist att jämföra en Audioquest kabel för 2.000 kr med en Nordost Valhalla? Eller en switch för 5.000 kr med Lyra Etna för 70k? BlueSound med Brinkman osv.... jag menar inte som någon kritik, missförstå mig inte, utan bara att i sammanhanget så är 5.000 kr fördelat på en switch, kablar och PSU en sådan försvinnande liten del i denna anläggning och långt under den nivå som ni är vana att befinna er på, och jag undrar om produkterna i detta prissegment egentligen har så stor effekt.

 

Som exempel så skulle t.ex en Innuos Statement streamer med en Innuos PhoenixNET switch och Nordost Valhalla 2 ethernet kabel framstå som rena "budgetvalet"... men kanske ändå en något mer rättvis jämförelse med det analoga... :winking:

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med när det gäller kriterierna för jämförelserna. Därför har jag nämnt detta i mina tidigare inlägg:

 

On 2021-11-07 at 00:04, bigblue said:

 

Efter att ha levt med en anläggning som sedan tidernas begynnelse varit ”off the grid” har jag i helgen införskaffat en streamer (på öppet köp). Det primära syfte är att hitta en lösning som underlättar sökandet efter ny musik samt att lyssna på den i en akustisk miljö som ger den rättvisa. Tanken är inte att skaffa en apparat som ska matcha övrig musikåtergivning.

 

Detta är i dagsläget ett "slölyssnings-verktyg". Och i den kontexten känns det inte aktuellt med allt för stora investeringar. Men vem vet varthän det bär av i framtiden 🤓.

Så jag jämför inte med Valhalla kablar, Etna-pickupper eller masterband-kopior på rullband. 

Utan tanken är att lära mig mer om hur man bäst kan fördela en mer modest budget på bästa sätt - kanske 5 000 kr eller 15 000 kr. 

 

Men å andra sidan - om det är någon där ute som lyssnat på ett bra rullband och sedan i samma system hört hur det blivit "överkört" av en bättre digital motsvarighet så är jag idel öra. Jag själv har inte haft förmånen att göra detta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, bigblue said:

Detta är i dagsläget ett "slölyssnings-verktyg".

 

Absolut, jag minns att du skrev det och jag förstår, jag tycker dessutom att det är oerhört klokt och helt rätt och jag följer utvecklingen här med stort intresse. jag kan känna ibland att när man tagit sig upp på en viss nivå så kan man ibland missa lite vad som händer på "nivåerna under", utvecklingen går trots allt framåt och det har förmodligen hänt mycket sedan man själv provade sig fram med liknande lösningar.

 

jag försökte bara sätta lite perspektiv på det hela då jag kände att pressen på den stackars lilla streamern kan bli väldigt tuff i omgivningen och förväntningarna kanske lite för höga. :smile:

 

8 minutes ago, bigblue said:

om det är någon där ute som lyssnat på ett bra rullband och sedan i samma system hört hur det blivit "överkört" av en bättre digital motsvarighet så är jag idel öra. Jag själv har inte haft förmånen att göra detta.

 

nej, det är nog inte många som haft den förmånen... :winking: jag är lite sugen att åka och lyssna på en anläggning med Taiko Extreme och LampizatOr Horizon som jag tror skulle kunna utmana ganska bra (och rullband finns tillgängliga också). Men det är samtidigt galna pengar som man skulle få väldigt många rullband för. :grimacing:

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, bigblue said:

Så jag jämför inte med Valhalla kablar, Etna-pickupper eller masterband-kopior på rullband. 

Inte ens undermedvetet?:winking: 

 

Jag har ju möjligheten liksom du och jag försöker och har försökt att nollställa mig när det är utvärdering av streaming på G, men attans så svårt när man har någon typ av referens som ligger och spökar. Men jag är absolut med på vad du skriver och tycker att du ska ha cred för ditt varsamma framåtskridande  när det gäller streaming, själv var jag lite för het från början och visste i stort sett inte vad jag höll på med. Det är som sagts tidigare - en fullkomligt sanslös teknisk framfart i ämnet streaming och därför tror jag att man ska gå varsamt fram.

 

Läser din tråd och analyserar ljudintrycken du skriver, jag vet hur bra det lät hos dig senast så det finns en referens:smile:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

 

 

Men å andra sidan - om det är någon där ute som lyssnat på ett bra rullband och sedan i samma system hört hur det blivit "överkört" av en bättre digital motsvarighet så är jag idel öra. Jag själv har inte haft förmånen att göra detta.

 

 

 

Jag har fortfarande inte hört en digital källa som orkar upp till motsvarande bra vinylkälla, så det är inte så troligt för mig, eftersom band är ännu lite bättre. Jag kan peta in en ordentligt högupplöst digital fil (DSD eller PCM) köra via bra kablar in i en riktigt bra DAC. jag tycker fortfarande att vinyl är bättre. Även om det digitala tagit "giant leaps" de senaste åren.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

 

Absolut, jag minns att du skrev det och jag förstår, jag tycker dessutom att det är oerhört klokt och helt rätt och jag följer utvecklingen här med stort intresse. jag kan känna ibland att när man tagit sig upp på en viss nivå så kan man ibland missa lite vad som händer på "nivåerna under", utvecklingen går trots allt framåt och det har förmodligen hänt mycket sedan man själv provade sig fram med liknande lösningar.

 

jag försökte bara sätta lite perspektiv på det hela då jag kände att pressen på den stackars lilla streamern kan bli väldigt tuff i omgivningen och förväntningarna kanske lite för höga. :smile:

 

 

nej, det är nog inte många som haft den förmånen... :winking: jag är lite sugen att åka och lyssna på en anläggning med Taiko Extreme och LampizatOr Horizon som jag tror skulle kunna utmana ganska bra (och rullband finns tillgängliga också). Men det är samtidigt galna pengar som man skulle få väldigt många rullband för. :grimacing:

Angående "att åka och lyssna på", tänker du på erbjudandet i Horizon tråden på WBF forumet då? 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Ladadar said:

Angående "att åka och lyssna på", tänker du på erbjudandet i Horizon tråden på WBF forumet då? 

 

Japp! som av en händelse (tecken från ovan!? :think:)så är det planerat att jag just då ska befinna mig i Kalifornien mindre än en timmes bilfärd bort. men jag vet inte, det känns väl dels lite tveksamt med hela situationen världen befinner sig i just nu om det blir någon resa eller inte, och även om det skulle bli det så känner jag ju inte honom på det sättet, men kunde varit roligt. Ett alternativ kan också vara Florida Audio Expo helgen efter som ett stopp på hemvägen.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Japp! som av en händelse (tecken från ovan!? :think:)så är det planerat att jag just då ska befinna mig i Kalifornien mindre än en timmes bilfärd bort. men jag vet inte, det känns väl dels lite tveksamt med hela situationen världen befinner sig i just nu om det blir någon resa eller inte, och även om det skulle bli det så känner jag ju inte honom på det sättet, men kunde varit roligt. Ett alternativ kan också vara Florida Audio Expo helgen efter som ett stopp på hemvägen.

Som det kan falla sig! 😮😛

Annars går det nog fler tåg från en närmare perrong.😉

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Ladadar said:

Annars går det nog fler tåg från en närmare perrong.😉

Jag är jäkligt nära den perrongen nu i januari om allt går i lås med tanke på allt som pågår nu (pandemi, vattenskada, attefallshus). Hoppas vi kan passa in ett besök då?

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

app! som av en händelse (tecken från ovan!? :think:)så är det planerat att jag just då ska befinna mig i Kalifornien mindre än en timmes bilfärd bort. men jag vet inte, det känns väl dels lite tveksamt med hela situationen världen befinner sig i just nu om det blir någon resa eller inte, och även om det skulle bli det så känner jag ju inte honom på det sättet, men kunde varit roligt. Ett alternativ kan också vara Florida Audio Expo helgen efter som ett stopp på hemvägen.

Det låter ju som om en skön resa, hoppas att ni kommer iväg:smile:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, byZan said:

Jag är jäkligt nära den perrongen nu i januari om allt går i lås med tanke på allt som pågår nu (pandemi, vattenskada, attefallshus). Hoppas vi kan passa in ett besök då?

Det låter ju som om en skön resa, hoppas att ni kommer iväg:smile:

 

/byZan

Det kan vi säkert få till, ser fram emot det!

Link to comment
Share on other sites

För mig har det nog varit så att alla medier har sina styrkor och svagheter och inget behöver egentligen jämföras. Skulle man drista sig att ändå göra det så blir det nog analog vs analog och digital vs digital. Då borde skillnaden vara mindre inom varje typkälla och då vinner R2R i analoga klassen och CD/SACD i den digitala. Men  det kan ju dels bero på olika inspelningar och den egna utrustningen. Jag har en analogt inspelad operaföreställning på R2R som får nackhåren att resa sig. Har streamat den digitalt och det är inte alls samma upplevels. Men så har jag hört andra högupplösta digitala mästerverk i DSD som slår det mesta.

För mig har resan bestått i att om möjligt maximera inom varje medie tills jag uppnått nöjdninvån. Det uppnår man enligt min uppfattning bäst genom att jobba aktivt med strömförsörjning, underlag och kablar och framförallt akustik. Enligt principen trail and error. Annat påverkar mindre IMO.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Daniel said:

 

Jag har fortfarande inte hört en digital källa som orkar upp till motsvarande bra vinylkälla, så det är inte så troligt för mig, eftersom band är ännu lite bättre. Jag kan peta in en ordentligt högupplöst digital fil (DSD eller PCM) köra via bra kablar in i en riktigt bra DAC. jag tycker fortfarande att vinyl är bättre. Även om det digitala tagit "giant leaps" de senaste åren.

Jag håller (nog) med. Anser att jag har nära state of the art streaming med Linn Klimax System Hub, klimax organik filter och Melco switch med Ferrum ps och noga utvalda kablar och det låter otroligt bra! Inget ”skaver” just nu vilket alltid är ett gott tecken.

 

Vinyl får mig att slappna av mer … men med aktivt/utvärderande lyssnande vinner nog streaming hos mig just nu. Dock är nog vinyl mer musikaliskt vilket på intet sätt betyder att streaming är omusikalisk. Det känns som vinyl ”sitter ihop” snäppet bättre hos mig men att streaming skickar igenom mer men att informationen är lite sämre organiserad.

 

Denna jämförelse är dock mellan Linns bästa produkter och Brinkmann och Ypsilon är ej med än…

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar vidare från ditt inlägg @Josaa. Kan det vara så att källmaterialet är den digitala återgivningens svaghet (snarare än tekniken)?

Och att det inte spelar någon roll hur mycket vi "pimpar" våra digitala riggar. Det kommer alltid finnas en en virtuell gräns för vad som är möjligt. Kanske är det förbättrad mastringsteknik som är vägen framåt. Bara en tanke. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, bigblue said:

Jag funderar vidare från ditt inlägg @Josaa. Kan det vara så att källmaterialet är den digitala återgivningens svaghet (snarare än tekniken)?

Och att det inte spelar någon roll hur mycket vi "pimpar" våra digitala riggar. Det kommer alltid finnas en en virtuell gräns för vad som är möjligt. Kanske är det förbättrad mastringsteknik som är vägen framåt. Bara en tanke. 

Mycket möjligt. Jag tycker nog att det är lika stora skillnader i ljudkvalitet mellan lp-skivor och ”streamingskivor”. Givet samma (digitala) masterband: vilket är bästa sättet att få materialet till förstärkaren? R2R borde vinna…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...