Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

9 minutes ago, LPL said:

Även om det inte sitter kondensatorer eller liknande i kabeln så har du kapacitans mellan ledarna vilket kan variera rätt ordentligt beroende på kabelns uppbyggnad.

 

Jo de är där ju det är jag väl medveten om men en "normalt" designad signalkabel brukar man ju ändå försöka hålla nere kapacitansen och de skulle troligtvis behöva vara verkligen onormalt stora värden för att få en förstärkare att reagera på att kabeln enbart är ansluten till den.

 

Det känns inte som att de är någon större mening i att spekulera mer i detta de som troligtvis kan svara på vad som händer är antingen Shunyata själva eller Gryphon och jag antar att @bigblue skaffat eller tänkt prova någon annan kabel som antagligen inte uppvisar samma fenomen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det är ju egentligen först nu som man kan säga att man äger en rull-bandspelare...

I enighet med den rådande WAF-doktrinen så måste störande element kunna föras undan med kort varsel om situationen så skulle kräva. 

Ska-kravet är precis som hos brandkåren 90 sek  :outdoor:

Nej, så allvarligt är det som tur inte. Men av praktiska skäl kan jag inte ha bandaren ståendes framme hela tiden. 

Det löses dock med en rullbräda samt ett egenritat ställ i plexiglas där B67:an kunde luta sig tryggt tillbaka i 22,5 grader.

En vinkel som gör att man jobba med rullbanden under rimligt ergonomiska former. 

 

75973914_studersmalljpg.thumb.jpg.32199858a853a51617fa93f4f926d145.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hade alldeles för mycket tid över ikväll och insåg att det var länge sedan jag kollade fasen på strömkablarna. 

Oelbach åker fram och jag kopplar in kabeln från min Gryphon Diablo 300.

Tycker på knappen på fas-mätaren - men den visar "fel". 

Jag vänder på burken men dioden indikerar fortsatt det vänstra stiftet. Och jag som markerat det högra med fin röd tejp och allt....

 

Men så slog det mig att sist jag testade så slog jag på strömbrytaren (även om den inte är ansluten till väggen).

Och vips så indikerades det högra stiftet igen vilket kändes skönt då jag har fasen till höger i uttaget. Frid på hifi-jorden. 

Så till min fundering - varför hoppar fasen 180 grader när man slår på strömbrytaren på en maskin?

Sker det på alla maskiner eller har det med konstruktion att göra?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Så till min fundering - varför hoppar fasen 180 grader när man slår på strömbrytaren på en maskin?

Sker det på alla maskiner eller har det med konstruktion att göra?

Det är inte så att fasen hoppar 180⁰, bara att när strömbrytaren är i läge off så är inte transformatorn inkopplad och det du mäter är då inte i vilket läge transformatorn alstrar ett större eller mindre fält i chassit. Resultatet om strömbrytaren inte är tillslagen kan nog vara slumpmässigt, så för att mätningen ska ge något måste apparaten vara inkopplad.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bigblue said:

Så till min fundering - varför hoppar fasen 180 grader när man slår på strömbrytaren på en maskin?

Sker det på alla maskiner eller har det med konstruktion att göra?

 

@LPL har ju redan förklarat vad som gör att de blir som de blir så inte mycket att tillägga där. Man kan dock tänka på hur slutsteget är byggt som mitt TAD steg tex. där är bara transformatorerna inkopplade när steget är tillslaget så där får man använda sig av lite annat sätt att mäta vad som ger lägst läckage ifrån trafon.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, bigblue said:

Hade alldeles för mycket tid över ikväll och insåg att det var länge sedan jag kollade fasen på strömkablarna. 

Oelbach åker fram och jag kopplar in kabeln från min Gryphon Diablo 300.

Tycker på knappen på fas-mätaren - men den visar "fel". 

Jag vänder på burken men dioden indikerar fortsatt det vänstra stiftet. Och jag som markerat det högra med fin röd tejp och allt....

 

Men så slog det mig att sist jag testade så slog jag på strömbrytaren (även om den inte är ansluten till väggen).

Och vips så indikerades det högra stiftet igen vilket kändes skönt då jag har fasen till höger i uttaget. Frid på hifi-jorden. 

Så till min fundering - varför hoppar fasen 180 grader när man slår på strömbrytaren på en maskin?

Sker det på alla maskiner eller har det med konstruktion att göra?

 

Det är samma med mina Krell-block. När jag också märkte att det var så tänkte jag att när apparaten är i läge off är ju strömkretsen bruten och då mäter man ju något annat. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

Man kan dock tänka på hur slutsteget är byggt som mitt TAD steg tex. där är bara transformatorerna inkopplade när steget är tillslaget så där får man använda sig av lite annat sätt att mäta vad som ger lägst läckage ifrån trafon.

Det gäller nog många apparater och framförallt förstärkare som har standby, mjukstart och skyddskretsar m.m.

Då måste apparaten vara spänningssatt för att på ett korrekt sätt mäta och jämföra potentialen i chassiet eller läckströmmarna i signalkablarna när flyttar fasen i brunnen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för hjälpen att bli lite klokare här. Går det att förklara på ett lätt sätt vad är orsaken till att det kan låta olika, beroende på om man kopplar fasen "rätt" eller inte?

Vad är det som apparaterna inte "gillar"?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Vad är det som apparaterna inte "gillar"?

 

Det är inte så att apparaten inte gillar hur du kopplar in den fungerar som de är tänkt oavsett vilket.

Men det som händer eller så som jag lärt mig är att trafon består ju av en primärlindning där 230V kopplas in och den är ju lindad runt en kärna inifrån och ut så att säga. Kopplar du så fasen börjar i yttervarvet och slutar med nollan där inne så kommer fältet trafon genererar i chassit öka kopplar man tvärtom så dämpas fältet.

 

Kopplar du in apparaten med en ojordad kabel så kan du mäta med ett mätinstrument inställt på AC volt mot jorden i ett uttag till chassit, lägst spänning är då kontakten sitter rätt.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, bigblue said:

Tycker på knappen på fas-mätaren - men den visar "fel". 

Jag vänder på burken men dioden indikerar fortsatt det vänstra stiftet. Och jag som markerat det högra med fin röd tejp och allt....

 

Oehlbachen visar väl egentligen ingenting i det läget, om du INTE har en kontakt istoppad och trycker på knappen så kommer den också lysa upp den ena av dioderna som default. Den vill nog ha "ström påslagen" för att kunna visa rätt helt enkelt, och det är väl också därför man ska byta håll på kontakten för att se så resultatet är konsekvent.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir inte riktigt klok på om fasen spelar någon större roll annat än på mätinstrument. Jag har vänt fram och tillbaka utan att veta vad som är vad. Jag är inte människa att höra någon skillnad. Jag är dock konsekvent i så motto att jag har alla kontakter åt samma håll (med jordhonan som används i bl a Belgien överst). Men vilket stift jorden i förstärkaren och Sigma GII och i vägguttaget sitter vet jag inte. 

 

Förr prenumererade jag på tyska Stereo. De anger fasstiftet vid sina tester. Ibland till höger, andra gånger till vänster. Minns att på Accuphase skilde det även mellan modellerna.

 

Jag kan inte minnas att de någon gång yttrat något negativt om att blanda faser och jag hör inget heller så för mig och mina prylar är det "No issue". Eller är det kanske så att mina faser ligger rätt "by accident".

 

I detta sammanhang är det intressant vad fasknappen på försteget gör. Jag hör ingen skillnad där heller. Däremot hör jag skillnad om jag vänder fasen på högtalarna. Det tycks vara skillnad på fas och fas.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, bigblue said:

Går det att förklara på ett lätt sätt vad är orsaken till att det kan låta olika, beroende på om man kopplar fasen "rätt" eller inte?

Detta är intressant och det går nog inte att säga exakt hur man ska göra (vända Schukon) i alla förekommande fall. Rent generellt kan man säga att ett lägre fält i apparaten är att föredra då elektroniken utsätts för mindre yttre störningar och bör i varje fall inte påverka ljudkvaliteten negativt.

 

En annan sak som påverkar är potentialskillnaden mellan två apparater, detta är av mindre betydelse om kopplingen är balanserad men ju högre potentialskillnaden är mellan apparaterna desto större läckström går det i signalkablarna. Här gäller det alltså att ha så lika potential som möjligt mellan apparaternas jordplan.

 

Det är m.a.o. inte säkert att lägst potential i alla apparater ger lägst potentialskillnad mellan apparaterna så det kan bli en avvägning vad som är bäst. Koppla alla apparater så det de har så låg potential som möjligt eller koppla alla apparater så att potentialen ligger så nära varandra som möjligt.

 

Oehlbach Phaser lägger på någon mer högfrekvent signal för att mäta utstrålningen från transformatorn, med tanke på standby, skyddskretsar o.s.v. så lär inte resultatet bli helt rättvisande på alla apparater då de inte är spänningssatta. Mäter man som @octavia rs skriver med spänningssatta apparater kan man vara säkrare på att resultatet är korrekt och ett mätvärde, 0 - 230V säger mer än en lysdiod.

 

Samtidigt är det rätt vanligt att man p.g.a. konstruktionen får halva nätspänningen i chassit, d.v.s. ~110V oavsett vilken väg man vänder Schukon. Jag inte provat men då kan det kanske vara bättre att bara mäta med Oehlbach Phaser eller liknande.

 

Huruvida detta är hörbart och i vilken utsträckning kan bero på en rad olika faktorer, så att prova och lyssna är nog bättre än att bara lita på en lysdiod.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde ett stortest mellan förstärkare för längesedan inför en uppgradering blev det till slut en Krell EVO 402. I mitt system och med mina öron var den bäst av de jag testade. Men när jag väl köpt den och lyssnade lystet kände jag inte igen det jag trodde mig ha hört innan. Ljudet vart hår,  tillknäppt och lite kantigt. Jag var grymt besviken och trodde jag hade valt fel förstärkare. Slängde ut en fråga på forumet och tror det var @Matrixen som svarade att jag borde kolla fasen...

Jag gjorde det och den hade hamnat fel... vände kontakten och vips så lät det som jag kom ihåg det. Lyft värme kraft utan kantighet. Det gjorde mig noga med att få fasen rätt på alla produkter även om på enskilda produkter jag likt @Bebop inte kan höra skillnad. 

Min gissning är att olika förstärkare och olika kringutrustning kan påverkas hörbart av hur fasen sitter. På Krell EVO 402 i mitt system var det så.

I andra fall har det varit ingen eller obetydlig skillnad. 

Det kanske är som så ofta i denna hobby, att det är så många olika faktorer som samverkar att man aldrig kan vara tvärsäker på något. Man får helt enkelt testa i varje enskilt fall och bedöma utslaget med den egna kroppen. 

Link to comment
Share on other sites

Det var nog jag. Utvärderade ett försteg från Krell för eventuellt köp och skillnaden med felaktigt kopplad fas var den största jag upplevt. Den lät trasig jämfört mitt eget som eventuellt skulle ersättas. Trots glädjen av att spara så mycket pengar kollade jag dock för säkerhetsskull fasen och efter ändring så var det en helt annan återgivning.

Link to comment
Share on other sites

 

Efter att ha levt med en anläggning som sedan tidernas begynnelse varit ”off the grid” har jag i helgen införskaffat en streamer (på öppet köp). Det primära syfte är att hitta en lösning som underlättar sökandet efter ny musik samt att lyssna på den i en akustisk miljö som ger den rättvisa. Tanken är inte att skaffa en apparat som ska matcha övrig musikåtergivning.

 

När Nätet skannades dök det ganska snart upp en produkt fått genomgående positiva omdömen och som dessutom just kommit ut i en ny version.

Valet föll på Bluesound Node N130.

 

What Hifi

 

Ljud och Bild

 

Stereonet

 

Avsforums

 

Trusted reviews

 

Hos mig är Bluesound Node inkopplad på nätet med RJ45-kabel och utgående signal förs över med en bra coax-kabel till min inbyggda dac i Gryphon Diablo 300.

Bluesound Node har visserligen en inbyggd dac men jag vill gärna tro att den som sitter i förstärkaren är bättre .

Du kan välja i stort sett vilken musik/strömningstjänst du vill (Tidal, Spotify, Qobuz, Roon). Musiken går direkt från nätet till Node och telefonen (eller Paddan) fungerar endast som fjärrkontroll.

 

För priset - 5 995 kr - hade jag ganska lågt ställda förväntningar men den levererar en mycket bättre musikupplevelse än vad jag vågat hoppas på. Visst, det finns inte samma nerv, närvaro och realism som jag upplever från mina primära källor men detta är klart njutbart och ett kul sätt att fylla huset med ”ny” musik.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-15 at 19:05, bigblue said:

Det är ju egentligen först nu som man kan säga att man äger en rull-bandspelare...

I enighet med den rådande WAF-doktrinen så måste störande element kunna föras undan med kort varsel om situationen så skulle kräva. 

Ska-kravet är precis som hos brandkåren 90 sek  :outdoor:

Nej, så allvarligt är det som tur inte. Men av praktiska skäl kan jag inte ha bandaren ståendes framme hela tiden. 

Det löses dock med en rullbräda samt ett egenritat ställ i plexiglas där B67:an kunde luta sig tryggt tillbaka i 22,5 grader.

En vinkel som gör att man jobba med rullbanden under rimligt ergonomiska former. 

 

75973914_studersmalljpg.thumb.jpg.32199858a853a51617fa93f4f926d145.jpg

Så där kan jag också tänka mig att ha det om nåt år eller så när jag har fixat lite här hemma... :) Eller som jag hade det med SF senast...

Link to comment
Share on other sites

Fas eller nolla ... det finns tre faser att välja på också. Men det är inte otänkbart med skillnad om man byter fas mot nolla.

Säkert har det stötts och blötts tidigare men bara faktum att nolla och skyddsjord är kopplade i proppskåpet ger en möjlig skillnad. Också om en apparat har fasen på ett sätt jämfört med apparaten bredvid så kan det bli skillnad. Man borde prova samtliga unika permutationer av fas nolla för sina apparater.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som tur var såg min leverans lite bättre ut. 

Beställde den direkt från Yarlung Records som gjorde inspelningen med Yuko och hennes trio. 

Denna inspelning låter otroligt bra redan på vinyl.... men med det som kommer ur högtalarna med en förstklassig masterband-kopia är på en annan nivå.

Närvaro, rymd, transienter, anslag och pondus - allt levereras med "extra allt" och bidrar till en äkthet som är beroendeframkallande. 

 

 

1928839081_youko2.thumb.jpg.42fb8f4095e1d1be901b6a75fbf47219.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min Bluesound N 130 Node streamer har nu rullat ett par veckor i systemet. Huvuduppgiften att fylla huset med musik vid slölyssning och som sökverktyg för ny musik, har den skött med den äran. Enda gruset i maskineriet var i samband med uppdatering till den senaste mjukvaran där handskakningen med dacen orsakade förvirring. Den spottade ur sig High Res men Gryphon Diablo visade "bara" 44.1 kHz och det orsakade drop outs. Men en omstart av prylarna var allt som krävdes. 

 

Nu när jag känner mig bekant med ljudförmedlingen var det dags för nästa steg - går det att lyfta den musikaliska njutningen?

Eller är taket nått för vad denna 6000 kr-spelare klarar av?

Om det finns saker att göra - vilka är det som i så fall ger mest önskad skillnad?

För mig finns bara ett sätt att svara på frågorna och det är att testa själv. 

De iakttagelser som nu följer är baserade på: Mina personliga intryck, i mitt rum, med min anläggning och med mitt musikval.

Med på denna övning var @Apexorca för att se om vi uppfattade samma sak.

 

Något som gav lite extra spänning inför detta var att jag inte gjort några liknande "övningar" tidigare. 

Jag hade alltså ingen föraning om vilka skillnader som skulle kunna uppstå när man introducerar olika delar i den digitala kedjan. 

När det gäller den analoga sidan känner jag mig mer "hemma" då jag provat och jämfört en hel del "side by side" - allt från apparatfötter och puppor till högtalarkablar och dacar.

 

Uppkopplingen är idag fiber till huset. Från boxen går det en basic cat 5 kabel till ett uttag bakom stereobänken. 

Där sitter ytterligare en enkel ethernetkabel och sedan en switch från Claes Ohlson.

Fram till idag har jag använt enklast möjliga kablar för anslutning av Bluesound Node. 

 

Första steget blev ett "klassiskt byte" - en bättre strömkabel

Den medföljande lakritskabeln ersattes av en Audioquest NRG-Z2 som @Apexorcahade med sig.

Jag tror att detta är den "bästa" kabeln som de erbjuder med C7 kontakt. 

 

581905904_strom.thumb.jpg.5fd6c652c6aa595ee57b6ed33cadb42a.jpg

 

 

Precis som när jag testat med bättre ström till analoga apparater blev resultatet det samma även här. 

Musiken fick mer pondus, framförallt i basen som fick en tydligare kärna och kraftigare anslag. 

 

Nästa steg - byta ut switchen mot en English Electric 8Switch som jag fick låna från från Akkelis. 

Här upplevde jag att hela den musikaliska anrättningen blev "rikare" som en kraftig buljong, men Inte nödvändigtvis bättre.

Hmm, oväntat men intressant. 

Inkluderat i English Electric 8Switch-paktet är en C-stream kabel från Chord som nu fick träda in på arenan. 

Denna placerades mellan switch och streamer. Och nu blev det klart bättre. 

Allt kändes mer "ordning och reda". Det hela stramades till och den tidigare upplevda "tjockheten" var borta. 

Kabeln var alltså inte bara en utfyllnad i boxen utan en bra uppgradering som gav uppskattad skillnad. Bra.

 

Där någon stans kan man ju känna att det räcker. Nu kostade switch och ethernet-kablage lika mycket som Bluesound Node. 

Eller....

Vad skulle hända om man istället petar in en ethernet kabel som kostar lika mycket som streamern eller switchen?

Vi kopplar in en Shunyata Venom (5100 kr) för att se vad vi får för upplevelser.

 

Här hände något "annat" vilket var spännande att höra.

För första gången i uppgraderings-övningen upplevde jag att djupet i ljudbilden ökade.

Dessutom framträdde röster tydligare och mer holistiskt frikopplat från den övriga musiken. 

Dessa "fenomen" är något som jag många gånger kan sakna när jag lyssnar på digitala källor och jämför med vad jag upplever från deras analoga motsvarigheter.  

Plus i kanten också för att blev ytterligare något torrare och snärtigare.

 

ethernet.thumb.jpg.89a12f416dd368ff1ecb70632883bb13.jpg

 

Där hade övningen varit över - om det inte varit så att @Apexorcahade en egen ethernet-kabel som låg och dammade.

Om vi dubblar den ekonomiska insatsen och kopplar in en Audioquest Diamond i systemet - finns det mer att hämta/uppleva.

Ja, tyvärr. 

Denna omdebatterade dyr-kabel adderade en känsla av rum/rymd och storlek i presentationen. 

Ljusa inslag blev också mer framträdande som cymbalanslag, gitarrknäppningar och piano. 

Dessa fick också en slags frasering med struktur. 

 

För att summera det hela så upplevde jag att det går att pimpa upp även en enklare streamer. Jag upplevde att det fanns mer musikalisk njutning att hämta. 

i stort sett varje steg som togs var i "rätt " rikting mot det ideal jag söker. 

Om det sedan är värt det - sett enbart till pengar - det kan bara besvaras enskilt. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Första steget blev ett "klassiskt byte" - en bättre strömkabel

Den medföljande lakritskabeln ersattes av en Audioquest NRG-Z2 som @Apexorcahade med sig.

Jag tror att detta är den "bästa" kabeln som de erbjuder med C7 kontakt. 

 

Intressant. Var på väg att beställa en sådan, men köpte en adapter för att testa en vanlig finkabel i C7 uttaget. Har inte kommit mig för att testa än och känslan är att adaptern kommer "defeat the purpouse" så att säga:think:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigblue said:

Nästa steg - byta ut switchen mot en English Electric 8Switch som jag fick låna från från Akkelis. 

 

Vill man testa en enkel switch så leta efter en ZYXEL GS-108B v3 det är samma innandöme (de "finare" varianterna har ett externt klockkort monterat i kapslingen) som Thunderdatas de som OEM tillverkar Silent Angel Bonn N8, English Electric, Omnia m.fl.

 

https://www.dustinhome.se/product/5010894787/gs-108b-8-portars-natverksswitch?priceinclusivevat=1&ssel=false&gclid=Cj0KCQiA2NaNBhDvARIsAEw55hgCns2Uo0g75y3swwVTNy4kEO9MdyVFqLehdJ2mI1ulrmJzYKtHcxAaAuP9EALw_wcB

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jag var parkerad i soffan och hade denna utsikt. 

 

IMG_3894-2.jpg.d0dfa3da57bc241f5f001df677e7eda2.jpg

 

Det var en mycket bra övning. Jag har inte heller testat detta förut. Så lite nybörjare är jag, men jag hör vad som händer. Det som överraskade mig var att jag inte tyckte att det var någon stor skillnad när vi kopplade in English Electric 8Switch. Det var först när den fick en bra kabel till Bluesound som det hända saker.

När vi gick upp på prisstegen på ethernetkabel från 600kr via 5000kr till drygt 10.000kr sån hängde återgivningen med. 

Strömkabeln är ett måste skulle jag säga.

 

Nu vet jag ju att man kan byta nätdel etc också.

 

Så om vi räknar ihop detta så tycker jag vi fick ut en riktigt bra streamad återgivning för runt 20.000kr utan att vi tar med den våra egna DACar.

Bluesound för sig själv med de medsända kablarna var dock ingen rolig historia. Det minsta som behövs är en bra strömkabel och en riktig digitalkabel till DACen.

 

Jag kommer köpa en English Electric 8Switch. Kablarna har jag ju. Återkommer om det i mitt system i min tråd.

 

Tacka @bigblue för initiativet till detta test. Det var kul. 

 

Sedan blev det lite masterbandkopia på rullband. Det är en helt annan historia. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Matrixen said:

Intressant. Var på väg att beställa en sådan, men köpte en adapter för att testa en vanlig finkabel i C7 uttaget. Har inte kommit mig för att testa än och känslan är att adaptern kommer "defeat the purpouse" så att säga:think:

 

Jag hade nog haft samma känsla. Men det finns bara ett sätt att ta reda på hur det ligger till 😁. Peace of mind ska inte underskattas. 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, octavia rs said:

 

Vill man testa en enkel switch så leta efter en ZYXEL GS-108B v3 det är samma innandöme (de "finare" varianterna har ett externt klockkort monterat i kapslingen) som Thunderdatas de som OEM tillverkar Silent Angel Bonn N8, English Electric, Omnia m.fl.

 

https://www.dustinhome.se/product/5010894787/gs-108b-8-portars-natverksswitch?priceinclusivevat=1&ssel=false&gclid=Cj0KCQiA2NaNBhDvARIsAEw55hgCns2Uo0g75y3swwVTNy4kEO9MdyVFqLehdJ2mI1ulrmJzYKtHcxAaAuP9EALw_wcB

 

 

 

 

 

Tack för tipset @octavia rs. Är det någon klocka alls i ZYXEL? 

Jag fick en känsla av att det var just den funktionen (klockan) som var en viktig del i välljudet. 

Vad är din erfarenhet här?

 

Link to comment
Share on other sites

Alla switchar har en klocka annars hade de inte fungerat @bigblue så de finns ju i en "billig" Zyxel med.

 

Hurvida det är ett externt litet kretskort med en "bättre" klocka för ett par tior monterad i switchen gör att en switch för ett par tusen är bättre än en switch för ett par hundra när allt annat i övrigt är samma ska jag låta vara osagt.

 

Det debatteras rätt ofta klockans påverkan i nätverksbaserad överföring eftersom den inte används av den mottagande apparaten så i teorin kan klockan i switchen inte påverka signalen som ses av tex. din Node2. Men mängden apparater idag som säger sig göra det så finns det kanske något belägg för det.

 

Jag väljer att hålla mig neutral i detta då jag ju faktiskt har en väldigt dyr switch men den är designad från grunden med en väldigt fin klocka som sitter monterad på kretskortet alldeles intill det som ska klockas.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-12 at 15:15, octavia rs said:

Alla switchar har en klocka annars hade de inte fungerat @bigblue så de finns ju i en "billig" Zyxel med.

 

Hurvida det är ett externt litet kretskort med en "bättre" klocka för ett par tior monterad i switchen gör att en switch för ett par tusen är bättre än en switch för ett par hundra när allt annat i övrigt är samma ska jag låta vara osagt.

 

Det debatteras rätt ofta klockans påverkan i nätverksbaserad överföring eftersom den inte används av den mottagande apparaten så i teorin kan klockan i switchen inte påverka signalen som ses av tex. din Node2. Men mängden apparater idag som säger sig göra det så finns det kanske något belägg för det.

 

Jag väljer att hålla mig neutral i detta då jag ju faktiskt har en väldigt dyr switch men den är designad från grunden med en väldigt fin klocka som sitter monterad på kretskortet alldeles intill det som ska klockas.

 

Tack för förtydligandet 👍🏻. Med den kunskapen i bagaget tar jag mig vidare till nästa fråga: eftersom en klocka behövs för att det ska fungera - hur kan det komma musik om jag kör Ethernet-signal direkt från fiberboxen till Bluesound streamern utan att passera en switch. Då kommer det ju musik - även om det inte finns någon klocka/switch. Det övergår mitt kunnande men jag antar att det finns en både enkel och logisk förklaring. Eller :-). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...