Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

6 minutes ago, UffeZ said:

Oavsett är du helt rätt ute men om du vill prata plack så är inte jag rätt person. Kör hårt!

 

Den kontakten har han ju på en armlängds avstånd. :65:

Om man efter det känner att man behöver ta det lite lugnt så behöver ju det i sig inte innebära att man tar en Toy :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

On 2018-06-08 at 22:16, bigblue said:

Jag har ett HubbaBubba-tuggummi från -87 som är stendött :smash:. "On a more serious note" så vore väl en stum massa som ett gammalt tuggummi en bra barriär mellan två stenskivor. Eller hur skulle det funka med de perforerade gummidukar som man har i båtar för at saker inte ska glida omkring. Skulle det kunna vara något att lägga emellan?

Hubba Bubba är i det närmaste definitionen av ett plastiskt material.

Detta kan vara lämpligt att applicera tex i elektroniklådor, på kontakter, på ytor som vibrerar. Dvs på och i, men inte mellan. Problemet är väl att det torkar och då är ju häftmassa eller Rudolphs Klet mycket bättre, se de fem exemplen nedan.

Plastiska deformationer är sådana som gör att materialet behåller den form det fått även när man avlastar.

Elastiska deformationer är sådana som gör att materialet återgår till sin ursprungsform när man avlastar.

Viskösa material är sådana som deformeras som en vätska. 

Viskoelastiska material brukar man kalla de som både är elastiska och viskösa. Såna material brukar modelleras som en kombination av dämpare och fjäder, dvs de har en inbyggd utklingning.

Elastoplastiska är sådana material som är elastiska upp till en viss gräns och därefter plastiska.

Ett material som efter en impuls återgår snabbast till sin ursprungsform säger man är kritiskt dämpat. Det borde vara en fördel i audiosammanhang att ligga nära eller en bit under denna dämpning, inte över.

 

Som underlägg eller mellanlägg rekommenderar jag elastiska och viskoelastiska material eller en kombination av dessa. Jag rekommenderar inte plastiska material eftersom dessa per definition fortsätter att deformeras tills de plattas ut till intet utan att belastningen ökar.

 

 

DSC_4622.JPG  DSC_4578.JPG

 

DSC_4621.JPG  DSC_4572.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Kanske skulle man införskaffa ett vinylunderlägg som man har på tallriken istället för filt. Klipp upp det i 4 delar och fördela mellan de två stenskivorna....

Annars låter det ju helt klart roligare om man dricker 4 flaskor Chateau Vadå, tar korkarna och lägger dem mellan skenskivorna och lyssnar. Tror det kommer bli magiskt. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigblue said:

Hmmm. Kanske skulle man införskaffa ett vinylunderlägg som man har på tallriken istället för filt. Klipp upp det i 4 delar och fördela mellan de två stenskivorna....

Annars låter det ju helt klart roligare om man dricker 4 flaskor Chateau Vadå, tar korkarna och lägger dem mellan skenskivorna och lyssnar. Tror det kommer bli magiskt. 

 

Det måste vi testa! :D

Frågan är om kork är tekniskt stabilt vid olika väderlek. Tänker på temperatur och luftfuktighet.  Det kan säker @calle_jr

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Att fötter är en källa till välbefinnande tror jag de flesta är överens om. Att känna den ljumma klipphällen under fotsulorna är en av sommarens njutningar för egen del. 

 

1962444691_IMG_9706copy.thumb.jpg.e1f8ea1167694e18bec49e72e2d6265b.jpg

 

Men fötter är också en källa till välljud hos mig. Jag har genom året testat både hårda och mjuka och det mesta däremellan. Här handlar det verkligen om synergier. 171A6925-2.thumb.jpg.fd5bcbc38589edb7c9a01ef69f1dd0d7.jpg

Under mina högtalares främre spikes bor dessa Carbon Racing fötter. Här handlade om att lyfta ljudbilden så att den matchade sitthöjden. 

 

171A6931-2.thumb.jpg.a76700c46bfce541cb2b667bf3f62216.jpg Under RIAAt finner vi 3 Stillpoints Ultra Mini som placerats under nätdelen.

 

171A6927-2.thumb.jpg.144252d25d0f9838be96d7993d3d8503.jpg

Ett av de stora lyften, och det kanske mest överraskande, var att sätta 3 Stillpoints Ultra SS under strömrenaren. 

171A6938-2.thumb.jpg.07406dcd70b4abbeb5b991fbd033fca7.jpg

Också Bardo har fått en upphöjd position med hjälp av 4 Sylodyn-kuddar vars densitet och storlek är anpassade till vikten på ovanliggande ekipage.

 

Det enda som fram till idag vilat på originalfötterna är förstärkaren - Diablo 300. Anledningen till att jag inte brytt mig om att kika på en lösning här är bland annat att Gryphon själva menar att fötter inte har någon större inverkan. För ett år sedan släppte man sina Atlas Spikes. Men dessa är först och främst avsedda för lättare produkter. 

 

Men OM man nu skulle sätta fötter på en Dj-vla förstärkare. Vad skulle man ha då? 

 

171A6919-2.thumb.jpg.aa74ec543d9fb8eca71ec56f4defd6c0.jpg

 

Valet föll på Sort Kones som ger ett precis lagom lyft. Frågan var om ljudet skulle göra det samma? Jag laborerade friskt mellan Brons, Aluminium och Titan koner. Både med 3 och 4 fötter i olika kombinationer. Det gav en mängd olika variabler att utforska. Och med tanke på att Diablon väger in på strax under 40 kg så hoppar jag över gymet de kommande dagarna. Nu känner jag att jag testat tillräckligt för att kunna ge ett utlåtande för vad som funkat i min set up. 

 

Det blev en BC (brons) rakt under nätdelen. Provade också med 2 st, men fick ett något för "rikt"ljud. Så det räckte med 1. Sedan balanserades detta upp med en i vardera bakre hörn. Här provade jag med både Aluminium och Titan. Det förstnämnda gav en något för ljus topp, en av varje blev bättre. Och bästa resultatet fick jag med 2 titan. 

 

171A6910-2.thumb.jpg.807ac646f63955c0fc96eb6b5383ede1.jpg

 

Musikvalet för testen bestod del av albumet Dig med Boz Scaggs där sista låten Thanks To You har en makalös basgång. Skillanden med och utan Sort Kones hördes inte så mycket som det kändes. När jag spelar låten med en BC under nätdelen så vibrerar helt enkelt soffa, bröstkorg och byxben mer - än om jag inte har en Sort Kone. 

Och när det gäller de övre registret så var det Tsuyoshi yamamoto och Midnight sugar som fick vara referens. Första låten har ett parti där han klämmer i stenhårt på tangenterna i den övre skalan. Och detta kan slå "igenom" så att det skrillar. Men med två TC på plats så höll det ihop också under dessa omständigheter. Så - ytterligare ett steg är taget - med fötter. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul att du går vidare med fötter. Jag känner igen mina egna slutstser i din analys. Jag testade Sort Kones under QB8, som är en avancerad nätlist. Sort kones gör nytta, punkt. Däremot blir det lite olika mellan materialen. Där Aluminium generellt blir ljusare och lite mer energiskt ffa uppåt i frekvens jämfört med ffa Brons. Titan är ett mellanting i klang och har mer kontroll och högre upplösning tycker jag. Detta kan tyckas tokigt att fötter kan göra detta men det var så jag upplevde det och jag har mina fötter på jorden. Det du beskriver är ju liknande. 

Jag har inte investerat ännu men tror jag hade bäst blandning under QB8 med både Brons och Titan. 

 

Ang Sonus faber så gillar jag deras ide med mjuk anpassad koppling och hög massa ihop med hård koppling. Dina båda understa plattor dämpas mellan varandra och den undre står hårt mot golvet. Högtalaren går alltså att "svaja" på. Funkar jättebra.

Link to comment
Share on other sites

Ja detta med nya fötter under PSU:er och strömrenare har jag själv upplevt mycket tydligt. När jag satte fötter under min Thor för mycket längre sedan så lyfte klarheten i systemet ett snäpp. När jag sedan kompletterade med en resonansdämpare på chassit så kom nästa steg. Kör vanligen Cerapuc och Stillpoints under elektroniken med gott resultat.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Snubblade över Steve Guttenbergs senaste video-krönika. Där tar han upp ett ämne som irriterar honom något alldeles extra. Det handlar om folk som uttrycker starka åsikter om utrustning som de inte ens har hört. 

Audiophiliac

Och jag kan inte annat än att hålla med. Att tycka olika är helt ok och många gånger berikande så länge som det hela hålls sakligt. Men när man läser kommentarer om hur olika apparater eller kombinationer låter - trots att personerna i fråga aldrig hört dem är..... intressant.

Här tycker jag att Euphonia i de flesta fall är ett utmärkt forum med gott om höjd i diskussionerna. 

För egen del är besök på mässor och "hemma hos" en viktig del av av hobbyn. Detta stillar delar av min nyfikenhet och ger en betydligt mer nyanserad palett när det gäller att förstå vad olika delar kan tillföra och vad det kan beror på. Det gäller allt från kabellyftare och digitala klockor till högtalarmatchning och pickuper.  I det senaste fallet gick jag igenom 5 puppor på 6 månader innan jag kände att jag fått bäring på vad olika märken och prisnivåer kunde leverera. Att bli insatt i ett visst ämne är för mig lite grann som att gå runt i ett totalt bäckmörkt rum. Det går inte att stå still och säga hur rummet ser ut. Jag måste "gå omkring" för att känna vilka begränsningar som finns. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, bigblue said:

Att bli insatt i ett visst ämne är för mig lite grann som att gå runt i ett totalt bäckmörkt rum. Det går inte att stå still och säga hur rummet ser ut. Jag måste "gå omkring" för att känna vilka begränsningar som finns. 

 

Bra beskrivning! :) Och visst ger erfarenheten en mera solid grund att stå inför vad man gillar, inte gillar och vartåt man vill komma.

Tänkte på SGs krönika som givetvis belyser ett viktigt ämne, starka åsikter om produkter eller olika sätt att lösa ett behov är sällan eller aldrig "helt" underbyggda, och förtjänar kanske inte samma förtroende och ffa uppmärksamhet som erfarna recensenterna erbjuder.

 

När blir man en legitim recensent då? Är det när man testat den sjuttioelfte DACen inom loppet av 8 månader, som Steve själv? Eller är det när man levt med en och samma DAC de senaste 12 åren? Eller är det under förälskelsefasen när en ny produkt öppnat ögonen för hur det kan låta? Alla har sin för- och nackdelar vill jag påstå. Eller är recensenter med kommersiella incitament att publicera goda recensioner helt förkastliga? (Vilket iofs väcker frågan vem som INTE har kommersiella intressen i en produkt man antingen köpt eller kanske också sålt?)

 

Jag tror att det är bara den som tar del av skriverier och tankar som kan bedöma värdet i ett omdöme i skrift eller online... Eller när man följt en persons idéer tillräckligt länge för att tycka sig "greppa" den personens preferenser, så kan man kanske göra sig en bild av hur man själv kan uppleva en produkt som beskrivs på ett visst sätt. Tänker på att jag själv prenumererat på Hifi & Musik sedan våren 2007 vilket gör att man kan få en aning om vilka preferenser de stadiga skribenterna har. Glöm inte "kommersiellt intresse" enligt ovan.. ;)

 

På Euphonia tycker jag man kan få en god blandning av teoretisk kunskap, praktisk erfarenhet och väl underbyggda åsikter och tankar. Kort sagt, mitt förtroende för Euphonia som informationskälla är mycket högt. Tack till alla medlemmar för detta men i synnerhet artikelgruppen!

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlfaGTV said:

Jag tror att det är bara den som tar del av skriverier och tankar som kan bedöma värdet i ett omdöme i skrift eller online... Eller när man följt en persons idéer tillräckligt länge för att tycka sig "greppa" den personens preferenser, så kan man kanske göra sig en bild av hur man själv kan uppleva en produkt som beskrivs på ett visst sätt.

 

Precis! Det räcker inte med att lära sig vad man själv tycker om utan för att kunna ta hjälp av andras råd behöver man veta vad de tycker också och skaffa sig en känsla för hur de uttrycker upplevda skillnader dessutom. Inte helt lätt och min enkla slutsats efter mångåriga försök är att jag kan bara lita på mina öron. Det minskar dock inte intresset för att läsa om andras erfarenheter, det ger också erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Här är en intervju som gav mig väldigt mycket matnyttigt när det gäller klockor, digitala signaler, jitter och protokoll.

Det är John Darko som intervjuar R&D ingenjören på Innous. 

Nuno Vitorino menar att allt spelar roll i ett ett system - därför kommer man också få olika resultat. Det är t ex därför som vissa användare menar att USB är bäst från källan A. Medan andra som har samma källa (men annan DAC) får ett bättre resultat med en annan anslutning. Trots  att vissa menar att det är omöjligt då det handlar om ettor och nollor.

Innous menar att varje anslutning/protokoll har sina egenheter och problem. Det handlar bara om att välja den man tror mest på och arbeta för att göra den så välljudande som möjligt. 

Här fick jag också en bra förklaring till varför det uppstår avvikelser vid överföring av digital information. Trots att det "bara" är 1 och 0. Förklaringen, mycket enkelt, är att 0 och 1 representeras av en spänningsförändring (t ex 0 resp 5V). Och därmed har vi klivit in i den analoga världen vilket i sin tur innebär att man introducerar avvikelser från den perfekta (binära) fyrkantsvågen som eftersträvas 

 

Varför digital audio inte bara handlar om 1 och 0.

 

Väldigt intressant att lyssna till en duktig ingenjör som är ödmjuk inför faktumet att man inte vet allt eller kan mäta allt. 

Istället menar han att "här står vi idag - men i morgon kan det dyka upp nya fakta som gör att vi ändrar vår position helt."

 

 

 

 

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigblue said:

Det handlar bara om att välja den man tror mest på och arbeta för att göra den så välljudande som möjligt. 

Det är min grundfilosofi. Att dra slutsatser av att lyssna på en produkt kan man nästan bara göra i sin egen anläggning. Det är så många parametrar som påverkar från den egna anläggningens alla komponenter och hemmets akustik att "världens bästa" enskilda produkt blir bara en klyscha. 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
On 2018-06-14 at 21:33, bigblue said:

nnars låter det ju helt klart roligare om man dricker 4 flaskor Chateau Vadå, tar korkarna och lägger dem mellan skenskivorna och lyssnar

Förmodligen en bra svärta i ljudbilden då du förmodligen däckat innan flaska nr 4?
Gammalt trådinlägg ovan men försöker själv att experimentera med olika dämpmetoder just nu och läser igenom dina och Apex tips och idéer 

 

 

Edited by CMB
Stavfel
Link to comment
Share on other sites

Att testa dämpning är både kul och frustrerande.

Det som funkade under apparat 1 ger inget utslag under apparat 2. Hmmm. 

Och det som var så bra hos person A blir en försämring hos person B. Hmmm.

 

Det bästa jag kommit fram till är att ladda på med en väldig massa olika lösningar och testa sig fram under en helg.

Gärna med en bisittare som kan bistå vid lyften.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, CMB said:

Förmodligen en bra svärta i ljudbilden då du förmodligen däckat innan flaska nr 4?
Gammalt trådinlägg ovan men försöker själv att experimentera med olika dämpmetoder just nu och läser igenom dina och Apex tips och idéer 

 

 

 

@CMBDet finns en del utspritt i min tråd. Bara 188 sidor att skumma igenom. :cool: Jag håller precis på att konstruera/sätta ihop en fot för mina slutsteg.

1- Här finns lite när jag började testa. Finns mer längre fram i tråden också.

2 - ... och lite till...

 

Skicka gärna PM om du vill ha mer av mina synpunkter. :)

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack @AlfaGTV. Här kommer lite förutsättningar och tankar som jag hade inför köpet. 

Då jag jobbar delvis i ett öppet landskap på kontoret behövde jag lurar som var slutna. 

Annars är jag ute och reser mycket. Lurarna behöver därför vara lättdrivna för att kunna köras från laptop och mobil. 

De kommer paras med en bärbar dac/amp. De måste därför låta bra även om de inte får de optimala förutsättningarna.

 

cobalt.thumb.jpg.43037e565555affc9d0f40611ab5e98c.jpg

 

Valet av dac/amp föll på Audioquest Dragonfly Cobalt som inte är större än ett USB minne. Ansluts direkt i datorns utgång och markerar med led-ljuset vilken samplings-rate som den spottar ur sig. Här lyssnar jag på Tidal och färgen purpur innebär MQA. Med en dongel kopplar jag upp den till min Iphone. Inget program eller andra drivrutiner behövs. Bara plug-and-play.

 

sonus.thumb.jpg.4129f9860aa853b4423de9683e1aa8fc.jpg

 

Lurarna var inget som skulle ersätta eller "tävla" med mitt system hemma. 

De skulle "bara" leverera lyssnarglädje och fungera under många timmars lyssnande utan att öronen tröttnar.

Jag har tidigare lyssnat på Focals lurar som levererar. Testade med Elegia som ligger kring 10 tkr. 

Men kände snart att här började lurarna visa för mycket av det "digitala". De var helt enkelt för transparenta och behövde paras i hop med något "finare" för att komma till sin rätt. 

Det var här jag snubblade över Meze Classic 99 som ligger på strax över 3 000 kr. 

Det går knappt att hitta en enda test på nätet som inte hyllar dessa med ljust de superlativ som jag eftersökte. 

Och att rumänska Meze kan leverera high-end känner nog några till med tanke på deras prisbelönta Meze Empyrean.

 

766453926_setup.thumb.jpg.ef2ecb6c08cd7119cc4a84e434955c3c.jpg

 

Och så här ser min set up ut.

Lurarna är på inspelning "24/7" men de uppfyller redan nu det jag eftersökt.

Väldigt lättlyssnade. 

En organisk, rik ljudbild.

Mäktig bas och något avrullad topp vilket gör att dac'ens digitala artefakter inte blir lika tydliga. 

Lätta och behagliga att ha på sig under längre tid. 

Dessutom rätt snygga :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...