Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

10 hours ago, Richard said:

De kanske tar en liten provision för varje köp som finansierar det hela? Jag vet alltså inte utan bara spekulerar. Är ju väldigt befriande att slippa reklam.

Ja så är det kanske? Har ingen uppfattning om vare sig kostnader i samband med att hålla  en sida igång eller hur pass omfattande omsättningen är på handelssidan. Bara lite nyfiken. Det finns som bekant inga gratisluncher och frågan är om man kan frestas att använda megadatat i något kommersiellt sammanhang eller också är verksamheten rent ideell? 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Bebop said:

Många lever dock i en drömvärld som tror att de sitter på original-/förstautgåvor av t ex Blue Note vilket sällan är fallet.

 

Att det är en drömvärld tycker inte jag är helt enkelt att inse alltid.

Jag har inte speciellt duktig på detta, men jag har också märkt att om man är lite noga och tittar och jämför bilderna på skivorna på tex discogs på en utgåva så kan det skilja väldigt lite i små detaljer i texten, dispositionen på texten tex. Trots att allt annat verkar stämma. Då gissar jag att det är en annan pressning. För de har väl aldrig olika etiketter på samma pressning antar jag. Just Kind of Blue från Blue Note som jag har var ganska länge en "förstapress" och såldes som en sådan, tills jag detaljstuderade små detaljer på etiketten. Då visade sig att den var från -63 istället. Men den var mycket lik förstapressen. Bra låter musiken hur som helst, bättre än alla mina nypressningar på detta album och jag har en hel del. Den sprakar dock en del men efter 10 sek tänker jag inte på det och hör bara musiken.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Discogs lär ha gått om Ebay som världens största försäljningsplats av album. När jag skriver detta ligger över 38,000,000 album uppe till försäljning till en gemensam värdering om € 20,000,000. De har också viss annonsering men det är inget jag kan påminna mig om att jag sett i Sverige. https://www.discogs.com/advertise

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Bebop said:

Discogs lär ha gått om Ebay som världens största försäljningsplats av album. När jag skriver detta ligger över 38,000,000 album uppe till försäljning till en gemensam värdering om € 20,000,000. De har också viss annonsering men det är inget jag kan påminna mig om att jag sett i Sverige. https://www.discogs.com/advertise

Det förklarar affärsmodellen!

Ser också att detta med annonser endast gäller den som inte är inloggad och träffar 8,5 miljoner tittare och det är denna marknad man erbjuder att exponera för annonser. Tydligen speciell inriktning på marknadsföring/annonser av musik i dess olika former. Men uppenbarligen annat också om man går in på deras hemsida

Som sagt finns det alltid ett kommersiellt intresse i botten. Inget fel i detta, tvärt om. Har haft god nytta av denna tjänst liksom All Music som är tydligare i den kommersiella delen. Discogs verkar mer ackurat i sin ambition att ha fullständiga uppgifter vilket jag tycker att All Music ibland saknar.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, bigblue said:

Går man in och kikar på 1964 finns t ex två tyska versioner registrerade.

Båda är LP/Gatefold

Båda är Verve

Båda har katalog # V6-8545

Varför?

Discogs är inte en organisation som ansvarar för att databasen är korrekt. Det är upp till oss användare. Vad Discogs gör är att de ställer ett vektyg till förfogande och ett regelverk. Sedan upp till oss att sköta det. 

 

Jag har kollat de båda titlarna. Dels anser jag att båda skulle ha registrerats som "Europa" istället för "Tyskland". Landet registreras under "Country", vilket inte har något att göra med var albumet är tillverkad. "Country" står för "main or first intended market". På etiketten står GEMA, vilket är rättigheter för Tyskland. Men det står också "BIEM" vilket inkluderar hela Europa. Det har varit och är fortfarande mycket bråk om detta och medlemmar har uteslutits för att inte hålla sig till reglerna. Jag gar bråkat rätt mycket kring Nordic och Scandinavia som ju inte är samma sak. Antingen vill jag att de tar in optionen "Nordic" eller "Scandinavia +Finland". Det är man inte med på ännu men däremot har man med "UK+Europe" för märkning typ "BIEM/MCPS". Om den logiken skulle råda överallt borde man också med "Germany+Europe". För att få den typen av ändringar måste man engagera sig och delta på deras forum och argumentera för sin sak. 

 

Jag tycker också att detta är samma utgåva. Skillnaden vad jag kan se,  är att det är olika matrisnummer. Om allt annat är lika så skall detta anges som variant, alltså att det andra matrisnumret läggs in på en och samma utgåva typ "matrix version 2". Det finns ett verktyg för att förslå en sammanslagning av versionerna som heter "Merge releases" som når via "edit release". Där kryssar man i de båda och förslår ihopslagning med några argument. Man behöver 3 eller 4 "ja-röster" från andra medlemmar. De har tidigare föreslagits att slås ihop men fick då "nej" pga skillnader på omslaget (gå in på edit så får du hela historien). Men sedan dess har det lagts in nya bilder så nu kan hag inte se några skillnader.

 

Jag testar och ser vad som händer. Om jag får "nej" brukar också argument komma upp varför. Det kan finnas en detalj vi har förbisett.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte engagerat mig jättemycket i kvalitetssäkringsprocessen runt Discogs och har heller inte förärats "röstningsprivilegier" (än) på grund av för få submissions/edits, men det jag tycker stör är att det ofta är så otroligt många utgåvor av varierande kvalitet som är klassade som "New release" (orangea i exemplet nedan). Kanske mest är ett problem med "stora" titlar. Ni som bidrar mycket - hur funkar det egentligen? Väljer ni själva helt och hållet vad ni tittar på, eller finns det en "kö" med redigeringar som man kan bedöma även utan att ha titeln?

 

Skärmavbild 2018-01-10 kl. 12.12.29.jpg

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bebop said:

Discogs är inte en organisation som ansvarar för att databasen är korrekt. Det är upp till oss användare. Vad Discogs gör är att de ställer ett vektyg till förfogande och ett regelverk. Sedan upp till oss att sköta det. 

 

Jag vet. Har själv lagt upp mängder med skivor, varit med i omröstningar om ev sammanslagningar samt givit input till beta-versioner. Kan dock tycka det är "lite väl lätt" att lägga upp ett album som det redan finns en version utav.

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, bigblue said:

Kan dock tycka det är "lite väl lätt" att lägga upp ett album som det redan finns en version utav.

Det håller jag med om. Men det kräver också att alla parametrar är ifyllda så att det går jämföra och därmed kunna sätta in spärrar. Det jag retar mig mest på att credits inte är ifyllt, framför allt musiker, låtskrivare och producent samt BAOI med framför allt matrisnummer (LP) och SID-koder (cd). Jag tycker också att bilder mindre än 500 pixlar skulle stoppas och minimum 4 bilder på sub. 500 pixlar är minimum för att se dem någorlunda skarpt på en skärm. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bigblue said:

Kan dock tycka det är "lite väl lätt" att lägga upp ett album som det redan finns en version utav.

Man kan säga att det är lite för svårt att se att det redan finns en version.

Filtret vid förhandsvisning innan uppladdning kunde förbättrats och gjorts lite mer visuellt.

 

12 hours ago, Apexorca said:

För de har väl aldrig olika etiketter på samma pressning antar jag.

Jo, det finns t.o.m utgåvor med olika etikett på sida A och B. Men olika etiketter och varianter av konvolut och t.o.m innerpåse är per definition olika utgåvor (subs). 

Så även exakt samma utgåva som går till olika pressverk ska anges som olika utgåvor.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, calle_jr said:

Olika etiketter och varianter av konvolut och t.o.m innerpåse är per definition olika utgåvor (subs). 

Så även exakt samma utgåva som går till olika pressverk ska anges som olika utgåvor.

 

Jag lärde mig det när jag förde in min utgåva som ett alternativ med annan matris info när min RCA utgåva hade H-stamper för Hollywood medan de tidigare hade den vanliga I-stampern för pressverket i Indiana - annars fullständigt identisk etikett och skivomslag. När det gäller Decca/London så visar matris-informationen också vem mastringsingenjören var, se Stevehoffmannforum eller Londonjazzcollector. Om är det en ny mastringingenjör men i övrigt identisk utgåva räknas det som ny utgåva om mastringingenjören är ny - för att komplicera ytterligare så kan det mycket väl vara olika mastringingenjörer på olika sidor. Min favorit när det gäller Decca är W=Harry Fischer. Jag tänkte visa just Decca och valde den första stereoutgåvan SXL 2001 och där fann jag två som är identiska och på båda har Tarantoga ett finger med och han skriver mycket så hans exempel är bra att följa

SXL 2001

SXL 2001 (version utan bild)

båda har samma omslag med datum JU 58/8 (JU = James Upton Ltd, James Upton Printing Group)

Missar jag något eller varför föreslog han inte "merge"?

 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2018‎-‎01‎-‎10 at 09:14, Apexorca said:

 

Att det är en drömvärld tycker inte jag är helt enkelt att inse alltid.

Jag har inte speciellt duktig på detta, men jag har också märkt att om man är lite noga och tittar och jämför bilderna på skivorna på tex discogs på en utgåva så kan det skilja väldigt lite i små detaljer i texten, dispositionen på texten tex. Trots att allt annat verkar stämma. Då gissar jag att det är en annan pressning. För de har väl aldrig olika etiketter på samma pressning antar jag. Just Kind of Blue från Blue Note som jag har var ganska länge en "förstapress" och såldes som en sådan, tills jag detaljstuderade små detaljer på etiketten. Då visade sig att den var från -63 istället. Men den var mycket lik förstapressen. Bra låter musiken hur som helst, bättre än alla mina nypressningar på detta album och jag har en hel del. Den sprakar dock en del men efter 10 sek tänker jag inte på det och hör bara musiken.

 

Du menar Columbia såklart - inte för att jag vill skriva dig på näsan, men för att undvika missförstånd bland läsarna.

Edited by Bebop
Modererat så att inlägget hamnar utanför "quoten"
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, shaft said:

 

Du menar Columbia såklart - inte för att jag vill skriva dig på näsan, men för att undvika missförstånd bland läsarna.

Ja, du har ju helt rätt, självklart. Det står Columbia över allt på skivan. Jag visst egentligen det, men den känns "kind of blue note". :blush Ungefär som när man svarar på frågan "vad dricker kossan?" och svarar: Mjölk!!!

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Apexorca said:

Ja, du har ju helt rätt, självklart. Det står Columbia över allt på skivan. Jag visst egentligen det, men den känns "kind of blue note". :blush Ungefär som när man svarar på frågan "vad dricker kossan?" och svarar: Mjölk!!!

Ha ha helt rätt ju. Kind of Blue hade ju passat på Blue Note (fast säkert inte låtit lika magiskt om så var fallet) ;-)

Link to comment
Share on other sites

Om du precis som jag vill ha lite lättsmält guidning mellan olika musikstilar och deras undergeners så finns en fantastisk sida som heter. Music Map

Där kan man få grundläggande fakta om var och när den uppstod, hur den är kopplad till andra stilar och dessutom kopplad med en handfull Youtube klipp där du kan få avnjuta några lämpliga exempel. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Att kalla det för "tung hifi" när förste-receptionisten i kedjan är inställd på 1,72 gram känns lite bakvänt. Men att vikt är viktigt det står helt klart också när man kikar på andra delar i vinylriggen. 

171A4341.thumb.jpg.e3d1dabba5d96e9748e9e0b98f33710e.jpg

 

Min Bardo är stel och stum i sin konstruktion och vill ha ett stabilt underlag. Den vilar på två 13 kg stenskivor som isoleras från stereobänken med 4 Sylodynfötter. Allt är parkerat på parkettgolvet som vilar på betongplatta på mark. 

171A4376.thumb.jpg.7594c2905b0245915aeada2b587409db.jpg

 

Jag tycker att vibrationerna som kommer från omgivningen därmed borde vara små och försumbara. Men Calle JR menar att mina Sylodyn-fötter "tål" ännu mer. Och borde lastas tyngre för att uppnå optimalt läge. Jag testade ju 3 olika hårdheter innan jag bestämde mig för de blå som var stummast. Men 41 kg är tydligen i minsta laget. 

171A4382.thumb.jpg.2ab91d2975debd437e056671fd40d442.jpg

 

Så det blev till att beställa två skivor som var ytterligare lite längre och bredare. Vikten på underlaget ökade med 10 kg. Arbetsytan kring spelaren blev generösare och frugan märkte inget. Så långt allt väl, men vad hände med ljudet då?

 

171A4365.thumb.jpg.bfd96c798a7da0f3617bcad35b6ab9bc.jpg

 

En fastare bas i de lägsta delarna. Mer definition och timbre. Upplever också att djupbasen inte "rullar av" lika brant utan att de lägsta tonerna är något starkare än tidigare. Det andra jag upplever är att jag får ett ökat djup i ljudbilden, mer 3D och ökad separation. Dessutom ännu lite snabbare attack. 

171A4325.thumb.jpg.23247dcc79bbcd7e7114567f67a4defd.jpg

 

Varför? Ingen aning. Varför nålen med 1.72 gr belastning gillar detta bättre är lite av en gåta. Den tidigare massan borde ju ha räckt. Men det fanns alltså lite mer att hämta - och till en rimlig penning - vilket känns extra kul. Vad tror ni, är det i huvudsak minskade vibrationer utifrån som bidrar till en tystare arbetsmiljö för nålen? Eller är tyngden något som ger PU ett bättre avstamp? Kanske är det bägge två. Oavsett vilket så är det något som funkar ypperligt i min set up.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog ta mig i kragen att snart testa både "kuddar" och x-tra stenskivor under min egen snurra.

Finns det någon övre eller optimal gräns för vilken vikt man ska addera i de olika "skikten" ?

Min underlagsskiva i sig (bänken) väger nog närmare 130 kg, dock är den inte avisolerad mot benstativet.

Link to comment
Share on other sites

Förutom ett stabilt underlag så tror jag att det är massan som ligger ovanpå (avisolerat) som är avgörande. 

Det finns säkert en diminishing return-kurva här, men den planar nog ut någon stans kring 2 ton :-). 

Har du möjlighet att palla upp underlagsskivan med några kuddar?

 

Själv tycker jag att det varit spännande om jag hade haft möjlighet att ställa stenskivor och svarv direkt på betongplattan i golvet. Det hade säkert gjort att presentationen tagit ytterligare ett steg åt samma håll som den rört sig nu. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bigblue said:

Här kommer en länk till en film för alla "tube lovers out there..."

Tube lovers


Blir lika fascinerad varje gång någon berättar om "The streets of NY" och ruljansen på saker. Nu i denna film Fisher-receivern han hittade. 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-03-04 at 11:13, bigblue said:

 

 

Så det blev till att beställa två skivor som var ytterligare lite längre och bredare. Vikten på underlaget ökade med 10 kg. Arbetsytan kring spelaren blev generösare och frugan märkte inget. Så långt allt väl, men vad hände med ljudet då?

 

En fastare bas i de lägsta delarna. Mer definition och timbre. Upplever också att djupbasen inte "rullar av" lika brant utan att de lägsta tonerna är något starkare än tidigare. Det andra jag upplever är att jag får ett ökat djup i ljudbilden, mer 3D och ökad separation. Dessutom ännu lite snabbare attack. 

 

Varför? Ingen aning. Varför nålen med 1.72 gr belastning gillar detta bättre är lite av en gåta. Den tidigare massan borde ju ha räckt. Men det fanns alltså lite mer att hämta - och till en rimlig penning - vilket känns extra kul. Vad tror ni, är det i huvudsak minskade vibrationer utifrån som bidrar till en tystare arbetsmiljö för nålen? Eller är tyngden något som ger PU ett bättre avstamp? Kanske är det bägge två. Oavsett vilket så är det något som funkar ypperligt i min set up.

 

 

Jag tror att många spelare däribland Brinkmann mår gott av mycket tyngd under sig. Jag märkte förbättring efter varje sten jag lade till under min. Nu har jag 3 st på totalt ca 80-90 kg under Balance. Mer tyngd ändå kanske blir bättre? Men jag tror det får räcka nu. Det funkar bra som det är. Får se om jag får ett ryck någon gång och testar något nytt. En HRS plattform som specialbyggts för Brinkmann Balance skulle säkert vara bra att ha.:105:

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde själv denna övning med gott resultat.

Har testat detta förut genom att ställa skivspelaren direkt på stenskivan men funkade inte så bra blev lite hårt o kallt ljudet.

Men så köpte jag Avids egna plattform för att ha under skivspelaren och har kört med den lösningen ett tag nu som 

fungerar bra.

Sen om det var förra helgen eller den innan som jag satt och lyssnade på musik via vinyl så dök det upp en sådan

där tanke som säkert många med mig får att tusan om jag inte ska testa stenskivan igen.

Jodå ut i förrådet in med skivan igen men den här gången hamnade skivan under plattformen i stället

jo vad hände? Det föll på plats... Ljudet alltså:thumbsup:

Nu var ju ljudet inte dåligt på något vis innan men nu blev det betydligt bättre mer riktigt på något vis instrument röster

klingar nu ut mer ärligt. Ett organiskt välbalanserat ljud igenom hela registret.

Skillnaden på det jag gjorde var att skivan hamnade under plattformen istället för under skivspelaren. Happy end.

Då dyker ju osökt tanken på att hur funkar det att även på min spelare att öka massan ytterligare:?:

Men det är väl bara att testa som alla andra gör;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Från tid till annan blir det en del resande för min del. Och varje gång uppstår en abstinens efter lite skön vinyl efter bara några dagar. Något som jag inte lyckats finna någon bot emot - förrän nu.

Lösningen är hotell, som t ex Canopy by Hilton i Reykavik, där man fritt får låna en vinylsvarv. Här får man fritt botanisera bland utbudet som spänner från Chicago och Aha till Aretha och Gerry Mulligan.

Jag har flyttat spelaren, som har inbyggda högtalare, lite fram och tillbaka på skrivbordet i hotellrumet för att att se var jag får bäst rumsrespons. Får dock inte till det där riktiga haksläppet, men jag jobbar dock vidare.

Har inte heller lyckats lista ut vilken puppa det är och vågar därför inte ge mig på att justera nåltrycket för att få det där sista unset av prestanda :-). 

Men det spelar ingen roll så länge rummet fylls av skön musik som får kroppen att gunga i takt.

Island rockar fett!!!

 

Overview.jpg

helhet.jpg

stylus.jpg

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, bigblue said:

 

Jag har flyttat spelaren, som har inbyggda högtalare, lite fram och tillbaka på skrivbordet i hotellrumet för att att se var jag får bäst rumsrespons. Får dock inte till det där riktiga haksläppet, men jag jobbar dock vidare.

 

 

 

 

Haha. Ser det framför mig och hur fru bigblue tolerant tittar på förundrat, men med kärlek i blicken och tänker " Det är väl ändå semester" och säger sedan med en suck  "Ses i baren när du är klar älskling."

 

Kul att Island Rockar fett. Borde legat 2 pass till där...:rolleyes2:

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Apexorca said:

 

Haha. Ser det framför mig och hur fru bigblue tolerant tittar på förundrat, men med kärlek i blicken och tänker " Det är väl ändå semester" och säger sedan med en suck  "Ses i baren när du är klar älskling."

 

Kul att Island Rockar fett. Borde legat 2 pass till där...:rolleyes2:

 

Ja, men om ni varit med så kunde fru apex underhålla fru bigblue i baren och beställa in lite isländska specialiteter. Medan du och jag skulle kunna se om vi inte får lite fastare bas om vi lägger några Snickers från minibaren under spelaren. Eller kanske tvättar nålen med lite av fruns eye make up remover :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
24 minutes ago, CMB said:

Har fått ett riktigt köpbegär på en Brinkmann efter att ha kikat på dina och Apex riggar. Vart beställer ni era stenar som ni har under skivspelarna?

 

Det kan man ju få. De är riktigt fina spelare i högsta klass. Sök på Brinkmanns hemsida och försök hitta när Helmut i text beskriver sina tankar om konstruktionen. 

 

Jag har beställ stenar av mina lokal firma, Henrikssons Stenhuggeri och någon från Stencentrum i Mölndal. Det är inte helt oviktigt att stenen har hög densitet som Nero Assoluto eller Diabos. De är båda svarta graniter som är mkt täta och tunga. Helmut Brinkmann utvecklar sina spelar med Nero Assoluto. Finnish kan man välja vad som passar. De bör vara 4 cm tjocka för att få upp massan.  Små stenbitar som tex behövs till mina Riaa steg och annat kan man hitta som spillbitar. De är ofta i bra skick och köpas för kaffepengar hos en stenhuggare.

 

Glöm inte att spelaren skall stå direkt mot stenen, men att stenen sedan med fördel kan dämpas mot resten av underlaget. Ju tyngre stenen är desto bättre, i stort sätt. Dämpningen tål lite laborerande. Det finns professionella produkter där man kan räkna ut massa parametrar om kritisk dämpning mm och trimma det optimalt på pappret, men i verkligheten behövs de sista justeringarna göra med öronen. Det optimala på pappret låter ofta inte bäst. Lite hårdare dämpning under skivspelaren tycka jag har varit bättre. Men den faktorn blir mindre betydande ju tyngre sten man har har jag också märkt.

Detta är min erfarenhet som grundats på lyssningsintryck. Det är mycket roliga och spännande övningar. 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag har valt 2 st 3 cm tjocka skivor som jag lagt på varandra. Detta för att göra det mer lätthanterligt än en på 6 cm. 

Sedan handlar det som @Apexorca säger, att lyssna sig fram vad som passar bäst som underlag.

Själv provade jag kuddar i 4 olika hårdheter/egenskaper och valde den som gav bäst resultat i min anläggning. 

En hjälp på vägen är att med PU nedfälld på en stillastående vinyl knacka lätt på bänken som spelaren står på och lyssna efter hur mycket som når ut i högtalarna. 

Och sedan göra samma sak på själva stenskivan. Du kommer upptäcka att olika kuddar ger olika respons/resonans. 

Den som lät bäst hos mig var den i sammanhanget stummaste versionen. Klart tystare när jag utförde knacktestet. Och en klart bättre snärt i basen när det spelades musik. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...