Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

6 minutes ago, octavia rs said:

Ja och det ska klaffa med hur sambon vill att de ska se ut och de kan vara klurigare att få till det så det passar......:D

Det är en del av hobbyn som kan vara svårare än att välja prylar som bara låter bra. Det kanske tom är den svåraste delen i hela hobbyn. hmmm. :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för glada tillrop. Här kommer lite fler bilder:

IMG_5766_zpsw1vsp9nr.jpg

Fjärrkontrollen har en helt unik design och kaxig attityd.

IMG_5767_zpswzmbzh1i.jpg

Jag skulle väl inte kalla den ergonomisk med du riskerar i alla fall inte att blanda ihop den med några av dina andra kontroller...

IMG_5773_zpssgadubcm.jpg

 

IMG_5757_zpswq2vniwa.jpg

Gott om kylflänsar är det gott om :-D. Visst blir den varm men inte mer än att man kan lägga handen på den utan att bränna sig. 

IMG_5769_zps4vp8ztgv.jpg

 

10 cm till hyllan ovanför är vad Gryphon rekommenderar och det klarar jag. Men för säkerhets skull sågade jag bort baksidan på bänken så att luften kan cirkulera fritt. 

Link to comment
Share on other sites

Tänkte försöka sätta ord på vad jag upplever för skillnader mellan Jeff och Diablo 300. Det är några saker som sticker ut och det första är baskontrollen. Några av er har nämnt detta tidigare och detta var en av egenskaperna som fick mig att lyfta lite extra på ögonbrynen när vi lyssnade på förra årets München-mässa. Det fanns en sådan attack och slam att jag nästan tappade hakan. Hos mig gör den ökade stramheten också att detaljer i basen plötligt tittar fram. Jag upplever att den spelar lika långt ner i registret - men den bas som kommer ut ur S.F. är mycket mer precis. Start och stopp sker med järnhand vilket gör att de förstärkningar jag hade vid 60 och 120 Hz knappt gör sig påminda. Men det handlar inte bara om brutal kraft (Jeff Rowland hade ju 800 W) så det måste vara något i tekniken som gör att Diablon lyckas med konststycket. 

En skiva som jag själv burkar spela för att finjustera högtalarna i rummet är Jennifer Warnes skiva The Hunter och låte Way down deep. Den inledande basen trycker på precis rätt/fel knappar i mitt rum och får det i "gungning". Men med Diablo - nope.

En annan sak som jag tycker att Diablon är duktig på är transient-snabbheten (vilket delvis hänger ihop med ovan). Detta skapar en realism som i sin tur tar med mig som lyssnare längre in i musikens värld. Det blir mer "live". 

Och sist men inte minst - mickrodetaljerna. Känslan av rummet i bra inspelningar blir tydligare. Instrument upplever jag som klangriktigare. Presentationen blir stor och fyller ut hela rummet. Mickrodetaljerna gör också att jag upplever ett större djup i presentationen. Mer 3D helt enkelt. Solosångare har tagit ett halvt steg bakåt i rummet. 

Klangmässigt skulle jag säga att Diablon är en gutta varmare än Jeff. 

Pga dess storlek krävdes det en del ommöblering (den tar upp 2 hyllor). Något som in sin tur innebar att utrymme blev en bristvara. Det gjorde att jag ville ha en inbygd dac - men inte på bekostnad av ljudkvaliteten. Och med tanken på det tomrum som min MSB analog dac lämnar efter sig var det ett diger uppgift. Efter att kört A/B mellan de två kan jag konstatera att de ligger otroligt nära varandra. Och med tanke på att jag älskade MSB soundet så var detta "good enough" för mig. Därtill har jag access till alla tänkbara ingångar samt stöd för allt upp till Quad DSD om behovet skulle dyka upp. 

 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Taxmannen said:

Häftigt - Grattis! :thumbsup:

Det vore intressant att förstå hur ett förstärkarbyte kan påverka "problem-noder"!? Ser fram emot fortsättningen!

Har man problem med lite bumlig bas (pga "problemnoder") kan byte till ett steg som har järngrepp om basen vara en lösning, det har jag själv fått erfara. Det gör ju naturligtvis inte att problemnoderna försvinner men det brukar definitivt minska problemet.

 

Ser ut att vara en riktigt välbyggd pjäs det där, är det mosfet eller bipolära trissor i Gryphons konstruktioner?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hasse said:

Har man problem med lite bumlig bas (pga "problemnoder") kan byte till ett steg som har järngrepp om basen vara en lösning, det har jag själv fått erfara. Det gör ju naturligtvis inte att problemnoderna försvinner men det brukar definitivt minska problemet.

 

Ser ut att vara en riktigt välbyggd pjäs det där, är det mosfet eller bipolära trissor i Gryphons konstruktioner?

Utan att veta, skulle det vara osannolikt om det inte var bipolära som i samtliga Gryphon slutsteg. Sanken oftast. J-FET i ingång på de nyaste slutstegen och det är ofta trickle down från topmodellerna.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till förvärvet, mycket läckra bilder. Riktigt frän fjärr! Har den nån visning vilken input man valt? Tycker faktiskt det är rena stenåldern när nya fina (och dyra) grejor inte har nån visning på fjärren, det är ju faktiskt lättare med min gamla Marantz med massa knappar.

Vänligen Jaxho

Link to comment
Share on other sites

octavia rs, den inbygda dacen matas via spdif från min Oppo 105 som går som transport. Har sedan tidigare en Röcklinger PHA2 som RIAA. Diablons Phono-tillval är säkert mycket kompetent men jag ville ha lite fler möjligheter. Ex att köra balanserat och att kunna välja db och Ohm beroende på PU. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigblue said:

Jag upplever att den spelar lika långt ner i registret - men den bas som kommer ut ur S.F. är mycket mer precis. Start och stopp sker med järnhand vilket gör att de förstärkningar jag hade vid 60 och 120 Hz knappt gör sig påminda.

Jag skulle tro att det handlar om att du har högre dämpfaktor i Gryphon. I mina slutsteg finns en variabel dämpfaktor för att hitta rätt med sina högtalare och rum. VTL skriver så här om dess påverkan.

 Another new feature is a user adjustable Damping Factor feedback control that allows the user to adjust the amplifier’s output impedance by varying the amount of negative feedback.  Impedance can now be precisely set to suit the listener’s taste, and to improve control of the loudspeaker loads to deliver best performance.

Det märks stor skillnad i basen beroende hur man ställer dämpfaktorn. Mitt rum är ju akustikbehandlat så jag kan gå med "all in" men jag kan mycket väl tänka mig att bättre kontroll ändra basupplevelsen.

Stort grattis föresten...:)

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebop said:

Jag skulle tro att det handlar om att du har högre dämpfaktor i Gryphon. I mina slutsteg finns en variabel dämpfaktor för att hitta rätt med sina högtalare och rum. VTL skriver så här om dess påverkan.

 Another new feature is a user adjustable Damping Factor feedback control that allows the user to adjust the amplifier’s output impedance by varying the amount of negative feedback.  Impedance can now be precisely set to suit the listener’s taste, and to improve control of the loudspeaker loads to deliver best performance.

Det märks stor skillnad i basen beroende hur man ställer dämpfaktorn. Mitt rum är ju akustikbehandlat så jag kan gå med "all in" men jag kan mycket väl tänka mig att bättre kontroll ändra basupplevelsen.

Stort grattis föresten...:)

Tack Bebop, det låter mycket troligt att det är just dämpningen som är en bidragande orsak till det jag upplever. Har detta någon direkt koppling till om det är A, A/B eller D? Det jag gillar är just kombinationen av superb kontroll - samtidigt som den låter de allra minsta nyanserna komma fram. Stark och delikat på samma gång :).

Link to comment
Share on other sites

Jag överlåter till mer bevandrade tekniker att förklara vad som påverkar dämpfaktorn i en förstärkare. Det var faktiskt Anders på HiFi-Stället som upplyste mig om vikten av dämpfaktorn för att bemästra basen. Han sa det t o m tre gånger... dämpfaktor, dämpfaktor, dämpfaktor... sedan är du hemma...

På Wikipedia ges en liten hint https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dämpfaktor

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, bigblue said:

 Det jag gillar är just kombinationen av superb kontroll - samtidigt som den låter de allra minsta nyanserna komma fram. Stark och delikat på samma gång :).

Jag håller med. Det tycker jag är något som är genomgående för Gryphons förstärkare.

Link to comment
Share on other sites

Gryphon specar utgångsimpedansen över hela hörbara frekvensområdet, vilket indikerar att de inte har något att skämmas för vad gäller dämpfaktor. Finns såklart andra tillverkare som också gör så, men det är inte självklart.

Link to comment
Share on other sites

Verkligen grymt läckert bygge! Solid fjärr tycker jag är lite av adelsmärke på en kvalitetsprodukt.

När det gäller bashanteringen gäller det väl inte bara amplituden utan även stigning respektive avklingning i tonen. En tightare bas uppfattas inte på samma sätt om den är snabb jämfört med en som "smetar ut"i tiden.

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Verkligen grymt läckert bygge! Solid fjärr tycker jag är lite av adelsmärke på en kvalitetsprodukt.

 

Calm

... då skall jag väl inte nämna MSB va? :black:  Fjärren är säkert bra men har budget känsla i design och känsla. "Undantaget som bekräftar regeln" är ett uttryck jag inte gilla alls egentligen, förstår det inte, men passar kanske här. MSB  verkar i allt övrigt var bra kvalitet. Solida byggen.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack alla . Ja, visst är det så att det finns många bra produkter, men till slut är det matchningen som fäller avgörandet. Jag tror att vi alla har några hifi-egenskaper som vi håller extra högt när vi söker i hifi-djungeln. Och när vi hittar en lösning som bockar av, inte bara en, utan flera av dessa parametrar så blir man sugen på att göra ett byte. Exakt vad det jag söker efter har säkert skiftat under resans gång. I början var det nog mer att få de basala parametrarna på plats. Nu handlar det om "finlir" där jag t ex uppskattar rymd, rum och djup i ljudbilden. Och så tror jag att jag blivit mer och mer kräsen vad gäller klangkaraktär (instrument-realism). Och det är något som jag upplever att Gryphon gör riktigt bra i min uppställning. 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Bebop said:

Jag skulle tro att det handlar om att du har högre dämpfaktor i Gryphon. I mina slutsteg finns en variabel dämpfaktor för att hitta rätt med sina högtalare och rum. VTL skriver så här om dess påverkan.

 Another new feature is a user adjustable Damping Factor feedback control that allows the user to adjust the amplifier’s output impedance by varying the amount of negative feedback.  Impedance can now be precisely set to suit the listener’s taste, and to improve control of the loudspeaker loads to deliver best performance.

Det märks stor skillnad i basen beroende hur man ställer dämpfaktorn. Mitt rum är ju akustikbehandlat så jag kan gå med "all in" men jag kan mycket väl tänka mig att bättre kontroll ändra basupplevelsen.

Mycket intressant! Det verkar ju vara stor samstämmighet runt detta och att flera har haft likartade upplevelser. Skulle det synas vid en akustikmätning också? :39:

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant med sambandet mellan stereo och akusiken. När vi mäter i ett rum och använder en anläggning så förtsätter vi ju att den lämnar perfekt ljud. Men det går den nog sällan. Det är väl troligt att det kan påverka resultatet som vi bara drar slutsatser om at det har med akustiken at göra??? Bättre prylar ger ofta mindre akustik problem, så då är det ju inta alltid bara akustiken som vi skall skylla på. Sambandet mellan akustik och själva högtalare/stereon är något vi inte pratar lika mycket om som varje del för sig, men det borde vi nog.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Apexorca said:

Det är intressant med sambandet mellan stereo och akusiken. När vi mäter i ett rum och använder en anläggning så förtsätter vi ju att den lämnar perfekt ljud. Men det går den nog sällan. Det är väl troligt att det kan påverka resultatet som vi bara drar slutsatser om at det har med akustiken at göra??? Bättre prylar ger ofta mindre akustik problem, så då är det ju inta alltid bara akustiken som vi skall skylla på. Sambandet mellan akustik och själva högtalare/stereon är något vi inte pratar lika mycket om som varje del för sig, men det borde vi nog.

Det gäller nog i viss utsträckning, men inte alltid. Bra akustikbehandling kan få den enklaste anläggning att låta utmärkt. Medan det ibland inte hjälper hur mycket man lastar in i form av högkvalitativ utrustning i ett kasst rum och det kommer likväl att låta kasst. Finns ganska många exempel på detta inte minst i mässammanhang. Jag har i olika sammanhang anmärkt på detta att man tror att bara för att man kör megabucks-anläggningar så behöver man inte lägga så stor vikt vid matchning och akustik. Men det blir lite av självmål och grejorna kommer inte till sin rätt, vilket är synd. Sedan tror jag att skillnaden blir destå mindre ju mer förfining  i form av utrustningen man lägger till. Då är i regel inget dåligt utan mer en fråga om tycke och smak, förutsatt att man har bra akustik. Skillnaden i grundegenskaper hos bättre utrustning är nog inte så stor, det handlar mer om procent och ibland promille i form av gradskillnader i upplösning, transientförmåga, värmeinnehåll etc.

Calm 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

Skulle det synas vid en akustikmätning också? :39:

Vet inte, beror kanske vad man använder för ton. I min logik innebär en kortare baston som inte "fladdrar" efteråt pga bättre kontroll att det med automatik blir mindre problem. Men rummet har ju fortfarande samma noder. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Bra akustikbehandling kan få den enklaste anläggning att låta utmärkt. Medan det ibland inte hjälper hur mycket man lastar in i form av högkvalitativ utrustning i ett kasst rum och det kommer likväl att låta kasst.

Sen ska man ju inte glömma att de finns ju olika skolor hur man ska akustikbehandla och de ger ju sina olika karaktärer till ljudet, vissa gillar dämpat, vissa gillar diffusion och ja vissa vill ha båda delar. De är nog rätt lätt att trolla bort sig i akustikbehandling hur och vad man behöver göra och tar man proffshjälp tror jag ändå att man får rätt olika resultat då de ju bygger efter sina preferenser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...