Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

Det är därför bredbandselemt alltid åter renare, öppnare och luftigare, eftersom när man blandar in flera element och delningsfilter får man alltid tidsfel, fasfel och begränsningar i transientsvaret (och en massa annat skit). Men bredbandare betyder ju att man ofta får ge avkall frekvensextremerna!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Ge exempel på lyckade bredbandsfullregisterhögtalare.

Men Pär, om du läser mitt förrförra inlägg så påstod jag inget om fullregister! Utan att man får ge visst avkall på frekvensextremerna! Men igen, ta en högtalare som den lilla Electric Beach Frugal 3, har just det slags släpp jag menar bara bredbandare har, även många fältspolebredbandare, tex Voxativ (20-20KHz) eller Feastrex har ett sublimt släpp i rätt sorts låda som jag aldrig hört från nästan någon konventionell högtalare med flera element och delningsfilter, det skulle möjligen vara nått Western Electric Horn som har en "levande" släpp på det sättet.

Nu vet jag att 20Hz inte är riktigt fullregister, men det är djupt nog för de flesta! ;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Rätt. Mitt fel att blanda in fullregister. Fast vi pratade ju om bas som va delay'ad och jag tycker nog att basen ska vara med om resonemanget ska vara intressant. Eller menar du delay så pass att inget under 100 Hz når lyssnaren ever? ;)

Och det e inte svart/vitt. Men säg output ner till 30-40 Hz åtminstone. Annars kommer många fler variabler in i ekvationen som kanske är den egentliga orsaken till varför du uppskattar bredbandare.

Link to comment
Share on other sites

För de intresserade - en procedur för signal alignment:

Subwoofer Alignment with Full-Range System (pdf)

Mycket bra artikel! :app:

Koncist och kärnfullt.

Nu undrar jag bara hur man får reda på group delay för sina högtalare och subbar?

Ps. Jag har faktiskt inte tänkt på att timing påverkar frekvensgång. Alltså inte tänkt i de banorna. Snarare tvärtom sett det som två helt skilda parametrar. Denna artikel var en ögonöppnare för mig. Måste smälta detta...

Nu vet jag att 20Hz inte är riktigt fullregister, men det är djupt nog för de flesta! ;)

..djupt nog för det mesta!

Hellre 20-20 som är bra än 10-100 som är mindre bra :Idea:

Link to comment
Share on other sites

Sedan 2014 kan man på Meridians DSP högtalare slå av och på perfekt impulssvar/synkroniserad_grupplöpstid (EBA On/Off) ned till DC. Ganska intressant test, timing och impact blir klart bättre. Samspelet ger korrekt djup, mindre grummel samt just trummskinns känslan ger mer resning av nackhåren när timingen är perfekt mellan bas, mellanregister/diskant. Mer verklighet mindre hifi-elektroniks känsla.

Fullrange högtalare som ej är korrigerade för perfekt grupplöpstid låter lite "långsamma" i jämförelse men detta är bara det som slår en omedelbart. HarryUp har rätt i att de bidrar till korrekt och ej artificiellt stor/liten/djup soundstage. Ju lättare hjärnan får att korrelera ljudet desto bättre.

När man tänker efter kan detta vara ett av fenomenen när en del lyssnare uppskattar slutna mindre stativhögtalare med låg grupplöpstid rakt igenom där det inte är någon större skillnad mellan baselementets grupplöpstid över frekvensspektrumet och mellanregister/diskant elementet. Största problemet med differens mellan elements grupplöpstid finns vid fullrange basreflexkonstruktioner.

Men, det är i praktiken utmärkt att applicera teknologin på både basreflex och slutna konstruktioner även om det gör störst effekt för basreflex. Att notera är också att det inte är att "bara" korrigera elementens inter- time-delay emellan. För woofern kan man i basområdet se en time-delay kurva som diffar i millisekunder över arbetsfrekvensområdet. Det är alltså ej samma grupplöpstid över wooferns hela arbetsområde utan grupplöpstiden skiljer mellan högre frekvenser i woofern och lägre frekvenser. Detta resulterar i olika ankomsttider för olika frekvenser i basen och vi talar i ms skillnad så det är ganska uppenbart när vi har möjlighet att skifta mellan perfekt synkroniserad grupplöpstid över hela registret ned till DC (EBA On) och helt avslagen korrigering.

Edited by crion
Link to comment
Share on other sites

Problemet är att högtalarna kommer att överlappa varandra frekvensmässigt och spela samma ton ifrån flera platser samtidigt.

Sen om ett instrument spelar lite längre bak på scen så kommer ju alla instrumentets toner ifrån samma plats och man får ingen påverkan att vissa toner spelas på olika platser och en del toner summeras och andra kan fasas ut på grund av avståndet mellan högtalarna.

Däremot har man samma problem med ett PA fast ännu mer och på en scen brusar man alltid in ljudet och ställer tiden mellan olika separata register.

De filter jag använder är just för PA-bruk om än lite mer speciella än vad man hittar på Billebro.

mvh/Harryup

Spännande resonemang. Jag bryter ned det så att jag förstår dina kommentarer på detaljerad nivå:

Problemet är att högtalarna kommer att överlappa varandra frekvensmässigt och spela samma ton ifrån flera platser samtidigt.

Hur menar du? Överlapp mellan basen och mellanregistret eller mellan subbarna och "huvudhögtalarna"? Och isf varför är det överlapp? Som jag ser det är detta en delning som vilken som helst, fast vi jobbar med långa våglängder.

Link to comment
Share on other sites

Spännande resonemang. Jag bryter ned det så att jag förstår dina kommentarer på detaljerad nivå:

Hur menar du? Överlapp mellan basen och mellanregistret eller mellan subbarna och "huvudhögtalarna"? Och isf varför är det överlapp? Som jag ser det är detta en delning som vilken som helst, fast vi jobbar med långa våglängder.

Jo, men delningen är ju inte oändligt många dB/oktav. Vanliga delningar är ju 6,12,18,24 dB/oktav vilket betyder att 1 oktav ner har ljudnivån minskat med 6 dB bara t.ex.

Varje filterkarraktäristisk har ju sin egen fasvridning och det samverkar ju dessutom med högtalarns egna begränsningar rent praktiskt.

Har du en delning vid 1 kHz så kommer ju du ha en 1 kHz ton hörbar i båda elementen samtidigt med olika avstånd som ju inte finns ifrån originalinstrumentet.

Nu samverkar ju också dessa problem med att där man kanske vill ha basen är inte bästa platsen för sidosystemet. Det blir olika stora och olika lätt åtgärdade problem mellan alla register men personligen anser jag det vara väldigt hörbart i alla delningar. I synnerhet om man kan enkelt koppla A<->B.

Mitt elektroniska filter har möjlighet till kompensationer av både fas och tid för alla register och alla delningar är nästan steglöst valbara, det jobbar med delningar mellan 6 till 52dB per oktav och har framför allt typ 50 minnen. Jag kan sitta på lyssningsplats och justera filtret med hjälp av ett program t.ex. Siasoft SMAART.

Sen går det att spara ner de varianter man "gillar" och bestäma om man vill blindtesta eller lyssna öppet för att hoppa mellan dom.

Eftersom alla justeringar görs i realtid behövs ingen paus med lödpenna för att testa nästa alternativ. Däremot gäller ju detta vid aktiv drift av 2 eller flera register.

Att instrument sprider olika frekvenser i olika riktiningar tillhör ju instrumentets karaktär och den är ju inspelningsteknikerns svåra jobb att bevara.

Om man tänker sig att man spelar in en flygel med flera mikrofoner så sitter ju inte dom där våra öron sitter som vanlig publik. Sen försöker man ju fixa till med ambiensmickar osv för att få en känsla av att man faktiskt hör flygel som man kanske skulle kunna göra i konserthuset. Men sen är ju det jobbet förhoppningsvist klart.

Sen skall ju inte vi helst införa ytterligare problem hemma, vilket vi förstås gör ändå. Men har man 2 källor som spelar samma signal så kommer man få rak frekvensgång vid vissa frekvenser om ljudet summerar perfekt, sen kommer vi få en dipp på andra ställen där avståndet gör att det blir delvis ur fas. Nu måste man ju dessutom helst summera tonerna i tid riktigt också. Har du en försening i något register så kan du ju få en perfekt summering ändå med fel period. Delningsfilter måste vara djävulens påfund. Jag vet att inte digitala elektronisk delningsfilter löser allt men det blir väldigt mycket lättare att utforska en lösning som blir ganska bra.

Om man kan justera timingen ser jag ingen anledning till att inte göra det. Har man dessutom ganska lång efterklangstid i rummet i synnerhet vid vissa frekvenser så kommer man lyssna på en blandning av gammalt och nytt ljud. Så därför får man göra så gott man kan åt rummet först anser jag. Typ Svanåmetoder eller motsvarande.

Hur små skillnader man kan höra är t.ex. ett rörbyte. Efter att ha bytt ut mina 2A3 så blev hornen lite piggare och jag kunde höra att stereobilden blev annorlunda.

Jag mätte och justerade och fick tillbaka bredden med lite ökad friskhet. Nu var det för register över 1 kHz men en och annan centimeter motsvarade rörbytet.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra artikel! :app:

Koncist och kärnfullt.

Nu undrar jag bara hur man får reda på group delay för sina högtalare och subbar?

Ps. Jag har faktiskt inte tänkt på att timing påverkar frekvensgång. Alltså inte tänkt i de banorna. Snarare tvärtom sett det som två helt skilda parametrar. Denna artikel var en ögonöppnare för mig. Måste smälta detta...

--snip--

Man mäter och analyserar med lämpliga verktyg ;)

Skämt åsido, jag hoppas trådskaparen inte uppfattar följande som irrelevant för tråden.

Exempel på 'mätprogram' lämpade för dylika övningar är Room EQ Wizard (REW) samt ARTA. REW är gratis, erbjuds under Windows, Linux samt för/från OS X 10.7.3, har relativt låg användartröskel och ett eget brukarforum på hometheatershack.com där programmets upphovsman deltar. ARTA kostar €79.00, erbjuds endast till Windows, har en eleverad tröskel men erbjuder fler möjligheter.

I tillägg till mjukvara behöver man en hyfsad mätmikrofon och ett separat ljudkort med möjlighet för loopback-anslutning. Här duger inte en USB-mikrofon (typ miniDSP UMIK-1) eftersom dessa inte kan fixa nödvändig 'timing reference' i mätuppställningen. Då mätmikrofoner vanligtvis är av kondensatortyp behöver dessa spänningsmatas genom s k fantommatning för att fungera. Detta görs enklast genom att det separata ljudkortet har inbyggd "48V phantom power".

I övrigt bör mikrofonen vara avsedd för ändamålet (omnidirectional "diffuse field" mic, ha tillräcklig linjär frekvensutsträckning och med fördel lågt egenljud). Man kan att köpa en "kalibrerad" variant hos ex vis Cross-Spectrum Labs, som utöver en "USB thumbdrive with frequency response data (.FRD format) and polar response data (Excel and .CSV formats)" även bifogar en "Microphone Frequency Response Measurement Report" för den aktuella mikrofonen. De individuella kalibreringsfilerna för 0/45/90° positionering gör det möjligt att i mätprogram som REW och ARTA kompensera för uppmätta frekvensavviken för mikrofonen. En "Premium Plus" kalibrerad Dayton EMM-6 kostar US$90.00 exkl frakt från Cross-Spectrum. Ett 'riktigt' premiumalternativ kan ex vis vara Earthworks M Series.

--

Mer om relationen tid- och frekvensdomän:

Audio and Acoustic Measurements (Sound System Engineering, Third Edition)(PDF)

Tom Danley (Danley Sound Labs) runt FR vs time domain

--

Då jag antar att REW är förstahandsvalet för de flesta:

REW Room Acoustics Software

Analys grupplöptid i REW

--

Angående 'timing reference' i REW

.. use a loopback connection from the soundcard's left output to its left input as a timing reference for REW to automatically compensate for the time delay in the soundcard and operating system when it makes a measurement. A timing reference is required to make correct phase measurements, to compare time delays between measurements or for getting speaker delay settings correct in multi-channel systems. (mer info här)

--

Avslutningsvis en kortguide för konfiguration av hårdvara samt inställningar i REW:

Out/In ljudkort

Output 2/R > stereon

Mikrofon > XLR input 2/R

Loopback ljudkort

Output 1/L > input 1/L

REW Preferences

Soundcard

Input Channel är den i vilken mikrofon sitter

(loopback-anslutning på referenskanalen)

Analysis

Select Use Loopback as Timing Reference

Unselect Set T=0 at IR Peak

Unselect Sub-Sample Timing Adjustment

Unselect Decimate IR

--

/Suomela

Link to comment
Share on other sites

Jag lånar tillbaka min tråd en stund om det går bra :).

Stefan från Akkelis var här i veckan för att genomföra en ny mätning och demo av Dirac MiniDSP. Denna gång var det millimeterprecision som gällde.

För att säkerställa att alla mått var symmetriska placerades ett stativ där huvudet symboliserade centrum av LP.

Därefter byggdes en kub av mätpunkter runt Sweetspot enligt alla konstens regler.

Diracen kopplas in med digital RCA kabel mellan transport och DAC. Och så länge inga mätvärden laddats upp till burken låter det - som det brukar. Vilket får anses vara en bra utgångspunkt.

Men så snart mätvärdena lagts in i maskinen så kantrar ljudbilden åt höger. Sångerskan som vanligt vis håller sig i mitten tog istället plats vid baselementen på höger front.

Vi gjorde mätningarna två gånger - men med samma resultat.

Nu är mätvärdena skickade till tillverkaren för att se om vi kan få hjälp att reda ut detta mysterium.

Link to comment
Share on other sites

Man mäter och analyserar med lämpliga verktyg

...

Tack Suomela!

Jag ska ta mig an REW eller ARTA och experimentera.

Varför inte mäta med Dirac?

Tack Harryup!

Har du en delning vid 1 kHz så kommer ju du ha en 1 kHz ton hörbar i båda elementen samtidigt med olika avstånd som ju inte finns ifrån originalinstrumentet.

Men det kompenserar man ju enkelt på de flesta subbar.

Kruxet är väl att fasvridningen varierar med frekvens kring delningen, och att man endast kan kompensera vid en frekvens?

Att instrument sprider olika frekvenser i olika riktiningar tillhör ju instrumentets karaktär och den är ju inspelningsteknikerns svåra jobb att bevara.

:app:

Eftersom fler och fler lyssnare skapar "referensen" hemma i sin stereo så kan man tänka sig att konserthusen mer och mer anpassar både instrumentering och rumsakustik till hur det låter på inspelningar.

Så är det redan vad gäller tex clarity.

Link to comment
Share on other sites

Jag lånar tillbaka min tråd en stund om det går bra :).

Stefan från Akkelis var här i veckan för att genomföra en ny mätning och demo av Dirac MiniDSP. Denna gång var det millimeterprecision som gällde.

För att säkerställa att alla mått var symmetriska placerades ett stativ där huvudet symboliserade centrum av LP.

Därefter byggdes en kub av mätpunkter runt Sweetspot enligt alla konstens regler.

Diracen kopplas in med digital RCA kabel mellan transport och DAC. Och så länge inga mätvärden laddats upp till burken låter det - som det brukar. Vilket får anses vara en bra utgångspunkt.

Men så snart mätvärdena lagts in i maskinen så kantrar ljudbilden åt höger. Sångerskan som vanligt vis håller sig i mitten tog istället plats vid baselementen på höger front.

Vi gjorde mätningarna två gånger - men med samma resultat.

Nu är mätvärdena skickade till tillverkaren för att se om vi kan få hjälp att reda ut detta mysterium.

Tycker du det vara samma ljudbild som när jag var där eller på ett annat sätt?

Var det samma MiniDSP burk?

Konstigt är det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Mätresultaten är skickade till tillverkaren, inget svar därifrån ännu.

Det var inte samma "låda", utan en helt ny, aldrig använd. Men den vi hade förra gången använder jag hemma, och den funkar perfekt.

Det är väldigt märkligt detta för nu gjorde vi väldigt noggranna mätningar, först en lite större "box" sedan en väldigt tight, med samma resultat. Vi kom på en sak vi inte har testat, och det är en annan DAC, möjligen möjligen kan det vara så att miniDSP på något sätt inte trivs med MSB dacen, osannolikt att detta är felet, men vi borde testa.

Annars är min teori att rummet med sin speciella efterklang på något vis ger mikrofonen nån form av information som den tolkar som att fokus borde dra mer åt höger. Impulssvaret såg väldigt otight ut, ska se om det skiljer mycket på vänster och höger kanal, det kanske kan ge en förklaring.

Fortsättning följer......

Link to comment
Share on other sites

Stefan, går det att separera mätningarna per kanal och se om det skiljer sig mycket åt, inte bara vad gäller amplitud utan också fas/tidsskillnad?

Jag har också svårt att tänka mig att det är dac'en, även om det inte kan uteslutas. Då borde det ju kantra redan när vi kopplade in Dirac i kedjan, innan mätvärdena lades in.

Något jag gärna skulle testa är vad som händer om jag lånar hem den igen, men denna gång laddad med kurvor/mätningar från ditt lyssningsrum.

Eller - vad händer när du kopplar in burken i butiken med mina mätningar - blir ljudbilden fortfarande ur fokus?

Link to comment
Share on other sites

Tack Suomela!

Jag ska ta mig an REW eller ARTA och experimentera.

Varför inte mäta med Dirac?

Tack själv. Hoppas att information är till någon nytta. Av hänsyn till trådstartaren bör kanske vårt sidospår här lyftas ut till en egen separat tråd?

Till din fråga - Dirac (developed by Acoustics Engineering) kan säkert användas men verkar vara en produkt mer orienterad mot Large Acoustical Spaces (LAS) än de Small Acoustical Spaces (SAS) som vi rör oss i här. Vid en snabb översyn av dess features menar jag att de för oss relevanta delar är de samma som i ARTA. Dirac kan ha fördel av ett modernare, smidigare användargränssnitt.

Oavsett rekommenderar jag att du inleder dina experiment i REW. Till dess fördelar kan - utöver att det är gratis - räknas det stora användarantalet, att programmet kontinuerligt förfinas samt dess omfattande hjälpsektioner vilka skrivits på en nivå lämpad för oss lekmän. Har du tid att avvara kan du utvärdera ARTA i 'demo mode' som är 'fully functional except loading and saving of files'. ARTA har f ö en exceptionellt omfattande dokumentation.

Det skall bli spännande att följa dina experiment.

/Suomela

Link to comment
Share on other sites

Av hänsyn till trådstartaren bör kanske vårt sidospår här lyftas ut till en egen separat tråd?

Topic just nu är dsp och mätning av rumsakustik i bigblues system.

Jag tycker det är naturligt med inlägg från liknande situationer och frågor kring det.

Men det kan variera från fall till fall, och bigblue bestämmer :)

Oavsett rekommenderar jag att du inleder dina experiment i REW. Till dess fördelar kan - utöver att det är gratis - räknas det stora användarantalet, att programmet kontinuerligt förfinas samt dess omfattande hjälpsektioner vilka skrivits på en nivå lämpad för oss lekmän.

:app:

Link to comment
Share on other sites

Mysteriet tätnar!! Fick svar från MiniDSP

Hi Stefan,

Thanks for the follow up. Here is some feedback:

- The latest version of DDRC-22 is v1.3 , firmware version 2.17. Do you know if you've made sure to update that unit firmware to the latest version? (ie. firmware and software are different things as you know.)

- The firmware was upgraded from 2.16 to 2.17 on 9 Apr 2015.

- Both versions of the firmware have been checked to be normal, they give the same noise and stimulus and we haven't heard of this before so I wonder if you're down to an old bug of the firmware..

- From the sweep graph (ch1.jpg and ch2.jpg), the filter response is normal (green curve), phase difference between ch1 and ch2 (yellow curve) which we cannot judge whether it is normal or not.

- Dirac has set the output channel volume: L=0dB , R=-0.125435dB for autolevel..

- The delay was set to: L=0.916667ms , R=0ms. I don't think that this delay difference would cause the focus to shift to right-side. Did you investigate that you're not chasing something else here? e.g. equipment downstream like the amplifier/speakers not being uniform. Did you try to swap the speakers/amplifier channels to see if the image swaps as well?

Hoping this info helps.

Best Regards

6499522-origpic-b2ce0c.jpg

6499522-origpic-2aa543.jpg

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Dock är jag osäker på hur jag ska tolka de bifogade bilderna. Vad säger du Stefan, är det bra/dåligt.

I mina ögon ser det väldigt lika ut (vänster/höger). Talar detta för eller emot att skiftningen i ljudbilden har med Dirac att göra?

Link to comment
Share on other sites

Annars är min teori att rummet med sin speciella efterklang på något vis ger mikrofonen nån form av information som den tolkar som att fokus borde dra mer åt höger. Impulssvaret såg väldigt otight ut, ska se om det skiljer mycket på vänster och höger kanal, det kanske kan ge en förklaring.
Kompensationen har väl en viss betoning på mätningen exakt i sweetspot antar jag. Ifall där finns en stark förstareflex från vänster sida så kan det ju bli så som jag skrev i mitt tidigare inlägg (ett par sidor tillbaka) att mikrofonen "hör" den (och kompenserar) medan lyssnarens högeröra inte hör den reflexen för huvudet är i vägen.

Nu vet jag inte hur rummet ser ut hos Big Blue men här hemma ställer reflexer till en massa skumma fenomen. T.ex hade jag en stark reflex från vänster kanal i vår altandörr till höger. Beroende på hur man flyttade sig i sidled så kunde en röst som skulle vara i mitten flytta sig åt vänster när man flyttade sig åt höger. Det visade sig bero på att reflexen från dörren doldes när jag gjorde så. Fenomenet försvann när reflexen hanterats.

Link to comment
Share on other sites

Ni prövade att koppla om alla inblandade kablar också?

Mvh/Harryup

Tack för input Harryup. Vi har inte provat att koppla om kablarna. Tanken har helt enkelt inte slagit mig. Men om det nu var kablarna som är problemet, borde detta inte höras också utan Dirac? Eller när Dirac är inkopplat i kedjan, men utan mätvärden uppladdade till sig?

Link to comment
Share on other sites

Kompensationen har väl en viss betoning på mätningen exakt i sweetspot antar jag. Ifall där finns en stark förstareflex från vänster sida så kan det ju bli så som jag skrev i mitt tidigare inlägg (ett par sidor tillbaka) att mikrofonen "hör" den (och kompenserar) medan lyssnarens högeröra inte hör den reflexen för huvudet är i vägen.

Nu vet jag inte hur rummet ser ut hos Big Blue men här hemma ställer reflexer till en massa skumma fenomen. T.ex hade jag en stark reflex från vänster kanal i vår altandörr till höger. Beroende på hur man flyttade sig i sidled så kunde en röst som skulle vara i mitten flytta sig åt vänster när man flyttade sig åt höger. Det visade sig bero på att reflexen från dörren doldes när jag gjorde så. Fenomenet försvann när reflexen hanterats.

Grottmannen, rummet är ca 7 x 6 meter och jag spelar med högtalarna på långväggen. Så det är en bra bit till förstareflexen. Högtalarna är ställda så att de skär strax framför näsan och utan Dirac har jag ett fint fokus på sångare och instrument som ska vara i centrum. Men det är kanske sena "ekon" som lurar programmet på något sätt. Men jag tänker att det är väl just i rum som inte är perfekta som DSP burkar ska verka?

Link to comment
Share on other sites

..jag tror att Grottmannens analys är helt korrekt (var med när Stefan gjorde den senaste mätningen hos BigBlue), till saken hör att det på vänster sida är öppet mot köket, ett "hål" på minst två X två meter (kanske mer?), där ifrån ser dirac inga reflexer alls när man mäter och då (min tolkning) "överkompenserar" hon för de reflexer micken hör från höger... (dvs. hon vill sudda ut reflexerna från höger eftersom hon antagligen har svårare att lägga till sådana?!)

En ytterligare komplikation (och nu hoppas jag att jag inte avslöjar för mycket) är att det är takhöjd upp till nock och halvvägs upp slutar väggen bakom högtalarna och öppnar upp till ett övre etage (en volym på kanske en tredjedel av rummets totalvolym), vilket oxå påverkar rummets akustiska parametrar, i teorin borde den inte påverka de tidiga reflexerna, men som vår gode grottvän skriver, en mikrofon är inget öra och har ingen hjärna som kompenserar för akustiska anomalier och fenomen utan den avslöjar hänsynslöst "rummets fel och brister!" (i den mån det nu är "fel och brister.." :blush )

Min högst ovetenskapliga teori är att i grund och botten förväntar sig Dirac att mätningen görs i ett symmetriskt rum och när den inte "ser" den förväntade symmetrin överkompenserar den?!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Då förstår jag inte det här.

Är inte Dirac till för att justera för akustiska problem? Inte mäta fel för at örat hör på ett annat vis och göra fler fel. Kompensera ett fel med ett annat är ingen bra lösning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...