Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

Grattis, från en grymt bra högtalare till en ännu bättre :)

Skönt när man slipper lämna tillbaka så stora tunga högtalare som man släpat hem för test ;)

Vadå stora? De är ju rena bokhyllehögtalarna ju. Kan ju bärs på 2 personer bara ;)

Grattis Bigblue! Inte förvånad över din upplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Tack, Calm. En av mina funderingar inför denna test har varit om stärkaren skulle vara mogen uppgiften, eller om den är en bättre match för Olympican. Och det andra är om rummet har kapacitet att ta hand om den djupare bas som Futura kan producera. Den är specad till 25 Hz vilket är 10 lägre än mina.

I med första skivan - upp med volymen och... Säg så här - det finns ett par Olympica 3 i nyskick till salu hos en Radiohandlare i Göteborg...

Amati Futura visar omedelbart att detta inte är en "Olympica 4". De spelar i en helt annan liga. Jösses. "Olympica 14" hade varit en mer passande i så fall.

Om jag ska försöka vara mer saklig så är det följande som slår mig:

1) Futura är mycket öppnare. Det ger en friskhet till hela presentationen. Och inte bara upp i registret utan allt upplevs som "klarare", med tydligare konturer.

2) Soundstage. Presentationen blir större. I mitt rum som är på drygt 42 kvm med 3,5 - 6 meter i tak, så fyller de skorna bättre än Olympican. Något som verkligen imponerade var känslan av djup i ljudbilden. Klart större 3D-upplevelse.

3) Basen är ett kapitel i sig. Och då menar jag inte "wow hör hur djupt ner i registret den kan spela" (även om det också imponerar). Nej, det handlade om att den skapade en kropp åt musiken. Rösterna fick mer pondus, flyglarna växte och elbasarna fick en rapphet som sätter igång vilken högerfot som helst.

För att ovanstående skulle kunna infrias krävdes ju att inga av mina orosmoln skulle segla in på hifi-himlen. Men det förblev "blå himmel". Trots att jag spelade så högt som öronen orkade höll Jeff Rowland allt under kontroll. Slänger i Peter Belascos låt Deeper från skivan med samma namn. Den har en bas som går så djupt att man måste ha dykarklocka för att lyssna på den... Men inte en svettdroppe hördes från Continuum. Detta trots att den dansar ner under 3 Ohm i de lägre registren. Skulle vara intressant att se hur många av de 800 W som krävdes för konsttycket.

Också rummet klarade av den ökade energin på ett föredömligt sätt. Faktum är att det blev ännu färre område med bummel än tidigare. Och dom som finns är mycket mildare. Det visar åter igen att har man bara "kvalitet" på det som lämnar högtalaren, så är risken för akustiska bekymmer mindre.

Summering: För sitt pris är Olympica 3, enligt min mening det bästa du kan köpa kring 100 000 kr. Och testkåren världen över är enig. Den är väldigt musikalisk och spelglad. Men när man släpar in en dräpare som Amati Futura med en mer än dubbelt så stor prislapp så finns det inget att sätta emot.

Så - grattis till mig själv på Fars Dag. Tack så mycket!

Edit-stavfel.

Riktigt roligt att läsa! Jag känner igen känslan när man hittar något som man verkligen gillar och där lyftet blir så påtagligt. Kul också att JF-stärkaren tycks klara matchen mycket väl.

Än en gång grattis!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Efter lärorik uppställning hos Apexorca, följt av härlig champagne och smarrig lunch bar det av 150 meter söder ut.

Nya högtalare och nytt rum innebär nya utmaningar. Övningen inleddes med en sk walk and talk för att se när basrösten släpper från bakväggen och när den till slut blir diffus när man kommer för lång ut. Allt markeras med blå tejp.

Markering1_zps0a98bde3.jpg.d6a8bf542553d581e981084825e93d06.jpg

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tack Bigblue för ett trevlig besök! Här har vi verkligen ett system lika vackert som ert hem, borde ligga Sonus Fabers hemsida :Idea:

Nu är det inte bara vackert utan också välljudande system. Extra kul att det fungerar så bra i ett rum utan akustikbehandling med så stora öppna ytor utan få extrem lång efterklang som förstör direkt ljudet. :Praying:

Link to comment
Share on other sites

Tack själv Claes, det var kul att ha er på besök.

Alltid kul att utbyta erfarenheter med kunnigt folk :).

När möjligheterna till mer avancerade akustiska regleringar är begränsade, av både estetiska och feministiska orsaker, så får man bli finurlig på annat sätt.

Bokhyllor, mattor, växter och akustiktavlor är några av elementen som hjälpt till att hålla efterklangen nere.

Sedan är det som vanligt finlir med placeringen av LP och högtalare för att träffa rätt plats.

Och där är det alltid kul att få "nya öron" som lyssnar då man ibland kan bli insnöad på sin egen uppsättning (och lite lat). Men jag har implementerat de förslag som Björn hade - och det var ett klart lyft.

Sweetspot har åkt fram 15 cm och högtalarna har åkt ihop 10 cm. Dessutom har jag ytterligare något brantare toe in som nu prickar en punkt strax framför näsan.

Detta tajtade till mellanbasen och gav utrymme för mellanregistret att blomma ut mer. Ett kortare avstånd mellan högtalarna gav också en ökad dynamik och krispigare presentation. Tackar för det.

Link to comment
Share on other sites

Tack själv Claes, det var kul att ha er på besök.

Alltid kul att utbyta erfarenheter med kunnigt folk :).

När möjligheterna till mer avancerade akustiska regleringar är begränsade, av både estetiska och feministiska orsaker, så får man bli finurlig på annat sätt.

Bokhyllor, mattor, växter och akustiktavlor är några av elementen som hjälpt till att hålla efterklangen nere.

Sedan är det som vanligt finlir med placeringen av LP och högtalare för att träffa rätt plats.

Och där är det alltid kul att få "nya öron" som lyssnar då man ibland kan bli insnöad på sin egen uppsättning (och lite lat). Men jag har implementerat de förslag som Björn hade - och det var ett klart lyft.

Sweetspot har åkt fram 15 cm och högtalarna har åkt ihop 10 cm. Dessutom har jag ytterligare något brantare toe in som nu prickar en punkt strax framför näsan.

Detta tajtade till mellanbasen och gav utrymme för mellanregistret att blomma ut mer. Ett kortare avstånd mellan högtalarna gav också en ökad dynamik och krispigare presentation. Tackar för det.

Björn Wiman är en verklig mästare på att ställa in högtalare. Alla hifi entusiaster borde ha en egen Björn som rådgivare ?

Kul att du lyft system ytterligare en nivå. Ser fram emot att få lyssna hos dig igen. Du har helt klart lyckas få ett system som håller ihop på ett bästa tänkbara sätt. Men du har också varit noga med allt från strömmen till dina Stillpoints apparatfötter som drastiskt minimerat vibrationer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter att ha lyssnat med högtalarna i olika lägen under en tid bestämde jag mig för att mäta med XTZ Room Analyzer Pro II,för att se vad det är jag hör :).

För skoj skull körde jag en mätning i sk Raw läget, men när jag skulle kolla i manualen hur det skulle tolkas står det:

Raw - Obehandlat

(300 ms, Full FFT)

Här visas all information obehandlad. Denna mätning

har högst upplösning av dem som kan användas, men

kräver i gengäld att man kan uttolka den ordentligt.

Jag räknar mig kategorin som inte har kunskap att uttolka detta, men jag tror att det finns medlemmar här som kan.

Vad är det man som "kunnig" kan uttolka ur en sådan mätning som vi "ännu ej upplysta" missar? :)¨

Är det inte bara att eftersträva en graf som är så jämn som möjligt?

Jag tycker att den ser bra ut men innan jag "spikar" högtalarna så tar jag gärna emot synpunkter.

Så här ser den ut förresten om det är någon som kan tolka.

IMG_2119_zpsn3aghfa9.jpg.7aa6f3dac675757444d25503399bf7cb.jpg

Jag gjorde också en RT60 mätning men kommer inte ihåg vad som är önskvärda siffror. 0,2-0,4?

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Helst under 0,25s ska det vara (RT60) och så över hela spektrat. Annars får man lätt det folk felaktigt brukar kalla ett överdämpat rum, man har låg efterklang vid de höga frekvenserna men inte vid de låga. Blir en tryckande känsla i sådana rum, inte alls angenämt, man ska alltså ofta dämpa mer i "överdämpade" rum så att de blir rätt dämpade.

Edited by Rydberg
Link to comment
Share on other sites

Tack Rydberg. Dom siffrorna kommer jag aldrig nå i mitt nuvarande rum utan massiva ingrepp.

Det får bli om och när jag kör ett dedikerat musikrum :).

Så här ser det ut idag. Det ligger mellan 0.28 och 0.37.

IMG_2118_zpsi6rsbvxc.jpg.be16e4b23389509a56a66f5954d9dc65.jpg

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Helst under 0,25s ska det vara (RT60) och så över hela spektrat. Annars får man lätt det folk felaktigt brukar kalla ett överdämpat rum, man har låg efterklang vid de höga frekvenserna men inte vid de låga. Blir en tryckande känsla i sådana rum, inte alls angenämt, man ska alltså ofta dämpa mer i "överdämpade" rum så att de blir rätt dämpade.

Nja...jag håller inte med helt, Rydberg.

RT60 är för mig inte det viktigaste och låga 0.25 är inget jag själv uppskattade när mitt rum hade dessa egenskaper.

Min poäng är att det nu för tiden finns fler varianter på "bra akustik" och inte bara de gamla grekernas "lågt RT60".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grattis till en jättefin anläggning, den kommer att skänka dig mycket glädje!

Jag har själv köpt Ps-Dacen efter mycket läsning hit o dit, jag var själv inne på MSB-dacen men tyckte priset blev väl högt med allt man ville ha till den.Om Ps-dacen kan jag bara tillägga att den skall ha många inspelningstimmar innan det visar sitt rätta jag, där är ganska stor skillnad på en ny och en en rejält inspelad, där har även kommit en uppgradering i December som gav det den ett lyft som hette duga, jag är själv väldigt nöjd med den efter att provat och ägt flera andra dacar.

Mvh Bengt

Link to comment
Share on other sites

Tack Lockis

PS Audio dacen har fått väldigt fina omdömen så jag kan tänka mig att det är en maskin som du njuter av. Jag hade den hemma under några dagar och den var då helt ny ur förpackningen. I det tillståndet kunde den inte övertyga mig, men jag kan tänka mig att det händer mycket under inspelningen. Och inte minst de uppgraderingar som PS teamet har gjort sedan dess. Kul att du är nöjd :).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nu haft tid att flytta runt på högtalarna lite till och mäta på fler platser - inte bara sweetspot. Det ger en del intressanta resultat. Och en del huvudbry.

Om jag nu ska försöka sänka basen något - vilken av frekvenserna ska jag ge mig på?

Så här ser det ut vid LP:

59876aeb6a4ba_IMG_120cm_zpsxazd7onz.jpg.0afb4f03b8968e6bc7b62f3fafb5d933.jpg

Här är finns några peakar jag skulle vilja sänka med kanske 5 dB. De olika graferna är resultatet av att jag flyttat högtalarna från bakvägg och framåt i 5 cm steg för att se vad som händer.

Tar jag däremot en mätning nere vid golvet direkt bakom soffan där jag lyssnar - då ser det ut så här:

59876aeba0868_bakomsoffan_zpsovzhsat9.jpg.1fe12c7b175bca59231965f6298988ed.jpg

Två rejäla peakar vid 35 resp. 64 Hz.

Och lägger jag micken i främre högra hörnet av mitt rum får jag denna respons:

59876aebc52ec_rightfrontcorner_zpslivjxbeq.jpg.a0dac57c86530bbf752a6da63cb25747.jpg

Min fundering är egentligen vilken Hz jag ska ge mig på. Är det 50 vid LP eller 35/64 Hz på de andra platserna? Eller kanske allt ihop :)

I så fall blir det till att skaffa både V4 och V6 och det känns som.... en familjeutmaning...

Kanske blir att låna hem en Dirac först för att se vad digitaltekniken kan åstadkomma. :Thinking:

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Har nu haft tid att flytta runt på högtalarna lite till och mäta på fler platser - inte bara sweetspot. Det ger en del intressanta resultat. Och en del huvudbry.

Om jag nu ska försöka sänka basen något - vilken av frekvenserna ska jag ge mig på?

Så här ser det ut vid LP:

IMG_120%20cm_zpsxazd7onz.jpg

Här är finns några peakar jag skulle vilja sänka med kanske 5 dB. De olika graferna är resultatet av att jag flyttat högtalarna från bakvägg och framåt i 5 cm steg för att se vad som händer.

Tar jag däremot en mätning nere vid golvet direkt bakom soffan där jag lyssnar - då ser det ut så här:

bakom%20soffan_zpsovzhsat9.jpg

Två rejäla peakar vid 35 resp. 64 Hz.

Och lägger jag micken i främre högra hörnet av mitt rum får jag denna respons:

right%20front%20corner_zpslivjxbeq.jpg

Min fundering är egentligen vilken Hz jag ska ge mig på. Är det 50 vid LP eller 35/64 Hz på de andra platserna? Eller kanske allt ihop :)

I så fall blir det till att skaffa både V4 och V6 och det känns som.... en familjeutmaning...

Kanske blir att låna hem en Dirac först för att se vad digitaltekniken kan åstadkomma. :Thinking:

¨

Koncentrera dig på LP.

Link to comment
Share on other sites

Alternativt lånar du hem en DSPeaker Anti-mode 2.0 och testar. Den har den fördelen att den inte kräver någon PC för att använda.

Ja, det hade varit intressant att låna hem DSPeaker och köra den parallellt med Dirac. Hur har du gjort Vox, har du testat några av dessa hemma?

Det man får räkna in i priset i båda fallen är att det blir till att slanta upp för ytterligare ett par XLR kablar.

Link to comment
Share on other sites

Tack plind. En V4 bakom soffan skulle nog kunna hjälpa till där, även om inte just 50 Hz är skurken i det dramat. Kanske måste jag hitta en annan plats (förutom LP) där 50 Hz dominerar.

Ljudet från LP är naturligtvis det primära men det innebär ju inte åtgärden måste till där. Från uppmätningen och installationen av V6:orna hemma, så noterades en mycket kraftig baspuckel i LP men i rummets hörn var det än värre. Så genom att sänka nivån i rumshörnen så sänktes nivån även i LP.

Innan vi satte igång såg det ut så här:

xtcinnanakustikbehandli.jpg

...och numer så här:

xtcbas.jpg

Om man håller sig till vita V6:or så kan man få de till att smita in i miljön ganska effektivt. Jag har två i varje hörn bak högtalarna som går från golv till tak och de märks knappt. Det går ju också skärma av med textilier med en takskena, blommor och blader... Det kan ju också vara ett gyllene tillfälle att se över hela sin möblering från ett vitt papper. Men oavsett hur man möblerar så rummet de rumsnoder som det har, så det är inte alldeles enkelt att trolla bort dem helt utan hjälpmedel. Det fina i kråksången är att V6:or gör bäst nytta i hörnen och det är ju en plats i hemmen som sällan används till något annat.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det hade varit intressant att låna hem DSPeaker och köra den parallellt med Dirac. Hur har du gjort Vox, har du testat några av dessa hemma?

Det man får räkna in i priset i båda fallen är att det blir till att slanta upp för ytterligare ett par XLR kablar.

Jag har en DSPeaker som löser många av problemen i min källarbunker, men jag har även 2 st Svanå V6-or.

Vissa skivor är inte lyssningsbara utan DSPeaker inkopplad. Mellanregistret och diskanten lyfts fram på ett mycket trevligt sätt när basen tyglas av DSPeaker.

DSPeaker har både ut och ingångar för RCA så XLR är inget krav. Jag har RCA-kablar mellan försteg och DSPeaker och XLR-kablar från DSPeaker till slutsteget.

Link to comment
Share on other sites

Ljudet från LP är naturligtvis det primära men det innebär ju inte åtgärden måste till där. Från uppmätningen och installationen av V6:orna hemma, så noterades en mycket kraftig baspuckel i LP men i rummets hörn var det än värre. Så genom att sänka nivån i rumshörnen så sänktes nivån även i LP.

Bebop, var det så i ditt fall att frekvensen som behövde tämjas i LP var den samma som du lyckades absorbera i hörnet?

Det är där jag funderar lite, jag har 50 Hz som skulle behöva åka ner något. Men på de andra platserna är det 32 och 64 som reser sig...

Link to comment
Share on other sites

Bebop, var det så i ditt fall att frekvensen som behövde tämjas i LP var den samma som du lyckades absorbera i hörnet?

Det är där jag funderar lite, jag har 50 Hz som skulle behöva åka ner något. Men på de andra platserna är det 32 och 64 som reser sig...

Bra fråga. Jag vill minnas att det var samma frekvens men kanske Engelholm kan komplettera med svar här. Både V6:or och V4:or har öppningar som kan justeras. När väl de är på plats så sätter man mikrofonen vid LP och justerar öppningarna och kollar på skärmen "live" vad som händer på LP. Det är ju inte en enda frekvens som påverkas, vilket framgår på mina kurvor. Några går ner, andra går upp. Hur som helst är det V6:or som vill till. Jag har också V4:or till takreflexer men de fokuserar mer kring 75 hz.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...