Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

Jeff Rowlands Continuum S2 ser fantastisk ut på utsidan, men på insidan ser det lite väl generiskt ut. Lite som köpmoduler som finns att bygga själv, typ Hypex. Var inte hans tidigare klass D-förstärkare baserade på ICE-moduler? Nån som vet hur insidan är konstruerad, proprietärt eller inköpt?

Continuum S2 liksom slutsteget 525 bygger på förstärkarmoduler från danska Pascal. Tidigare generationer av Jeff Rowlands produkter använde helt riktigt ICE-moduler, något man nu helt gått ifrån. Pascals moduler i Continuum S2 tar emot signalen ifrån en förförstärkardel som är identisk med den som används i det separata försteget Capri S2. Förstegsdelen är helt egenutvecklad och innehåller ibland annat transformatorer ifrån svenska Lundahl. Volymkontrollen kommer ifrån Jeff Rowlands finaste försteg - Chorus. Jeff Rowland, Pascal och Holm Acoustics har ett mycket nära samarbete och kunskapsutbyte inom analog- och digital signalbehandling.

Om det finns fler specifika frågor kring konstruktionerna så passar jag dem gärna vidare till konstruktörerna!

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Under mitt besök så såg jag inga andra JR-produkter. Hade gärna lyssnat till ett par monoblock...

Värt att nämna i sammanhanget är att man inte behöver åka till Danmark för att uppleva Continuum S2 (även om Köpenhamn är en fin stad och Thomas Holm en trevlig fyr :). Vi har numera ett större utbud av Jeff Rowlands produkter för permanent demo och hemlån i Stockholm - inklusive monoblocken 725.

/ Marcus

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Tillbaka i Holm Acoustics lokaler plockade jag fram några bekanta skivor.

IMG_4031_zps3b2edb28.jpg

Här fick Parasound CD1 (45 000 kr) agera första källan och Continuum S2 stod för musklerna.

IMG_4028_zps04682dfb.jpg

Först ut var Aaron Nevil - Everybody plays the fool. Och det lät alldeles galet bra. Fokuserat, effortless, och med en kropp som förstärker känslan av att vara där på plats under själva spelningen. Det kändes helt enkelt "äkta". Upplevelsen kompletterades av att rummet som Thomas har är väldigt bra. Jämfört med mitt rum är det dock mindre och mer dämpat.

Vi kopplar över till Aeris DAC:en och får ännu mer rymd i upplevelserna. Dessutom blir alla röster och instrument mer fokuserade. Det finns inget "gull i gull" det sätt som Aeris gräver fram informationen. Allt känns korrekt och utan "sweetening".

Jag kan bara konstatera att detta var helt i min smak. Men frågan var nu hur det skulle låta när vi kopplar in referensen - DSI200. Vi lägger på Randy Crawford's - Everyday I have the blues, spelar den på Continuum och byter sedan till Audio Research.

imgres_zps95ea4118.jpg

DSI200:an spelar precis så inbjudande och organiskt som jag är van vid. Rummet tycks sakna gränser. Men där tar likhetens slut. Jeff Rowland Continuum S2 öppnar upp källaren till samtliga skivor och plockar fram bastoner som jag inte visste fanns där, och det sker med finess och struktur. Basen går från att låta boom, till ett tydligt anslag där man tydligt hör själva trummskinnet eller de enskilda strängarnas vibrationer i cellon. Jösses. Också uppåt sträcker den ut längre och friare. Randy Crawfords röst låter naturligare och befriad från en något nasal och ansträngd presentation som jag kunde uppleva på vissa låtar. Här flödar det bara helt fritt.

Continuum S2 får åka med hem till Sverige för ett längre hemlån. Under ett par veckor får jag bekanta mig med maskinen i hemmiljö där jag inledningsvis byter mellan DSI200 och Continuum S2. Men efter dag två ger jag upp. Det går inte att blunda för det jag hör och den presentation som målas upp. Den är helt enkelt bättre på allt. I mitt lyssniningsrum noterar jag att Continuum S2 tar tag i Olympicas element med tveklös auktoritet. Här finns bokstavligt talat hur mycket kraft som helst. Och det märks. Dels genom att här finns en bas som jag inte haft tidigare - och - de djupa toner som uppenbarar sig startar och stannar mer precist. Det gör att den upplevs som torrare i den bemärkelsen att den får en underbar timbre. De adderade bastonerna ställer inte till några akustiska problem.

Att mycket muskler skulle kunna förmå mina Sonus Faber till detta hade jag nog kunnat lista ut. Men det som gladde mig var att stärkaren också var "delikat". Inte bara en styrkelyftare utan också en balettdansare.

url_zpsfcc81eb2.jpg

Youn Sun Nahs version av Hurt bygger huvudsakligen på hennes rösts innersta nyanser och dessa skiner igenom på ett makalöst sätt. Jag blir engagerad i det jag hör på ett sätt som jag inte varit med om tidigare. Jag blir fullständigt absorberad, förtrollad och förlorad i musiken. Så det var bara att kontakta Marcus på Perfect Sense och beställa ett eget exemplar.

Mycket trevlig förmedling av dina intryck! S2:an verkar vara lika bra som den är vacker att se på :mm:

Ditt system är lika mycket en möbel för öget som njutning för örat.

Mvh Claes

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack Claes.

Källan har ju under lång tid varit Oppo. Idagsläget är det 105:an. Detta har varit en särdeles lyckad lösning då den spelar både bluray och CD med bravur. Men Dock har högtalarna i kombination med det nya förstärkeriet synat Oppon väl hårt i sömmarna - och det känns som om kostymen inte riktigt räcker till idag.

Oppon gör allt rätt och jag upplever den som väldigt neutral. Men det har ju hänt en del de senaste 2-3 åren på digitalsidan...

Matrix1_zpsf0f8b991.jpg.20efb2890117f4fec9039a74d2d7481f.jpg

Jag börjar med att prova en renodlad DAC från italienska Synthesis som heter Matrix och som ligger strax under 30 000 kr - alltså dubbla priset mot Oppon.

Det som gör det extra spännande uppenbarar sig när man tittar ner genom öppningsgallret i topplocket - där ligger två horisontella rör. Innehållsförteckningen säger - 12AX7WA trioder. Träpanelerna behandlade med eco-lack och finns i rött eller svart.

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Håller med Sprudel. Jag kan inte peka ut något i Oppons prestation som sticker ut som icke önskvärt - det är snarare känslan av att det finns mer av det goda på annat håll. Men att behålla Oppon som transport i dagsläget. Jag har ännu inte tagit steget över till datorstyrd uppspelning...

Matrix3_zps288b587b.jpg.192d364e8806c61cf02df7d2516cd56d.jpg

På baksidan ser vi att den "bara" har singel ended utgångar. Men min Continuum har ju båda så det är av mindre vikt. Hjärtat i skapelsen är en Wolfson WM8740 som samplar upp signalen till 24/192. Det är inte många knappar att hålla reda på. Den ena stänger av enheten och den andra väljer ingång. Default läget är att den startar upp med den ingången som var senast vald. Smart.

Matrix2_zps4fc694a2.jpg.1cf69b821b489e3361b21c01034d154c.jpg

Ställer upp den på förstärkaren och slår på en halvtimme innan lyssning för att rören ska få komma upp i temperatur. Min erfarenhet är att rör ger röster en säregen magi som många gånger är väldigt "likable". Och jag lyssnar mycket på kvinnliga soul/jazz artister så det är inte utan att jag längtar till de 30 minuterna har gått.

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Håller med Sprudel. Jag kan inte peka ut något i Oppons prestation som sticker ut som icke önskvärt - det är snarare känslan av att det finns mer av det goda på annat håll. Men att behålla Oppon som transport i dagsläget. Jag har ännu inte tagit steget över till datorstyrd uppspelning...

Matrix3_zps288b587b.jpg

På baksidan ser vi att den "bara" har singel ended utgångar. Men min Continuum har ju båda så det är av mindre vikt. Hjärtat i skapelsen är en Wolfson WM8740 som samplar upp signalen till 24/192. Det är inte många knappar att hålla reda på. Den ena stänger av enheten och den andra väljer ingång. Default läget är att den startar upp med den ingången som var senast vald. Smart.

Matrix2_zps4fc694a2.jpg

Ställer upp den på förstärkaren och slår på en halvtimme innan lyssning för att rören ska få komma upp i temperatur. Min erfarenhet är att rör ger röster en säregen magi som många gånger är väldigt "likable". Och jag lyssnar mycket på kvinnliga soul/jazz artister så det är inte utan att jag längtar till de 30 minuterna har gått.

Du är ute efter lite mer kropp, värme, ryggradskrull?

Link to comment
Share on other sites

Bra fråga. Jag tycker som sagt att Oppon är grym, men kanske lite "lean". När det störkar till sig i musiken så orkar den inte riktigt med att bena upp musiken.

Och då jag inte testat några dac'ar tidigare så vill jag också se vad de kan bidra med. Hur skiljer sig deras karaktärer i förhållande till vad en förstärkare eller en högtalare tar med sig till middagsbordet.

Min tanke var att en rörbestyckad förstärkare skulle lyfta fram och få min musik-genre att glänsa. Men det blev platt fall. Den orkade helt enkelt inte med. Om det skulle färgas på något sätt så tänkte jag mig att det var med "mull och gull". Men det var inte min upplevelse av det hela. Så länge musiken var gles och stillsam - inga problem. Allt flöt på galant. Men å andra sidan, då skulle jag ju lika gärna ha kvar Oppon. Så fort det blev mer komplicerat så blev basen odefinierad och diskanten stack iväg på ett sätt som inte var i min smak.

Men om vi dubblar pengarna en gång till - vad får vi då?

PS5_zps7b4fd927.jpg.5d68e4b58f0115ae6ef1e6c65b41d199.jpg

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Bra fråga. Jag tycker som sagt att Oppon är grym, men kanske lite "lean". När det störkar till sig i musiken så orkar den inte riktigt med att bena upp musiken.

Och då jag inte testat några dac'ar tidigare så vill jag också se vad de kan bidra med. Hur skiljer sig deras karaktärer i förhållande till vad en förstärkare eller en högtalare tar med sig till middagsbordet.

Min tanke var att en rörbestyckad förstärkare skulle lyfta fram och få min musik-genre att glänsa. Men det blev platt fall. Den orkade helt enkelt inte med. Om det skulle färgas på något sätt så tänkte jag mig att det var med "mull och gull". Men det var inte min upplevelse av det hela. Så länge musiken var gles och stillsam - inga problem. Allt flöt på galant. Men å andra sidan, då skulle jag ju lika gärna ha kvar Oppon. Så fort det blev mer komplicerat så blev basen odefinierad och diskanten stack iväg på ett sätt som inte var i min smak.

Men om vi dubblar pengarna en gång till - vad får vi då?

PS5_zps7b4fd927.jpg

PSAudio DrectStream DAC eller PerfectWave DAC II?

Link to comment
Share on other sites

Rummet har minimal med aktusitkfix om man ser till wingar och gyllene horn. Jag har mellan 3,40 och 6 meter högt i tak, 7 x 6 meter golvyta och öppet ut i kök/matsal. Så det är mycket volym på gott och ont. Jag har placerat soffan 1,5 meter från bakvägg där jag har en nischbokhylla med inbygd basfälla, Tavlorna på väggarna är 5 cm tjocka fotografier tryckta på akustikdämp. Jag har gjort mätningar som finns i tråden Olympica 3 om du vill kika på resultaten.

För mig handlar dessa test lika mycket om att lära sig vad som är vad. Jag kanske kommer fram till att det är lite akustikfix som löser det. Men för att nå dit måste man ju prova :).

PS3_zps70d5c3ba.jpg.9add8427a05c923ed9debdfcd850da5a.jpg

På golvet står den rykande nya och kritikerrosade Direct Stream DAC från PS Audio. När vi var i München hade jag nöjet att prata med grundaren Paul McGowan om företagets senaste skapelse. Jag har allt för bristande kunskaper för att kunna återge eller ifrågasätta det han berättade med sprudlande glädje och entusiasm. Men all credit går till Ted Smith, en software-programmerare som Paul mötte för några år sedan genom en gemensam vän. Om jag inte missuppfattat det helt fel så gjorde Teds kunskaper att man valde en helt ny infallsvinkel gällande DSD-konverteringsfrågan. Istället för chip forskade man kring möjligheterna att göra det via programvara, en sk. FPGA. I grunden så vill alla företag hitta fram till den bästa konverteringen - PS Audio har bara valt en annan väg. Rätt eller fel kan bara köparens öron avgöra. Men enligt pressens tester så verkar de ha gjort mycket rätt.

Själva förpackningen är faktiskt ett kapitel i sig och säger en del om hur man hela tiden vrider och vänder på alla stenar. DAC'en vilar i en kartongram som klätts med en väldigt stark och elastisk form av GladPak :). Innan man skickar iväg den så lägger man på en lika dan ram som topp. På detta sätt hänger produkten i limbo helt utan direkt kontakt med kartongväggarna under transporten. Klurigt.

PS4_zps2dde17e7.jpg.e600545af614afd85958ae00b4a83606.jpg

Mitt ex var utrustat med ett Bridge-kort. Det är Ethernet kontakten som gör det möjligt att köra dac'en direkt från en NAS då PS Audio har ett eget gränssnitt. Denna uppgradering ligger på runt 8 000 kr.

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Det är inte tu tal om att Oppon är en grymt prisvärd och bra produkt som räcker riktigt långt i många fall. Men enligt min erfarenhet så har ju även denna produkt en bortre gräns för när den inte räcker till. När övriga komponenter blir mer potenta och ger möjlighet till en mer upplöst och bättre återgivning, så återges dessutom Oppons bortre gräns. Då blir det inte lika bra längre. Min upplevelse av det är att det låter grovkornigt, grötigt och platt i jämförelse med bättre produkter. Det är ju egentligen ganska konstigt eftersom det inte upplevs så när Oppen spelar på enklare produkter som presterar in nivå med Oppons prestanda. Jag hör då bara det bra egenskaperna och de sämre kommer inte till tals på samma sätt. Ljudet kan inte bli bättre än den signal som kommer från signalkällan hur man är försöker. finns det brister, villket alltifd finns så lyfter de övriga högupplösta produkter ofta fram detta på ett sätt som inte smickrar. Det är naturligt.

Om man så vill är det ju helt rätt att uppgradera signalkällan. Gärna så att den är bättre än övriga produkter. Då har man lite framtidsmarginaler.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Kikar vi på högra sidan av bakstycket så ser vi de anslutningar som erbjuds. I mitt fall kör jag S/PDIF från Oppon och XLR ut från PS Audio till Jeff Rowland. För att testa skillnaden mellan Oppon och PS Audio är det bara att flytta XLR-kablarna mellan Dac och Oppo.

PS2_zps1fbd7f13.jpg.b14f53663570f89907196d00bc272e1c.jpg

Så här ser touch-skärmen ut på Perfect Wave DACen när den matas av Oppon. Längst ner finns den digitala volymkontrollen. I detta fall var det läge 100 som gällde.

PS6_zps4cf1b437.jpg.5afa95db44a4ad443eacda6204434f6e.jpg

Så, i med första skivan och fullt fokus. Jag var mycket förväntansfull. Hur låter en maskin som fått ros från i stort sett varenda tidning och sajt? Skulle den skapa synergier även i min anläggning och med mina hörselgångar? Japp, är väl det korta svaret. Det var tydligen till den här nivån jag var tvungen att gå för att hitta de kvaliteter jag sökte. Första snabba intrycken var ett klart ökat lugn i presentationen. Alla instrument och röster fick den plats som behövdes för att blomma ut - var och en för sig. Upplevde musiken också som betydligt tystare. Som om man filtrerat bort ett högfrekvent brus. Och precis som Apex skriver så försvann en viss grynighet i presentationen. Allt blev mer "liquid". Däremot så tycker jag inte att den akustiska signaturen skiljde sig åt. Inte så att den var ljusare eller mörkare än Oppon. Dags att slänga på lite nya plattor...

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Det är inte tu tal om att Oppon är en grymt prisvärd och bra produkt som räcker riktigt långt i många fall. Men enligt min erfarenhet så har ju även denna produkt en bortre gräns för när den inte räcker till. När övriga komponenter blir mer potenta och ger möjlighet till en mer upplöst och bättre återgivning, så återges dessutom Oppons bortre gräns. Då blir det inte lika bra längre. Min upplevelse av det är att det låter grovkornigt, grötigt och platt i jämförelse med bättre produkter. Det är ju egentligen ganska konstigt eftersom det inte upplevs så när Oppen spelar på enklare produkter som presterar in nivå med Oppons prestanda. Jag hör då bara det bra egenskaperna och de sämre kommer inte till tals på samma sätt. Ljudet kan inte bli bättre än den signal som kommer från signalkällan hur man är försöker. finns det brister, villket alltifd finns så lyfter de övriga högupplösta produkter ofta fram detta på ett sätt som inte smickrar. Det är naturligt.

Om man så vill är det ju helt rätt att uppgradera signalkällan. Gärna så att den är bättre än övriga produkter. Då har man lite framtidsmarginaler.

Antagligen så har du helt rätt, tyvärr. Det blir dyrt, tex Analog Dac för 60 kkr hade varit intressant att pröva.

Link to comment
Share on other sites

Med den nyvunna vetskapen om vad som skiljer min nuvarande källa och en supermaskin som PS Audio uppenbarar sig trots allt ett litet nyfiket frågetecken i mitt huvud... Hur långt är ett snöre? Kan man jämföra med något för att få en jämbördig referens...

Analog2_zpse4940757.jpg.717b27665767e14a0213d08b40349074.jpg

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Hur långt är ett snöre? Kan man jämföra med något för att få en jämbördig referens...

Snören brukar inte vara längre än sträckan det tar att stava MSB ;)

Nu börjar det likna något :mm:

Jag har ju testat den "lille" så det ska bli mycket spännande att få höra hur du upplever den... om jag nu gissar rätt förstås :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt P-Pan. Har man kommit till dessa "breddgrader" får nog en MSB Analog DAC anses vara en värdig motståndare. Jag fick möjligheten att testa med både den lilla och stora strömenheten. Lika bra när man ändå har chansen :).

Analog7_zpsa9af16f8.jpg.ba4f388e958359b93b89f74da225e2af.jpg

Så här ser strömförsörjningen ut som följer med vid grundutförandet. Den kallas för Basic Desktop Supply och innehåller två transformatorer. En som försörjer den digitala processen och en för de analoga kretsarna. En rejäl pjäs även om den kanske inte vinner några skönhetspris. Men att ström är viktigt för att dessa apparater ska kunna prestera sitt yttersta är nog alla överens om. Och vill man löpa linan ut så finns en strömförsörjning som ser exakt lika dan ut som själva dac'en. Den innehåller inte mindre än 5 transformatorer som fräst ner i ett solit stycke aluminium. Let the games begin...

Analog6_zps4b6a2972.jpg.a590670bac250be26329d8a1295cdb31.jpg

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Helt rätt P-Pan. Har man kommit till dessa "breddgrader" får nog en MSB Analog DAC anses vara en värdig motståndare. Jag fick möjligheten att testa med både den lilla och stora strömenheten. Lika bra när man ändå har chansen :).

Analog7_zpsa9af16f8.jpg

Så här ser strömförsörjningen ut som följer med vid grundutförandet. Den kallas för Basic Desktop Supply och innehåller två transformatorer. En som försörjer den digitala processen och en för de analoga kretsarna. En rejäl pjäs även om den kanske inte vinner några skönhetspris. Men att ström är viktigt för att dessa apparater ska kunna prestera sitt yttersta är nog alla överens om. Och vill man löpa linan ut så finns en strömförsörjning som ser exakt lika dan ut som själva dac'en. Den innehåller inte mindre än 5 transformatorer som fräst ner i ett solit stycke aluminium. Let the games begin...

Analog6_zps4b6a2972.jpg

Men va f-n, ingenting på en hel timma? Vill ju veta! :)

Link to comment
Share on other sites

Okej då :). Det första jag ville ta reda på var hur det stod till med strömboxarna. Hur stor skillnad kan de göra, och inte minst, vilka delar i ljudpresentationen påverkar de?

MSB med standard box är ljuvlig. Där finns en PRAT (pace, rhythm and timing) som är svår att förhålla sig neutral till. Jag upplevde den som väldigt engagerande, sann och innerlig. Basen har en fantastisk struktur och timbre. Och uppåt så finns de kärlek också i de allra högsta tonerna. Med det menar jag att det inte bara är en ton, utan där finns också en personlighet. Naturligtvis så finns där ett lugn och en trygghet i presentationen som tycks vara ett signum för "bättre" dac'ar.

Under tiden som jag spelar skivor med MSBn uppkopplad till min Basic Power Supply så står den uppgraderade strömförsörjningen på uppvärmning. Efter en timme är det dags att byta.

Link to comment
Share on other sites

Under tiden som jag spelar skivor med MSBn uppkopplad till min Basic Power Supply så står den uppgraderade strömförsörjningen på uppvärmning. Efter en timme är det dags att byta.

Mycket intressant att få följa med på din "uppgraderingsresa" :mm:

Link to comment
Share on other sites

Okej då :). Det första jag ville ta reda på var hur det stod till med strömboxarna. Hur stor skillnad kan de göra, och inte minst, vilka delar i ljudpresentationen påverkar de?

MSB med standard box är ljuvlig. Där finns en PRAT (pace, rhythm and timing) som är svår att förhålla sig neutral till. Jag upplevde den som väldigt engagerande, sann och innerlig. Basen har en fantastisk struktur och timbre. Och uppåt så finns de kärlek också i de allra högsta tonerna. Med det menar jag att det inte bara är en ton, utan där finns också en personlighet. Naturligtvis så finns där ett lugn och en trygghet i presentationen som tycks vara ett signum för "bättre" dac'ar.

Under tiden som jag spelar skivor med MSBn uppkopplad till min Basic Power Supply så står den uppgraderade strömförsörjningen på uppvärmning. Efter en timme är det dags att byta.

Spännande utveckling och skall bli intressant att följa fortsättningen!

Erfarenheten säger mig att det kommer att märkas skillnad mellan strömförsörjningsenheterna. Den Analoga DAC:en är riktigt, riktigt bra och med rätt strömutrustning säkert en killer. Själv fick jag rådet av Larry att satsa på den bästa strömförsörjningen kopplat till DAC:n och Driven istället för två separata på nivån under, trots att det senare alternativet skulle bli dyrare. Den typen av råd från en seriös konstruktör tar man gärna till sig.

Lycka till med testandet!

Calm

Link to comment
Share on other sites

För att få en second opinion på det jag hör så har jag bjudit in Apexorca att sitta med i soffan. Det är alltid intressant att stämma av sina intryck för att se om de stämmer överens eller om man sitter och inbillar sig.

Sigmas1_zpsdf07b263.jpg.0e02ad52d750cb3c29e78dfe42e7bef8.jpg

Letar så rätt på aktuell strömkabel och byter från den lilla till den stora Analog Power Base-enheten. Skivan som spelas om och om igen blir som så ofta tidigare Randy Crawford & Joe Samples - No Regrets där första låten "Every day I have the blues" som innehåller ett par intressanta passager som brukar vara utslagsgivande när det handlar om att söka skillnader och ev. tillkortakommanden.

Jag skulle beskriva skillnaden som att Analog dacen gick från att stå stabilt med fötterna på jorden - till att komma upp på tå. Den kändes helt enkelt lite kaxigare, alertare. Som om man fyllt på med lite fler hästkrafter. Basen blev ytterligare lite mer definierad och de hårda pianoackorden höll ihop ännu bättre. Helt enkelt lite mer av allt.

Vi kör några låtar och växlar fram och tillbaka mellan strömboxarna för att se hur skillnaderna tar sig uttryck. Men intrycken består. Nästa steg är att växla över till PS Audio och se hur den står sig mot MSB. Det har ju gått 2 år sedan Analog Dac'en kom ut på marknaden medan Direct Stream är rykande färsk - och dessutom fylld med teknik som ska vara banbrytande.

PS1_zpsc95df28e.jpg.1f99d66855a271db6c6869dae1dd5635.jpg

Analog Dac'en startar med den lilla strömförsörjningen. Vi spelar Mrs Crawford och växlar, spelar och växlar igen. De båda har mycket gemensamt - inte tu tal om annat. Men redan här - side by side - så upplever jag att basen är betydligt fastare genom MSB. Och den har ett luftigare övre register, något som jag tillskriver känslan av en mer holografisk presentation. Avslutningsvis så får Randys röst mer "kött på benen". Jag upplever den som "rikare", mer organisk. Medan PS Audio är något slankare. Dock ska tilläggas att Direct Stream Dacen inte hunnit spela mer än kanske 30-40 timmar när jag lyssnar på den. Det finns säkert mer att hämta när allt satt sig.

När A-B testandet är klart är det dags för nästa fas. Här handlar det om att bara känna efter vilken jag giller att lyssna till mest. Jag spelar halvdagar med än den ena och än den andra. Men också här upplever jag att det är mer fart och fläkt i MSB, den rycker tag i mig och engagerar mer än PS Auido.

Nu är båda maskinerna ned packade och återlämnade till respektive distributör. Och här vill jag passa på att tacka Bo Medin på Golden Age Music och Leif Olsson på Mårten för möjligheten att låna hem respektive enhet under en längre tid för att kunna utvärdera på bästa sätt.

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Nu är båda maskinerna ned packade och återlämnade till respektive distributör. Och här vill jag passa på att tacka Bo Medin på Golden Age Music och Leif Olsson på Mårten för möjligheten att låna hem respektive enhet under en längre tid för att kunna utvärdera på bästa sätt.

Jaha!!! och???

Kul att läsa om dina intryck :)

Efter ditt högtalarbyte så kom du igång ordentligt, en både spännande och trevlig resa du bjuter på :icon_smile_cool:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jaha!!! och???

Kul att läsa om dina intryck :)

Efter ditt högtalarbyte så kom du igång ordentligt, en både spännande och trevlig resa du bjuter på :icon_smile_cool:

/byZan

Tack byZan. Anledningen till att jag gjorde en paus var för att jag var tvungen att brotta ner mitt kreditkort som fick panik och kastade sig mot ytterdörren när det insåg varthän det barkade :D

Jag jämförde ju inledningsvis enheterna konfigurerade så att det kostade i runda slängar 60 000 kr. Och redan där kände jag att det lutade åt MSB. När vi sedan kopplade upp MSB med den större strömenheten - ja då var tävlingen över. Absolut - den kostar en slant till men det finns ingen återvändo. Jag tror att många av oss varit där och förstår vad jag menar :).

Link to comment
Share on other sites

Tack byZan. Anledningen till att jag gjorde en paus var för att jag var tvungen att brotta ner mitt kreditkort som fick panik och kastade sig mot ytterdörren när det insåg varthän det barkade :

Jag jämförde ju inledningsvis enheterna konfigurerade så att det kostade i runda slängar 60 000 kr. Och redan där kände jag att det lutade åt MSB. När vi sedan kopplade upp MSB med den större strömenheten - ja då var tävlingen över. Absolut - den kostar en slant till men det finns ingen återvändo. Jag tror att många av oss varit där och förstår vad jag menar :).

:D

Jag förstår!!!

Ibland får man dyka extra djupt för att finna det man söker, sedan kan man ligga och snorkla lite på ytan för både mys och återhämtning ;)

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Spännande utveckling och skall bli intressant att följa fortsättningen!

Erfarenheten säger mig att det kommer att märkas skillnad mellan strömförsörjningsenheterna. Den Analoga DAC:en är riktigt, riktigt bra och med rätt strömutrustning säkert en killer. Själv fick jag rådet av Larry att satsa på den bästa strömförsörjningen kopplat till DAC:n och Driven istället för två separata på nivån under, trots att det senare alternativet skulle bli dyrare. Den typen av råd från en seriös konstruktör tar man gärna till sig.

Lycka till med testandet!

Calm

Tack Calm. Visst var det så att det blev skillnad. Jag var inledningsvis fundersam på om mina öron skulle kunna uppfatta dessa kvaliteter och/eller att min anläggning skulle kunna återge dem. Ju mer jag läser om hur små toleranser som ska till för att välljud ska uppstå i en DAC, så inser jag att allt man kan göra för att förbättra förutsättningarna ren ström ger tydliga avtryck i högtalaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...