Jump to content

Dags för nästa steg


bigblue

Recommended Posts

Men en sommar som denna har det varit svårt att hålla hifi-fanan lika högt som under årets mörkare delar av året. Men trots det har jag inte kunnat låta bli att fundera på hur jag skulle kunna gå vidare på bästa sätt. Något som gnagt är det faktum att jag har haft en hopkok av kablar vilket legat och grott/stört mitt sinne. Jag har haft huvudsakligen Nordost men känt att jag velat haft något mer neutralt än det jag haft råd med i Nordost-stegen. Heimdall och Vishnu är fina produkter men jag upplever att det finns en "signatur" i dessa. De är fantastiskt upplösta uppåt, men saknar lite av den botten som man får när man klättrar uppåt.

Jag menar att min DSI 200 har mer och ge i de lägre registren än vad som visar sig med dagens uppsättning.

Och så kom det sig att jag köpte högtalarkablar, interconnects och digitalkabel från ett för mig, helt nytt märke. Och att köpa utan att testa först var något som jag inte är van vid. Så nu var det mer - bära eller brista.

IMG_4228_zps08cbf49c.JPG.76a995acf2b667658ff8b714243d9584.JPG

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Tack N.O. För första gången i min hifi-karriär har jag gått på tester och rekommendationer och försökt tänka mig in hur dessa skulle passa in i min uppsättning passa min smak. För om det är något jag har lärt mig under min resa så är det att "bäst i test" inte automatiskt är det samma som en guldbiljett till nirvana. Det är allt för många parametrar som spelar in. Men här hände det grejer...

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

om det är något jag har lärt mig under min resa så är det att "bäst i test" inte automatiskt är det samma som en guldbiljett till nirvana. Det är allt för många parametrar som spelar in.

:app:

Har aldrig lyssnat på deras kablar, men bara det att du väljer tratta ner till samma typ tycker jag är klokt.

Det bör förbättra förutsättningarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte ägnat mig åt att analysera vad vilken kabel bidrog med utan jag har bara lyssnat på hela uppsättningen som en helhet. Och det stod klart efter 10 sekunder att Wireworld och Nordost påverkar ljudet på olika sätt i min anläggning.

Plötsligt uppenbarade sig en kropp och en tyngd som jag inte upplevt tidigare. Detta utan att tappa toppen. Dessutom upplevde jag dem inte som lika förlåtande - i positiv mening. Dvs att jag uppfattade mer mikrodetaljer och struktur i instrument och röster. Framför allt i mid och bas.

När jag lägger på Aaron Nevills - Everybody plays the fool så har basen en struktur där jag hör strängarna på ett sätt jag inte upplevt förut. Det är inte bara bas utan en strukturerad sådan.

Link to comment
Share on other sites

Stärkt av upplevelsen att detta var något som passade mig och min anläggning bestämde jag mig för att addera strömkablar för att få en komplett WW-uppsättning och därmed kunna känna att det jag hör är inte en mix av olika märken utan en renodlad WW-signatur.

Jag och Apexorca träffade ju David Salz under vårt besök på Munchen-mässan i våras. Vid det tillfället hade jag inte haft möjlighet att lyssna på hans produkter så vi talade mer allmänt om hans tänk och filosofi. Jag uppskattar alltid mycket när man kan träffa och fråga personen som faktiskt står bakom respektive pruodukt, något som ofta var fallet i Münhen. Men jag måste säga att jag upplevde David att vara i kaxigaste laget. Han hoppade friskt på Nordost som han menade hade en strategi att ta fram kablar som hade en signatur - och den var baserad på att vid en A- B test så upplevs oftast en ljusare kabel som bättre, mindre beslöjande.

Enligt honom själv var WW det enda märke, i stort sett, som ägnade sig åt att försöka göra en produkt som gav så lite avtryck som möjligt på ljudinformationen.

Hur det är med den saken låter jag vara osagt... Men jag fick trots den "over the top" presentationen att det fanns mycket intressant i hans resonemang och faktiskt ett visst mått av ödmjukhet. Exempelvis frågade vi om han gjorde Ethenet-kablar. Han berättade då att man experimenterat med detta under ett par år men då man inte lyckats göra något som är bättre än det som finns på marknaden idag har man valt att inte gå vidare.

Wireworld Silver Electra heter denna kabel som är deras näst dyraste strömkabel. Min uppfattning om att strömkablar är det som påverkar ljudet mest skulle visa sig med råge vara sant. För att inte tala om hur det är med inspelning av kablar.IMG_4042_zps0ef94bb1.JPG.9743b0fb3b7292f9278028ceb63ce6ee.JPG

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte ägnat mig åt att analysera vad vilken kabel bidrog med utan jag har bara lyssnat på hela uppsättningen som en helhet.

Det är rätt klokt att se hela kabelhärvan som en enhet. Sedan kan man ju alltid tweeka denna härva med bättre trådar i serien helt riskfritt.

Link to comment
Share on other sites

IMG_4043_zps5c50f821.JPG.9c2593cde8ff37d82892b3789b58628e.JPG

Som synes har strömkablarna en lite annorlunda look. Kablarnas uppbyggnad är den samma genom hela serien. Det som skiljer är valet av material och i viss mån också geometrin vad gäller avstånd mellan ledarna. Kontaktdonen är också unika vilket är kul men inget för den som vill köra lite DIY och uppgradera kontaktdonen längre fram :)

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Jag och Apexorca träffade ju David Salz under vårt besök på Munchen-mässan i våras. Vid det tillfället hade jag inte haft möjlighet att lyssna på hans produkter så vi talade mer allmänt om hans tänk och filosofi. Jag uppskattar alltid mycket när man kan träffa och fråga personen som faktiskt står bakom respektive pruodukt, något som ofta var fallet i Münhen. Men jag måste säga att jag upplevde David att vara i kaxigaste laget. Han hoppade friskt på Nordost som han menade hade en strategi att ta fram kablar som hade en signatur - och den var baserad på att vid en A- B test så upplevs oftast en ljusare kabel som bättre, mindre beslöjande.

Jo, inga stora kabelmärken hade egentligen någon aning om vad de håller på med. Han dissade allt från Transparent till Nordost som Bigblue redan skrev tidigare. Han sa bla att många ljusa kablar var ljusa för att de skapade distorsion uppåt i registret. Det tror inte jag är en generell sanning och jag tror visst Transparent och Nordost har ingenjörer som verkligen vet vad de sysslar med. Det finns något i det förhållningsättet han hade som jag tror verkligen är negativt för hans företag. Att Wireworld är det enda märke som har riktiga kunskaper, forskar och testar och drar slutsatser och testar igen och får riktiga resultat, är inte sannolikt eller trovärdigt. Tycker jag.

Snacka går ju, och vi Europeer är inte riktig vana vid sådant på det sättet. David var dessutom säkert världsmästare i att snacka. Han snackade så mycket att jag blev mer än lovligt skeptisk och bara log ikapp med hans breda vita, välpolerade amerikanska leende och försökte se intresserad ut. Det var jag ju iofs men skeptisk. Mitt i allt detta skryt om sig själv var han ändå en vänlig, hjälpsam och trevlig person på ett typiskt Amerikanskt sätt. Om ni förstår hur jag menar.

Allt detta är ju bara just snack så det var spännande att höra hur de lät. Det är ju ändå det som avgör. Eftersom Bigblue tidigare haft en blandning av märken var det svårt att veta vad som gjorde vad då, men att det nu låter bra, riktigt bra, och bättre än tidigare är helt klart. Wire World är prisvärda och kompetenta. Borde vare kandidater för alla och en var som vill testa kablar.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för modell på signalsnokarna då ?

Testade en Gold Eclispe 7 för ett tag sedan och den var inte alls rolig att lämna tillbaka.

Den fick tjänstgöra mellan dac/försteg vilket öppnade upp för en hel del nya detaljer.

Plånboken lär också få "öppna upp sig" en del är jag rädd... triss, lotto, tipset :D

Link to comment
Share on other sites

Bigblue!

Kul att du kör lite annorlunda kabel, än gängse dominerande märken. Min erfarenhet av WW är enbart positiva och köpta efter noggranna utprovning. Jag tillhör inte dem som köper genomgående ett märke utan provar mig fram till vad som ger bästa effekt i den enskilda kopplingen. Men skall man köra genomgående så är WW inget dåligt val, tvärt om skulle jag säga. Mycket prisvärda i relation vad man får för pengarna. Davids uttalande om andra märken tycker jag att man kan lägga till marknadsföringssnack, men jag kan ge honom rätt i visst mån vad gäller artificiell diskanthöjning i vissa kablar. Något man upptäcker efter en tids användning. Ingen nämnd ingen klämd!

Grattis!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för modell på signalsnokarna då ?

Testade en Gold Eclispe 7 för ett tag sedan och den var inte alls rolig att lämna tillbaka.

Den fick tjänstgöra mellan dac/försteg vilket öppnade upp för en hel del nya detaljer.

Plånboken lär också få "öppna upp sig" en del är jag rädd... triss, lotto, tipset :D

Kul att höra att också du har goda erfarenheter av WW. Det blev Silver Eclipse rakt igenom på signalkablarna. Större plånbok än så hade jag inte :).

Och slår Lottoraden in så blir det Plantinum för hela slanten.

Link to comment
Share on other sites

Bigblue!

Kul att du kör lite annorlunda kabel, än gängse dominerande märken. Min erfarenhet av WW är enbart positiva och köpta efter noggranna utprovning. Jag tillhör inte dem som köper genomgående ett märke utan provar mig fram till vad som ger bästa effekt i den enskilda kopplingen. Men skall man köra genomgående så är WW inget dåligt val, tvärt om skulle jag säga. Mycket prisvärda i relation vad man får för pengarna. Davids uttalande om andra märken tycker jag att man kan lägga till marknadsföringssnack, men jag kan ge honom rätt i visst mån vad gäller artificiell diskanthöjning i vissa kablar. Något man upptäcker efter en tids användning. Ingen nämnd ingen klämd!

Grattis!

Calm

Tack Calm. Jag var inne på din linje att välja det ultimata till varje del men kände att det hopkok av kablar jag hade gjorde att utprovningen inte skulle kunna ske från en stabil och neutral grund. Min känsla är att jag nu har en bra utgångspunkt för eventuella uppgraderingar i framtiden.

Men strömkablarna höll på att kasta omkull allt när de kopplades in. Det lät ju inte alls så bra som jag gått och drömt om och läst om i tester och omdömen. Mina tankar gick då tillbaka till Nordost och funderingar på om jag kunde balansera upp den blöta basen och taggiga toppen. Av Apexorca lånade jag en väl inspelad Brahma och visst, den gjorde allt något friskare. Och vad skulle då inte hända med 3-4 Nordost... Där infinner sig något som på engelska heter Buyers remorse.

Det blir lite som att som barn öppna ett paket i tron att det är en iPad och så visar det sig vara en skärbräda.

Men någon stans i bakhuvudet så visste jag att de som gjort samma resa med WW har upplevt en tydlig skillnad någonstans kring 100-150 timmar. Och för mig skedde den "förvandlingen" över en lång hifi-kväll. Jag testade fortfarande vilken kabel jag skulle byta ut för att få rätt balans på grejerna. Det var till och med så att jag satte in ett lakritssnöre. Och så tillbaka till Brahma. Och så vidare till WW. Men... va. Denna gång var det ju inte så stor skillnad alls. Tillbaka till Brahma igen. Och så höll det på till resten av familjen tyckte att det räckte att höra 60 sekunder av första låten på Randy Crawfords och Joe Samples skiva No Regrets - för 58:e gången. Det var en absurd och något omtumlande upplevelse att märka hur allt under bara några timmars tid bara glider på plats. Jag hade tänkt mig att om det nu fanns något som hette inspelning av kablar - så skulle det ske linjärt över tid. Men i mitt fall blev det mer av ett trappsteg. Märkligt.

Link to comment
Share on other sites

Tack Calm. Jag var inne på din linje att välja det ultimata till varje del men kände att det hopkok av kablar jag hade gjorde att utprovningen inte skulle kunna ske från en stabil och neutral grund. Min känsla är att jag nu har en bra utgångspunkt för eventuella uppgraderingar i framtiden.

Men strömkablarna höll på att kasta omkull allt när de kopplades in. Det lät ju inte alls så bra som jag gått och drömt om och läst om i tester och omdömen. Mina tankar gick då tillbaka till Nordost och funderingar på om jag kunde balansera upp den blöta basen och taggiga toppen. Av Apexorca lånade jag en väl inspelad Brahma och visst, den gjorde allt något friskare. Och vad skulle då inte hända med 3-4 Nordost... Där infinner sig något som på engelska heter Buyers remorse.

Det blir lite som att som barn öppna ett paket i tron att det är en iPad och så visar det sig vara en skärbräda.

Men någon stans i bakhuvudet så visste jag att de som gjort samma resa med WW har upplevt en tydlig skillnad någonstans kring 100-150 timmar. Och för mig skedde den "förvandlingen" över en lång hifi-kväll. Jag testade fortfarande vilken kabel jag skulle byta ut för att få rätt balans på grejerna. Det var till och med så att jag satte in ett lakritssnöre. Och så tillbaka till Brahma. Och så vidare till WW. Men... va. Denna gång var det ju inte så stor skillnad alls. Tillbaka till Brahma igen. Och så höll det på till resten av familjen tyckte att det räckte att höra 60 sekunder av första låten på Randy Crawfords och Joe Samples skiva No Regrets - för 58:e gången. Det var en absurd och något omtumlande upplevelse att märka hur allt under bara några timmars tid bara glider på plats. Jag hade tänkt mig att om det nu fanns något som hette inspelning av kablar - så skulle det ske linjärt över tid. Men i mitt fall blev det mer av ett trappsteg. Märkligt.

För egen del kör jag faktiskt Nordost nätkabel i förstärkardelen, men inte någon av de dyrare som jag tycker har ett visst uns av färgning i toppen. WW strömkabel till MSB:n funkar bra tycker jag. Är extremt känslig för distortion i diskanten vilket kan uppstå i vissa kombinationer. Interconnecten är en handbyggd kabel från Bibacord som verkligen är en fantastisk upplevelse med kristallklart och detaljerat ljud med mycket luft i toppen utan att tippa över. Fångar in övertoner på ett verklighetstroget sätt.

Fördelen med kabeltest är att man kan laborera med ett byte i taget och därmed kunna detektera de skillnader som uppstår vid bytet. Sedan är det frågan om långtidsverkan och hur kabeln fungerar i långa loppet. Det är tyvärr inte alltid de första intrycken består över tiden. Men det är roligt när man kan låna kabel som är ordentligt inkörda. Även begagnade kablar är ett bra alternativ då kablar inte slits ut precis.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jo, inga stora kabelmärken hade egentligen någon aning om vad de håller på med. Han dissade allt från Transparent till Nordost som Bigblue redan skrev tidigare. Han sa bla att många ljusa kablar var ljusa för att de skapade distorsion uppåt i registret.

Tillverkare, distributörer eller handlare som pratar skit om konkurrenter eller om deras produkter är inte seriösa i min värld. Kan de inte kommunicera om sina egna produkter på ett förtjänstfullt sätt utan att dissa konkurrenter så bör man vara på sin vakt. Det hindrar dock inte att produkterna de för kan vara utmärkt bra och dit tillhör säkert Wireworld. Handlar mer om vanligt hyffs och en professionell inställning.

Jag har ingen erfarenhet att det skulle vara en speciell läggning i USA att dissa andras märken. Däremot är de ganska frikostiga om sin egen förträfflighet typ "world's greatest", "a unique construction", "we are ther first".... and proudly made in the United States of America. Och som vanligt väldigt trevliga och sociala.

Link to comment
Share on other sites

Spännande att följa din resa med kabelbyte, jag har ju hört lite rykten under sommaren från välkänd källa ;)

Jag känner igen mig i mycket av det du nämner med inspelning av kablar från mitt eget byte av signalkablar i sommar. Det tar några timmar innan det sätter sig ordentligt.

Eventuellt blir det aktuellt med byte av HT kablar till samma märke som signal för min del :icon_smile_cool:

Strömkablar blir intressant att följa - här är jag väldigt osäker. Kanske terminera om befintliga med bra kontaktdon :Thinking:

Hur ligger prisbilden på WW:s strömkablar?

BTW Tråkigt med skitsnacket från tillverkaren, har hört det några ggr själv. Desto mer på det sätt som Bebop uttrycker dock typ "vi är den enda tillverkaren som bla bla...."

Link to comment
Share on other sites

Spännande att följa din resa med kabelbyte, jag har ju hört lite rykten under sommaren från välkänd källa ;)

Jag känner igen mig i mycket av det du nämner med inspelning av kablar från mitt eget byte av signalkablar i sommar. Det tar några timmar innan det sätter sig ordentligt.

Eventuellt blir det aktuellt med byte av HT kablar till samma märke som signal för min del :icon_smile_cool:

Strömkablar blir intressant att följa - här är jag väldigt osäker. Kanske terminera om befintliga med bra kontaktdon :Thinking:

Hur ligger prisbilden på WW:s strömkablar?

BTW Tråkigt med skitsnacket från tillverkaren, har hört det några ggr själv. Desto mer på det sätt som Bebop uttrycker dock typ "vi är den enda tillverkaren som bla bla...."

Ahh, djungeltrumman har nått dig också :).

WWs strömkablar ligger från 1000 kr till 20 000 kr för 1 meter så det är, i jämförelse med många andra märken, rimliga priser.

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

På högtalarsidan var det ett par Vincent-kablar som fick ge vika. Dessa har fungerat förvånansvärt bra under åren. Jag har haft hemma och testat kablar som kostar mångdubbelt vad de ligger på, men inte tyckt att det varit värt priset.

eclipse_zps76688f5b.jpg.06e67713f2b751b6c8f414ffde952fc7.jpg

Men nu har de ersatts av 3 meter WW Eclipse 7. Här bytte jag faktiskt fram och tillbaka några gånger för att lära mig hur de olika kablarna lät i systemet. Och den stora skillnaden (förutom priset :) var att Eclipse lyfter fram en helt ny nivå vad gäller microdetaljer. Det var som skilnaden mellan att stryka sin hand över ett linolium-golv med trämotiv - till ett riktigt trägolv. Det fösta fallet är snällare och med förlåtande. Allt presenteras utan knussel. Men med WW gick det från att "låta som en cello" till att "bli en cello". Detaljerna som dök upp gjorde lyssningarna oerhört mer verklighetstrogna. Vilket i sin tur skapar det engagemang och den inlevelse som jag är ute efter.

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt mig att om det nu fanns något som hette inspelning av kablar - så skulle det ske linjärt över tid. Men i mitt fall blev det mer av ett trappsteg. Märkligt.

Jag är övertygad om att även det som finns bakom pannbenet också måste spelas in. Jag har varit med precis samma sak som du där tidigare ratade kablar plötsligt låter ok igen. Att kablarna ändrats tror jag inte på. Däremot händer något i skallen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att även det som finns bakom pannbenet också måste spelas in. Jag har varit med precis samma sak som du där tidigare ratade kablar plötsligt låter ok igen. Att kablarna ändrats tror jag inte på. Däremot händer något i skallen.

Jag kan inte argumentera emot. Men till mitt försvar vill jag säga att jag var nykter under hela "incidenten" :).

Link to comment
Share on other sites

Lyfter man på det första lagret av skumgummi uppenbarar sig en vinröd tygbag....

IMG_4580low_zps7d234c90.jpg.8741730ad20e21459875bfc54daec1d2.jpg

Jag är som bekant väldigt förtjust i integrerade enheter och denna är inte större än att jag klarar av att själv lyfta den på plats.

IMG_4583Low_zpsa0e1bb7f.jpg.4fe333bcf084cc73b495198062056b2c.jpg

Min följeslagare sedan ett par år tillbaka är Audio Research DSI 200, en makalös manick som jag föll pladask för. Tekniken är klass D men ljudet har en underbart analog karaktär över sig. I våras testade jag, nyfiken som jag är, om Krells 550i var något för mig. Men som jag skrev i tråden så uppstod inte ljuv musik i mina öron. Vilket å andra sidan stärker mitt val av DSI200:an, att man gjorde "rätt".

Men som alltid när man byter ut en större del, i mitt fall högtalarbyte i vintras till ett par Sonus Faber Olympica 3, så riskerar dominoeffekter att uppstå. Alla eventuella svagheter blottas på ett sätt som inte var uppenbart tidigare.

IMG_4585low_zps48513e2d.jpg.a93e7c30435e54356137a7ccb7291da3.jpg

Precis som med WW har jag bara gått på tester och diskussioner på diverse forum, innan jag bestämde mig för att testa.

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att även det som finns bakom pannbenet också måste spelas in. Jag har varit med precis samma sak som du där tidigare ratade kablar plötsligt låter ok igen. Att kablarna ändrats tror jag inte på. Däremot händer något i skallen.

Jag vet! Det är min ryggmärgsreaktion också. Dock har jag flera gånger blivit förvirrad kring detta. Jag har upplevt skillnad på inspelade och oinspelade kablar. Det är svårt att veta orsaken och svårt försöka förstå varför.

En sak jag tänkt på ganska mycket och som jag upplevt flera gånger är att det verkar som om att olika produkter måste spela in sig med varandra. Hur skulle det gå till och varför?Om vi tar kabelexemplet så är det inte bara att kabeln skall spelas in utan hela systemet behöver lite tid att vänja sig vid en elektrisk systemförändring.

Jag upplevde en tydlig positiv skillnad på mina Entreq jordningsprodukter efter några veckor. De är ju rätt passiva prylar egentligen. Men jag är så nära nog säker jag kan vara på att det verkligen blev ett bättre och bättre ljud efter några veckor och plötsligt hörde jag verkligen saker i ljudet jag är säker på inte fanns innan. Men visst, det kan vara jag som lärt mig systemet men kanske inte bara. Jag tror det verkligen blivit bättre under den tiden.

Skulle en förklaring kunna vara att när något förändras i hela kedjan i signalvägen ger detta, beroende på produktens egna specifika elektriska egenskaper, ett avtryck både framåt men också bakåt i signalkedjan. Detta kanske påverkar mer än vi tro för alla komponenter och att det tar tid innan allt "rättats till" för de nya förutsättningarna.

Tex högtalaren är en komponent som skickar kraftfulla signaler tillbaka till slutsteget och säkert vidare bakåt i leden. Skulle inte en kabel kunna påverka bakåt i leden också och att när den elektriska signaturen ändras ändras allt i flera led, som då efter ett tag hamnar i ett mer stabilt läge. Man kan mäta att det i elektriska komponenter byggs upp en statisk elektricitet efter en tids användning. Den anses vara dålig så olika produkter finns för att avlägsna denna. Magneter med mycket kol i järnet kan magnetiseras med upprepade målande rörelser längs metallen. Utsätts de under lite längre tid och mer frekvent så blir det mer magnetism i föremålet. Det anpassas alltså till det fällt det utsätts för och atomerna ordnas så att de följer minsta motståndets lag i detta fält, en naturligt skeende som finns hos mycket annat också i vår värld. Kan det finnas liknande egenskaper i våra mer komplexa komponenter inom HiFi? Att de efter en tid påverkas mer och mer och stretar inte emot så mycket. "Go with the flow" helt enkelt. Det låer ju så i alla fall. Inspelade prylar låter mer naturligt avslappnat och fritt. Oinspelat låter pressat hårt tillknäppt, som om det kämpar emot.

Kan förstå om de mer professionellt kunniga garvar baken av sig av denna teori och i sammanhanget amatörmässiga förklaring , men jag menar allvar, djupt inne i min okunnighet.

Kan det ligga något i detta?

/Apexorca Electromaniac.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte argumentera emot. Men till mitt försvar vill jag säga att jag var nykter under hela "incidenten" :).

Haha.Lika bra att du påpekar det. Jag blev ju beskylld för att inte vara det när jag skrev om något jag upplevt något i en annan tråd. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan det ligga något i detta?

Inte vet jag, men jag är säker på att det finns många samverkande faktorer och då måste man räkna med hjärnan som trots allt är tolken i sammanhanget. Ljud uppfattas t ex olika vid olika sinnesstämningar, vi tolkar gamla tröttkörda skivor annorlunda efter en konsert med samma musiker, en artikel om en platta kan få oss att uppfatta musiken på ett nytt sätt nästa gång vi lyssnar trots att skivan är exakt densamma. Jag säger inte att kablar är oväsentliga men när det gäller subtila skillnader så finns andra påverkansmekanismer också vilket man bör vara medveten om.

Jag har också varit med om installationer av kringutrustning där jag inte hört skillnad förrän jag bytt tillbaka och omvänt, dvs en skillnad när bytte men när jag bytte tillbaka kunde jag inte höra det. Så var det när jag gick från Siltech till Transparent men inte när jag sedan satte tillbaka dem 3-4 år senare i samband med en liten ommöblering i hyllan. Hjärnans olika halvor spelar spratt med oss och eftersom den har tolkningsföreträde kan man inte vara helt säker såvida det inte är alldeles uppenbara skillnader. Hur mycket kan diskuteras och här är de individuella skillnaderna större än vad den är mellan kablarna. Annars hade vi förmodligen kommit fram till mer likartade slutsatser när det gäller bl a kablar.

När det gäller inspelningseffekter av kablar så ställer jag mig neutral. Personligen tror jag inte på det. Det har jag intalat mig själv vilket påverkar tolkningen i mitt huvud oavsett om det är verkliga skillnader. Samtidigt tycker jag det är fascinerande att andra hör skillnader. Annat är det med mekanisk innötning typ högtalare och pickuper som behöver mjukas upp ungefär som en muskel. Dynaudio diskantert t ex låter direkt illa när de är nya. Ljudet känns pressat som om de inte får tillräckligt med effekt.

Hifi är en upplevelsdrelaterad hobby och då handlar det inte bara om hårdvara. Det gör hobbyn också så intressant.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...