Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har nyligen köpt en Clearaudio Concept MC och till den medföljer en vanlig liten switchad väggbula som ger 12Vdc 450mA. Är det någon nytta att byta den till en linjär nätdel? Detta är min första skivspelare så man blir ju lite nyfiken på vad som gör skillnader, switchad nätdelar är väl sällan omtyckt i audio sammanhang, kanske annorlunda när det driver en motor iofs.

Posted

Förbättrad nätdel gör otroligt mycket för ljudet och rekommenderas varmt. Jag har förbättrat nätdelen på min Simon Yorke (som hade stor extern nätdel), på en Pierre Lurné Audiomeca, på en Thorens Concrete m.fl. När det gällde Thorens Concrete var skillnaden så dramatisk att ägaren trodde att den gick för långsamt och han var tvungen att kontrollera hastigheten. Den var så mycket lugnare med min nätdel....

Posted

Hur är din nätdel uppbyggd Eliot? Eller det är en hemlighet kanske?

Jag läste lite i nått test av Clearaudion där man kört batteridrift istället, kan det kanske vara ett alternativ?

Posted (edited)

Ja, men man kan ju ha två batterier, ett man spelar med och ett man laddar.

En fundering är dock hur reglering av varvtalet görs inne i spelaren - kanske sitter det en regulator där som ser till att DC-motorn får rätt spänningar för 33 1/3, 45 resp 78 ? I så fall borde man först ta reda på hur den arbetar för att kunna råda om vilken nätdel som kan fungera bäst.

Edited by conan
Posted

Det bör ju finnas en form av regulator i spelaren som gör om inkommande 12Vdc till rätt spänning för de olika varvtalen. Under spelaren finns en pot på motorn för 33 1/3 rpm, en pot bredvid för 45rpm och ytterligare en pot bredvid för 78 rpm.

Är lite tveksam till att skruva isär och kolla hur den är uppbyggd..... :unsure:

Posted
Det bör ju finnas en form av regulator i spelaren som gör om inkommande 12Vdc till rätt spänning för de olika varvtalen. Under spelaren finns en pot på motorn för 33 1/3 rpm, en pot bredvid för 45rpm och ytterligare en pot bredvid för 78 rpm.

Är lite tveksam till att skruva isär och kolla hur den är uppbyggd..... :unsure:

Ok, det är troligtvis en enkel regulator, typ LM317 med olika spänningsdelare (omkopplade via ratten för varvtal) för referensen som är inbyggd i LM317. Det kan också vara mer avancerat med en OP-AMP som kontrollerar spänningen mer exakt än vad som är möjligt med LM317. Naturligtvis är detta bara spekulationer, men det vore absolut enklaste lösningen ... två kondensatorer, LM317, tre pottar, ett motstånd och en omkopplare.

Posted (edited)

Men frågan kvarstår ju fortfarande oavsett hur spelaren är uppbyggd inuti om det ger någon positiv effekt att byta den switchade nätdelen mot en linjär typ eller en lösning med batterier. Tanken är kanske att man skulle kunna bygga någon egen nätdel mest för nöjes skull även om sen effekten kanske är marginel.

Jag har inga problem med att bygga ihop något men mitt problem ligger mer i själva konstruktionen av nätdelen där känner jag att lite inspiration och hjälp inte hade varit fel.

Edited by octavia rs
Posted

Vad gäller bygge av nätdelar är min kunskap begränsad (milt sagt) men jag vet att Russ Andrews

säljer en mängd olika varianter tänkt just som uppgraderingar.

Bränn iväg ett mail till honom och fråga vettja, kostar ju inget.

Lycka till!