Jump to content

Man blir glad av musik. Cyndi at her best!


LasseJ

Recommended Posts

Jag gillar Cyndi Lauper och här får vi se och höra henne i en sprudlande, rytmisk och härlig version av "Girls Just Want To Have Fun". Svårt att inte gilla och att sitta still. Cyndi är här 51 år ung (61 nu) men det är full fart.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Totalt överraskad att hon senare i sin karriär har levererat på den nivån. Ett härligt storslaget arrangemang av den gamla slagdängan.

Vilken härlig upplevelse det måste ha varit att höra detta live.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Cyndi Lauper och här får vi se och höra henne i en sprudlande, rytmisk och härlig version av "Girls Just Want To Have Fun". Svårt att inte gilla och att sitta still.

Instämmer!

Hon är begåvad och otroligt medryckande.

Inte alla pop-tjejer som får Miles Davis och Jules Shear att göra covers. Josefine Cronholm har gjort en mycket speciell version av True Colors.

Coolt arr även om ljudet inte verkar vara det bästa.

Link to comment
Share on other sites

Hon är begåvad och otroligt medryckande.

Inte alla pop-tjejer som får Miles Davis och Jules Shear att göra covers. Josefine Cronholm har gjort en mycket speciell version av True Colors.

Kul med den här typen av tips vilket fick mig att gräva lite i hyllorna. Cyndi återgäldade med att ge ut egna cover versioner av andras låtar. Men först lite om din antydan till Miles Davis. Det är ju inte så säkert att detta är så bekant för alla. Det är ju 30 år sedan... :o

1983 gav Cyndi Lauper ut albumet She's so Unusual vilken innehöll ett antal låtar som blev stora hits, framför allt Girls Just Want To Have Fun och den Time After Time. I samma veva inledde Miles Davis sin sista stora comeback. 1985 släppte han ut sin tolkning av Time After Time som blev en jättehit även utanför de egentliga jazzkretsarna. Cyndi sa vid något tillfälle att den låten har blivit hennes pensionsförsäkring. Miles hade med den på sitt album You're Under Arrest men den släpptes också som maxisingel som ses på bilden nedan.

UIjBP2.jpg

Här tolkar Miles Davis Time After Time på scen.

Det tog 20 år innan jag köpte nästa album med Cyndi Lauper. Då rådde Diana Krall-feber kan man säga. Flirten mot Diana Kralls album från den tiden är slående. Cyndi gav en hyllning till de låtar som omgärdade henne under sin uppväxt.

oQlHOq.jpg

Hon tyckte det var dags och det blev också titeln på albumet, alltså At Last

HQe2FW.jpg

Den innehåller både standardlåtar från American Songbook och poplåtar från 60-talet som hon framför med jazzmusiker och stråkar. Tony Bennett är med på en låt vilket ger en liten indikation på hur anrättningen låter. Det är några låtar som sticker ut lite grand, men jag tycker att den här typen av arrangemang är det andra som behärskar betydligt bättre vid sångmikrofonen. Det är inte hennes grej helt enkelt, men lite kul att lyssna på ändå.

nDD1jr.jpg

2010 köpte jag nästa album Cyndi och ett gäng covers. Men den här gången blev det betydligt mer lyckat, tycker jag. Här tolkas blues och det gör hon med bravur.

psVtPL.jpg

Tight, "skitigt" och själfullt. Den har gått på högvarv här idag. Riktigt bra. Bra låtar och bra bidrag från gästerna, framför allt från Charles Musselwhite och Johnny Lang Rekommenderas för den som gillar både Cyndi Lauper och blues à la Memphis.

ytrrMw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...