Jump to content

Recommended Posts

Posted
Helt otroligt - killen är inte rädd om skivorna han står på i alla fall.

Egentligen är samlingstaktiken att ha ett ex av alla LP-skivor den helt motsatta min egen strategi då jag endast vil ha handplockade titlar med musik som är världsklass enligt min smak :D

Om man vill ha allt blir samlingen aldrig komplett vilket inte är bra för sinnesron. Men en komplett samling av t ex Sonny Rollins officiella utgivningar kan man ju faktiskt få komplett. Även handplockade titlar går ju att få komplett vilket är en go känsla. När listan är uppfylld gör man en ny osv.

Posted
Om man vill ha allt blir samlingen aldrig komplett vilket inte är bra för sinnesron. Men en komplett samling av t ex Sonny Rollins officiella utgivningar kan man ju faktiskt få komplett. Även handplockade titlar går ju att få komplett vilket är en go känsla. När listan är uppfylld gör man en ny osv.

Det finns bevisningen inget värre för samlare om samlingen blir komplett - då tappar samlare intresset helt ^_^

Men inom jazz så är det ingen större risk att få komplett för gemene samlare - utom i smala genrer. Bara att snö ihop en komplett Blue Note original-samling om drygt 350 titlar är en ekonomisk omöjlighet för de flesta av oss.

Fast den här tokige killen i artikeln hade ju köpt 1500 LPs med Polka-musik. Vem orkar lyssna på det?

Utmaningen för samlaren av denna magnituden är ju inte lyssningen i sig utan katalogisering/digitalisering om nu målet är att sprida musiken och göra den tillgänglig.

Posted

För egen del har jag inte förstått den här delen av hobbyn, men kan för den skull inte säga något om det. Skönt att det finns mångfald. I den där herrens fall så har det kanske gått aningen för långt dock... ;)

Kan tänka mig att det blir ett samlande för samlandets skull och inte musiken. Generellt är det mest vi karlar som alltid drar allt in absurdum men undantag finns givetvis. :)

Posted
Generellt är det mest vi karlar som alltid drar allt in absurdum men undantag finns givetvis. :)

Jepp...

grannens fru samlar visst på nagellack. Vill minnas att det för stunden rör sig om en sisådär 350 st... :o

Posted
Jepp...

grannens fru samlar visst på nagellack. Vill minnas att det för stunden rör sig om en sisådär 350 st... :o

Det går ju inte att jämföra 350 st nagellack mot ett helt lagerhus med skivor. Det låter faktiskt i sammanhanget sansat! ;)

Posted
Det låter faktiskt i sammanhanget sansat! ;)

Jo så är det naturligtvis men om det hade varit min sambo/fru så hade man ju kunnat vända på argumentet...

-Du kan ju ändå bara spela en skiva i taget :dead:

eller...

-Vi har inte plats för fler skivor.

...o.s.v :D

"Tjejer är inte som vanliga grabbar" ... :Thinking: