Jump to content

Västkustskt välljud från Maggiesar...


Apexorca

Recommended Posts

Hej,

Kommer in lite sent i tråden men vilken grym anläggning Claes. Skapar väldigt habegär. Skulle vara väldigt kul att få lyssna på. Har aldrig hört Magnepan men de verkar ha en ljudprofil som lockar. Även förstärkarna och CD är enormt läckra!

/Lasse

Tack så mycket Lasse :) Du är välkommen att lyssna vid tillfälle. Hör av dig så bokar vi en tid. Men det är inte varje dag du är i närheten förstår jag :?:

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket Lasse :) Du är välkommen att lyssna vid tillfälle. Hör av dig så bokar vi en tid. Men det är inte varje dag du är i närheten förstår jag :?:

Hej,

Nej, jag bor i skärgården (Stockholm) men ibland tar jobbet mig till dina trakter. Hör garanterat av mig då. Tack för inbjudan.

Ikväll är jag ledig och hemma för en gångs skull och nu ska ägna kvällen att läsa på om Magnepan.

Hälsningar

Lasse

P.S.

Det var min dotter som var snäll och bilade till dig och hämtade en V4:a.

D.S.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Nej, jag bor i skärgården (Stockholm) men ibland tar jobbet mig till dina trakter. Hör garanterat av mig då. Tack för inbjudan.

Ikväll är jag ledig och hemma för en gångs skull och nu ska ägna kvällen att läsa på om Magnepan.

Hälsningar

Lasse

P.S.

Det var min dotter som var snäll och bilade till dig och hämtade en V4:a.

D.S.

Okej, hon och sin kille, ja. Jätte trevlig par får jag säga! Hälsa.

Du och jag hade trevliga samtal gällande akustik. Hur gick det med din V4:a. Fick du justerat in den och den gjorde nyttan du hoppades på?

Mvh Claes

Link to comment
Share on other sites

Okej, hon och sin kille, ja. Jätte trevlig par får jag säga! Hälsa.

Du och jag hade trevliga samtal gällande akustik. Hur gick det med din V4:a. Fick du justerat in den och den gjorde nyttan du hoppades på?

Mvh Claes

Det blev lite bättre men mer åtgärder behövs. Tyvärr har min kamrat, som kan det här med att mäta, inte så ofta tid så det får ta sin tid.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Det blev lite bättre men mer åtgärder behövs. Tyvärr har min kamrat, som kan det här med att mäta, inte så ofta tid så det får ta sin tid.

/Lasse

Har du bara en eller ett par V4 så brukar man kunna lyssna sig till inställningen på musik. Du kan även ladda ned testtoner från Svanås hemsida, diffusor.com och höra på vilka toner som sticker ut och sedan ställa porten efter tonerna och försöka få dessa så jämna som möjligt. http://diffusor.com/Toner/forsta.htm

Lycka till.

Här kommer en ny test från tyska Stereo på Magnepan MG 20.7 (för er som kan tyska)

http://www.bm.rs/Magnepan/Magnepan%2020-7%...July%202014.pdf

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt snygga fötter i den tyska tidningen, guldplätterade kontakter...

Jag gillar designen på magnepans kontakter men funderar på att tillverka liknande i massivt silver eller koppar av hög kvalitet och sedan plätera i platina eller guld, har ju en sambo som är guldsmedsgesäll i full fart att bygga upp egen verkstad.

Vet någon något om fötterna, jag har många skisser hemma på olika fötter/stativ för ev uppgraderingskit till Maggies bestående av fötter, motstånd och bra kontakter. Många tankar, en del blir verklighet.

Men om detta skulle vara ny standard skulle ju detta komma på skam.

Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt snygga fötter i den tyska tidningen, guldplätterade kontakter...

Jag gillar designen på magnepans kontakter men funderar på att tillverka liknande i massivt silver eller koppar av hög kvalitet och sedan plätera i platina eller guld, har ju en sambo som är guldsmedsgesäll i full fart att bygga upp egen verkstad.

Vet någon något om fötterna, jag har många skisser hemma på olika fötter/stativ för ev uppgraderingskit till Maggies bestående av fötter, motstånd och bra kontakter. Många tankar, en del blir verklighet.

Men om detta skulle vara ny standard skulle ju detta komma på skam.

Detta är Magnepans nya MG20.7 fot. Har kontaktat Audionord och ställt frågan om dom går att köpa separat, samt om den nya ovala foten också finns till MG3.7. Återkommer med svar.

Enl. Leif Häggmark så skall Magnepan bli mer stabil med denna nya fot.

MG20.7 har dessa kontakter och säkringshållare i förgylld metall standard (eller om det är i koppar/mässing.)

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Nu står 20.7 ca 230 cm från bakväggen, men mellan akustiskvägg och högtalare har jag lite vinklade transparenta vingar som kommer ca 170 cm från högtalarna.

Men det stämmer om de står nära en bakvägg så rekommenderar Magnepan en mjukare absorbent. Det har även Leif Häggmark sagt till mig.

Magnepan kanske inte upptäckt Svanås Ving effekt ännu ;) Skämt o sido men det är nog mycket en personlig preferens och inte minst rummets egna karaktär som avgör valet av akustiklösning eller icke akustiklösning.

Du får komma förbi och lyssna på Lamm ihop med Maggies; Lamms musikaliska, organiska och subtila spelsätt passar väldig bra ihop med mina 20.7 och givetvis även med 3.7 orna :)

Rättelse:

Har mätt avstånd från bakvägg till MG20.7 och från V5/PC1200/SuperChunk är det 3,00 m och från "plexi" vingarna är det 2,05 m. Rummet är 7.8 m långt från början.

Link to comment
Share on other sites

Detta är Magnepans nya MG20.7 fot. Har kontaktat Audionord och ställt frågan om dom går att köpa separat, samt om den nya ovala foten också finns till MG3.7. Återkommer med svar.

Enl. Leif Häggmark så skall Magnepan bli mer stabil med denna nya fot.

MG20.7 har dessa kontakter och säkringshållare i förgylld metall standard (eller om det är i koppar/mässing.)

Har pratat med Leif Häggmark och i dagsläget så har inte Magnepan MG3.7i den oval foten. Framtiden får utvisa om den ovala foten blir standard även för MG3.7i

I HIFI-Plus review:n av nya MG3.7i så ser man den vanliga T-foten:

http://www.hifiplus.com/articles/first-lis...ource=email-232

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Detta är Magnepans nya MG20.7 fot. Har kontaktat Audionord och ställt frågan om dom går att köpa separat, samt om den nya ovala foten också finns till MG3.7. Återkommer med svar.

Enl. Leif Häggmark så skall Magnepan bli mer stabil med denna nya fot.

Den nya foten ger inte intryck av att vara mer stabil än den gamla då den i mina ögon ser väldigt liten ut för så höga paneler, men den kanske är extremt tung? Skulle tro att Mye stands ger bättre resultat men de är ju tyvärr inte lika diskreta.

Edited by Hasse
Link to comment
Share on other sites

Det borde inte vara större problem att tillverka fötter till Maggiesar som är otroligt mycket stabilare. De där blötjärnen som levereras standard kan ju knappast vara en höjdare om man vill att de ska stå stadigt!?

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Det borde inte vara större problem att tillverka fötter till Maggiesar som är otroligt mycket stabilare. De där blötjärnen som levereras standard kan ju knappast vara en höjdare om man vill att de ska stå stadigt!?

Nej, både MYE och Sound Anchors är mer stabila....men mindre diskreta. Ständigt denna hake ;)

Link to comment
Share on other sites

De där blötjärnen som levereras standard kan ju knappast vara en höjdare om man vill att de ska stå stadigt!?

:D

Jag har tänkt på samma sak.

Men i likhet med andra klassiska konstruktioner ska man antagligen vara försiktig med att hitta på egna lösningar.

Kan tänka mig att maggisarnas avstämning skulle påverkas avsevärt.

Link to comment
Share on other sites

Hade jag haft Maggiesar skulle jag tillverkat egna! Kan ju knappast vara raketforskning (nu kan jag ju svetsa och det underlättar lite kanske). Det behövs inte mycket för att få en väsentligt stabilare konstruktion, men kanske är det som Calle säger att det finns en anledning att de använder dom där plattjärnen. :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

:D

Jag har tänkt på samma sak.

Men i likhet med andra klassiska konstruktioner ska man antagligen vara försiktig med att hitta på egna lösningar.

Kan tänka mig att maggisarnas avstämning skulle påverkas avsevärt.

Har faktiskt hört de som föredrar originalfötterna framför stabilare konstruktioner så nog lär väl avstämningen påverkas.

Link to comment
Share on other sites

Hade jag haft Maggiesar skulle jag tillverkat egna! Kan ju knappast vara raketforskning (nu kan jag ju svetsa och det underlättar lite kanske). Det behövs inte mycket för att få en väsentligt stabilare konstruktion, men kanske är det som Calle säger att det finns en anledning att de använder dom där plattjärnen. :Thinking:

Om man nu får på superstabila fötter - vart hamnar böjligheten då och var ska du förstärka härnäst?

Man kanske inte vill ha stenhård koppling just mot golvet...

Link to comment
Share on other sites

Om man nu får på superstabila fötter - vart hamnar böjligheten då och var ska du förstärka härnäst?

Man kanske inte vill ha stenhård koppling just mot golvet...

Jag tänker så också.

Man kanske låta hela Maggiesen sitta fast i någon mkt styv ram. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nä vill man inte ha stenhård koppling mot golvet ska man fortsätta med plattjärnen. Men om man vänder på resonemanget så kan man ju ha en bra stabil fot med mjukt under. Jag tror att det ger lite bättre kontroll på gunget. Good or bad? Vem vet! Iofs, Magnepan borde ha koll... ;)

Link to comment
Share on other sites

Om man nu får på superstabila fötter - vart hamnar böjligheten då och var ska du förstärka härnäst?

Man kanske inte vill ha stenhård koppling just mot golvet...

Om baffeln vibrerar på ett sätt som kan blanda sig med output så måste det innebära distorsion.

Ett sätt borde vara att minimera vibrationer i kabinettet med stenhård koppling, spikes, betonggolv och hela baletten.

Ett annat är att se till så att de dämpas eller ligger utanför hörbart område.

Vad som är av godo eller ondo är en smaksak, men konstruktörens intentioner är alltid bra att ta reda på eftersom högtalarna sannolikt är avstämda under de förutsättningarna.

Link to comment
Share on other sites

Grabbar! Har ni inte besökt planar asylum? Där stöts o blöt denna fråga in absurdum, verkar finnas flera skolor iaf.

Vissa förespråkar styv ram andra ratar, vissa bygger om i hardwood, vissa har styva fötter vissa "blötjärn" osv

Magnepan själva håller en no nonsens-attityd och ratar allt, allt! Som fördyrar. Deras produkter är enl dem good enough!

Link to comment
Share on other sites

Att magnepan använder blötjärnen och sina egna kontakter beror på att de fyller sin funktion och att de vid det här laget måste vara i princip gratis för dom att göra " in house"

Om man styvar upp ramen kommer den att studsa ännu mer energi in i själva membranet än vad MDFn redan gör. Detta är något som de som bygger i olika hardwood hävdar att trä gör så bra, nämligen absorberar och leder bort resonansen från membranet. Likaså hävdas att stag alla' MYE mfl inte heller låter högtalaren spela som det var tänkt. Annorlunda men kanske inte bättre.

Med en bättre fot avser jag inte en större anläggningsyta mot själva högtalaren, vilket lär stämma av den annorlunda, utan en snyggare och samtidigt mer praktisk fot. Men som sagt jag tycker dom fungerar ypperligt ändå.

Men visst går dom att förbättra, det är alla eniga om. Skulle de tex använda de filterkomponenter jag har i mina 1,6qr skulle det fördyra högtalaren avsevärt. Från att kosta några hundralappar-en tusenlapp skulle filtret kosta 10-15000kr. Räkna på det, lagerhållning mm.

Än så länge är jag otroligt nöjd med mina 3,7 så jag ids inte röra dom, för de gör allt tillräckligt bra som det är, finns mer viktiga saker som nya effekttrör och akustik att ägna sig åt.

Så jag tycker magnepan gör rätt, de tillhandahåller en ypperlig produkt som alla och en var faktiskt har råd med. Pris/prestanda är löjligt hög. Och för den som vill finns möjligheten att förfina dom på audiofilvis tills vidare får "blötjärnen" tjänstgöra som ankare till mina Maggies.

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Du hade rätt om 3.7! När de är inspelade behövs inget motstånd. Verkligen inte. Av en händelse/nyfikenhet tog jag ur motstånden idag, nu har jag bara lyssnat på en del vax men det låter riktigt bra utan motstånd. Det som förut var lite kallt och hårt är silkeslent, högupplöst. Det stämmer att det är låååång inspelningstid på dessa rumsdelare.

Link to comment
Share on other sites

Du hade rätt om 3.7! När de är inspelade behövs inget motstånd. Verkligen inte. Av en händelse/nyfikenhet tog jag ur motstånden idag, nu har jag bara lyssnat på en del vax men det låter riktigt bra utan motstånd. Det som förut var lite kallt och hårt är silkeslent, högupplöst. Det stämmer att det är låååång inspelningstid på dessa rumsdelare.

Helt rätt, bas och i viss mån mellanregistret behöver spelas in för att banddiskanten inte skall ta över. Det är alltså inte, som vissa felaktigt tror, att banddiskanten spelas in utan bas och mellanregister som får en varmare, fylligare karaktär.

Link to comment
Share on other sites

Nej, så är det nog. För det var sjutton vad fint det blev. Lite onödigt att köpa motstånd för 500kr men det har gjort inspelningsmånaderna uthärdliga....njutbara! För med original-motstånden lät det bedrövligt, så det var värt det.

Sjukt vad bra det spelar nu! Jag måste tyvärr snart jobba, har svårt att lämna sweetspot, AAARRRGHHH!

Sitter och lyssnar på Renaud Garcia-Fonz trio, Arcoluz live...... En kopp aeropresso-kaffe kanske jag hinner......om jag bara kan komma upp......

Link to comment
Share on other sites

Nej, så är det nog. För det var sjutton vad fint det blev. Lite onödigt att köpa motstånd för 500kr men det har gjort inspelningsmånaderna uthärdliga....njutbara! För med original-motstånden lät det bedrövligt, så det var värt det.

Sjukt vad bra det spelar nu! Jag måste tyvärr snart jobba, har svårt att lämna sweetspot, AAARRRGHHH!

Sitter och lyssnar på Renaud Garcia-Fonz trio, Arcoluz live...... En kopp aeropresso-kaffe kanske jag hinner......om jag bara kan komma upp......

Kul att det läsa om din upplevelse när du spelar utan motstånd.

Jag upplevde själv utan motstånd att det blev betydlig bättre diskant-lyster, luft samt att ljudet släpper på ett mycket bättre sätt, vilket påverkar hela registret. Men precis som du skriver så är det när Magnepan är inspelade som dessa positiva upplevelser uppstår.

Har du hunnit lyssna fler skivor och består då din upplevelse?

Mvh Claes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...