BTS Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 (edited) Japaner Japaner Med en hobby som aldrig vilar är lite värme inget hinder för den som söker sin tillflykt till källarregioner. Där kan nya bekantskaper provas ut i lugn och ro och då den ena är rikskänd sedan tidigare är den andra än så länge en dold avkännare och det är inte helt enkelt att sluta tänka på Sven Jerrings klassiska radioreferat från Japans 3-2-seger över Sverige i Berlin-OS 1936. Japaner, japaner, från sig vilt slående japaner... japaner som hoppar, japaner som fläker sig, japaner som gör allt för att rädda segern åt Nippon... Edited August 9, 2014 by BTS Quote
BTS Posted August 9, 2014 Author Posted August 9, 2014 Det går också att undra om den ena kastar mer ljus över vad som bor i vinylens mörka spår och på så sätt blir en ledstjärna eller om den andra verkligen är mer krispig och spröd i sin framtoning... En sak är i varje fall helt säker - en spelare med två tonarmar har under sommaren seglat upp överst på önskelistan. Quote
BTS Posted August 9, 2014 Author Posted August 9, 2014 Förutom Lyra Kleos är det en AirTight PC-3 från A&M Ltd. som har landat :mm: och med mycket snarlika prislappar på pickuperna borde de ju låta rätt så likt. AirTight PC-3 ligger på 26000 Sek och Lyra Kleos 25000 Sek AirTight Quote
BTS Posted August 9, 2014 Author Posted August 9, 2014 Specifikationen från AirTight är lite mer nerskalad jämfört med Lyras. Quote
Bebop Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 95,3ohm ~ 816ohm för Kleos är lite charmigt... Quote
BTS Posted August 9, 2014 Author Posted August 9, 2014 95,3ohm ~ 816ohm för Kleos är lite charmigt... Men i gengäld är det mer noga med nåltycket - 1.72g. Quote
lindome Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 Detta skall bli spännande att följa! Snabb fråga angående japaner Ingen ZYX i startfältet? Quote
BTS Posted August 9, 2014 Author Posted August 9, 2014 Detta skall bli spännande att följa! Snabb fråga angående japaner Ingen ZYX i startfältet? Hola Lindome, Sorry, ingen ZYX den här gången. Quote
calle_jr Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Nu är väl Tobleronet slut... Jag gillar ju Kleos, men Airtight är ju urläckra 95,3ohm ~ 816ohm för Kleos är lite charmigt... Det betyder att det finns två tydliga gränser inom vilka klangbalansen åtminstone inte havererar. Det ser konstigt ut, men om det inte fanns en poäng med det så skulle de inte skrivit så. Man kan ju spekulera i den flora av laster som förekommer för olika pickuper, och samtidigt så få förstärkare som har ställbar resistans/kapacitans. Skillnaden i klang vid exvis 100 resp 1000ohm är ju ofta avsevärd. Om man inte vill spekulera så skaffar man en stepup som är elektromekaniskt anpassad till aktuell pu Quote
BTS Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Nu är väl Tobleronet slut... Inte helt, men det blev lite mäktigt efter ett halvkilo... Quote
Anders Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Skall bli intressant att läsa om dina intryck av Air-Tight, Kleos också men det är mycket mer skrivet om den. Quote
BTS Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Om man inte vill spekulera så skaffar man en stepup som är elektromekaniskt anpassad till aktuell pu För den som väljer bort trafo kan osäkerhetsmomentet bli större och dessutom tillkommer de fysiska variablerna. Men låter det egentligen alltid bättre med step-up Jag är inte övertygad. Ännu. Jag har använt mig av Lofgrens mall vid injustering. Quote
Bebop Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 För den som väljer bort trafo kan osäkerhetsmomentet bli större och dessutom tillkommer de fysiska variablerna. Men låter det egentligen alltid bättre med step-up Jag är inte övertygad. Ännu. Jag har blivit övertygad att det är så, i vart fall med min Koetsu. VTL's RIAA, TP 6.5 som jag har är bestyckad med MM och MC (utan trafo). De skriver så här: The addition of the step up transformer allows both for appropriate loading for very low-output cartridges, and the flexibility of handling different cartridges with different step up methods, as in some cases certain cartridges can sound substantially better with transformers than they do with active gain stages. The transformer also allows the cartridge to be loaded via the transformer, instead of via the loading resistor, retaining as much of the signal available from these cartridges as possible. Jag läste också en annan artikel (partsinlaga men dock)... Step-up transformers for moving coil cartridges are the most esoteric and misunderstood items in the world of hi-fi, and this partly explains why they are so seldom used. This is a great shame because the use of a good transformer gives the best possible performance from a moving coil cartridge. This article is intended to demystify the subject and allow the reader to select a suitable transformer with confidence. Hela inlägget finns i följande länk. Summan av det hela samt en demo av Ortofon i Köpenhamn gjorde mig nyfiken. Jag stannade vid Ortofons ST-80SE med tanke på att den kostar bara en tredjedel av att hänga på VTL's. Jag har fått en helt annan stuns och attack i återgivningen till det bättre. Quote
MatsT Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Länken till information från Rothwell var mycket bra. Det viktigaste vid användning av trafo är matchning och att kantvågssvaret blir bra, det kan låta rätt kass annars så svaret på frågan om det alltid är bättre med stepup är således nej. Med rätt matchning föredrar jag användning av trafo och den mycket tystare bakgrunden som uppnås. Quote
calle_jr Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Dessutom, med tanke på trådtiteln, har jag aldrig sett en japan som inte använder trafo. Förutom Connoisseur då möjligen... Men BTS har säkert något i görningen Quote
BTS Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Skall bli intressant att läsa om dina intryck av Air-Tight, Kleos också men det är mycket mer skrivet om den. Det blir inte så mycket skrivet om Kleos då Calle_jr och Bebop med flera redan uttömt ämnet i tidigare trådar. Men en del rent subjektiva upplevelser går inte att komma undan. Quote
BTS Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 Äntligen en pick-up i huset som inte darrar på manschetterna och då är det väl lika bra att säga som det är med en gång - AirTight PC-3 spelar i rent generella ordalag med tyngd, artikulation och nyanceringsförmåga i hela registret. Som en bonus är skivbrus och knaster på något mystiskt vis dessutom mer undertryckt än vad jag är van vid. Quote
Anders Posted August 10, 2014 Posted August 10, 2014 Då kommer Air Tight upp på min lista över möjliga nya pick-uper. Har redan en av deras förstärkare och är mycket nöjd med den. Quote
BTS Posted August 11, 2014 Author Posted August 11, 2014 Om jag skulle våga mig på en mycket förenklad betraktelse av hur jag upplever Kleos i min rigg ger jag den karaktären av en all-round pick-up med en något dämpad topp och med en aningens rund botten. Quote
BTS Posted August 11, 2014 Author Posted August 11, 2014 Efter min vinylcomeback för ca 1,5 år sedan har jag tyckt att min vinylåtergivning haltat en smula jämfört med min CD-återgivning. Nu blev vinylriggen i ett enda huj en värdig motståndare, fortfarande annorlunda men musikaliskt jämbördig och mycket mer intressant att lyssna på än tidigare. AirTight PC-3 är en pick-up som i min rigg spelar med kropp, fasthet och dynamik och med övertygande rytmik och klangfärger utan att tveka. :mm: Om säger att jag har blivit mycket förtjust i PC-3 är det årets understatement från min sida. :105: Quote
Bebop Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 :105: Kul att läsa och grattis. Air Tight är en sån där puppa som prisas på många håll men jag tror aldrig jag läst några kommentarer från någon ägare. Nu vet vi lite mer. För min del är det pickupbyte om ca ett år. Jag sneglar en del på Ortofons Windfeld-puppa som jag läst en hel omdömen från folk jag litar på. Men nu får jag nog öppna ett ögonlock även mot Air Tight. Quote
BTS Posted August 11, 2014 Author Posted August 11, 2014 Det finns ett par områden där Kleos har en fördel och det är i egenskap av att återge röster något mer fokuserat i ljudbilden, likaså är djupet i ljudbilden och förmågan att teckna upptagningsrummets rymd en aning mer utvecklad. Quote
P-pan Posted August 11, 2014 Posted August 11, 2014 Intressant tråd det här BTS "Girig" som man är så skulle man ju vilja ha en "klonad" variant av de två du testat Quote
BTS Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 "Girig" som man är så skulle man ju vilja ha en "klonad" variant av de två du testat Eller två tonarmar på samma spelare, eller ännu hellre två spelare... Quote
Daniel Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 Det finns ett par områden där Kleos har en fördel och det är i egenskap av att återge röster något mer fokuserat i ljudbilden, likaså är djupet i ljudbilden och förmågan att teckna upptagningsrummets rymd en aning mer utvecklad. Hej BTS, Hur länge har du spelat på Kleos? Den behöver lite tid för att få ordning på allt. Först ca 10 timmar, sen efter ca 50. Då blommar den upp ganska ordentligt. Sen är det viktigt med nåltrycket och VTA, den är precis i sin slipning och vill ha en precis inställning. Min spontana reaktion när du beskrev den först var att VTA är lite högt inställt. Kände inte riktigt igen egenskaperna du beskrev. Om du vill prata så hittar du min mailadress på stylusaudio.se. mvh /Daniel Quote
BTS Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 (edited) Hej BTS, Hur länge har du spelat på Kleos? Den behöver lite tid för att få ordning på allt. Först ca 10 timmar, sen efter ca 50. Då blommar den upp ganska ordentligt. Sen är det viktigt med nåltrycket och VTA, den är precis i sin slipning och vill ha en precis inställning. Min spontana reaktion när du beskrev den först var att VTA är lite högt inställt. Kände inte riktigt igen egenskaperna du beskrev. Om du vill prata så hittar du min mailadress på stylusaudio.se. mvh /Daniel Hallå Daniel, Jag ligger på drygt 50 timmar och inställningarna är riktiga. Min rigg skiljer sig en del ifrån din i övrigt vill jag tro och allt handlar om match. Skulle du testa PC-3 i din egen rigg skulle kanske dina upplevelser skilja sig från mina. Sådan är den här hobbyn, en kabel, pickis eller förstärkare som passar hos dig passar kanske inte alltid för andra. Edited August 12, 2014 by BTS Quote
Daniel Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 Hallå Daniel, Jag ligger på drygt 50 timmar och inställningarna är riktiga. Min rigg skiljer sig en del ifrån din i övrigt vill jag tro och allt handlar om match. Skulle du testa PC-3 i din egen rigg skulle kanske dina upplevelser skilja sig från mina. Sådan är den här hobbyn, en kabel, pickis eller förstärkare som passar hos dig passar kanske inte alltid för andra. Hej, Det håller jag med om. Ville bara försäkra mig om detta. Men visst ligger nyckeln i att få allt att trivas ihop. Quote
BTS Posted August 13, 2014 Author Posted August 13, 2014 (edited) Från och med nu sitter AirTight PC-3 fast monterad i tonarmen och jag spelar When The War Is Over från albumet Escondido vilken återges med ett överraskande driv och en synnerligen märgfull nerv. På lite äldre pressningar är det återigen denna märgfullhet och närvarande glöd i ljudbilden som gör att återgivningen blir till ett överraskande fyrverkeri av klangfärg... Edited August 13, 2014 by BTS Quote
calle_jr Posted August 14, 2014 Posted August 14, 2014 Mycket intressant läsning. Jag kan bara konstatera att PC-3 måste vara bra då den ens kan mäta sig med Kleos Ska bli spännande att höra den. P-pans beställning kanske är helt realistisk i närtid, och man undrar var de som byggde Connoisseur blivit av. Lyra-Airtight, Why not? Quote
Recommended Posts