Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla glada musikentusiaster,

Kul att vissa av er trots värmen har era system igång som det verkar. Själv får jag en värmeutveckling med Klass A som ger ca 10-12 grader extra hetta i "boendet" så det är inte ett alternativ då det har varit ca 28 grader i grunden.... Jag brukar ha systemet på ca 2-3 dagar innan jag lyssnar. Vi får väl se vad det ger på elräkningen denna gång att ha systemet på stand-by men det brukar faktiskt märkas lite... Vattenfall har ju lite problem dessutom.... :)

Ser fram emot att sparka igång systemet igen inom kort, även om jag ser att några av er redan har "tjuvstartat" säsongen ;)

/Pärr

Posted
Hej alla glada musikentusiaster,

Ser fram emot att sparka igång systemet igen inom kort, även om jag ser att några av er redan har "tjuvstartat" säsongen ;)

/Pärr

Tjuvstartat... :?::D

Jag har inte ens märkt att den förra säsongen har slutat :icon_smile_cool:

Skivinköpen har varit för många så det har antagligen gått av bara farten.

Försöker stå ut trots att vädret ger "förlängningen" en aningens upphottat lyssningsklimat.

Posted
Tjuvstartat... :?::D

Jag har inte ens märkt att den förra säsongen har slutat :icon_smile_cool:

Skivinköpen har varit för många så det har antagligen gått av bara farten.

Försöker stå ut trots att vädret ger "förlängningen" en aningens upphottat lyssningsklimat.

;)

Jotack, har själv ganska mycket "olyssnat" som har införskaffats under försommaren så det är bara att ladda "enheterna" snart..

Tyvärr mycket annat också att ombesörja denna årstid...

Vi får återkomma helt enkelt

/Pärr

Posted

I alla andra sammanhang skulle man ju framstå som en idiot, men slutstegen stängs inte av om det inte rör sig om extrema temperaturer.

Datorn fimpar jag så fort jag inte använder den. ACn får stå på hela dagen och så blir det lite finlyssning framåt kvällen när temperaturen är mer mänsklig.

Posted

Eftersom man har anammat den nya förstärkartekniken ClassD så är det inte några bekymmer med förhöj temp i lyssningsrummet så det har spisats både mycket musik och en hel del film under sommaren :icon_smile_cool:

Posted

Då det varit så varmt ute har jag haft mig en riktig hifisommar inne med AC´n på, sällan skådat bättre hifiväder.

Ser fram emot en lite svalare höst där man kan vara ute och ladda lite inför en härlig vintersittning.

Posted

Haft både Riaa och förstärkare påslaget nästan hela semestern, men inte tusan har någon musik spelats...

Bara cellerna som hade slöat till i värmen att jag glömt att stänga av när vi stack till Örebro och stugan i Bergslagen i nästan 4 veckor.

Har varit gräsänkling i snart drygt 1 vecka och har spelat väldigt mycket, precis när jag vill och hur högt jag vill :D

Det är skönt ibland att få vara kung på hemmaplan.. ;)

Posted

Hifi-livet har gott på sparlåga eller rättare sagt har upphört denna sommar kanske på grund av den extrema sommaren vi haft

och av alla andra aktiveteter som hör sommaren till.

Så min anläggning har varit nedsläckt fram till i går då jag startade upp allt men nu får det stå på ett tag innan jag sätter mig ner och finlyssnar.

Hoppas jag får kicken tillbaka för jag har tappat lite av intresset av hifi-livet den sista tiden vad det beror på vet jag faktiskt inte

om det beror på min arbetssituation som är ganska betungande just nu och när man kommer hem så är man ganska så trött

och sätta sig då och lyssna på musik det blir inte många takter då innan man somnar :sleep_2:

Sen har jag ett annat problem och det är att hitta musik har alltid använt Amazon förut som jag tyckte va bra för där kunde man lyssna

en liten snutt på varje skiva men den tjänsten verkar ha försvunnit :diss:

Köpa skivor på vinst och förlust är inte mim melodi. Tipps på var man kan köpa musik mottages med glädje :)

Hoppas man kommer igång igen :app:

Posted
Hifi-livet har gott på sparlåga eller rättare sagt har upphört denna sommar kanske på grund av den extrema sommaren vi haft

och av alla andra aktiveteter som hör sommaren till.

Så min anläggning har varit nedsläckt fram till i går då jag startade upp allt men nu får det stå på ett tag innan jag sätter mig ner och finlyssnar.

Hoppas jag får kicken tillbaka för jag har tappat lite av intresset av hifi-livet den sista tiden vad det beror på vet jag faktiskt inte

om det beror på min arbetssituation som är ganska betungande just nu och när man kommer hem så är man ganska så trött

och sätta sig då och lyssna på musik det blir inte många takter då innan man somnar :sleep_2:

Sen har jag ett annat problem och det är att hitta musik har alltid använt Amazon förut som jag tyckte va bra för där kunde man lyssna

en liten snutt på varje skiva men den tjänsten verkar ha försvunnit :diss:

Köpa skivor på vinst och förlust är inte mim melodi. Tipps på var man kan köpa musik mottages med glädje :)

Hoppas man kommer igång igen :app:

Ups and Downs så är det nog för oss alla men tänk så berikande det är när det är ups :app:

Själv så har det precis som du varit lite sparlåga när det gäller lyssning men nu är det planerade lyssningar på gång med likasinnade och det får betraktas som uppstart av säsongen.

Spotify tycker jag är bra när man ska hitta nya skivor man vill ha, sedan titta på forumets musiktips. Så gör jag som oftast!

/byZan

Posted

Både försteg och RIAA, som är rörbaserade, har stått på hela sommaren. Transistorslutstegen har stängts av mellan lyssningstillfällena.

Prylarna som är påslagna ger lite underhållsvärme i källarvåningen vilket är bra en fuktig sommar som den här.

Posted
Spotify tycker jag är bra när man ska hitta nya skivor man vill ha, sedan titta på forumets musiktips. Så gör jag som oftast!

/byZan

Instämmer. Smidigt sätt hitta smakprov. Använd gärna "Radio" i huvudmenyn på höger sida för att få förslag inom din genre.

Även i "Discover" kan det kikas i för förslag. Ungefär så mycket jag har kommit fram till i hjälp av Spotify. Kanske finns andra sätt också..

Kanske också ta hjälp av att nyttja Euphonia Playlist by Pär Engeholm. Sök på Euphonia Playlist så dyker den upp.

Posted (edited)

Helt nere ligger det aldrig. Musik är som en drog för mig som jag har svårt att avvara när jag är på hemmaplan. Men jag olika anläggningar, en i öst och en väst. Huvudsystemet går på mornarna och kvällar och där emellan min vintageanläggning i öst. Rörstegen brukar få vila under sommaren till förmån för ett transistorslutsteg med switchad nätdel. Den blir knappt ljummen. Men pga av subwooferprojekt har rörstegen återtagit sin plats mitt i sommaren. Men även de varmaste dagarna funkar ett vanligt tvärdrag hyggligt.

Jag slår av allt på kvällarna sånär som på standby som håller vitala kretsar varma. Jag tror det drar ca 5-10 watt per enhet. Att låta dem stå på hela tiden hade förkortat livslängden på rören med uppemot två tredjedelar plus 5-600 watt till inte någon som helst nytta eller för någons glädje. Det tar 15-20 minuter och sedan är de i full gång och efter 1 timme kan jag inte höra att det på något avgörande sätt skulle låta bättre. Om jag hade haft elektronik som det tar 3 dar för att spela ut hade jag bytt utrustning.

Edited by Bebop
Posted

Har haft lite ledigt från huvudsystemet under sommaren, men njutit av andrasystemet på landet. Tyvärr mycket åska över skärgården i år, så då får man skynda sig att dra ut.

Vad jag däremot blir lite betänksam mot är att åskan kan få effekt även i en storstad, när blixtnedslag kommer för nära. Har alltid haft min anläggning i stan inkopplad för jämnan i den naiva tron att man skulle vara mer skyddad mot den typen av påverkan när man bor i flerbostadshus. Tyvärr visade sig detta vara fel, då en hifi-kompis fått sin anläggning delvis förstörd pga av en sannolik strömspik utlöst av blixtnedslag. Så numera blir jag tvungen att skruva ur säkringen till min "dedicated line" när jag är borta för att inte drabbas om olyckan skulle vara framme. Finns ju enkla åskskydd att köpa men frågan är hur dessa påverkar ljudkvaliteten i systemet i övrigt. Någon som har några bra erfarenheter?

Calm

Posted

Jag råkade ut för ett åsknedslag mycket nära min lägenhet en gång. Jag hade en TV på stand-by och den dog, dessutom hade jag stereon på med en rörförstärkare och en CD-spelare via nätfilter och dessa klarade sig. Efter den här erfarenheten skaffade jag ett enkelt åskskydd till TV'n från Clas Ohlson (bara en varistor som skyddar) och har inte haft några problem sen dess - förmodligen mest för att blixten inte slagit ned så nära igen.

Väl dimensionerade nätfilter höjer enligt mig kvaliteten på ljudet men på stora slutsteg kan det vara knepigt med dimensioneringen och då kanske ett enkelt åskskydd kan vara värt att prova, det borde inte påverka ljudet.

Posted

På senare år har jag skaffat ett bärbart ljud som är riktigt bra, så på sommaren blir det mycket lyssning utomhus via hörlur.

Min musikkonsumtion går definitivt inte ner under sommaren numera.

Posted
Finns ju enkla åskskydd att köpa men frågan är hur dessa påverkar ljudkvaliteten i systemet i övrigt. Någon som har några bra erfarenheter?

I vår grannby Hällevik slog blixten ner med en direktträff i sommar. Det var en hel del som blev av med sin elektronik.

Jag menar att det bara finns ett skydd mot åska och det är att dra ut sladdarna och eventuella antennkablar. E.on eller om det var försäkringsbolaget, säger också att kontakten bör också läggas minst 30 cm från uttaget för att undvika överslag.

Åskskydd i form av säkringar och sk åsksäkra filter tror jag inte på. Inte vid ett direktnedslag i nätet. Inte ens försäkringar ger ett gott skydd. En del har aktsamhetsskrav, t ex att allt skall vara skyddat med åskskydd, dessutom värdeavskrivning beroende på ålder av det som gått sönder.

Småspikar i nätet pga åska kan man säkert skydda sig emot med säkringar av något slag men knappast direktsmällar. Enklast, billigast och effektivast är att följa väderprognoser och dra ut sladden vid analkande fara.

Posted (edited)

När vi pratar om åsk/överspänningsskydd är det en god ide att montera in ett riktigt skydd från början.

Med finskydd från Clas Ohlson och liknande går det lika bra att slänga ett par gamla kalsipper över vägguttaget. ;)

Jag skulle rekomendera Elrond. :app:

Se här

Edited by BTS
Posted
I vår grannby Hällevik slog blixten ner med en direktträff i sommar. Det var en hel del som blev av med sin elektronik.

Jag menar att det bara finns ett skydd mot åska och det är att dra ut sladdarna och eventuella antennkablar. E.on eller om det var försäkringsbolaget, säger också att kontakten bör också läggas minst 30 cm från uttaget för att undvika överslag.

Åskskydd i form av säkringar och sk åsksäkra filter tror jag inte på. Inte vid ett direktnedslag i nätet. Inte ens försäkringar ger ett gott skydd. En del har aktsamhetsskrav, t ex att allt skall vara skyddat med åskskydd, dessutom värdeavskrivning beroende på ålder av det som gått sönder.

Småspikar i nätet pga åska kan man säkert skydda sig emot med säkringar av något slag men knappast direktsmällar. Enklast, billigast och effektivast är att följa väderprognoser och dra ut sladden vid analkande fara.

På landet gör jag precis som du beskriver, ut med alla sladdar. Nackdelen är att den gamla fet-tv:n aldrig ger upp vilket den borde göra inför t.ex. fotbolls-vm så man kan motivera ett nyinköp. ;):D

Calm

Posted
När vi pratar om åsk/överspänningsskydd är det en god ide att montera in ett riktigt skydd från början.

Med finskydd från Clas Ohlson och liknande går det lika bra att slänga ett par gamla kalsipper över vägguttaget. ;)

Jag skulle rekomendera Elrond. :app:

Se här

Tack för tipset!

Verkar vara det man bör satsa på!

Calm