Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Har lite Luciano Pavarotti inspelningar som låter helt kass. Han sjunger underbart men jag vill höra det med väljud.

Någon som kan tipsa mig om något på CD. Gärna när han sjunger Puccinis Nessun dorma.

Edited by Apexorca
Posted (edited)
Har lite Luciano Pavarotti inspelningar som låter helt kass. Han sjunger underbart men jag vill höra det med väljud.

Någon som kan tipsa mig om något på CD. Gärna när han sjunger Puccinis Nessun dorma.

Jag har också letat efter bra inspelningar och intressant musik med Luciano men gått bet. Det är inget "fel" på Nessum Dorma med Pavarotti men jag tycker också att du skall skaffa en samling med en av Pavarottis stora inspirationskällor och idoler; Jussi Björling. Där finns även andra pärlor som får en att rysa och nästan gråta, t ex från Pärlfiskarna. Trots att det är inspelningar från 50-talet (som flera av jazzplattorna i din tråd) så låter det utmärkt. Parallellt kan du fortsätta sökandet.

Här ett lyssningsprov:

Här de 10 främsta tolkningarna enligt classicfm

Edited by Bebop
Posted
Jag har också letat efter bra inspelningar och intressant musik med Luciano men gått bet. Det är inget "fel" på Nessum Dorma med Pavarotti men jag tycker också att du skall skaffa en samling med en av Pavarottis stora inspirationskällor och idoler; Jussi Björling. Där finns även andra pärlor som får en att rysa och nästan gråta, t ex från Pärlfiskarna. Trots att det är inspelningar från 50-talet (som flera av jazzplattorna i din tråd) så låter det utmärkt. Parallellt kan du fortsätta sökandet.

Här ett lyssningsprov:

Här de 10 främsta tolkningarna enligt classicfm

Tack! Det känner jag till.

Jag har en del Jussi Björling och kommer att söka mer med honom så det tar jag gärna också emot tipps om. Han är helt grym.

Jag har chansat på en del inspelningar med Pavarotti men de låter dessvärre uselt. Någon bra inspelning måste det väl ändå blivit hoppas jag.

Posted (edited)
Tack! Det känner jag till.

Någon bra inspelning måste det väl ändå blivit hoppas jag.

Jag har en del av de omhuldade Decca-inspelningarna men jag går inte riktigt igång på dem. Här några tidningsfavoriter:

Daily Telegraph

Classicalite

Arkivemusic

Edited by Bebop
Posted

Jussi Björling, en stor favorit hos mig som alltid har berört mig med sin gripande kraftfulla röst med sådant tryck

som också kan låta som en smekning. Kan då rekommendera Naxos Historical Anniversary - Jussi Björling (1911-1960)

Många fina godbitar på denna. När Jussi trycker i så börjar jag småle och en rysning av välbehag sprider sig :-)

Posted

Nu har jag inga konkreta förslag på bra inspelningar med Pavarotti men om det finns ett generellt intresse för opera

så föreslår jag att ni läser lite HÄR .

Det är min gode vän Peo's gamla blogg som dök upp via lite googlande... synd att han inte längre är medlem här på Euphonia :diss:

Hur som helst...

det är riktigt bra skrivet och man hittar mycket matnyttigt då det gäller både klassiskt och opera.

Tyvärr är många av bildlänkar borta men läsvärdet är såklart fortfarande detsamma :)

Trevlig läsning önskas.

//P