Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag vet inte om en sån fundering hör hemma här eller inte? Och jag vet inte heller om allt handlar om att jag börjar bli gammal och längta tillbaka till ett enklare liv? Men låt mig förklara.

Jag gillar att spela vinyl, men jag vet egentligen inte om det verkligen alltid "låter bättre". En dammig skiva kan ju till och med låta rätt kasst....

Jag gillar att fotografera med svartvit film. Trots att jag vet att bilderna skulle bli lika bra när jag använder min digitala kamera.

Jag gillar också manuella växellådor, trots att jag vet att de automatiska förmodligen är bättre.

Är det nån som känner igen sig?

Jag tror att det handlar om att jag kommer närmare musiken, bilderna och bilkörning, genom att vara mer delaktig med mekaniken än vad jag är med de digitala motsvarigheterna. Att knäppa en bild med film är på nåt sätt att verkligen vara närvarande, samma sak att sätta på en vinylplatta och samma sak att känna mekaniken vid en snygg nedväxling. Man blir närmare spelaren, kameran och bilen - och kanske därför också närmare musiken, bilden och bilkörningen?

Att klicka på en skärm för att sedan låta en programvara göra jobbet är inte riktigt samma sak. Inte samma närvaro. Trots att resultaten är lika bra eller bättre och dessutom mer bekvämt.

Eller så är det bara jag som är en gammal relik och inte hänger med den nya tiden, den nya tekniken??

Det är sånt man kan fundera på nu i semestertider.

Posted

Jag tillhör det fåtal ännu levande som fortfarande kör bil och trivs bäst med det. Det finns en hel del annat också jag gillar

som kan verka gammalmodigt eller ute och om jag kastar en blick i backspegeln kan det se ut som det blir mer av den varan med åren.

Listan kan göras längre än min arm men det viktigaste för min del är att jag trivs fint med de val jag gör.

Posted
Eller så är det bara jag som är en gammal relik och inte hänger med den nya tiden, den nya tekniken??

Förmodligen... ;)

Det har ju alltid kommit ny teknik men visst, de digitala omvälvningarna har rört om rejält i grytan. Man behöver ju bara ta till sig det som gjort livet angenämare.

Posted

Euphonia är ju ett exempel på digital tillämpning som inte försämrar tillvaron :)

När det gäller foto / bildbehandling är jag kluven. Om det handlar om dokumenation / illustration så föredrar jag digitalt foto / bildbehandling. Om det handlar om bildkonst så är det fysiska hantverket med händerna fortfarande överlägset.

Det börjar bli populärt med kontor som enbart har digitala hjälpmedel. Det finns inga pennor och inga skrivare, och ingen har en egen plats. Det kallas clean desk.