LarsS Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 (edited) Finns det någon på Euphonia som har erfarenheter/hört/intryck av Norma Revo IPA-140 integrerad förstärkare? - - > http://www.normaudio.com/normaudio/e.....;/revo-ipa-140/ Finns ett par hyfsat positiva tester på nätet: - - > http://www.6moons.com/audioreviews/norma/1.html - - > http://www.theabsolutesound.com/articles/norma-revo-ipa-160/ - - > http://www.soundstagehifi.com/index.php/eq...rated-amplifier - - > http://www.ljudochbild.se/test/norma-revo-ipa-140 Forts: Har nya högtalare, Gauder Akustik (ex Isophon) Arcona 100 vilka jag är mycket, mycket nöjda med. Min nuvarande förstärkare klarar inte att driva dem på höga volymer, förstärkaren går in i protection mode om jag vrider upp volymen för mycket. Högtalarna är mycket tungdrivna, MBL-klass, 4 Ohm, ca 80db med symmetriska delningsfilter. Har konsulterat Norma Audio och Gauder Akustik och enligt bägge ska Norma Revo IPA-140 klara av att driva mina högtalare. Förstärkaren måste vara strömstark för att driva Arcona's, Norma'n klarar 150A peak. Dessutom tickar den de flesta av mina boxar: MOSFET-baserad, snabb, hög bandbredd plus at den ser väldigt välbyggd ut och snygg i mina ögon. Norma Audio har letat efter en tillgänglig till mig, finns en (1) i Europa. Slår antagligen till på den, fått ett mycket bra pris på den, tyvärr så har den inbyggd DAC vilket jag inte behöver men den bjuder de nästan på. /Lars Edited July 30, 2014 by LarsS Quote
new order Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Ingen erfarenhet av märket men kan förstå ditt intresse. Såg fina ut. Verkligen fina. Quote
Rydberg Posted August 9, 2014 Posted August 9, 2014 HSIVP (Adam) o Knoppen (Johan Lindroos) tog in Norma till Sverige förr i tiden. Minns att de demade norma med Acapella Violin i Sthlm för en herran massa år sedan. Verkar vara extremt trevliga maskiner, välbyggda! Hur låter det? Quote
LarsS Posted August 10, 2014 Author Posted August 10, 2014 HSIVP (Adam) o Knoppen (Johan Lindroos) tog in Norma till Sverige förr i tiden. Minns att de demade norma med Acapella Violin i Sthlm för en herran massa år sedan. Verkar vara extremt trevliga maskiner, välbyggda! Hur låter det? Jag är oerhört nöjd med kombinationen Norma och Gauder Akustik. Norman verkar som gjord för att driva mina tungdrivna högtalare. Kommer närmast från Hypex nCore NC400 monoblock (nu sålda) sedan plockade jag upp min gamla hybridförstärkare ShengYa A17CS (22Kg) som inte klarade av att driva högtalarna. Norman har ett mycket lätt och avslappnat ljud, den känns aldrig ansträngd. Detaljrik med kontroll av högtalarna från bas upp till diskant. Fortfarande under inspelning, 300 timmar krävs enligt Norma Audio som jag har haft en mycket bra dialog med. Har beställt Phono-modulerna också, inbyggda USB DAC'en har jag jämfört med min AudioLab M-DAC och den står sig riktigt bra. Har inte sett många förstärkare med denna nivå på ingenjörskonsten, var en starkt bidragande orsak till att jag köpte den. Quote
lockis Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 Jag är oerhört nöjd med kombinationen Norma och Gauder Akustik. Norman verkar som gjord för att driva mina tungdrivna högtalare. Kommer närmast från Hypex nCore NC400 monoblock (nu sålda) sedan plockade jag upp min gamla hybridförstärkare ShengYa A17CS (22Kg) som inte klarade av att driva högtalarna. Norman har ett mycket lätt och avslappnat ljud, den känns aldrig ansträngd. Detaljrik med kontroll av högtalarna från bas upp till diskant. Fortfarande under inspelning, 300 timmar krävs enligt Norma Audio som jag har haft en mycket bra dialog med. Har beställt Phono-modulerna också, inbyggda USB DAC'en har jag jämfört med min AudioLab M-DAC och den står sig riktigt bra. Har inte sett många förstärkare med denna nivå på ingenjörskonsten, var en starkt bidragande orsak till att jag köpte den. Fick du testat Job 225? Är själv sugen Mvh Quote
LarsS Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 (edited) Fick du testat Job 225? Är själv sugen Mvh Började uppgraderingsresan med att byta högtalare från Evolution Acoustics MicroOne's till Gauder Akustik Arcona 100. JOB 225 stod definitivt på min förstärkarlista, kom fram till att den mest troligt är för strömsvag både för MicroOnes o Arcona-högtalarna. Mina tidigare förstärkare Hypex nCore monoblock (24A peak) hade problem att driva MicroOne's. ShengYa'n drev MicroOnes men klarade inte Arcona's. Norman (36A kontinuerligt, 150A peak) dansar fram med högtalarna. Beroende på vad du har för högtalare kan nog JOB vara ett (jätte)bra val, allt handlar om matchning av systemet. Ser att du har Wilson högtalare, samma känslighet som mina MicroOne's. Har du provat dem med en riktigt strömstark förstärkare exvis Krell/Hegel H300 etc ? Edited August 12, 2014 by LarsS Quote
lockis Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 Började uppgraderingsresan med att byta högtalare från Evolution Acoustics MicroOne's till Gauder Akustik Arcona 100. JOB 225 stod definitivt på min förstärkarlista, kom fram till att den mest troligt är för strömsvag både för MicroOnes o Arcona-högtalarna. Mina tidigare förstärkare Hypex nCore monoblock (24A peak) hade problem att driva MicroOne's. ShengYa'n drev MicroOnes men klarade inte Arcona's. Norman (36A kontinuerligt, 150A peak) dansar fram med högtalarna. Beroende på vad du har för högtalare kan nog JOB vara ett (jätte)bra val, allt handlar om matchning av systemet. Ser att du har Wilson högtalare, samma känslighet som mina MicroOne's. Har du provat dem med en riktigt strömstark förstärkare exvis Krell/Hegel H300 etc ? Både min Einstein och Hypex driver Sophiorna bra Började som många andra med att följa tråden med Hyypex och kunde naturligtvis inte hålla fingrarna i styr Har även provat med Hypex på svåra magneostatlaster med mycket bra resultat, det är ju som du nämner alltid en anpassning Så nu sitter man här med en ny Job 225-tråd och är sugen igen Vågar man inget vinner man inget Mvh Quote
LarsS Posted August 13, 2014 Author Posted August 13, 2014 (edited) Både min Einstein och Hypex driver Sophiorna bra Började som många andra med att följa tråden med Hyypex och kunde naturligtvis inte hålla fingrarna i styr Har även provat med Hypex på svåra magneostatlaster med mycket bra resultat, det är ju som du nämner alltid en anpassning Så nu sitter man här med en ny Job 225-tråd och är sugen igen Vågar man inget vinner man inget Mvh Det finns en del design/arkitektur-likheter mellan JOB/Goldmund och Norma Audio, bägge snabba med mycket hög bandbredd. Kör för JOB 225 eller invänta JOB monoblocken. Själv kom jag fram till att jag inte är en Class-D kille, men det var värt att kunna "bygga" sina egna förstärkare. Edited August 13, 2014 by LarsS Quote
lockis Posted August 15, 2014 Posted August 15, 2014 Monostegen är intressanta, lovar återkomma med info vad det blev Mvh Quote
Engelholm Audio Posted August 15, 2014 Posted August 15, 2014 HSIVP (Adam) o Knoppen (Johan Lindroos) tog in Norma till Sverige förr i tiden. Minns att de demade norma med Acapella Violin i Sthlm för en herran massa år sedan. Verkar vara extremt trevliga maskiner, välbyggda! Hur låter det? Ja det mins jag också. Quote
LarsS Posted December 7, 2014 Author Posted December 7, 2014 Monostegen är intressanta, lovar återkomma med info vad det blev Mvh Nu finns JOB monostegen att beställa - - > http://www.monoandstereo.com/2014/12/job-2...new_4.html#more Quote
Recommended Posts