Jump to content

Soul, jazz, rock, blues eller klassiskt?


calle_jr

Hur fördelar sig ditt musikintresse?  

25 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ok, that was the Wrong answer :D

Yes I know :blush

Men jeg har ikke et exact tal på min samling.

Ca 1200 LP er og 200 cd'er.

Nummerisk rækkefølge.

Rock

Pop

Singer/songwriter

Jazz

Blues

Klassisk.

Gæt selv % fordelingen :D

MVH WRONG :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen databas över mina plattor, men uppskattar så gott det går.

CD: strax under 2500st

Vinyl: ca 50st

-----------------------------------

Skivsamlingen är:

Jazz: 25%

Soul, HipHop, RnB, Disco, Funk mm 15%

Reggae 0,5%

Blues: 2,5%

Pop, rock, singer songwriter och övrigt 44,5%

Klassiskt 12,5%

-------------------------------------------

Lyssnandet har lite andra proportioner dock. Nu är det nog 90% Jazz skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Min lyssningssmak fördelar sig ungefär så här just nu:

Jazz, fusion 70%

Rock, pop 20%

Klassiskt 10%

sen är nog fördelningen lite annorlunda vad gäller skivsamlingen.

Jazz, fusion 60%

Rock, pop 30%

Klassiskt 10%

Övervikt på cd, men vinylsamlingen växer så sakteliga och skall bli större vad det lider nu när jag har fått till spelaren.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

Om vi får många svar kan jag kanske sammanställa ett snitt för medllemmar :Thinking:

Rock är nog i särklass bredast genremässigt med allt från new wave, avantgarde, kraut, prog, punk till grunge, speed metal, industri och trash.

Däremot borde jag lyft ut electronica från rock vilket jag inte gjort.

Reggae är smalast men innefattar Ska, Dub och Calypso.

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

Om vi får många svar kan jag kanske sammanställa ett snitt för medllemmar :Thinking:

Rock är nog i särklass bredast genremässigt med allt från new wave, avantgarde, kraut, prog, punk till grunge, speed metal, industri och trash.

Däremot borde jag lyft ut electronica från rock vilket jag inte gjort.

Reggae är smalast men innefattar Ska, Dub och Calypso.

Electronica la jag under hiphop, soul mm. Latin under jazz/fusion

Link to comment
Share on other sites

Jag har lagt in ett frågeformulär!

Tyvärr får jag be de som redan svarat i tråden att skriva in igen i formuläret :)

Bra! Jag behöver ett förtydligande.

Är frågan hur många plattor man har av varje kategori eller hur mycket man lyssnar per kategori?

För mig skiljer det rätt mycket. Jag har massa gammal pop jag sällan lyssnar på numera.

Jag svarar med fördelningen av skivor.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det funkar inte. Den svarar att jag redan har röstat.

Jag har justerat detta i tabellen så dina svar finns med.

Jag svarar med fördelningen av skivor.

Det blir bra. Då är ju svaren integrerade över tid :app:

Fast jag har iofs gjort mig av med en massa gammalt mög :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Lite mysko sammanknuffningar under dom olika rubrikerna, jag lyssnar aldrig på reggae men ibland calypso, lyssnar en del på "gammaljazz" och gärna "hammondjazz" och en hel del olika latin musikformer, men tycker att fusion är det mest naveluddiga musiken någon nånsin kommit på näst moderna pianotrio alla ECM/ACT, jag gillar personen Bebop, men är väll sådär entusiastisk över genren han döpt sig efter..

Oftast lyssnar jag på samtida klassisk musik, som inte sällan korsar över i avantgardjazz och electronica (EAM)...

Inte lätta att sammanställa begripliga genregrupperingar... :blush

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Lite mysko sammanknuffningar under dom olika rubrikerna

Det enda du riskerar är att bli uthängd som mainstream :D

Jag lyssnar just nu på Anette Peacocks tredje soloalbum, och visst, att bunka ihop henne med Unida som jag lyssnade på nyss är ju lite svårbegripligt.

Men man måste göra så för att sammanställningen ska visa några vettiga riktningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnar aldrig på pop o har kanske knappt 10 skivor som kvalificerar. Däremot har jag hundratals rockalster som spanner från bluesrock, djup o mörk rock, till grunge o progressiv.

Det bär mig emot att notera runt eller drygt 50% pop o rock då folk som gillar pop hatar min skivsamling. De som "gillar" hårdrock undrar o andra sidan varför jag inte har någon iron maiden. Jag klassar iron maiden som slager.

Klassas slager som pop?

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnar aldrig på pop o har kanske knappt 10 skivor som kvalificerar. Däremot har jag hundratals rockalster som spanner från bluesrock, djup o mörk rock, till grunge o progressiv.

Det bär mig emot att notera runt eller drygt 50% pop o rock då folk som gillar pop hatar min skivsamling. De som "gillar" hårdrock undrar o andra sidan varför jag inte har någon iron maiden. Jag klassar iron maiden som slager.

Klassas slager som pop?

Det är liknande dilemma som Plundin tagit upp.

Jag har samma problem, för att inte tala om klassisk musik där inspelningarna spänner från medeltida sånger till post-moderna symfonier.

Men jag håller med att "rock pop" är den grupp som kanske borde delats upp mer.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte calle_jr hade som avsikt att skapa ngn form av oantastligt underlag för en doktorsavhandling med denna poll.

Det är inte helt enkelt att kategorisera musik, den saken är klar. Allt kanske inte skall "tvingas" in i en kategori heller.

Hursom är det intressant att konstatera att jag är otroligt tråkig och matchar majoritetetens val på i stort sett samtliga kategorier! :blush

(Det betyder ju inte att våra skivsamlingar är identiska dock!)

Kul initiativ calle_jr!

Link to comment
Share on other sites

Det är liknande dilemma som Plundin tagit upp.

Jag har samma problem, för att inte tala om klassisk musik där inspelningarna spänner från medeltida sånger till post-moderna symfonier.

Men jag håller med att "rock pop" är den grupp som kanske borde delats upp mer.

angående plundins kommentar inser jag vidare att jag bara har populärmusik inom jazz och konstmusik. Typ Diana Krall och Mozart.

I övriga genrer har jag mest musik som inte är popular hos majoriteten som normalt gillar genren.

Jag förstår att denna detaljuppdelning inte var syftet med undersöktningen men det var lustigt att reflektera över.

Link to comment
Share on other sites

angående plundins kommentar inser jag vidare att jag bara har populärmusik inom jazz och konstmusik. Typ Diana Krall och Mozart.

I övriga genrer har jag mest musik som inte är popular hos majoriteten som normalt gillar genren.

Jag förstår att denna detaljuppdelning inte var syftet med undersöktningen men det var lustigt att reflektera över.

Vivaldi är nog det som är mest pop men om du skall leta efter både Mozart och Vivaldi får du allt leta bland klassiskt.

All musik har ganska stor bredd med massor av subbgrupper - se här. Calle_jr's lista är ju bare en liten poplär-scanning på ytan för att få en allmän bild över Euphonias medlemma (om tillräckligt många svarar).

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att denna detaljuppdelning inte var syftet med undersöktningen men det var lustigt att reflektera över.

Japp :app: alltid kul att kombinera med personliga reflektioner.

På personnivå säger de ju mer än en fraktion av en statistisk sammanställning.

Förresten tror jag att den enda genrebeteckning som svenskarna bidragit med är "Dansband" :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...