Jump to content

Lyckas du välja rätt?


calle_jr

Recommended Posts

  • Replies 354
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hepp, jag var också nyss i Hamburg

Bodde på det fantastiska hotellet Superbude som låg i stadsdelen St.Pauli som fö. var ett grymt skönt område.

Jag har nog aldrig sett så mycket graffiti som där, inte en huskropp hade sluppit undan...(se bilderna)

Spännande att se vart detta tar vägen :mm:

14752859311_1f17b98877_c.jpg

14733024836_5b1d7669f7_b.jpg

14569341100_f797aa2c40_c.jpg

Edit: infogade några bilder

Edited by zood
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag och MatsT valde "rätt" så får vi veta den spännande fortsättningen via PM. Ni andra kan sitta där och undra ;)

Ja, ni valde det klangmässigt bästa alternativet.

Såvida man inte föredrar motorljud :dry:

Här ser vi en dam tillverka deutsche spezialitäten:

DSC_2265.JPG

DSC_2278.JPG

Link to comment
Share on other sites

Glida runt i en Merc Cab är inte fel ...

Lambon hade förstås varit roligare!

Tyskt eller tyskägt. Sak samma... ;) Det var då skönt att det inte fanns med någon riktig italienare. Då hade jag grämt mig för att

inte ha identifierat den :black: .

Link to comment
Share on other sites

Tyskt eller tyskägt. Sak samma... ;) Det var då skönt att det inte fanns med någon riktig italienare. Då hade jag grämt mig för att

inte ha identifierat den :black: .

Jag försökte hitta Ferrarin ... det pilspetsliknande partiet som Ferrari 458 har visade sig bara vara en skugga på mersan.

Link to comment
Share on other sites

...Kartoffelsalat är lite ute.....

Och då har man ersatt det med den mer moderna delikatessen pommes frites :D

Min gissning är att kurry spred sig i Europa på 70-talet. I Sverige visste man inte vad man skulle ha det till. "- Vi provar ha det på de där nya vårrullarna som också kommit hit". Motsvarande i Tyskland "- Vi provar peppra våra korvar med det, det kan bli gott".

Nu äts det på längden och tvären verkar det som.

Och det är utan tvekan ganska kraut :app:

DSC_2623.JPG

DSC_2627.JPG

DSC_2626.JPG

DSC_2633.JPG

Link to comment
Share on other sites

Och då har man ersatt det med den mer moderna delikatessen pommes frites :D

I USA kallar man det för "french fries" vilket retar belgarna som uppfann pommes frites som egentligen betyder friterade äpplen. Även "strips" förekommer Fransmännen säger endast "frites" ("avec des frites" när man beställer. Egentligen borde det heta "frites au pommes de terre".

Link to comment
Share on other sites

I USA kallar man det för "french fries" vilket retar belgarna som uppfann pommes frites som egentligen betyder friterade äpplen. Även "strips" förekommer Fransmännen säger endast "frites" ("avec des frites" när man beställer. Egentligen borde det heta "frites au pommes de terre".

Belgiens största gåva till mänskligheten är tveklöst "Moules frites"! (Apropå ingenting och allt) :blush

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Tjejerna på McDonalds kommer titta konstigt på mig...

:D

En mcmeal med fritåpomdetär

Hamburgs centrala delar (som är ganska stora) har väldigt fina fina miljöer, och man märker att staden kokar av kreativitet och framåtanda.

Ni får stå ut med lite omgivningsbilder;

DSC_2355.JPG

DSC_2339.JPG

DSC_2611.JPG

DSC_2335.JPG

DSC_2332.JPG

DSC_2261.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hamburgs centrala delar (som är ganska stora) har väldigt fina fina miljöer, och man märker att staden kokar av kreativitet och framåtanda.

Ni får stå ut med lite omgivningsbilder;

Det uppskattas :mm:

Link to comment
Share on other sites

Bygget av Elbphilharmonien pågår fortfarande.

Och hela området HafenCity håller på att färdigställas. Det blir fantastiskt fint, med en mix av kultur, parker, uteserveringar och butiker, men också bostäder, kontor och hotell.

Ombyggnaden av de gamla hamnkvarteren är ett av de största ombyggnadsprojekten i Europa under 2000-talet och är numera en egen stadsdel i Hamburg.

DSC_2432.JPG

DSC_2437.JPG

DSC_2347.JPG

DSC_2411.JPG

DSC_2391.JPG

DSC_2381.JPG

DSC_2377.JPG

DSC_2430.JPG

DSC_2382.JPG

DSC_2385.JPG

DSC_2317.JPG

DSC_2407.JPG

DSC_2362.JPG

DSC_2413.JPG

Link to comment
Share on other sites

Storyn börjar ca 2003 med starten av vad som skulle bli Hamburgs nya konserthus som ritats av Herzog & de Meuron:

gazx_elbephilharmonichall5-.jpg

Bild: Herzog & de Meuron

Konsertsalen ligger mitt i den 26 våningar höga byggnaden och får 2.100 platser i arenaform, och är helt avisolerad från den övriga byggnaden och det är 12.500 ton som vilar på stålfjädrar i det utfyllda området.

Det var när akustikern Yasuhisa Toyota skulle utforma salens reflektionsmönster och klang som han fick möjlighet att bygga en modell i skala 1:10 baserat på de simuleringar han hade gjort så långt.

Han satte ut små högtalare på scenen och massor med mikrofoner på olika platser i salen. Publiken simulerades med 2000 små tygdockor.

Han kunde då lyssna på det inspelade ljudet och tunade salen därefter med justeringar av vägg- och takytor. Jag har även sett att han lyssnade i skalmodellen genom att sticka upp huvudet i ett hål i golvet.

Här är en illustration av salen;

cbvz_elbphilharmoniekonzerthalle.jpg

Bild: Herzog & de Meuron

Här är en bild av modellen;

img_0100.jpg

Bild: Herzog & de Meuron

Yasuhisa Toyota;

Toyota_Yasuhisa.JPG

Bild: Herzog & de Meuron

Modellen står nu i en paviljong, som då också har försetts med små högtalare som spelar snuttar från "vad som komma skall" genom ytterväggen där man satt dessa horn;

Pavillon_595.jpg

Bild: Thies Rätzke

Projektet är mycket omskrivet med finansiella och tidsmässiga problem, men det ska stå klart den siste oktober 2016. Olika uppgifter har såklart figurerat, men ursprungligen skulle projektet stå klart 2010 till en kostnad av 77 MEUR, som senare kalkylerades om till 114 MEUR och därefter 186 MEUR. Jag har sett siffror på slutkostnaden 789 MEUR, och att konserthusdelen då öppnas till våren 2017.

A little more “hanseatic practicality” on all sides at the beginning would have benefitted the project enormously.
Link to comment
Share on other sites

Projektet är mycket omskrivet med finansiella problem, men det ska stå klart den siste oktober 2016.

Tyskarna brukar ju vara exemplariska i organisation och planering. Men här har det gått snett och ännu mer snett har det gått med Berlins nya internationella flygplats. Jag pratade med tyska kollegor om detta och de är bedrövade. Deras enkla förklaring är att detta är två projekt där politiker fått alldeles för stort inflytande i planeringen. Eller hur kan det gå så snett med att planera ett byggprojekt? Det måste ju vara enorma kostnader i dessa avvikelser.

Link to comment
Share on other sites

här har det gått snett

Det kan vara mycket komplexa mekanismer, och här finns inblandade parter med intresse i kultur, boende, hotell, restaurang, arbetsplatser, parkering, infrastruktur, miljö osv, och alla pratar för sin sjuka mor. Vid sidan av detta personer som vill "sabotera" eftersom det finns andra projekt som de anser borde prioriteras i stället. Und so weiter...

Som du skriver så har Tyskland ett mycket bra ramverk för att hantera en process som denna. Men som exempel kan förhållandena mellan projektgrupp och politiker eller tjänstemän mycket lätt missuppfattas i tidiga skeden. Det gäller att ha mandaten och ansvarsfördelningen tydligt definierad och absolut att förankra varje funktions- eller kostnadspåverkande inlaga, written in blood. Det kan vara mycket svårt att få det när man väl har börjat bygga, den demokratiska processen gör att alla blir försiktiga och det tar tid att få beslut som man står för, man söker efter garantier osv.

Tyskland lägger av tradition mycket stort ansvar på arkitekten. Jag är mycket tveksam till detta i såhär stora projekt, eftersom ansvaret blir en chimär. I praktiken har arkitekten varken ansvar för börsen, tiden eller utförandet. Jag tror mer på att lägga ansvaret för beslut hos de som har börsen / tiden / utförandet i sin hand. Låt arkitekten slippa det.

Ett tankeexperiment; Ställ dessa tre synnerligen påverkande frågor till huvudarkitekten:

- Kan du redogöra för stabiliteten i grundläggningen?

- I vilket skede ska vi montera de dubbelkrökta fasadelementen?

- Vad blir slutkostnaden för kranar och ställning?

Och svaren blir... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...