Jump to content

Lyckas du välja rätt?


calle_jr

Recommended Posts

Din konstruktionsritning väcker några amatörmässigt grundade och nyfikna frågor.

På tvärsektionsbilden syns ytterst av konstruktionen 4 mindre och mörkare färglagda "klossar". Vad är det?

Ibland har jag läst och hört om att den enda fasta punkten en högtalartillverkare har att arbeta med är avståndet till golvet. Alltså att högtalaren är avstämd mot detta avstånd. Även mycket små förändringar av detta avstånd kan förändra egenskaperna hos ljudåtergivningen väsentligt. Har du funderat kring hur mycket du kommer att förändra detta avstånd och om det påverkar ljudåtergivningen i sig?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 354
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ett tu tre! På det fjärde ska det ske! På femte gäller det. På det sjätte smäller det!

Det är en ramsa helt enkelt. Men vilken siffra ska det vara? Ett är trivialt. Två är inte ett primtal. Tre är ett primtal ... så det får blir TRE !

Jag har alltid trott att 2 var ett primtal men där ser man!

God jul önskar Tommy

Link to comment
Share on other sites

På tvärsektionsbilden syns ytterst av konstruktionen 4 mindre och mörkare färglagda "klossar". Vad är det?

Det kommer bli någon form av mjuk cellgummi, typ mjukare än liggunderlag. Det är enbart för att täcka av spalterna runtom och ska inte påverka konstruktionen.

Ibland har jag läst och hört om att den enda fasta punkten en högtalartillverkare har att arbeta med är avståndet till golvet. Alltså att högtalaren är avstämd mot detta avstånd. Även mycket små förändringar av detta avstånd kan förändra egenskaperna hos ljudåtergivningen väsentligt. Har du funderat kring hur mycket du kommer att förändra detta avstånd och om det påverkar ljudåtergivningen i sig?

Jag tycker det låter som hämtat från en reklambroschyr där man har svårt att hitta argument :)

Vad säger de som skrivit det om att golvet lutar 1:200 i golvets längd och breddriktning. Kan man inte köpa deras högtalare då?

De flesta högtalare har justerbara fötter, tillbehör i form av puckar, outriggers, plattor etc etc. Även Verity.

Självklart påverkar elementens och kabinettens placering i rummet, lyssningsposition, golv, väggar och tak mm.

Man får se hur varje del passar in i den aktuella helhet man själv har, och höjden över golv är väl en parameter som ingår i fintrimningsskedet. Speciellt med tanke på banddiskanter.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer bli någon form av mjuk cellgummi, typ mjukare än liggunderlag. Det är enbart för att täcka av spalterna runtom och ska inte påverka konstruktionen.

Jag tycker det låter som hämtat från en reklambroschyr där man har svårt att hitta argument :)

Vad säger de som skrivit det om att golvet lutar 1:200 i golvets längd och breddriktning. Kan man inte köpa deras högtalare då?

De flesta högtalare har justerbara fötter, tillbehör i form av puckar, outriggers, plattor etc etc. Även Verity.

Självklart påverkar elementens och kabinettens placering i rummet, lyssningsposition, golv, väggar och tak mm.

Man får se hur varje del passar in i den aktuella helhet man själv har, och höjden över golv är väl en parameter som ingår i fintrimningsskedet. Speciellt med tanke på banddiskanter.

Det som är intressant i sammanhanget är diskantens spridningsvinkel och hur öronen relaterar till dessa. Man kan självklart justera dessa i förhållande till lyssningspositionen, men tex Sonus Faber inklusive Ktema rekommenderar att man sitter med öronen horisontellt i linjen från diskanten. Genom att höja sig upp och ner i stolen kan man höra effekten av detta. Vid diffussion minskar effekten, men finns ändå där.

Hur det påverkas av att man har banddiskanter vet jag inte, men invinklingen av högtalarna har egentligen samma effekt. Men det faktum att högtalartillverkaren själv tar fram denna plattform, antyder att det inte är något problem.

Spännande och omsorgsfullt genomfört projekt Calle och det skall bli roligt och höra effekten av förändringen! :mm:

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Det kommer bli någon form av mjuk cellgummi, typ mjukare än liggunderlag. Det är enbart för att täcka av spalterna runtom och ska inte påverka konstruktionen.

Jag tänkte också att det är bäst.

Jag tycker det låter som hämtat från en reklambroschyr där man har svårt att hitta argument :)

Vad säger de som skrivit det om att golvet lutar 1:200 i golvets längd och breddriktning. Kan man inte köpa deras högtalare då?

De flesta högtalare har justerbara fötter, tillbehör i form av puckar, outriggers, plattor etc etc. Även Verity.

Självklart påverkar elementens och kabinettens placering i rummet, lyssningsposition, golv, väggar och tak mm.

Man får se hur varje del passar in i den aktuella helhet man själv har, och höjden över golv är väl en parameter som ingår i fintrimningsskedet. Speciellt med tanke på banddiskanter.

Nej, jag har inte hört det från reklam eller tillverkare. Det borde man fråga hur de tänker kring det faktiskt.

Jag har hört detta från en som jag har mycket stor respekt för och som är skicklig i . Han har provat rätt mycket med att höja och sänka och att det är mer kritiskt än att flytta runt dem på golvet och att man tex kan tappa en massa egenskaper i basområdet, attack, djup mm på några få centimeter om man har otur. Vi hade en diskussion om detta när jag tänkte höja mina Amati Futura en bit. Han avrådde. Jag har inte testat själv. Jag vill bara i all välmening uppmärksamma dig på att saker kan hända som man inte vill, om man höjer utan eftertanke.

Riktigt roligt projekt att följa detta.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Dom råd jag stött på för dimensioneringen säger att egenresonansen för den belastade gummifoten bör ligga under / vid lägsta frekvensen som högtalaren är kapabel till delat med 2.

Blir Sylomerklossarna för stora ytmässigt (= belastningen/ytenhet för låg) ökar fotens egenresonans (syns i diagrammet) och högtalarens vibrationer går då vidare ned i golvet som då kan ”sjunga med”. Görs klossarna för små trycks dom ihop för mycket och förbindningen mot golvet blir då mer stum, vilket också betyder att högtalarens vibrationer (energi) överförs och inte övergår till värme i gummiklossen. Avstämningen ska ge en flytande konstruktion med ”en del svaj”. Försök få fram var högtalarens tyngdpunkt ligger över bottenytan med 2 badrumsvågar, en rundstång inunder etc. Baktung => större klossar därbak än fram.

Edited by Adhoc
Link to comment
Share on other sites

Jag har hört detta från en som jag har mycket stor respekt för och som är skicklig i . Han har provat rätt mycket med att höja och sänka och att det är mer kritiskt än att flytta runt dem på golvet och att man tex kan tappa en massa egenskaper i basområdet, attack, djup mm på några få centimeter om man har otur. Vi hade en diskussion om detta när jag tänkte höja mina Amati Futura en bit. Han avrådde. Jag har inte testat själv. Jag vill bara i all välmening uppmärksamma dig på att saker kan hända som man inte vill, om man höjer utan eftertanke.

Riktigt roligt projekt att följa detta.

Tack Apex!

Om man bara höjer och sänker har ju liknande effekt som att sitta på en höj- o sänkbar stol.

Men man kan ju vinkla hgt också :)

Spännande och omsorgsfullt genomfört projekt Calle och det skall bli roligt och höra effekten av förändringen! :mm:

Tack calm!

Jag har ju faktiskt inte haft dessa Sarastro så länge. Din input när det gäller wing finns kvar i bakhuvudet. Kanske en framåtvinkling...

Men jag är inte övertygad att man ska winga för hela slanten. Man kan skapa ett uppbrutet reflexmönster med andra element också, och även absorbera lite nätt.

Link to comment
Share on other sites

Om du får till det och det blir till full belåtenhet kan man få stjäla idén :?::)

Självklart!

När jag har testat kan jag meddela förslag på startvärde för dina Peak. Inte säkert det passar dig, men det kostar ju inga förmögenheter att prova.

Dom råd jag stött på för dimensioneringen säger att egenresonansen för den belastade gummifoten bör ligga under / vid lägsta frekvensen som högtalaren är kapabel till delat med 2.

Blir Sylomerklossarna för stora ytmässigt (= belastningen/ytenhet för låg) ökar fotens egenresonans (syns i diagrammet) och högtalarens vibrationer går då vidare ned i golvet som då kan ”sjunga med”. Görs klossarna för små trycks dom ihop för mycket och förbindningen mot golvet blir då mer stum, vilket också betyder att högtalarens vibrationer (energi) överförs och inte övergår till värme i gummiklossen. Avstämningen ska ge en flytande konstruktion med ”en del svaj”. Försök få fram var högtalarens tyngdpunkt ligger över bottenytan med 2 badrumsvågar, en rundstång inunder etc. Baktung => större klossar därbak än fram.

Tack Adhoc!

Om man nu inte litar på att en högtalare har samma optimala arbetsförhållanden som en tidningspress, så kan man ju prova andra kriterier :)

Men hur som helst, jag har möjlighet att saxa mig fram baserat på lyssning med mina högtalare, i mitt rum med mitt golv.

Jag gissar att högtalaren mår bra av en viss mekanisk jord, om så bara i en punkt :Thinking:

DSC_6616.JPG

Link to comment
Share on other sites

Calle_jr: Syftet med Sylomer/Sylodyngummit är att isolera stomljud (energi från mekaniska vibrationer) från eller till omgivningen genom att vibrationsenergi omvandlas till värme i polyuretancellgummit. Swedaclimmet blir aldrig permanent hårt. Mellan två skivor kommer vibrationer från ena skivan dämpas av det mjuka limskiktet och vibrationerna som går vidare till skiva 2 är lägre än dom var i skiva 1. Om jag förstår dig rätt med ”mekanisk jordning” av högtalarkabinettet så funderar du på att bygga in en stum, hård förbindning. En sådan, om så bara i en punkt, motverkar syftet att eliminera vibrationsöverföringen och låter väldigt bakvänt om du ska använda dom andra materialen.

Vet inte om du har varit inne på generalagentens Christina Berners sida om Sylomer: http://www.christianberner.se/sokresultat?q=Sylomer

Edited by Adhoc
Link to comment
Share on other sites

Syftet med Sylomer/Sylodyngummit är att isolera stomljud (energi från mekaniska vibrationer) från eller till omgivningen genom att vibrationsenergi omvandlas till värme i polyuretancellgummit.

Det innebär väl inte att man kan inte testa dem för andra applikationer? :)

Swedaclimmet blir aldrig permanent hårt. Mellan två skivor kommer vibrationer från ena skivan dämpas av det mjuka limskiktet och vibrationerna som går vidare till skiva 2 är lägre än dom var i skiva 1. Om jag förstår dig rätt med ”mekanisk jordning” av högtalarkabinettet så funderar du på att bygga in en stum, hård förbindning. En sådan, om så bara i en punkt, motverkar syftet att eliminera vibrationsöverföringen och låter väldigt bakvänt om du ska använda dom andra materialen.

Detta är dämpfolien, inte limmet.

Jag vet att limmet används mycket flitigt i kabinett och jag har använt det själv i andra sammanhang. Men inte för detta, just nu åtminstone.

Jag vet att du har rätt om det bara skulle handla om att maximera vibrationsdämpning. Men har du sett någon som visar att vibrationsdämpning ger bäst klang? Varför har då inte alla högtalare kuddar?

Vet inte om du har varit inne på generalagentens Christina Berners sida om Sylomer: http://www.christianberner.se/sokresultat?q=Sylomer

Jovisst, jag har handlat en hel del av dem.

Ett scenario kan ju vara att helt förhindra translation i en punkt men att dämpa alla andra rörelser.

Om du ställer frågan vad som låter bäst får du inget svar varken från Christian Berner eller Swedac.

Det måste man prova själv.

Link to comment
Share on other sites

Hopmonteringen kan börja;

DSC_7290.JPG

DSC_7291.JPG

DSC_7289.JPG

Jag startar med 2st 50x50x25mm Sylodyn NE (den styvaste) i linje baktill. Alltså inte riktigt vad som visas i fotot.

Det gör att jag i princip förhindrar translation i den bakre linjen, och generellt för hela högtalaren i x- och y-riktning.

Däremot blir det rejäl svikt av rotation kring y-axeln.

Principfigur för frihetsgrader för resp upplagspunkt (kudde);

DSC_7289-.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det blev riktigt bra direkt tror jag, måste lyssna lite mer och på fler skivor. Det var inte riskfritt att basen skulle upplevas svampig, det vet jag från tidigare erfarenheter. Det kan ha blivit en viss tendens till mindre rapp, alternativt att basmängden har ökat.

Förstärkarna behöver minst 30min innan de spelar som de ska, och det är lätt att man luras av det när man utvärderar.

Högtalarna lutar någon grad framåt, men det tror jag inte de hade behövt. Möjligen finns en liten skillnad i glimmer när man flyttar huvudet upp och ner mellan "soff-" och "stolsläge" , men det är marginellt i så fall. Däremot är det stor skillnad om man placerar öronen en bit över diskanten, dvs om man står upp.

DSC_7345-Panorama-small.JPG <-- Klickbar!

Uppfyller det dina vibrationsfria förväntningar?

Bra att du frågade det!

Jag har aldrig varit ute efter att totalt dämpa ut vibrationer, för jag tror inte det är helt av godo.

Men, det är en markant skillnad i hur man känner vibrationer i golvet när man sitter i lyssningsposition.

Det är ju mildare mot omgivningen, men personligen gillar jag när det ryster i kåken :D

Vid de aktuella belastningarna här så är den blåa Sylodynen (NE) hela 7 gånger så styv som den röda (NB). Och den är dubbelt så styv som den gröna som jag inte har använt (än).

Den styvaste lila (NF) är i sin tur nästan dubbelt så styv som den blå.

Det tillkommer ju också såklart en dämpning i den presslimmade folien, men även pga böjning i den understa MDF-plattan. Det är en av anledningarna att jag valde 4st Cerabase i stället för 3st, så att jag får ett tydligare kraftspel.

:Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Chefen ser nöjd och avslappnad ut, det blev säkert bra då!

Chefen ser ut att ligga lite väl lågt i sin lyssningsposition :Thinking:

Han har väl en egen höjdavstämd lyssningskorg får jag förmoda :icon_smile_cool:

Hehe, han blir ofta lurad av diverse ljud och studsar upp på en ms. Typ Mike Oldfield eller PF.

Den där dämpfolien är riktigt bra.

Kom att tänka på tallrikar från en känd slovensk skivspelartillverkare, som dämpar sina tallrikar genom att pressa akryl mellan aluminium. Skulle vara intressant om han fick titta på denna viskoelastiska folie.

Den är ju dessutom svart vilket passar ganska bra i hans kulörprogram :)

Link to comment
Share on other sites

Det var inte riskfritt att basen skulle upplevas svampig, det vet jag från tidigare erfarenheter.

Alltid den risken med mjuka fötter de gånger jag prövat och att isolera högtalaren från underlaget är sällan en självklar upplevelse. :)

personligen gillar jag när det ryster i kåken :D

Me too. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Mycket imponerande och intellektuellt förankrad anpassning.

Jag satte självhäftande filt under mina finite elementfötter till högtalarna. Tänkte att högtalarna väger ju 110 kilo, så filten kanske är konsekvenslös och det flyttas ju runt en hel del för att hitta optimum.

Generellt har jag fått omdömmen att ljudet är slankare med nya fötterna. Frågan är om jag begått våld på grundtanken hos fötterna. Förutsättningen är flytande parkett.

Kabinetten är grymt stumma och fötterna är några millimeter högre än min förra lösning så slankheten har alternativa förklaringar.

Inser att jag kapar tråden lite, men är nyfiken på Callejr:s tankar som är ingeniör inom mer rätt område än vad jag är.

Link to comment
Share on other sites

Tack! :)

Frågan är om jag begått våld på grundtanken hos fötterna.

Jag skulle säga att nyttan är större än skadan i det fallet.

Finite Elemente har själv tunna friktionskuddar till Cerabase som är tänkt att använda om man inte kan skruva fast dem.

Om klangen har ändrats gissar jag mycket hellre att det beror på ändrad placering.

Bara kul med alternativa frågeställningar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...