Jump to content

Lyckas du välja rätt?


calle_jr

Recommended Posts

  • Replies 354
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Och kära hustrun tycker också att det ser bra ut ?

Jag vet inte än.

Hon har varit bortrest sedan i torsdags :icon_smile_cool:

var det de nya högtalarna som gjorde att du utökade akustikregleringen eller var det tänkt tidigare? Av egen erfarenhet så blir det oftast vid just högtalarbyten lite fix och trix som tillkommer.

Nej, detta har varit på G i minst två år.

Men det känns som om effekten blev mer hifi-mässig på nåt vis :unsure:

Vad väger en Wing95 på ett ungefär ?

De är inte aslätta men väger väl något kg/st.

AD40 är ganska tunga med mycket massiv mdf, och dessa väger säkert bara 20% av AD40 per kvm.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt stiligt :mm: Calle hade jag två likadana väggar hemma så hade jag nog gjort något liknande.

Höjden du hängt dom på har du tänkt till där eller är det bara det som ser bäst ut inte för jag tror det

du brukar ju använda skallen ;)

Ärligt talat har jag haft en idé om att tavlor ska reflektera något uppåt, och att diffuseringen därunder sitter bra i öronhöjd.

Med Sarastro hamnade diskanten lite högt med tanke på förstareflexer.

Men det är finlir...

http://1.bp.blogspot.com/-zYjaIIVLDbs/UmWd..._and_stereo.jpg

Foto från mono and stereo

Jag tänkte på plattformarna mellan högtalare och golv. Skulle inte dessa finnas till alla modeller?

Just ja!

De där har jag ju sett för böveln.

Jag tror att JFK har ställt lite frågor om både det ena och andra tillbehöret till Verity, men får inget svar från PS Audio.

Om någon hittar info om tex denna base, fötter, jumpers, terminaler etc så hojta till!

Link to comment
Share on other sites

Just ja!

De där har jag ju sett för böveln.

Jag brukar kontakta leverantörer direkt. Distributörers främsta roll är att sälja och många har ännu inte lärt sig att kommunicera. PS Audio träffar jag förmodligen på mässan nästa vecka. De skall hålla till på HiFi-Stället. Jag skall fråga.

På hemsidan nämns den nya plattformen som uppgradering till Lohengrin.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat har jag haft en idé om att tavlor ska reflektera något uppåt, och att diffuseringen därunder sitter bra i öronhöjd.

Med Sarastro hamnade diskanten lite högt med tanke på förstareflexer.

Men det är finlir...

Som det ser ut så borde väl diffusorerna sitta lite högre för att möta reflexen från högtalarna i centrum eller i vart fall närmare centrum? Mina nya S-Wingar har jag ställt så att de plockar sidoreflexen från högtalare mitt i "köttet" på diffusorerna vilket gav bästa möjliga effekt. Fångar då mest diffuserat ljud i lyssningsstolen.

Värt att testa och i vart fall ofta överraskande effekter.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut så borde väl diffusorerna sitta lite högre för att möta reflexen från högtalarna i centrum eller i vart fall närmare centrum? Mina nya S-Wingar har jag ställt så att de plockar sidoreflexen från högtalare mitt i "köttet" på diffusorerna vilket gav bästa möjliga effekt. Fångar då mest diffuserat ljud i lyssningsstolen.

Så kan det vara, men man behöver ju inte diffusera alla reflexer. Man kan ju reflektera och absorbera också i lagom mängd.

Jag skulle säga att det (förutom en smaksak) är rumsberoende, och kanske framför allt beroende av rummets storlek och form.

Link to comment
Share on other sites

Så kan det vara, men man behöver ju inte diffusera alla reflexer. Man kan ju reflektera och absorbera också i lagom mängd.

Jag skulle säga att det (förutom en smaksak) är rumsberoende, och kanske framför allt beroende av rummets storlek och form.

Precis så kan det vara, men vanligen är huvudsyftet med att diffusera att göra det möjligt att uppfatta mer detaljer i framförallt diskant och mellanregistret. Det uppstår genom spjälkning och tidsförskjutning av ljudet. De flesta diffusorer är byggda för att verka i 800-16000 Hz-området och diskant och mellanregister har en mer begränsad spridningsvinkel och utbredning i rummet, varför den vanligtvis bästa effekten får man i horisontalplanet från dessa element. I vart fall enligt min erfarenhet och möjligen vad jag lärt mig av Matts. Detta sagt i all välmening.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Precis så kan det vara, men vanligen är huvudsyftet med att diffusera att göra det möjligt att uppfatta mer detaljer i framförallt diskant och mellanregistret. Det uppstår genom spjälkning och tidsförskjutning av ljudet. De flesta diffusorer är byggda för att verka i 800-16000 Hz-området och diskant och mellanregister har en mer begränsad spridningsvinkel och utbredning i rummet, varför den vanligtvis bästa effekten får man i horisontalplanet från dessa element. I vart fall enligt min erfarenhet och möjligen vad jag lärt mig av Matts. Detta sagt i all välmening.

Bilder kan lura ögat!

Diskantens förstareflex till LP sitter i en diffusoryta*)

Men som helhet i rummet är det en mix av diffusion, reflektion och absorption. Mellan tumme och pekfinger utgör ytorna i rummet 25% diffusion, 15% absorption och 60% reflektion.

Det finns faktiskt en del som anser att man riskerar överdiffusera ett rum. Normalt är det dock större rum man pratar om då.

*) jag håller på att fixa en illustration som visar detta, men min pc blir blåskärm hela tiden :black: Måste laga den... :dead:

Edit: Fick ordning på datorn. Åtminstone tillfällligt. Jag behöver mer minne...

DSC_4837-.jpg

Link to comment
Share on other sites

Just ja!

De där har jag ju sett för böveln.

Jag tror att JFK har ställt lite frågor om både det ena och andra tillbehöret till Verity, men får inget svar från PS Audio.

Om någon hittar info om tex denna base, fötter, jumpers, terminaler etc så hojta till!

Hade glömt att Verity visade dessa Isolation Platforms för ett år sedan;

Verity-Isolation-platform-01.JPG

Nu finns de även på deras hemsida;

Verity-Isolation-platform-00.JPG

Bild: Verity

Verity-Isolation-platform-02.JPG

Bild: Verity

De finns nu för Lohengrin II, Sarastro II, Amadis, Parsifal. För övriga Verity är de inte anpassade vikt- och storleksmässigt.

Det är alltså en sandwhich-konstruktion med dämpning/avkoppling som är anpassad för respektive modell.

Påminner mig om konstruktionen för Kuzma Stabi Ref, och kan vara intressant.

Priset är runt $5.000, beroende på högtalarmodell.

Edit: finns även för Leonore, Rienzi och Fidelio.

Link to comment
Share on other sites

De finns nu för Lohengrin II, Sarastro II, Amadis, Parsifal. För övriga Verity är de inte anpassade vikt- och storleksmässigt.

Det är alltså en sandwhich-konstruktion med dämpning/avkoppling som är anpassad för respektive modell.

Påminner mig om konstruktionen för Kuzma Stabi Ref, och kan vara intressant.

Priset är runt $5.000, beroende på högtalarmodell.

Vi pratade om detta hos Hifi-Stället. Eitan hade fått ett pris på 50,000:- till sina Sarastro (oförhandlat). Det låter i mina öron befängt. För det priset når du ju nästan upp till Lyra Etna... :dry: Med tanke på din kompetens skulle du kunna göra motsvarande fötter inbillar jag mig.

Link to comment
Share on other sites

Ser riktigt trevligt ut i ditt rum och det låter säkert prima. :mm:

Tack!

Jag tycker det låter bra, men kan ge mig fan på att det finns förbättringar.

Jag har en lista (förvisso kort) med grejer att testa.

Med tanke på din kompetens skulle du kunna göra motsvarande fötter inbillar jag mig.

Jag kanske ska prova. Vi får se.

Det är ju två elastomer-skikt som absorberar lågbasvibrationer. Men sedan är det ett tjockt rött skikt däremellan med en märklig beskrivning. Jag antar att det används för att omvandla vibrationerna bredbandigt till värme.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Jag tycker det låter bra, men kan ge mig fan på att det finns förbättringar.

Jag har en lista (förvisso kort) med grejer att testa.

Jag kanske ska prova. Vi får se.

Det är ju två elastomer-skikt som absorberar lågbasvibrationer. Men sedan är det ett tjockt rött skikt däremellan med en märklig beskrivning. Jag antar att det används för att omvandla vibrationerna bredbandigt till värme.

Förbättringar går ju alltid att få. Till en kostnad så klart. Du börjar vara färdig med ditt system tycker jag. Du har hela paketet nu.

Troligen skulle du kunna få till liknande effekter med en egen konstruktion. Testa kan ju vara skoj. Men jag tycker nog att den där plattformen borde gå att gräva fram till ett bättre pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Troligen skulle du kunna få till liknande effekter med en egen konstruktion. Testa kan ju vara skoj.

Det vore antagligen att ge sig ut på djupa vatten :unsure:

Men man kan ju se till att tester är reversibla.

Ska inte säga annat än att jag har funderat på detta :Thinking:

De marmorplattor som tjänstgjort länge hos mig är aningen för små för Sarastro.

Så, vad göra :?:

Jiggling.gif

Link to comment
Share on other sites

Arkeologisk utgrävning. ;)

Snudd på! :D

Det svåraste är att bestämma vilka ingredienser man ska använda.

En avgörande del är Sylodyn med måtten 75x50x12.5mm;

DSC_5487.JPG

Sylodyn är en vibrationsisolering som vidareutvecklats från Sylomer. Den har likartade egenskaper statiskt och dynamiskt, och i nuläget saluförs sex typer från 75 till 1500kPa statisk belastning, praktiskt nog tillverakde i olika färger.

Styvheter avpassas för den belastning, det frekvensomfång och de amplituder man önskar dämpa.

Avpassningen görs genom val av Sylodyntyp (färg), belastningsyta och tjocklek.

DSC_5485.JPG

Här är ett exempel på datablad för bedömning av lägsta egenfrekvens för en fix massa (exvis högtalare) som vilar på Sylodyn och ett stumt underlag;

DSC_5487-.JPG

Diagram: Christian Berner

Link to comment
Share on other sites

Andra egenskaper som ofta behöver kontrolleras är E-modul för statisk och aktuell dynamisk belastning, deformationer, effektivitet (transmission), krypning och långtidseffekter.

Det man (mig veterligen) dock inte vet är - Hur låter det!??!???

Dvs, vilka egenskaper eftersträvas för bästa klang?

Det sista jag skulle anta är att det låter bäst när effektiviteten är som störst och lägsta egenfrekvens som lägst.

För min del är jag alltså från början inställd på att prova mig fram :unsure:

DSC_5489.JPG

Ramverk ska byggas upp med 22mm MDF;

DSC_5503.JPG

Alla arbeten övervakas av chefen;

DSC_5494.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ramverket sågas till och kanterna penselmålas med sanickerifärg NCS S 8500-N glans 10, dvs matt svart;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...16/DSC_6975.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...16/DSC_6988.JPG

Vad är detta Calle använder du inte din hovleverantör av snickeri längre dvs.A/Wing ;)

Ser onekligen intressant ut kommer följa detta noga.

Edited by calle_jr
Link to comment
Share on other sites

vilka egenskaper eftersträvas för bästa klang?

Jag kör på intuition, och då börjar jag med en mix av Sylodyn NB, ND och NE - dels som en slags hypotes att absorbera bredbandigt, dels en annan hypotes att få en stum upplagslinje i högtalarnas bakkant och en mjukare koppling framtill.

Detta överlagras av presslimmad viskoelastisk dämpfolie VS från Swedac.

De olika konstruktionsdelarna utgör lager på lager som ovanifrån blir såhär;

Basplatta-003.JPG

Basplatta-004.JPG

Basplatta-005.JPG

Basplatta-006.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...