Krima Posted July 21, 2014 Posted July 21, 2014 Ja detta är ormolja eller med korkar Är det sant, att ju mer man testar, desto mer lättlurad blir man, hörde jag någon säga. Quote
alecs Posted July 21, 2014 Posted July 21, 2014 (edited) Jag är inte superhaj på elektromagnetismens gåtfulla värld. Men jag skulle inte köpa förrän jag sett mätningar, helst gjorda av oberoende. Edited July 21, 2014 by alecs Quote
P-pan Posted July 21, 2014 Posted July 21, 2014 Vem fasen behöver sådant där till de högtalarna Quote
conan Posted July 21, 2014 Posted July 21, 2014 Ja detta är ormolja eller med korkar Är det sant, att ju mer man testar, desto mer lättlurad blir man, hörde jag någon säga. Ormolja är det kanske inte men "ej predikterbart" skulle jag säga. Det betyder att man kan placera de där sakerna där man vill förändra det elektriska fältet. Huruvida det blir bättre eller sämre kan man inte veta utan att mäta med närfältsprober på kretskortet - men inte ens då kanske man kan sia om det faktiskt föreligger en bättre elektromagnetisk miljö än utan de små sakerna. Är de dyra? De borde kosta ungefär en krona styck eller så. Jag jämställer dem med ferriter och skärmburkar ... Quote
Krima Posted July 21, 2014 Author Posted July 21, 2014 Ok, men jag tycker att min Arcam 360, förmedlar musiken o för all del film, bättre än min gamla Yamaha 673. Hur kan jag tycka det, är inte Arcamen överprissatt? Men hur många gånger jag testade så tycker jag Arce förmedlar det hela bättre. Nu inte sagt att Yaman låter kass, nej då. Är det så att genom att jag har testat för ofta,så lurar jag mig själv? Fast kanske är de så att han som skrev att ju mer man testar, desto mer...., snackar en massa ohifigojq? Tex så påstod gubben (ja det är min pappa) att om man köper en dyr kabel så tror man att den är toppen, men priset lurar dig. Men jag testade Transan music wave 2 mot Sword. Kunde inte höra någon skillnad, så gubbens tes sprack, HAA. Men hur försvarar man sig mot den onda ormoljan, alla kan ju inte mäta? Quote
new order Posted July 21, 2014 Posted July 21, 2014 Synergistic Research ja. Hata eller gilla. Så är det här och så är det även på andra sidan atlanten. Mycket av deras produkter är på gränsen till ormolja och vissa överträder den. Jag har och uppskattar deras kablar. Har inte testat dessa grejor men så kanske det blir om jag känner för det någon tråkig vinterdag. Det har ju pengarna tillbaka om du inte är nöjd garanti så då är det bara testa allt det man känner för. Jag har deras Galileo USC, och den försvinner från anläggningen när någon lyckas bända lös dessa från mina döda, kalla fingrar... Quote
alecs Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Svårt när det gäller elektromagnetism som sagt. Utgå som grund att en produkt ska ge förbättringar i antingen frekvensdomänen, tidsdomänen, spänningsnivå eller kraft. Går och fylla på men ett litet hjälpmedel. Quote
eliot Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Vi hörde en anläggning när vi besökte Schweiz i år på vår årliga HiFi-Resa där rummet hade "ploppar" liknande de som placerades på kretskortet i filmen. Jag kollade Synergetic Research's hemsida och fann att det som var utplacerat i rummet måste ha varit Synergetic Research HFT - om de fungerar vet jag ej eftersom vi inte fick höra anläggningen med och utan HFT. De flesta hade nog inte sett dessa ploppar som var utplacerade på väggarna men jag vet vilka tweaks som förekommer hos vår värd. Anläggningen hade även andra saker utplacerade i rummet och där var effekten högst påtaglig när de togs bort - Jag ber att få återkomma med bilder när jag har bearbetat såväl intryck som bilder från årets HiFi-Resa Quote
calle_jr Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Jag ber att få återkomma med bilder när jag har bearbetat såväl intryck som bilder från årets HiFi-Resa Det ser åtminstone jag med hoppfullhet fram emot. Även om det råkar bli en bit in på 2015 Quote
eliot Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 Det ser åtminstone jag med hoppfullhet fram emot. Även om det råkar bli en bit in på 2015 - Den kommer i år eftersom jag har en del nyheter att berätta om som säkert kommer att påverka både mig och andra Quote
LasseJ Posted July 22, 2014 Posted July 22, 2014 - Den kommer i år eftersom jag har en del nyheter att berätta om som säkert kommer att påverka både mig och andra Spännande. Ser verkligen fram emot detta. Hoppas att det blir snart /Lasse Quote
alecs Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 Här skulle jag velat se mätningar från tillverkare men hittar inget på hemsidan. Dom hävdar att frekvensresponsen i rummet blir bättre men inga mätningar kan ses. En akustiker eller seriös lekman lämnar såklart en mätning som påvisar för kunden uppnått resultat. När Engelholm reglerade Bebops lyssningsrum så kunde han lämna bevis på vad han hade gjort. Kanske går och kontakta Synergetic och be om detta? Quote
calle_jr Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Här skulle jag velat se mätningar från tillverkare men hittar inget på hemsidan. Jag håller med om det, och när det inte finns redovisade provningsresultat blir man misstänksam. Men frågan är i detta fallet vad det är man ska mäta? Impulssvar borde vara en god idé, men jag är inte säker. Quote
alecs Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Tänker du att impulssvaret inte är den avgörande parametern man bör utgå från för att behandla rumsakustik? Angående Synergetic borde man kunde lämna impulssvar om än lite missvisande då produkten anger att den påverkar frekvensegenskaperna i rummet, iaf så innehåller impulssvaret(tidsdomän) samma information som överföringsfunktionen(frekvensdomän) så det är inte fel, bara en fråga om hur man vill presentera sin information antar jag. Quote
calle_jr Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Tänker du att impulssvaret inte är den avgörande parametern man bör utgå från för att behandla rumsakustik? Jag svävar på målet, men det måste ju vara väldigt svårt eftersom det rimligtvis varierar oerhört beroende av aktuell rumsgeometri och placering. Om det överhuvudtaget fungerar Ps. Vad händer om man placerar dessa i ett level 3-rum? Quote
new order Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Vilka är det ni diskuterar nu? HFT eller ECT? Länken i den första posten handlar ju om ECT som används på elektriska komponenter medans de andra är deras rumsgrejor. Quote
alecs Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Diskussionen handlar väl om det föreligger ormolje-varning eller inte på en produkt, där vi diskuterade en elektromagnetisk(?) dito som övergick till en akustisk(?). Min poäng med diskussionen är att vara kritisk till det man ser och hör(psykoakustik). Var hen lägger sina surt intjänade pengar bestämmer så klart hen i slutändan Quote
Ekman Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Nog för att man kan vara politiskt korrekt men jag undrar om det finns en enda hon i hela världen som köpt de här produkterna Quote
conan Posted July 25, 2014 Posted July 25, 2014 Nog för att man kan vara politiskt korrekt men jag undrar om det finns en enda hon i hela världen som köpt de här produkterna Jag har svårt att tro att just dessa produkter köps av industrin - men en och annan privatperson kan tänkas köpa för att testa. Industrin köper liknande produkter som t ex ferriter och skärmburkar. De här prylarna är inte ormolja - men jag skulle säga att reklamen är ren ormolja. Quote
new order Posted July 25, 2014 Posted July 25, 2014 Är själv kluven till dessa prylar. Tror nog mer på att ECT kan fungera än HFT kan göra det. Hur kan några små brickor på väggarna göra någon som hellst akustisk skillnad? Något som jag själv funderat på att testa är deras XOT. Den kanske smygs in för en test här under vinterhalvåret. Får nog hålla testandet för mig själv..... Quote
calle_jr Posted July 25, 2014 Posted July 25, 2014 Hur kan några små brickor på väggarna göra någon som hellst akustisk skillnad? Precis, där går gränsen! Nu har jag aldrig sett dessa från Synergistic, men jag har sett Shun Mok och andra liknande. Det jag skulle kunna tänka mig är att personer som påverkas positivt av symmetri/ordning/rätvinklighet och negativt av asymmetri/oordning/snedhet kan påverkas mentalt så att det till och med låter bättre med dessa utplacerade i ett tilltalande mönster. Quote
AlfaGTV Posted July 25, 2014 Posted July 25, 2014 Säger som Doktor Dengroth: "Jag är skeptisk" Det var precis vad jag också sa/tänkte... Tre gånger i helt olika miljöer har jag erfarit de förhållandevis stora, upplevda skillnader som HFT-knapparna gjort. Dessutom är det kraftigt störande att man inte kan hitta ngn rimlig förklaring till varför de förändrar min upplevelse. Har även hört hur XOT kan påverka ljudet, men just i det fallet tyckte jag personligen att förändringen var till det sämre. De säljs ju med full prövorätt? Bara att testa! Vh Micke Quote
Rydberg Posted July 26, 2014 Posted July 26, 2014 Det är precis sådana här fjantprodukter som ger denna branschen dåligt rykte. Jag tror verkligen inte det gagnar seriösa aktörer Quote
new order Posted July 26, 2014 Posted July 26, 2014 Det är precis sådana här fjantprodukter som ger denna branschen dåligt rykte. Jag tror verkligen inte det gagnar seriösa aktörer Kanske det. Men för att citera S.R "Please contact your nearest Synergistic Research dealer or distributor today to arrange for a 30 day no risk money back guarantee in-home audition". Det är bara att testa själv. Man får bara betala fraktkostnaden om man inte är nöjd. Quote
JockeX Posted July 26, 2014 Posted July 26, 2014 Kanske det. Men för att citera S.R "Please contact your nearest Synergistic Research dealer or distributor today to arrange for a 30 day no risk money back guarantee in-home audition". Det är bara att testa själv. Man får bara betala fraktkostnaden om man inte är nöjd. Typiskt för sådana här produkter är att de knappt ska synas eller vara små. Tänk om de som köpte detta istället gjorde ordentliga akustiska åtgärder i rummet istället och fick en rejäl skillnad istället för att sitta där och fundera på om de precis utsatts för kejsarens nya kläder eller om det fanns en liten skillnad. Quote
new order Posted July 26, 2014 Posted July 26, 2014 Som sagt. Ställer mig tveksam jag med men håller en agnostisk hållning till det hela. Man kan inte veta att det är en bluff eller kejsarens nya kläder utan att ha testat. Har man redan bestämt sig innan att det är fake och bluff och med bestämdhet tror att det inte fungerar så har man satt skygglappar på sig själv, tycker jag. Och det innan man ens orkat att testa. Har för mig att några här på forumet har lyssnat på S.R´s ART prylar som också känns lite på gränsen när man kollar in dom. Hur var utfallet av den provlyssningen? Quote
Rydberg Posted July 26, 2014 Posted July 26, 2014 (edited) Hur menar du med att testa? Lyssna på din apparat i originalutförande, sedan öppna den och "modifiera" den med dessa grunkor och sedan lyssna igen? Gör du så kommer massa av folk att höra skillnad naturligtvis och de kommer beskriva hur mycket skirare diskanten blev, hur mycket fastare basen blev och hur brusgolvet sänktes signifikant........ Naturligtvis vet företagen som saluför dylika produkter detta och skrattar säkert hela vägen till banken. Edited July 26, 2014 by Rydberg Quote
new order Posted July 26, 2014 Posted July 26, 2014 Hur menar du med att testa? Lyssna på din apparat i originalutförande, sedan öppna den och "modifiera" den med dessa grunkor och sedan lyssna igen? Gör du så kommer massa av folk att höra skillnad naturligtvis och de kommer beskriva hur mycket skirare diskanten blev, hur mycket fastare basen blev och hur brusgolvet sänktes signifikant........ Tänkte främst på HFT. Ett sådant där ABX test borde väl vara enkelt att genomföra med sådana installerade på väggar och ej. Ska man in och montera såna där ECT och lyssna efteråt är däremot inte så lätt. Quote
Bebop Posted July 26, 2014 Posted July 26, 2014 (edited) I den händelse det skulle vara skillnader så inbillar jag mig att de är mindre än de skillnader den egna dagsformen ger. Skulle skillnaderna vara stora så borde ju tillverkare anammat den här typen av "konster" för att få fram mer välljudande produkter. Det är väl ett exempel på den typen av produkter som skapar lite noise på marknaden och sedan försvinner i glömska. Ibland måste man ta ställning och sätta upp handflatan med stopptecken. Min känsla är att detta gränsar till bondfångeri. Edited July 26, 2014 by Bebop Quote
Recommended Posts