bbking Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Jan på Tonkraft är riktigt duktig på akustik som jag är helt övertygad om kan hjälpa dig. Han har många fina och riktigt snygga lösningar på hur man får till akustiken. Instämmer med A/Wing här. A/Wing och Grottmannen, Tonkraft ser bra ut. Nära här i Göteborg. Tackar för förslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbking Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 BB King! Kan du ändra sär skrivningen i rubriken? Jag är lite nojig angående detta, akustik-reglering är OK, anlita akustiker för konsultation är ännu bättre. Ber om ursäkt för min noja samtidigt, felet är nog mitt eget, kanske. Fattar nog inte problemet, men inga problem. Ändrar rubriken men du får nog PM:a mig varför detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbking Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 EORA! Ägeren av firman, Claes Ohlsson, är både trevlig och har hjälpt mig mycket bra! Jag har en gammal akustik tråd om detta också. Akustikreglering Tack, Ser mycket bra ut. Det var denna tråd jag hade i minne men sökte i fel tråd. Claes blir ju såklart en kandidat. Såg på bilderna att jag nog träffat honom hos A/Wing på en lyssnings träff några år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbking Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Varför inte skicka ett pm till den gode Engelholm på forumet Han kan säkerligen ge er en hjälpande hand. Lite om akustik finns Här och kontaktinfo här Mvh... Det blir nog lite för långt från Göteborg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbking Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Mitt förslag är att först lyssna på de olika alternativen, eftersom dom låter och ser rsdikalt olika ut. Svanå/Engelholm Claes Ingvar Öhman Tonkraft - Jan Ardståhl därefter får du välja den lösning som passar dig bäst. Tyvärr finns inte en sann väg att gå här, även om alla säkert anser så om sin väg. /Stefan Hej Stefan, Intresant svar. Kan du vidarutveckla lite? Har du någon preferens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbking Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Om du hittar någon audio-kompis som kan komma förbi med ett enkelt mätprogram typ XTZ för att mäta upp rummet, så är mycket vunnit. Att se var problemen ligger är en bra start innan man börjar dra på kostnader för åtgärder. I övrigt tycker jag du fått en del kloka ord om tex högtalar- och lyssningsplatsplacering som har en del påverkan på ljudet och inte kostar något att testa. Löser inte grundläggande problem men kan mildra effekten. Calm Hej Calm, Jag har kört XTZ (kan ju vara lite vanskligt att analysera problemet med rätta åtgärder) men mit huvudproblem är att jag har ett vardagsrum (utan TV) som skall vara trevligt för familj och besök. Det är begränsat med stora glasytor och lite "fel form" där jag vill ha lyssnings possition för att kunna njuta av fin utsikt. Jag är inte ute efter perfekt lyssningsrum. Utan så bra det går utifrån mina kreterier. Jag får ge avkall på det bästa ljudet till förmån för ett fungerande vardagsrum för hela familjen där musiken och utsikten spelar roll. Därmed är högtalar placering och lyssningsplacering redan mer eller mindre förutsedda. Jag tror att akustiker, med mer kunskap än mig , kan hjälpa till att optimera rumets inverkan under förutsättningarna för att få ett bättre ljud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbking Posted July 15, 2014 Author Share Posted July 15, 2014 Tack för alla svar och synpunkter! Verkligen nyttig läsning och synpunkter. Skall beakta dem alla mer grundligt när tid finns efter ledigheten. Är bara hemma en kort stund för dotterns läkarbesök och skall nu åter till stugan i Varberg utan nät. (Vi har nät men jag har semester ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grottmannen Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 (edited) Eftersom kriterierna är att det ska se ut som ett "normalt" vardagsrum och att det redan står med icke-göteborgska aktörer på listan, så ska jag ta och lägga till en som jag sjäv kommer att anlita: http://www.sofsci.com/sv Säljaren/rådgivaren/hedersknyffeln Kalle har vägarna förbi Göteborg emellanåt. Edited July 15, 2014 by Grottmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 Fattar nog inte problemet, men inga problem. Ändrar rubriken men du får nog PM:a mig varför detta. Jag fattar precis vad Sprudel menar och jag håller med... Jag ser också en allt oftare en misshandel av svenska språket. Jag antar att detta kommer från allt mindre användning av handskrift och läsande av litteratur till förmån för andra medier med lägre krav på språkgranskning. Engelskan säger att i rubriker skall man använda versaler i begynnelsebokstaven på varje ord. Detta används även mer och mer i svenska rubriker. Det är fel. Men än värre är det so Sprudel pekar på, att ett ord skrivs om som två. T ex blir högtalarplacering istället högtalar placering; jag har även sett bil semester, olje kanna och alltså akustik reglering. I svenskan är inte detta två ord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 En brun hårig sjuk sköterska kom med fel meddelande. Jag förstår också sprudel eftersom jag lider av samma noja. Dock är fri skrift helt ok på ett intresseforum, och det är faktiskt bra terapi att läsa för oss med denna noja. De bästa inläggen är de som har något att säga, oavsett hur noga man är med språket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted July 15, 2014 Share Posted July 15, 2014 En brun hårig sjuk sköterska kom med fel meddelande. Jag förstår också sprudel eftersom jag lider av samma noja. Dock är fri skrift helt ok på ett intresseforum, och det är faktiskt bra terapi att läsa för oss med denna noja. De bästa inläggen är de som har något att säga, oavsett hur noga man är med språket. Visst är det som du säger. Jag hoppas invändningen tas med glimten i ögat. Men ibland kan ett litet observandum hjälpa en på traven. Jag har fått liknande påstötningar från kollegor i England på det motsatta, dvs att vi försvenskar genom att dra ihop ord, t ex wood flooring blir ofta woodflooring när svenskar skriver det. Action plan blir actionplan osv. Påpekandet är inte gjort för att djävlas. Det är i all välmening. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 vi försvenskar genom att dra ihop ord, t ex wood flooring blir ofta woodflooring när svenskar skriver det. Action plan blir actionplan osv. Påpekandet är inte gjort för att djävlas. Det är i all välmening. Det tillhör nog det engländarna kallar för grobianska. De gillar inte språkbruket i Bryssel, vilket egentligen är ganska allvarligt. Länder emellan blir överens om en skrivning, men tolkar den helt olika pga segregerad språkutveckling Exempel; hur tolkar en svensk, tysk, fransman, polsk eller grekisk representant detta: The Treaty of Nice is not an adequate basis for successful further enlargement. hedersknyffeln Kalle Har han några tips om lågbasabsorption? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akkelis Audio Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Hej Stefan, Intresant svar. Kan du vidarutveckla lite? Har du någon preferens? Svanå, Claes, Englholm uppfattar jag som ganska mätbaserade. Mät rummet och åtgärda med "rätt" saker och mät igen, finjustera, komplettera, mät igen, då det mäter bra är det klart. Du har då ett mätmässigt bra resultat, tycker du inte om det så är det inte din smak. Grovt generaliserat. Tonkraft/Arståhl har ett annat angreppssätt. Han är i grunden orgelbyggare (orglar i kyrkor) och basist. Han har erfarenheten av att bygga en orgel i en kyrka och jobba med klangen i lokalen. Eftersom han är basist gillar han bas, generös, men stram och definierad. Personligen så gillar jag Tonkrafts ljud väldigt mycket. Fast i Akkelis butiken har jag ett Svanårum som jag också gillar mycket. Skulle jag börja från noll hade jag nog spanat in Ardståhl linjen lite extra dock, en orsak är att hans lösningar inte ser lika studioaktiga ut, det kanter se ut som vanliga rum men låta riktigt bra. En reflektion jag gjort i de olika rummen är högtalarplacering. Öhman, ofta väldigt nära bakvägg, Svanå/Claes, högtalarna mitt i rummet, Ardståhl, högtalarna runt metern från bakvägg. Ytterligare en parameter att väga in i valet av "akustikfrälsare"? Vänligen Stefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprudel Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Att IÖs rum ofta har högtalare nära bakvägg har nog sin orsak i att han ofta anlitas av just ägare till Ino-högtalare, och dessa är konstruerade för att stå nära vägg i större eller mindre omfattning. En högtalare genererar ju ljudvågor i alla riktningar o h studsen i bakväggen kommer då att interferera med direktljudet från baffeln vilket ger förstärkningar och utsläckningar av olika frekvenser beroende på avstånd till bakväggen. Dessa parametrar ingår i konstruktionen med dämpning bakom högtalarna. Det går utmärkt att skippa dämpet beroende på förutsättningarna i rummet men ofta blir det bättre med. IÖ är inte låst till att designa rum för sina egna högtalare, han känner väl till de flesta andra konstruktioner och hanterar dessa vid rumsa passning också. Dock är han nog generellt ganska mån om en tyst vägg bakom högtalarna och en mer diffuserad vägg bakom lyssnarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mctwins Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 (edited) Svanå, Claes, Englholm uppfattar jag som ganska mätbaserade. Mät rummet och åtgärda med "rätt" saker och mät igen, finjustera, komplettera, mät igen, då det mäter bra är det klart. Du har då ett mätmässigt bra resultat, tycker du inte om det så är det inte din smak. Grovt generaliserat. Tonkraft/Arståhl har ett annat angreppssätt. Han är i grunden orgelbyggare (orglar i kyrkor) och basist. Han har erfarenheten av att bygga en orgel i en kyrka och jobba med klangen i lokalen. Eftersom han är basist gillar han bas, generös, men stram och definierad. Personligen så gillar jag Tonkrafts ljud väldigt mycket. Fast i Akkelis butiken har jag ett Svanårum som jag också gillar mycket. Skulle jag börja från noll hade jag nog spanat in Ardståhl linjen lite extra dock, en orsak är att hans lösningar inte ser lika studioaktiga ut, det kanter se ut som vanliga rum men låta riktigt bra. En reflektion jag gjort i de olika rummen är högtalarplacering. Öhman, ofta väldigt nära bakvägg, Svanå/Claes, högtalarna mitt i rummet, Ardståhl, högtalarna runt metern från bakvägg. Ytterligare en parameter att väga in i valet av "akustikfrälsare"? Vänligen Stefan Hallo! Jag har Svanå rum och mina högtalare är placerade nära bakväggen. Förstår inte ditt resonemang. Om det ser bra ut, rent mätmässigt, och det fortfarande inte låter bra, ja då är det dags att byta ut högtalarna. Skall man akustikbehandla så är det bara "all in" som gäller sen är det upp till var och en och bestämma vem som skall göra det. Tror inte riktigt på det där, "jag vill bara göra lite grann" och att det sen skall låta bra. Edited July 17, 2014 by Mctwins Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Hej Calm, Jag har kört XTZ (kan ju vara lite vanskligt att analysera problemet med rätta åtgärder) men mit huvudproblem är att jag har ett vardagsrum (utan TV) som skall vara trevligt för familj och besök. Det är begränsat med stora glasytor och lite "fel form" där jag vill ha lyssnings possition för att kunna njuta av fin utsikt. Jag är inte ute efter perfekt lyssningsrum. Utan så bra det går utifrån mina kreterier. Jag får ge avkall på det bästa ljudet till förmån för ett fungerande vardagsrum för hela familjen där musiken och utsikten spelar roll. Därmed är högtalar placering och lyssningsplacering redan mer eller mindre förutsedda. Jag tror att akustiker, med mer kunskap än mig , kan hjälpa till att optimera rumets inverkan under förutsättningarna för att få ett bättre ljud. Detta var precis mitt problem när jag startade min resa för att förbättra akustiken i ett rum som också skulle fungera som vardagsrum. Detta har lösts med ett antal mobila enheter som kan flyttas fram vid "finlyssning" och sedan tas bort. Mitt största problem var en baspuckel som dränkte övriga register. Detta löstes med specialanpassade HH-resonatorer. Två som är triangelformade och står i två hörn, motsvarar ett par V6:or i volym. Sedan fyra stycken V4:or som har fått ett annat format mer på höjden och liknar låga bokhyllor. Förstareflexen i sidled tas med två mobila Golden Horn som jag gjort ett par stativ till. I stället för att sätta diffusorer i taket har jag ett par lösa GH liggande på golvet precis i reflexpunkten. Bakom lyssningsstolen har jag tre plexiglas-Wingar som är mobila och kan rullas fram från bakväggen. Det låter som mycket prylar, men har integrerats på ett naturligt sätt så att de inte stör, men det är klart att jag är lite bortskämd med att ha ett stort vardagsrum som sväljer mycket möbler och annat. En akustiker med innovationsförmåga kan lösa mycket, men när det gäller vissa problem som t.ex. basproblem så kräver det lite volymer om man skall använda HH-resonatorer. Finns naturligtvis elektroniska lösningar också, men dessa får inte samma naturliga utfall tycker jag. Men för att få en bra uppfattning om vad som behöver göras är en ordentlig uppmätning av rummets påverkan akustiskt en förutsättning för att kunna hitta botemedel. Matts Odelmalm har hjälpt mig att tämja ett "omöjligt rum", just med kravet att det måste fungera som ett vanligt vardagsrum också. Där tycker jag han lyckats bra, men utan en förstående sambo så hade det nog ändå inte gått. Det är alltid nödvändigt med kompromisser. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.